Lugano springen & dressuurprobleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Re: Lugano springen & dressuurprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:52

probeer hem wat meer ruimte te geven in galloop..voor mijn idee heeft hij geen ruimte

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:19

Wat Bolzak beschrijft zou ik zelf niet doen. Rust, regelmaat en takt is iets waar je heel zuinig op moet zijn, zeker ook in stap. Dat een paard bijna niet meer wil stappen vind ik persoonlijk niet zo'n verbetering en zou ik niet aanraden (maar daarmee bedoel ik niet over Bolzaks situatie te oordelen).

De eigenaresse van Lugano beschrijft dat hij verder heel licht op de hulpen is (zijwaarts, galopwissel) en in het filmpje vind ik dat hij vlot aangaloppeert, dus het lijkt me niet dat het paard niet naar het been luistert. Kennelijk heeft hij moeite met voorwaarts gaan - is balansprobleem? Plus vasthouden in het lichaam? De oplossing lijkt me toch het geduldig werken aan ontspanning, mooie halslengte, takt en regelmaat, door het lijf bewegen, spieren sterker maken. De normale dingen dus ;)
Een keer een osteopaat of een fysiotherapeut erbij halen lijkt me ook een goede tip.

@ Pandabeertje: dat hij niet harder gaat als de teugels langgelaten worden is prima! De tip om lang te laten wordt door meerdere personen gegeven om even zeker te weten dat de hand hem niet tegenhoudt wanneer het been hem voorwaarts drijft, en dat hij zijn hals voor zn evenwicht kan gebruiken zoals hij zelf wil.

Jammer dat buitenrijden geen optie is! Maar als de veiligheid dan bedreigd wordt zou ik het ook niet 1-2-3 opzoeken :+

M_nuela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:52

Adil18 schreef:
Goed, ik ga nu gewoon heel erg eerlijk zijn: Dit paard is misschien met slof gereden, maar dat wil niet zeggen dat het alleen hierdoor komt dat dit paard zo loopt!

Op sommige stukken ben je echt een het flapperen met je benen, je zet je handen af en toe erg vast of je speelt er overmatig mee. Je paard laat niet voldoende los in de rug en in de galop ziet het er daarom erg onaangenaam uit. Op sommige stukken zie je dan ook verzet bij het paard.

Daarbij vind ik ook dat er nog te werken valt aan je zit in de galop. Soms gaat het heel erg lekker, maar soms zit je ook echt in het zadel te bonken, paard komt omhoog en jij knalt als het ware omlaag.

Dat van dat mobieltje...Met alle respect: Ga je schamen. Je hebt hier met een dier te maken en omwille van je iegen veiligheid en die van hem moet je continu alert zijn en letten op je omgeving....Als je nou nog in stap was gebleven had ik misschien dit commentaar achterwege gelaten, maar dan galopeer je ook nog aan ook!

Ik zou persoonlijk het springen reduceren en meer werken aan een goede basis in de dressuur en een fijn, ontspannen lopend paard wat goed op jouw hulpen reageert. En bij het springen vooral eerst het bij lagere sprongen houden om aan je houding te werken.

Heel veel succes, tis echt een onwijs leuk paard!

Ben ik het helemaal mee eens.
Vind het apart dat je belt als je galopeert!
Maar leuk paardje :D