Gelderse paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Re: Gelderse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:39

wow, wat een gaaf veulen zeg! wat is dat er voor één?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 19:59

Upperville x Laurentz (hengstje)
Niets mis mee toch, zou ik zo zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:20

Daarom heeft Tewis hem nu ook Shan ;)

Ik heb een Elite sport dressuurmerrie van Parcival (de hengst loopt zelf inmiddels weer ZZ licht)
Ik ben van mening dat ze de kwaliteit heeft om in de hogere dressuur goed te presteren, alleen ik heb zelf die kwaliteit niet :+ Dat is gelijk een reden waarom er niet veel in de hogere sport lopen.
1: er zijn er niet zoveel
2: het zijn ook zulke fijne recreatiepaarden dat ze thuis niet door hun baasjes gemist kunnen worden voor een sportcarrriere

Wie woensdag in Den Bosch is geweest heeft een paar paarden gezien die presteren of goed zouden kunnen presteren op hoog niveau: Tyrona, Tyara, Vitens, Alexandro.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 15:20

Dat is goed nieuws Janne!

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:35

ik denk zoals is gezegd is idd ook dat het maar net aan het paard en de eigenaar ligt. ik denk dat je met ieder ras wel wat kan bereiken, als je er maar voor gaat.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:22

Ben het er mee eens dat het karakter een aandachtspunt moet blijven bij de Gelderse fokkers. Doordat het natuurlijk een vrij kleine populatie is kom je er denk ik niet onderuit om af en toe een scheut "vreemd" bloed toe te voegen. Ik vindt dat dat bij onze merrie wel heel goed gelukt is. Ze staat nog ruim voldoende in het Gelderse type, mede omdat Scandic niet echt heel veredelend doorfokt. Als ik voor haar een hengst zou moeten kiezen zou voor mij het karakter toch een hele bepalende keuze zijn. De merrie is best "wakker" dus moet er dan wel iets bij wat dit niet nog een keer versterkt........ ;)

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:06

Ik heb nu 1,5 jaar een gelderse merrie! (Droomwals × Ahoy)
Zij wordt in mei 5 en we hebben wel eens een mindere dag, maar al met al is zij inderdaad zeer werklustig, vriendelijk en heeft een 'aanwezig' karakter wat haar wel heel erg siert.
Wat voor sommigen een 'nadeel' zou kunnen zijn is dat zij slechts 1.56 is, waar ik overigens niet mee kan zitten ;)
Ze schrikt wel eens, maar echt ervandoor schieten doet ze niet, eerder vol ontzag staan kijken en snurken om vervolgens weer stoer door te lopen :D Aardig koel in haar koppie dus :)

Dressuurmatig vind ik dat ze zeker aanleg/talent heeft!

Het Gelderse ras is gewoon minder bekend en daarom ook minder populair en dat is jammer.. Ach :)

Foto van mijn Merrietje :D :
Afbeelding

Sjoiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:48

Ik heb zelf een nu een jaarling waarvan de moeder gelders is en vader is een tuiger. Toch is ie qua exterieur meer moeder als vader. Hij heeft alleen net even dat extra bewegen van vader zonder die knieactie. Verder is ie nog steeds super relaxt in zijn koppie. Hij zou best wel eens een heel leuk sportpaard kunnen gaan worden. :D (ik wilde er een foto bijzetten weet alleen niet hoe ik dat moet doen)

nelliepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:34

Ik rijd soms een gelders paard. geweldig lief dier. gangen zijn vrij normaal
behalve als je van galop weer na draf gaat dan maakt hij 'Gelderse passen'. grote stappen waar je je hele lichtrijd-ritme kwijtraakt. ik ga dan altijd maar in de verlichte zit zitten :+ hij kan goed springen dus daar kun je best ver mee komen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:34

Tijdens mijn zoektocht kwam ik toevallig oog in oog met een jonge, Gelderse ruin. Ik was direct verliefd! Tijdens het poetsen was het een schat (en dat op de 1e dag op een nieuwe stal) en later in de bak was hij ook super braaf! Ik wist bijna niet wat me overkwam na hetere paarden gereden te hebben. :)

Sinds een tijdje help ik bij het secretariaat van de wedstrijden van het Gelders paard en daar zie ik natuurlijk veel paarden voorbij komen. Natuurlijk zit er verschil in qua exterieur (van zeer modern tot zeer klassiek) en karakter, maar ik heb wel het idee dat het een stuk rustiger is qua karakter dan op een andere 'meer standaard' wedstrijd.

Natuurlijk zegt modern of klassiek niet alles, maar ik heb wel het idee dat de moderne Geldersen en de Geldersen met een middel tot laag percentage Gelders bloed heter zijn dan de klassiekere/meer tot 100% Geldersen.

Toen ik mijn paard kocht en mijn DA de veterinaire keuring deed vroeg hij tijdens het laatste been van de buigproef hoe het met rijden ging. (Hij had nog geen tanden e.d. gekeken en het paard nooit eerder gezien) Euh, meneer, hij is nog geen 3 en nog onbeleerd. := Mijn DA was erg verrast en vond hem érg braaf voor een 2jarige. Ook mijn instructrice was helemaal weg van zijn heerlijke karakter! Ook aan het werk, hij pikt alles super snel op, is heel braaf en zeer werkwillig en ik hoop dat we dat ook gaan merken op de wedstrijden straks! Dat lijkt me ook een handige eigenschap voor een sportpaard, dat het wel sport is, maar sport en plezier voor 2.

Ik denk dat (bijna) ieder paard dat een goed exterieur heeft en 3 goede basisgangen (goed, hoeft niet super) en gezond blijft de Z moet kunnen halen onder een goede ruiter. Dus ook zeker de Gelderse.
Sirius, de vader van mijn Z, loopt bijv. M dressuur onder het zadel en loopt in het mennen in de dressuur ook in het Z en vaardigheid M of Z. Ik ben het wat dat betreft met [***] eens, het zijn zulke fijne voor buiten dat recreatieruiters ze niet kunnen missen!

Op deze site staat een érg mooie foto van een zeer goed springende Gelderse: http://www.gelderlanderhorse.nl/ Tevens denk ik dat juist het vierkantmodel van de oudere Gelderse positief is, omdat deze paarden gemiddeld een sterkere rug hebben, omdat deze niet zo lang is en je ze beter gesloten kan rijden.

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:28

Ik ben ook van mening dat een gelders paard ook net zo goed dressuur kan lopen als een "gewoon" paard! ;)
Ik rijd zelf ook op een 100% gelders paard(sirius) en ik ben er erg blij mee!
Ze is wel een kleine boef die een 100% eerlijk karakter heeft.
Ze is best wel 'heet'onder het zadel, maar dat vind ik persoonlijk wel fijn :D
Ook is ze heel "fijn"gebouwd voor een gelders paard, kan ook leuk springen.
Dit jaar gaan we starten en ze loopt momenteel echt superfijn.
Ik vind ook dat gelderse erg werklustig zijn en lief!

idd is er veel verschil qua uiterlijk, de één is wat robuuster en de ander weer fijntjes gebouwd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 19:30

Ik heb er een tijdje opgereden.
De mijne gooide aardig hoog op, maar kon alles.
Hij kon zo een proefe lopen(niet met mij maar met eigenaresse)
En is Z2+winst!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 14:11

Het grote voordeel van een gelderspaard is dat ze heel goed de takt in het lopen vast houden.
Het vierkants model kan dan wel makkelijk sluiten maar heeft veel meer moeite met de lengte buiging ik heb dus liever een iets langer gelijnt paard, zoals bv Vitens

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 14:23

Je kunt dus wel de conclusie trekken dat Gelderse paarden zowel geschikt zijn voor de recreatieruiter als voor de wedstrijdsport en dat ze beschikken over goede modellen en goede bewegingen.
Hoe zou het dan komen dat er maar zo weinig vraag naar is?
Onbekend maakt onbemind?
Als men niet oppast verdwijnt straks Alexandro P ook nog naar buitenland, er schijnt iemand constant achteraan te zitten.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:13

Veel mensen hebben een verkeert beeld van een gelderspaard
zien het als een zwaar lomp dier.
Dat beeld geeft een negatieve invloed op de vraag naar geldersepaarden en dus op de prijs, waardoor ze handels technisch minder aantrekkelijk zijn.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 15:28

Ja dat is waarschijnlijk ook zo.
Zonde dat er blijkbaar weinig energie word gestoken in het promoten van het Gelders paard.

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:09

Daar ben ik het helemaal mee eens ;)
Ik denk dat de meeste mensen denken dat gelderse paarden vrij "lomp" zijn in het uiterlijk.
Wat heel vaak niet zo is, je hebt natuurlijk die oudere type's die een wat ouder model hebben.
De meeste gelderse zijn mooi gebouwd vind ik!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 16:17

Dat Alexandro P Binnen een X aantal jaren naar het buitenland vertrekt lijkt mij duidelijk. Hopelijk maakt hij daar dan net zoveel reclame als Adessa kampioen van Canada.
Betere promotie is er niet

conDios

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:56

Mee eens :)
Velen drukken er de stempel 'lomp' of 'tuiger' of 'karrenpaard' oid op.. Terwijl ik velen toch erg sierlijk vind!
Onbekend maakt ombemind, denk ik ook inderdaad.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:07

Ik denk ook dat het komt omdat een grote groep "dressuurruiters" van mening is dat je geen punten krijgt met een paard met een andere afstamming dan Jazz/Krack/Ferro/Gribaldi en alle soortgelijke sexy bloedlijnen. Helaas hebben ze daar niet helemaal ongelijk in. Bovendien denk ik dat er idd een aantal onterechte vooroordelen zijn tegen het Gelderse type die niet gebaseerd zijn op feiten maar op vage aannames. Helaas gebeurd er binnen het KWPN ook weinig om hier verandering in te brengen. Wellicht zou een showprogramma op een concours op Indoor Brabant met uitsluitens Geldersen in de sport aan dat beeld eens wat kunnen veranderen. Ik weet dat er een werkgroep is opgericht maar weet niet of daar echt concrete dingen uitkomen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 19:21

Jammer dat er zo weinig ruiters reageren die rondrijden op 'gewone' KWPN ers.

Dat is nl de reden dat ik dit topic bij RT gezet heb.
Om die ruiters eens te laten kennismaken met het Gelders paard!

Dank nog aan de Mod's dat ze het hier hebben laten staan.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 19:32

Die hebben alleen maar oog voor Jazz Ferro en Krack

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 00:33

De onbekendheid zal denk ik zeker een oorzaak zijn. Mij waren ze totdat ik mijn eigen Gelderse leerde kennen eigenlijk ook onbekend en inderdaad ook nog onbemind. Sinds ik mijn paardje heb, is dat 100% omgeslagen en zou ik het liefst niets anders meer willen! (Behalve mijn Hafmerrie, die ik al heb staan natuurlijk!)

Dat je geen punten kunt rijden met een Gelderse is niet waar. Er zijn er genoeg die al Z lopen of gelopen hebben, dus bewezen is het al. :) Het is alleen misschien minder makkelijk. Wanneer je als ruiter goed rijdt kan de jury gewoon niet om je heen. Zo is vaker gebleken en ook jury's zien het lang niet altijd direct aan de combinatie.
Zo heb ik diverse malen gezien dat juryleden bij binnenkomst dachten van nou, wat moet dit gaan worden?! en dan kregen we een hele fijne proef te zien of juist dat we dachten van wauw, wat gaaf, wat een baggerproef leek.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:02

Het zal gewoon tijd nodig hebben denk ik en een dosis geluk. Vroeger hoefde je ook niet aan te komen met een Fries paard tussen de KWPNers...... Dat beeld is nu toch aardig hersteld vind ik. De modernere Geldersen kunnen naar mijn idee zonder meer op het hoogste niveau meedoen. De echt klasieke types hebben misschien de bovenlijn iets te recht en strak maar dit hoeft tot en met de Z1 volgens mij geen probleem te zijn.
Ik blijf erbij dat er niets gaat boven een "gouden karakter" en ik denk dat er een heleboel ruiters rondlopen die er precies zo over denken, het Z niveau is soms alleen op de instelling alleen al haalbaar.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 12:13

Maar ik denk dat een goedgefokte gelder veel meer kan dan een Z proefje lopen.
Ik wil wedden dat de meeste mensen amper het verschil zien tussen een modern Gelders paard en een 'gewone' KWPN er.