Michiel opnieuw @ work, alweer verbetering!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 07:55

Miss_Malfoy schreef:
floorDaan schreef:
Ik doe het je ook niet na, jij hebt zeker weten het beste voor met je paardje maar probeer de eigenaar duidelijk te maken dat er iets aan de hand is... Want dat kan schade aan jou of je paardje voorkomen, het is ook niet fijn om er iedere keer op te gaan zitten met de gedachte dat hij toch weer vervelend gaat doen in de galop. Heel veel succes!

Sorry voelde me een beetje aangevallen. :o

Michiel heeft inderdaad niet echt een sterke achterhand, en z'n rug is ook niet erg bespierd.
Dat merk je wanneer hij zo ontspannen is dat hij mij wil gaan dragen.
Op dat moment zakt hij heel even ontspannen naar beneden, gaat mij echt dragen, om zich vervolgens een hoedje te schrikken want hij loopt zo nooit. :Y) Die spieren zijn dus ook niet echt getraind.

Ik zal dus proberen om iemand te vinden die eens naar z'n rug kan kijken.
Voor de rest probeer ik gewoon de achterhand te trainen.
Iemand daar nog tips voor?

Hebben jullie een longeerbakje of in ieder geval een plek waar je hem zou kunnen longeren, je zou kunnen kijken of je hem met passoa kan longeren, lekker laag met zijn hoofdje flink tempo maken (vooral in draf) dat is een goede training voor de achterhand... Als zijn hoofdje heel dicht bij de grond is (als ie een soort stofzuiger lijkt) is dat juist goed, zo rekt hij zijn rug en bilspieren op. Tijdens het rijden veel overgangen rijden, en hij moet dan wel meteen reageren op jou hulp, zou hou je hem lekker actief, om hem wat soepeler te krijgen zij ik veel figuren (8jes bijvoorbeeld) rijden, het hoeven niet eens bestaande figuren te zijn als je maar niet te veel en te lang op de hoefslag rijd... (natuurlijk ook niet overhaasten want dan krijgt hij weer zo'n spierpijn, ook niet leuk! ;) ) En verder veel inbuigen, stukje stelling naar binnen, stukje stelling naar buiten en stukjes schoudervoor... Als je dit heel consuquent doet bijvoorbeeld 15 minuten per keer dat je rijd en dat uitbereiden naar 30 krijgt hij eerst behoorlijke spierpijn (zorg wel dat het niet te gek word want dat zou vervelend voor hem zijn) maar dan ga je zeker weten verbetering zien!

Succes! En je komt er zeker weten maar met sommige paarden duurt het gewoon nét even iets langer!

:(:)

Ik was nog 1 ding vergeten te zeggen, als Michiel (of jij) alleen longeren saai vinden kun je ook een balkje nee leggen waar hij over heen moet stappen / draven / galopperen.
En je kan ook kijken hoe hij gallopeert aan de longe, bokt hij dan nog steeds? En zit er een verband in hoe warm/koud het is? Ik zou even lekker op onderzoek uitgaan en natuurlijk wel blijven genieten!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Michiel opnieuw @ work, alweer verbetering!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 09:26

Dankje!

Er ligt ergenst zo'n pessoa, kan wel eens vragen of ze me kunnen leren hoe zoiets werkt. :j

Op het moment rijd ik eigenlijk enkel overgangen en voltes. Als hij op het eind wat meer los en ontspannen is kan ik inderdaad mooi een stukje schoudervoor meenemen, en dat eventueel uitbreiden naar sb. :)

Oja, dat bokken is ongeveer tegelijk met dat vriezen een paar weken terug begonnen. Van de zomer vond hij doorgalopperen ook al niet leuk, maar toen maakte hij er verder geen "werk" van zegmaar. Nu lijkt hij te bokken en moeilijk te doen over iedere scheet die dwarszit. Maar hij springt de laatste tijd soms ook uit zichzelf aan. Ergenst aan het eind van het uur, als hij ontspannen is. Als ik bijvoorbeeld een kuithulp geeft. Hij galopeert dan even heel ontspannen en rustig, en ergenst in de bocht valt hij weer een draf? Heel raar...

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:10

Ja je rijd gewoon op een raar paard, dat heb ik ook hoor is alleen maar leuk! :P

Ja als iemand weet hoe je een pesoa (goed) kan gebruiken is dat een hele goede oefening, succes en plaats je nog een keertje een topic?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 23:16

Haha, tja, paarden. :+ Onbegrijpelijk af en toe.

Ik zal zeker binnenkort nog eens een topic plaatsen!

ardith

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:25

ondaks alles is het wel een mooi paardje!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:07

ik vind het er niet heel erg lekker uitzien... vooral het filmpje niet, het paard, bokt, valt terug in draf, drukt zijn rug weg... Ik zou zijn rug/hals/zadel eens lagen controleren.

ook vind ik de foto's wat stijf, jij zegt wel 'lekker afknabbelen' maar ik vind het meer in een knik (getrokken)
nee. ik vind het niet een heel fijn plaatje zo om naar te kijken

maar ik dnek wel dat er aan de stijfheid te werken is. veel overgangen en veel voltes, vergroten, verkleinen, kleine stukjes voor je been laten wijken (kan ook gewoon op de volte of in de hoeken) af en toe op een lange zijde op de binnen hoefslag een keer naar links en naar rechts laten buigen, ook op een volte naar binnen stellen én af en toe eens naar buiten enz enz..

succes ermee!

_lieffie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:11

mooi paardje.
probeer lekker rechtop te blijven zitten
thermoboots zijn zoiezo niet bevorderlijk voor je houding

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:18

Jammer genoeg zie ik geen foto's

ZarankaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:27

PreciousViva schreef:
Heel mooi paard!
Ik zie het galopprobleem inderdaad ook. Goeie bok geeft ie als ie aanspringt, maar trap m gewoon maar is goed door, hij moet luisteren, je zal misschien een keer een rotbok krijgen maar wees daar op voorbereid hij MOET luisteren! Jij bent de baas, niet hij!
Ook moet je oppassen dat ie niet in de verkeerde galop aanspringt!

Voor de rest vind ik het er netjes uitzien!

Misschien wel eens over gedacht dat het paard weleens ergens last van zou kunnen hebben..
Zo op voorhand zeggen trap hem gewoon goed door, is dus de domste advies wat ik ooit heb gehoord! :n

Wat ik op het filmpje kan zien, is dat dit paard moeite heeft met de galop, en zijn rug erg vast houdt. Wat in mijn gedachte niet uitsluit dat hij ergens vast zit.. Ik zou iig wat meer meegaan met de beweging, wellicht de verlichte zit als dat hem helpt!
Je kunt beter iets te ver naar voren zitten dan te ver naar achter, nu zit je je paard in de weg.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:37

floorDaan schreef:
Leuk paardje, hij ziet er een beetje stijf uit, in de gallop bokt hij eigenlijk voornamelijk als je aangallopeert (en dat is best vaak omdat hij vaak terug valt) dus als je diep zit. Ik zou hem als dit niet snel ophoud een keertje na laten kijken door een ostheopaat... Wij hebben ook een paardje op stal die dit deed, nu bij de fysio geweest, gekraakt en alles gaat fantastisch! Je weet nu wsl. ook niet echt of je streng kan zijn omdat je niet weet of er een medische oorzaak is... Ik zou daar toch een keerje naar laten kijken! Verder ziet het er goed uit hoor! Ik vind dat je het goed met hem doet...

mee eens. Hij ziet er in galop echt niet happy uit. Jij hebt last van je rug maar hij misschien ook. Mocht dit niet het geval zijn, het lijkt ook wel een 'been' probleem. Jij geeft been en hij komt terug. Een oplossing hiervoor is (als de rug ed verder ok zijn) elke voorwaartse drang belonen en elke vertraging onmiddelijk op te laten volgen door een versnelling. Minder been geven, alleen als je wat wil. Kijk maar op het filmpje. Als jij ben geeft gaan de oren in de nek en zwiept de staart. Hij drukt zijn rug weg en gaat langzmer, of zelfs helemaal in draf.

Succes

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:01

Ik heb nog eens met de eigenaar overlegt dit weeken, en ze wil me graag uitleggen hoe zo'n pessoatuig werkt, zodat ik dat ook eens mee kan pakken. Voorwaarde is dan wel lang en laag, omdat hij anders enkel zijn rug vastzet en zijn hoofd in de lucht steekt. En dan zijn we nog verder van huis natuurlijk.
Ook vertelde zij dat Michiel dit probleem altijd al gehad heeft. Al zolang ze hem hebben (al 11 jaar) heeft hij een stijve achterhand. En s'winters is dat dus net wat erger, waardoor hij gaat bokken. In de les heb ik ook al het advies gehad hem flink door te laten galopperen. Alleen in zo'n natte buitenbak vind ik dat maar link... :\

Verder wel goede tips, als woensdag en donderdag de bak goed is, kan ik daar lekker mee aan de slag.

floorDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:03

Miss_Malfoy schreef:
Ik heb nog eens met de eigenaar overlegt dit weeken, en ze wil me graag uitleggen hoe zo'n pessoatuig werkt, zodat ik dat ook eens mee kan pakken. Voorwaarde is dan wel lang en laag, omdat hij anders enkel zijn rug vastzet en zijn hoofd in de lucht steekt. En dan zijn we nog verder van huis natuurlijk.
Ook vertelde zij dat Michiel dit probleem altijd al gehad heeft. Al zolang ze hem hebben (al 11 jaar) heeft hij een stijve achterhand. En s'winters is dat dus net wat erger, waardoor hij gaat bokken. In de les heb ik ook al het advies gehad hem flink door te laten galopperen. Alleen in zo'n natte buitenbak vind ik dat maar link... :\

Verder wel goede tips, als woensdag en donderdag de bak goed is, kan ik daar lekker mee aan de slag.

Ja, zowieso met een stijf paard de passoa lang-laag houden, lekker voorwaarts lopen, zorgt dat ie genoeg van achteren en over zijn rug loopt, lekker door laten draven en goed laten werken, pas als je 100% tevreden bent over de draf gaan galloperen. En balkjes werken heel goed, dan blijven ze goed opletten en daar worden ze meestal lekker actief en vrolijk van. Heel veel succes en ik hoop echt dat het binnenkort beter gaat!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 21:05

Oké, jullie krijgen het zeker te zien. :)

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:15

Zaranka schreef:
PreciousViva schreef:
Heel mooi paard!
Ik zie het galopprobleem inderdaad ook. Goeie bok geeft ie als ie aanspringt, maar trap m gewoon maar is goed door, hij moet luisteren, je zal misschien een keer een rotbok krijgen maar wees daar op voorbereid hij MOET luisteren! Jij bent de baas, niet hij!
Ook moet je oppassen dat ie niet in de verkeerde galop aanspringt!

Voor de rest vind ik het er netjes uitzien!

Misschien wel eens over gedacht dat het paard weleens ergens last van zou kunnen hebben..
Zo op voorhand zeggen trap hem gewoon goed door, is dus de domste advies wat ik ooit heb gehoord! :n

Wat ik op het filmpje kan zien, is dat dit paard moeite heeft met de galop, en zijn rug erg vast houdt. Wat in mijn gedachte niet uitsluit dat hij ergens vast zit.. Ik zou iig wat meer meegaan met de beweging, wellicht de verlichte zit als dat hem helpt!
Je kunt beter iets te ver naar voren zitten dan te ver naar achter, nu zit je je paard in de weg.

Lees eerst even een paar reacties verder voordat je reageert ;(

jettiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:28

wat ook al vreemd lijkt is dat je paard constant overspringt of overkruisd gallopeerd.. daarom ziet het er misschien voor sommige mensen ook raar uit denk ik. ik denk dat je je beter kunt focussen op het voorwaarts rijden en je houding. je stuitert soms wat in het zadel. succes!:)

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:08

Heb even meegelezen...........was benieuwd naar de suggesties.
We hebben zelf een merrie die nog niet zo heel lang onder het zadel is en op een gegeven moment steeds de oren in de nek deed bij aandraven en werd steedss bokkiger.
Toen er iemand met wat paarden-verstand langs kwam........ze voelde de rug en bleek duidelijk pijn te hebben. We zijn een behandeling van de osteopaat verder en een nieuw zadel..........9ook het zadel kan de problemen veroorzaken!)
En het is nog steeds niet in orde. Ze drukt ook de rug weg en loopt hoog met 't hoofd en dit zie ik ook duidelijk bij jouw paardje op het filmpje. Heel herkenbaar dus en ik zou dus echt aandacht aan de rug besteden!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 09:39

Ja voorwaarst rijden kreeg ik in de les ook al mee, en dat gaat redelijk. Vooral omdat hij dan niet zo makkelijk hoog kan bokken.
Het probleem is dat de bak niet altijd optimaal is. Heb hem al vaker bijna onder me vandaan voelen glijden. :\
Maar ik doe mijn best. :j

Edit: Zondag zijn we nog op buitenrit geweest. Flink doorgedraafd, ging lekker. :j
Maar de dag daarvoor is hij ook nog naar de domeinen geweest, dus dat scheelt ook heel erg. :')
Z'n eigenaar heeft hem daar nog lekker gepest met wat heuveltjes, dus dat is ook weer goed voor z'n achterhand. :)

marietje62

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:04

En hoe gaat het als je hem longeert? Doet hij dan hetzelfde?
En als je hem longeert mét zadel?
Of doet ie het dan wel allemaal netjes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:53

Ik denk dat het probleem toch ergens in de rug / nek zit van het bokken.. afstraffen is gewoon gemeen hier IMO. Het beestje drukt de rug al ontzettend weg op het moment dat jij wilt aanspringen vanuit draf, het lijkt alsof hij bokt omdat het gewoon niet lekker voelt om dan aan te springen.

Ik heb even niet het hele topic doorgelezen, maar hoe zit met het les? En kun je iemand vinden die je bijv. helpt of begeleidt met het loswerken vanaf de grond, voor je erop gaat zitten?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:02

Ik zie een herkenbaar probleem. :(:) Mijn paard wil ook bij het aanspringen haar hoofd omhoog gooien en zo haar rug wegdrukken :( .Ik moet haar eerst verzameld houden net zo lang tot ze nageeft. Ze moet netjes tussen mijn benen lopen dus niet tegen een kant aan leunen. Dan pas galoppeer ik aan. Ze moet daarbij verzameld blijven pas als ze dan weer nageeft krijgt ze de teugels terug maar ik rij western, ik denk dat jij dan iets ruimte moet geven. Als ze niet verzameld loopt ook niet aangalopperen. Bokken negeren, gewoon doen of je gek bent }> , als ze terug valt, eerst weer oppakken, verzamelen, op eigen benen lopen dan weer aangalopperen.
Mijn paard is wel nagekeken door een osteopaat en zat vast, van hem moet ik echt letten op het verzameld lopen (ronde rug ipv holle rug)
succes met je boef.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 09:30

Miss_Malfoy schreef:
Ook vertelde zij dat Michiel dit probleem altijd al gehad heeft. Al zolang ze hem hebben (al 11 jaar) heeft hij een stijve achterhand. En s'winters is dat dus net wat erger, waardoor hij gaat bokken. In de les heb ik ook al het advies gehad hem flink door te laten galopperen.

;)

Longeren zou ik niet weten, ik zal het eens gaan bekijken.
Les heb ik. :j

Op het moment dat ik al een aardig poosje losgereden heb en hij echt los gaat laten, dan is het wat minder.
Laatst sprong hij toen opeens uit zichzelf aan in galop? Om even heel netjes en zonder bokken te galoperen, en toen weer naar de draf te gaan. (Ik heb er toen niet aangezeten, wist niet wat ik er mee aanmoest eigenlijk... _O- )
Maarja, hij begon ook uit zichzelf "travers" te lopen, terwijl ik het sb mee wou pakken. Zucht... :+
Vandaag ga ik weer lekker lang rijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:17

Maar ik haal uit deze quote van jou:
"Tuurlijk kan ik hem een trap geven?
Want hij moet juist afleren om te bokken op mijn been."

Dat je hem 'straft' voor de bokken om het af te leren. Vind je dat dan niet nogal oneerlijk? En daarbij, is het paard omdat hij vaak zo stijf is al eens medisch gechecked of door een osteophaat nagekeken?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 12:52

WildWings schreef:
Maar ik haal uit deze quote van jou:
"Tuurlijk kan ik hem een trap geven?
Want hij moet juist afleren om te bokken op mijn been."

Dat je hem 'straft' voor de bokken om het af te leren. Vind je dat dan niet nogal oneerlijk? En daarbij, is het paard omdat hij vaak zo stijf is al eens medisch gechecked of door een osteophaat nagekeken?

Maar dat is dus als ik gewoon normaal been geef, en hij daarop begint te bokken.
Als ik voel dat hij echt gewoon stijf is, en daarom in de bocht een bok geeft, negeer ik het.

Dat zou ik eens na moeten vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 12:57

Ik denk toch dat het bokken echt een reactie is op iets anders, en niet per se op jouw been om jou te pesten of omdat hij geen zin heeft, of zo'n dergelijke reden.. hij loopt niet echt over de rug lijkt het wel, je ziet bij het galopfilmpje ook heel erg dat hij zich wegdrukt, daarom denk ik toch aan lichamelijke problemen. Puur mijn mening hoor :D maar ik zou niet straffen tot je precies weet waarom hij iets doet- daarbij, al was het bijv. uit baldadigheid, dan heeft het geen zin om nog een trap na te geven. Dat is IMO alleen maar oneerlijk en uitlokking. Negeren kan net zo goed, dan niet beter werken, omdat zijn bok dan tenslotte geen enkel effect heeft gehad, er komt helemaal geen reactie op. Dat kan ook een behoorlijk effectieve vorm zijn van iets afleren. En eerlijker dan een trap geven, maar nogmaals, dat is persoonlijk/puur mijn mening :)

Nog een keer de vraag, hoe zit het met les en zou het niet kunnen helpen als er wellicht in jouw omgeving iemand zit die een beetje grondoefeningen kan doen voor het rijden? Om zo Michiel wat meer los te werken, zodat wellicht de stijfheid wat minder wordt tijdens het rijden, en hij al wat losser is?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:10

Ik heb les. ;)
Staat al meerdere keren aangegeven.
Daarin word gewerkt aan voorwaarts en nageven, zodat hij zijn rug gaat ontspannen.
Ik ga ook met pessoa longeren, om hem wat te helpen met het ontwikkelen van spieren.

En tja, na laten kijken... Het is nu eenmaal niet mijn paard. Ik heb het gevraagd, eigenaar heeft gezegd dat het dat niet was.
Dus ja, ik vind het zelf behoorlijk acosiaal om dan toch door te zeuren, en iets stiekem doen haal ik al helemaal niet in mijn bolle kop!
En op buitenrit heeft hij ook opeens nergenst meer last van hoor. ;)