3 jarige v. Olaf @ losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 12:50

Ik snap niet dat je uit deze foto's op kan maken dat ik hem niet aan het been rijd en me open voor ontspanning.

Op foto 11, 12 en 13 zie ik mezelf meer ontspannen zitten en mijn paard steeds langer worden. Dat lijkt mij een beeld van meer ontspanning. Lijkt mij ook zeker iets om trots op te zijn. Op de eerste foto's was ik bezig die spanning weg te werken, maar dat werkt bij ons niet om haar voor de ruimte te geven en er vervolgends vandoor te schieten, dan zit ik er alleen maar met meer spanning op en maakt zij er een spelletje van.

Ik ben blij dat ik hier thuis direct ontspannen op kan zitten en rustig aan kan draven zonder dat ik haar zo bij me hoef te houden...

Imitador

Re: 3 jarige v. Olaf @ losrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:16

O, zo bedoel ik het ook echt niet hoor!! Ik probeerde duidelijk te maken dat het vooral bij zo'n jong dier heel belangrijk is om een goede houding aan te leren. Het is ook echt niet zo dat ik vind dat alles fout gaat of dat er geen goede momenten zijn, als jij zegt dat ze daarna ontspant dan geloof ik dat en dat is ook goed. Maar de eerste paar foto's geven mij toch niet zo'n fijn beeld en je moet oppassen met teveel spanning.
Misschien is zo duidelijker wat ik bedoel, ik had het wat genuanceerder moeten brengen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:36

Renee91 schreef:
Ik snap niet dat je uit deze foto's op kan maken dat ik hem niet aan het been rijd en me open voor ontspanning

Ik denk dat te zien als je vrij statische handhouding :) Je hebt geen echte knik in je ellebogen, maar lijkt je handen vast te zetten.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 14:01

Ik zie op de laatste foto's een duidelijk knik in mijn ellebogen. Klopt, op de eerste foto's niet, daar kan je de spanning aan zien.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:09

Tis misschien wel een knik, maar geen "goede knik". Een goede knik neigt meer naar een hoek van 90 graden. Maar, je moet er mee doen wat je wilt, ik probeer alleen aan te geven wat ik zie ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:44

Rustig maar, we willen je alleen maar helpen en niet zwart maken, laten we dat even voorop stellen. Je bent ook absoluut op de goede weg en ik weet zeker dat je geen slechte bedoelingen hebt met het paard. Maar je zet je topic op HAW, dus je krijgt hier en daar wat goedbedoeld (!) advies.

Op de foto's zie ik dat jij je paard van voren heel erg tegenhoud. Daaruit maak ik op dat jij haar dus niet naar je hand toe drijft. Want als je dat zou doen, zou jij je hand moeten openen om haar in je hand te kunnen laten lopen. Als jij deze keer wel veel met je benen inwerkte, maar zo terugwerkte met je handen, is dit nog een reden waarom ze zo gespannen was.
Op de foto's ziet het er naar uit dat je je handen vastzet vlak voor je zadel en als je een wending rijd, zet je je binnenhand op je binnenbeen. Er staat hierdoor erg veel spanning op de teugels, waardoor er ook erg veel spanning is in de rug en hals (en in jouw armen, schouders, rug). Met name de spanning in de hals kan je op foto's goed zien; Ze krult haar hals op en heeft een wat vreemde knik aan het einde van de hals. En jij zit ook wat krampachtig naar voren gebogen.

Maar zoals ik al zei, is dit hartstikke logisch en de meeste ruiters zouden hetzelfde reageren. Alleen kom je hier straks niet verder mee. Je houd hiermee teveel spanning in het lijf. Ja natuurlijk is het aan het einde minder, maar helemaal kwijt zul je het niet raken. Wel zul je de spanning kwijt raken als je die eruit rijdt. Door haar ruimte te geven van voren, door haar met je been in je hand te drijven, door haar iedere pas bezig te houden (waardoor ze geen tijd krijgt om weg te rennen). Door je 100% op je paard je concentreren (zoals iemand anders in het topic al zei, kan het je misschien ook helpen om meer op je paard te letten ipv om je heen te kijken) heb je na 2x schrikken door wat er gebeurd vóórdat ze wegrent. Er rent namelijk geen enkel paard weg zonder 1 voorteken te geven. Aan jou alleen de taak om dit (misschien heel kleine) voorteken te ontdekken en het rennen meteen de kop in te drukken als jij merkt dat ze dat wil gaan doen.
Als je dan merkt dat ze wil gaan rennen, geef meteen een kleine ophouding en geef haar een andere taak; overgang, stap naar links/rechts, pasje opzij voor je been. Je zult ook merken dat ze bijvoorbeeld iedere keer bij de H veel spanning opbouwt en daardoor wegrent, zorg er dus voor dat je haar rond de H geen enkele pas rechtuit laat zetten, geef haar geen enkele pas om na te denken dat het misschien wel eens eng zou kunnen zijn. Dit hoeft niet ruw, dit hoeft niet hard, je hoeft geen grove ophoudingen te maken. Maar je kan haar wel heel snel een overgang laten maken, pasje opzij laten zetten, weer een overgang, en meteen reactie op je been eisen. Maar blijf wel rustig in je hulpen. Zit rechtop, maak je lang, haal vanuit je buik adem.

Succes! Het is hartstikke moeilijk, ik heb zelf precies hetzelfde gehad. Mijn pony liep ook altijd zo in het begin. 5x per half uur een sprintje trekken was meer regel dan uitzondering. En ik reageerde precies als jou. Tot ik ben gaan rijden als bovenstaand, nu is het een uitzondering als hij 1x een sprintje trekt. Er is zoveel meer ontspanning in het beest gekomen en als hij gespannen is, heb ik het er ook zo weer uitgereden. Terwijl ik vroeger dan de hele dag spanning kon houden. Ook werd het bij mij minder na een half uurtje rijden, dan had hij het ook wel weer een beetje gehad met dat schrikken. Maar spanning hield ik altijd.

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:38

Meer loslaten aan de voorkant en met je benen naar voren rijden. Dus niet inhouden, maar juist laten gaan. Dan rijdt je haar vanzelf naar je handen toe. :)

Riena-Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:45

Wat stel je,je paar hoog in voor zo'n jong ding! Doe je dat altijd ? Zorg altijd dat je, je paard altijd goed los hebt voordat je hoger werk gaat doen. Jonge paarden moet je nog niet zo hoog instellen hoor. Dan komen ze vast te zitten in de rug.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 17:47

Riena-Romy schreef:
Wat stel je,je paar hoog in voor zo'n jong ding! Doe je dat altijd ? Zorg altijd dat je, je paard altijd goed los hebt voordat je hoger werk gaat doen. Jonge paarden moet je nog niet zo hoog instellen hoor. Dan komen ze vast te zitten in de rug.

Lees anders even eerste de vorige berichten en het topic. ;)

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:09

probeeer alsjeblieft die handen naar voren te zetten... zoals ik de foto's interpreteer is dat je je handen vast zet op 1 plaats... je moet ze naar voren brengen... zo krijg je alleen maaar meer spannning!!!

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 16:21

hee Renee!
was geslaagd he?! het ziet er goed uit hoor, hij was alleen in het begin wat gespannen en jij natuurlijk ook. Maarja wat wil je voor de 2e keer op vreemd terein.
Vorige week thuis liep die echt super! succes met de les zo meteen.

@wendietjuhhh: ze zet juist haar handen niet vast. Zoiets kan je niet zien van foto's en dit zijn moment opnames.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 00:04

Dat ronder maken wat je doet is helemaal zo verkeerd nog niet. Wat je niet moet vergeten is als je die stukken mooi rond hebt dat je dan niet moet stoppen met rijden maar dat je rijden dan pas begint. Op het moment dat je het gevoel hebt dat je paard daar mooi loslaat doe je je hand voor en rijd je er met je been achterna. Net zolang tot hij aan je hand trekt en zijn neus naar voren brengt en de hals wil strekken. Op het moment dat hij dat gevoel geeft dat hij dat wil doen begin je weer van voor af aan en maak je je paard weer ronder dmv je handen wat breed en laag te zetten en dan op het moment dat hij daar loslaat rijd je weer met je been naar je hand toe zodat de hals kan strekken. Dit stukje is losrijden, het echte rijden begint pas op de dag je vanaf het eerste rondje hem los en rond kunt houden.

Ik zelf zou een slofteugel pakken bij een geval als dit.

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:21

Het zier er wel wat gespannen uit vind ik. Probeer ook iets meer in het neerwaarts te rijden met het losrijden ik heb het gevoel dat hij zichzelf niet loskan laten in zijn rug. succes ermee verder

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 08:30

Ik zie een leuk paard, met veel spanning in het begin, maar die later wel wat meer loslaat en fijner gaat lopen..

Dit doet me denken aan een paard (tuiger) op de manege waar ik jaren heb gereden... Die was erg moeilijk, sprong om niks weg en was vaak erg gespannen..

Wat ik hiervan geleerd heb: Hou het paard bezig, niet (te)veel overgangen als ze al actief is, want (ALS) als ze daar niet tegen kan, kan ze heter worden..

Laat haar lekker haar passen uitlopen, ze is groot en ze mag grote passen maken, veel voltes, groot/klein, gebroken lijnen, tempowisselingen etc maken kan al helpen, en als ze zich dan wil ontspannen, zie ik dat ze nog een beetje een valse knik krijgt..
Door wat bij te drijven, en dan iets meer lengte te geven (*Soms vind ik dat je je teugels erg kort hebt) zou dit misschien op te lossen zijn. Wat zegt je instructrice hiervan?

Voor de rest vind ik het echt een leuk paard en zou je nog wel leuke dingen mee kunnen...!! Altijd erg gaaf om zo'n soort paard ook mooi te kunnen laten lopen vind ik :j

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:44

unfearlover schreef:
hee Renee!
was geslaagd he?! het ziet er goed uit hoor, hij was alleen in het begin wat gespannen en jij natuurlijk ook. Maarja wat wil je voor de 2e keer op vreemd terein.
Vorige week thuis liep die echt super! succes met de les zo meteen.

@wendietjuhhh: ze zet juist haar handen niet vast. Zoiets kan je niet zien van foto's en dit zijn moment opnames.

Nou dan is het wel heeeeeel toevallig dat ik dat op elke foto zie!

Karlijn_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:20

Wat een leukerd :9

Hij loopt mooi ;p.
& leuk hoofdje.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:17

leuk beesje, ben het met het meeste commentaar eens :9

Romyhcs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:12

soms teveel spanning

vind wel dat je het paard heel goed en netjes rijd!