meteen met rijden doorzitten of eerst losrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: meteen met rijden doorzitten of eerst losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:58

Mij lijkt in het begin lichtrijden fijner voor het paard. Dan meteen dat 'gebuts' op zijn rug..

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:02

Ik rijd M1 en met losrijden rijd ik ook gewoon licht.
Op die manier kan m'n pony lekker los komen, vind dat hij ook wel even mag opwarmen zonder dat ik meteen allemaal M/Z oefeningen vraag.
Verder is het bij mijn pony vanzelf sprekend dat wanneer ik doorzit ik meteen oprichting wil.
Lichtrijden is dus vaak richting laag diep rond. Doorzitten is oprichting.

roosboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:24

doorzitten moet je eigenlijk pas gaan doen als de rug ontspannen is...
Dus beginnen met lichtrijden, en pas doorzitten als het een ontspannen plaatje is.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:26

Ik rijd geen L2 proefjes. Maar ik doe wel altijd eerst lichtrijden, meteen doorzitten is niet goed voor de rug.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:28

ik zit nooit door! hooguit 1 sec voor ik in galop aanspring. En met wedstrijd omdat het dan wel moet...mijn paard zit echt verschrikkelijk. Als ik dan toch doorzit, doe ik dat pas na een half uur als hij zijn rug los laat, dan is hij nog enigzins te zitten. Doe ik dit in het begin, is niet fijn omdat hij nog niet los is, maar is ook voor mij niet te doen, dan stuiter ik er af..

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:30

Ik zit wel vaak door. Dan kan ik naar mijn gevoel beter been geven, en mijn handen stiller houden.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:30

hoor dit idd ook van mijn instructrice. eerst lichtrijden en dan doorzitten...

maare, misschien een domme vraag, maar als je nou zonder zadel gaat hea? dan zit je toch ook gewoon vanaf het begin al door..? je kan dan niet eerst een tijdje lichtrijden. maakt dat zonder zadel rijden dan gelijk slecht voor je paard en voor zijn rug?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:38

Eelmo schreef:
hoor dit idd ook van mijn instructrice. eerst lichtrijden en dan doorzitten...

maare, misschien een domme vraag, maar als je nou zonder zadel gaat hea? dan zit je toch ook gewoon vanaf het begin al door..? je kan dan niet eerst een tijdje lichtrijden. maakt dat zonder zadel rijden dan gelijk slecht voor je paard en voor zijn rug?

Als je maar niet elke dag keihard op z'n rug gaat zitten bonken.
Een keertje kan heus geen kwaad, en het verschilt ook per pony. De één ontspant heel makkelijk en je kan meteen fijn zitten.
De ander gooit loeihoog op en ontspant moeilijker doordat jij dan sneller je evenwicht verliest.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:15

Mij is op de manege ooit aangeleerd dat je begint met lichtrijden en daarna pas gaat doorzitten. Echter, er is ooit een topic op bokt geweest waarin het voor mij duidelijk werd dat het eigenlijk niks uitmaakt, zolang je het paard maar niet hindert (=butsen op het zadel).

Tegenwoordig ga ik dus gewoon doorzitten wanneer dat fijn aanvoelt en ik het paard niet hinder. Vaak duurt dat wel een tijdje maar soms kan ik ook gelijk blijven zitten, of de hele tijd niet.

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:21

Ik begin altijd met lichtrijden en als hij goed los is en zijn rug ontspant, ga ik pas doorzitten. :)

appiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:19

inderdaad eerst gewoon lichtrijden tijdens het losrijden! zo is het mij iig altijd geleerd!

Silke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:11

Eerst lichtrijden, als ik haar dan lekker los heb ga ik doorzitten. Zo kan ik ook beter en rustiger zitten.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:33

Natuurlijk eerst lichtrijden bij het losrijden! das toch geen discussie?!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:02

eenitraM schreef:
glenda schreef:
het is beter voor de rug van je paard,als je eerst een tijdje gaat lichtrijden tijdens het losrijden.zn rug krijgt toch wat meer "klappen"te verduren tijdens het doorzitten,dus als je paard lekker ontspannen en warme spieren heeft is dit prettiger.

Dat lijkt me stug. Doorzitten betekend meeliften op de rug vna het paard. Je moet zitten en niet hobbelen, dus over het algemeen als je een vaste zit hebt kun je eigenlijk meteen beginnen met doorzitten. Maar omdat een gemiddeld paard eerst losgewerkt moet worden gaat men lichtrijden.

Zo stug is dat niet, een paard moet eerst opwarmen en ontspannen. Een paard dat zijn rug (nog) niet ontspannen heeft, kan je niet goed uitzitten. Dat geeft dus gehobbel en dan komt die ontspanning er nooit.

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 11:51

Volgens mij is bijna iedereen het er hier wel over eens dat het beter is om met los rijden licht te rijden. Ik vraag me af of de echte hele hoge dressuurruiters dit ook doen!

Hester16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:55

Ik begin áltijd met lichtrijden. Ik zit zoiezo niet zo heel veel door, volgens mij is het ook prettiger voor het paard als je met het 'opwarmen' zo weinig mogelijk zijn rug belast.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:17

lichtrijden. Dat behoort iedere ruiter eigenlijk wel te doen ongeacht het niveau. Laat het paard eerst eens lekker opwarmen en lekker los worden. Dit is bij ieder paard, ookal loopt die grand prix ;) Ten eerste zou ik dit doen om je paard lekker los te laten worden zonder gelijk onder druk gezet te worden of gebonk op de koude spieren. En ten tweede niet ieder paard ontspant zich gelijk en laat zich niet lekker los. Als je op zo'n paard gaat doorzitten dan wordt het allemaal alleen maar erger...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:26

Geen dressuurruiter, maar toch: ik start meestal gewoon met doorzitten.
Doorzitten is alleen belastend voor het paard als jij het niet kunt. Lichtrijden is bedacht voor de ruiter, niet voor het paard...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:15

Ik gaa eerst lichtrijden, want het paard zn rug is ook nog stijf als je er net op gaat zit en ontspant dus nog niet zoals waneer die helemaal los(b.v. na 20 min werken.). Dus voor de rug van mn paard ga ik 10 min. losstappen en 10 min. losdraven.

SarahSamson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:58

ik stap mn paard 7 minuten in, daarna maak ik mn teugels op maat en stel hem lekker laag en rond in. daarna draven(lichtrijden) en pas na 20 minuten ga ik hem hoger in stellen en doorzitten en gaan we echt aan de slag met pasjes enzo..
maar het warm rijden is echt belangrijk

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 22:12

hangt er helemaal van af. Als het wat kouder weer is, zijn mijn paarden iets frisser. Op mijn merrie ga ik dan eerst lichtrijden aan een lange teugel. Dat vindt zij het prettigst. Als mijn ruin fris is, ga ik zeker niet lichtrijden. Dan begint hij namelijk te bokken. Blijf ik direct doorzitten (en hij laat mij overigens ook goed zitten dan), en laat ik hem even lekker doordraven dan is hij sneller bij het werk en gaat ook niet bokken.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:52

Lichtrijden doe je ook om het binnenachterbeen te ontlasten (daarom rijd je licht op het buitenvoorbeen, dat staat nl in verbinding met elkaar.. ;) ) Als je staat terwijl je paard zijn binnenachterbeen naar voren brengt is dit makkelijker voor m en dus handig voor tijdens het losrijden, actief maken, rechtrichten en alle dingen die je doet voordat je je proef in gaat.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:45

Ik rijd los in het lichtrijden en ga na een tijdje soms kleine stukjes doorzitten tijdens het schakelen.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:07

Ik ga eigenlijk altijd eerst lichtrijden en pas doorzitten als het goed voelt. Alleen, het is al eerder genoemd, ik rijd ook vaak zonder zadel en dan zit je dus direct door. Weet iemand of dat ookk hinderlijk is?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:17

J_C_N schreef:
Volgens mij is bijna iedereen het er hier wel over eens dat het beter is om met los rijden licht te rijden. Ik vraag me af of de echte hele hoge dressuurruiters dit ook doen!

Bij ons op stal wel :j
hij rijd gp en gaat eerst lichtrijden :j 10/15 min dan pas doorzitten.

Ik heb zelf een jong paard die ik dus altijd lichtrijd (net zadelmak). maar als ik een hoger opgeleid paard heb ga ik ook eerst lichtrijden :j
alleen bij 1 pony zit ik meteen door. ik stuiter totaal niet op z;n rug. en hij onstpant zich goed ;)