Nashua, trainen voor de brabantse. (filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 11:01

Tessaaa1 schreef:
Ziet er heel erg goed uit! je paard loopt prachtig, kan mooi strekken.
ik heb alleen, maar ik kan het niet zo goed zien, een puntje op het schouder binnenwaarts, begin van het filmpje
het lijkt heel erg alsof je de hals van je paard opzij trekt...
misschien iets om op te letten, maar kan ook zijn dat ik het fout heb hoor...

Dat heb je goed hoor! Ik vraag te veel stelling (trekken is een beetje lomp haha), daar ben ik mee aan het werk!
Vind ik een van de moeilijkste dingen ;)

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:48

Hallo,

heb niet alle berichtjes gelezen. Allereerst heb je een erg leuk paard. Wat mij het meeste "stoort" is je houding en zit. maar zoals je zlef al aangeeft ben je hier hard mee aan het werk. het mag allemaal iets vanzelfsprekender. Het ziet et wat strak uit. Je trekt je hak wat op waardoor je wat gaat kantelen en je daardoor iets uit het zadel drukt. Ook ben je wat strak in je hand/armen. probeer wat relaxter te gaan zitten, maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk en zeker niet 1,2,3 opgelost. Ook moet hij beter aan je been zij, zeker als je de overstap gaat maken naar het Z. Je zal het wel in je trainig oefenen, veel tempowisselingen rijden en dan niet allen fel zijn op het weg rijden maar ook op het terug rijden, want zo te zien is het best een paard met wat looplust, dus je moet hem niet gek maken. en hij heeft de tijd en de rust nodig om zijn passen af te maken. Ik denk als je de rust en de ontspanning hebt en hij is toch voorwaarts dat hij nog meer gaat tonen in zijn bewegingen.

Hatlthouden is erg netjes, probeer met de keertwending dat hij doorsapt, kan het niet heel goed zien op het filmpje maar volgens mij laat hij een been staan. kies dan voor safe en maak hem iets ruimer, dan krijg je een beter punt dan dat hij een been laat staan. Probeer de verzamelde stap regelmatig te houden. Hij wil nog weleens onregelmatig gaan. Verzamel hem niet te veel terug. Hij heeft een mooie oprichting dus het ziet er al heel goed ui, kies er dan voor om hem iets minder te verzamelen, maar dat hij wel regelmatig blijft.

Houdt in de galop mooi de schouder erin, zeker in de wending en probeer niet zo te "pushen "met je zit laat hem zelf galloperen.

Verder ziet het er goed uit hoor, wees maar trots op zo'n paardje. Veel succes!

student

Re: Nashua, trainen voor de brabantse. (filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:13

misschien een ander zadel? Met minder wrongen?

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 15:10

anonymous1 schreef:
Hallo,

heb niet alle berichtjes gelezen. Allereerst heb je een erg leuk paard. Wat mij het meeste "stoort" is je houding en zit. maar zoals je zlef al aangeeft ben je hier hard mee aan het werk. het mag allemaal iets vanzelfsprekender. Het ziet et wat strak uit. Je trekt je hak wat op waardoor je wat gaat kantelen en je daardoor iets uit het zadel drukt. Ook ben je wat strak in je hand/armen. probeer wat relaxter te gaan zitten, maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk en zeker niet 1,2,3 opgelost. Ook moet hij beter aan je been zij, zeker als je de overstap gaat maken naar het Z. Je zal het wel in je trainig oefenen, veel tempowisselingen rijden en dan niet allen fel zijn op het weg rijden maar ook op het terug rijden, want zo te zien is het best een paard met wat looplust, dus je moet hem niet gek maken. en hij heeft de tijd en de rust nodig om zijn passen af te maken. Ik denk als je de rust en de ontspanning hebt en hij is toch voorwaarts dat hij nog meer gaat tonen in zijn bewegingen.

Hatlthouden is erg netjes, probeer met de keertwending dat hij doorsapt, kan het niet heel goed zien op het filmpje maar volgens mij laat hij een been staan. kies dan voor safe en maak hem iets ruimer, dan krijg je een beter punt dan dat hij een been laat staan. Probeer de verzamelde stap regelmatig te houden. Hij wil nog weleens onregelmatig gaan. Verzamel hem niet te veel terug. Hij heeft een mooie oprichting dus het ziet er al heel goed ui, kies er dan voor om hem iets minder te verzamelen, maar dat hij wel regelmatig blijft.

Houdt in de galop mooi de schouder erin, zeker in de wending en probeer niet zo te "pushen "met je zit laat hem zelf galloperen.

Verder ziet het er goed uit hoor, wees maar trots op zo'n paardje. Veel succes!

Ik wil mijn zit ook heel erg graag anders zien, maar daar gaat zoveel tijd in zitten!
Zelf vind ik wel dat het al heeeel veel beter is als 2 jaar geleden, maar je hebt volkomen gelijk. Ik moet meer ontspannen. Ik klem met mijn bovenbenen en soms met mijn knieën, waardoor ik geen druk heb op de beugels, daarom gaan mijn benen zo op en neer. Dan houd ik ook mijn schouders strak en iets naar achter en mijn armen komen daardoor ook te strak. Ik weet het allemaal dat het niet zo hoort, en elke keer in mijn training zijn er wel stukken dat het wel gaat, maar dat is nog een hele lange weg.

In de stap daar reed ik te hard, waardoor mijn stap onregelmatig was.
Ik vind hem trouwens persoonlijk wel heel goed aan het been, ik vind niet dat hij scherper hoeft. Die galop (aanspringen) was gewoon een miscommunicatie, en zoals je ziet als ik hem terug neem naar draf en ik geef 1 keer ietsjes meer been, is hij er ook meteen, dus daarvan zou ik wel willen weten waar je op doelt (klinkt heel bot, maar zo bedoel ik het niet, ben gewoon nieuwsgierig ;) )

van de galop heb je ook gelijk, daarmee zijn we ook bezig, dan heb ik net teveel buitenbeen, of te weinig buitenteugel.
Verder ben ik ook echt super trots op hem, hij doet het fantastisch :D

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:12

oooh wat een heerlijk paard :D :~
idd mogen je benen wel wat stiller
succes

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:55

ik vind het er erg goed uitzien! Commentaar op je houding is al gegeven. Ik vind hem erg aansprekend! echt geweldige draf :j :~ Ik heb een merrie van Niveau v.Lux. ze lijken wel wat op elkaar. :P

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:35

gefeliciteerd met de derde prijs! super!
Het lijkt op het filmpje dat ie zijn hoofd kantelt, of zie ik dat verkeerd?

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:08

Ik vind het er echt heel goed uitzien, topcombinatie! Gefeliciteerd met je 3e plaats!

Ik sluit me verder bij de rest aan, ik heb geen toevoegingen.

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:43

miisschien moet je niet tever naar achter zetten, soms vind ik het eruit zien dat je hem wat te strak houdt.
en in de uitgestrekte drap mag hij meer veruimen

Heartu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 19:17

je zit best netjes, maar nog wat gespannen. just relax and take it easy zeg ik dan.
voeten naar het paard en je handen iets stiller

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:55

wat een leuke combinatie! :) Natuurlijk zijn er wel puntjes, oa je zit, waar je verder mee ad slag kan, maar ik zie ook genoeg punten waar ik heel blij van wordt, bv de aanleuning.
En wat loopt ie fijn over de benen! Erg aansprekend paard en zeker met het gegeven dat ie nogal kan staken, vind ik toch dat je heel fijn gduldig voorwaarts rijdt! +:)+

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 23:19

bedankt :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:05

paard loopt echt top,lekker veel swing in die draf !
je mag je bovenlichaam welwat meer aanspannen ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 10:57

Hoi. Leuke combinatie en heel knap dat je hem zo zonder al te veel storingen rond kunt rijden gezien je opmerking over het staken. Ik denk dat je nog veel winst kunt halen als je paard losser kunt voorstellen. Dus beter over de rug en losser in de hals. Begin dus eerst bij jezelf. Laat je nek en schouders los en hou je onderbeen ipv je bovenbeen er meer aan. Verder moet je vooral in de overgangen je paard nog meer naar beneden rijden. Van stap naar galop bijvoorbeeld, drukt hij zich nog iets te veel op, waardoor je nog steeds dicht bij het verzetmoment aan blijft zitten.
Wel ben ik met sommige eens dat het voorwaarts een aandachtspunt is. Maar dan eigenlijk vooral in de draf (eerste deel). Je paard heeft de neiging om een beetje weinig door te geven vanuit het achterbeen wat weer komt omdat hij lossigheid in zijn lijf mist. Dus niet harder gaan rijden, maar wel beter naar je been laten luisteren zodat hij meer losgaat laten en door gaat geven van achter uit. Zo krijg je een wat actiever energieker lijkende draf en die lijkt nu wat traag en zweverig. Hier krijg je problemen mee als je hoger wilt gaan rijden. De schouderbinnenwaarts moet inderdaad wat meer met de schouder naar binnen. Dan hoef je ook minder schuin voor je gevoel. Nu gaat het hoofd te veel om het gebrek aan schouder mee naar binnen te compenseren. Dus concentreer je op de schouder. Meer richting wijken (wat het natuurlijk niet is, maar voor je gevoel dus wat minder stelling).
Ben benieuwd wat je op de Nationale doet. In ieder geval veel succes.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 11:26

vur schreef:
Hoi. Leuke combinatie en heel knap dat je hem zo zonder al te veel storingen rond kunt rijden gezien je opmerking over het staken. Ik denk dat je nog veel winst kunt halen als je paard losser kunt voorstellen. Dus beter over de rug en losser in de hals. Begin dus eerst bij jezelf. Laat je nek en schouders los en hou je onderbeen ipv je bovenbeen er meer aan. Verder moet je vooral in de overgangen je paard nog meer naar beneden rijden. Van stap naar galop bijvoorbeeld, drukt hij zich nog iets te veel op, waardoor je nog steeds dicht bij het verzetmoment aan blijft zitten.
Wel ben ik met sommige eens dat het voorwaarts een aandachtspunt is. Maar dan eigenlijk vooral in de draf (eerste deel). Je paard heeft de neiging om een beetje weinig door te geven vanuit het achterbeen wat weer komt omdat hij lossigheid in zijn lijf mist. Dus niet harder gaan rijden, maar wel beter naar je been laten luisteren zodat hij meer losgaat laten en door gaat geven van achter uit. Zo krijg je een wat actiever energieker lijkende draf en die lijkt nu wat traag en zweverig. Hier krijg je problemen mee als je hoger wilt gaan rijden. De schouderbinnenwaarts moet inderdaad wat meer met de schouder naar binnen. Dan hoef je ook minder schuin voor je gevoel. Nu gaat het hoofd te veel om het gebrek aan schouder mee naar binnen te compenseren. Dus concentreer je op de schouder. Meer richting wijken (wat het natuurlijk niet is, maar voor je gevoel dus wat minder stelling).
Ben benieuwd wat je op de Nationale doet. In ieder geval veel succes.

Ik heb vorige week maandag eens zonder sporen gereden, waardoor het lukte om mijn onderbeen er beter aan te houden en mijn bovenbenen meer te ontspannen, klinkt misschien raar, maar het was echt zo. Rijd nu in de training dus met mijn sporen een stuk lager. Ik zat er weleens onbewust aan, waardoor hij spanning creëerde en ik dus mijn been ga afsteken.

Nadat ik dit filmpje heb gekeken ben ik ook direct met mijn instructrice met de schouderbinnenwaarts aan de slag gegaan! Dit gaat nu erg goed, nu ik doorkrijg dat ik hem gewoon veel meer naar binnen moet sturen, daardoor ontstaat er minder stelling en wil de schouder veel beter meegaan. (Bijv diagonaal opsturen en optijd tegenhouden, eerst ging ik vanuit stelling, schoudervoor schouderbinnenwaarts, waardoor hij vaak de schouder laat hangen omdat er teveel stelling ontstaat)

Die galop, dat kwam gewoon omdat er spanning was na die eerste fout, maar daar moet hij inderdaad ronder, maar dan is hij zo ontzettend gespannen omdat hij bang is om een trap te krijgen, die tweede vind ik namelijk zelf wel goed!

Dat ik mezelf los moet laten, dat probeer ik echt, het is zeker een goede tip, maar wel een tip waar ik over een paar jaar nog steeds mee bezig ben, want ik denk dat dat een puntje is waar ik altijd aan zal moeten blijven werken! Ik heb deze week ook eens in het donker gereden (wij hebben maar weinig licht bij de bak, dus je ziet genoeg, maar het is wel donker) Dan ga je echt zoveel meer op je gevoel rijden, je voelt alles veeeel beter, omdat je ogen voor een klein gedeelte uitgeschakeld worden, dus je andere zintuigen worden beter. Toen ging ik hem verzamelen in de galop, en ik voelde dat ik mijn hele bovenbenen zo ontzettend aanspande, dat ik daarna gewoon haast geen kracht meer had!! Dus toen heb ik puur op mezelf getraind, dat ik het daar losliet, dan viel hij er wel eens uit, maar dat is gewoon onwennig. ZEKER een aanrader om in het donker te rijden om jezelf te trainen!!

Het nadeel van dit paard is, dat hij passage geleerd heeft, op de verkeerde manier. (strakke rug, kop erop getrokken) Pak ik hem dus iets te veel vast, gaat meneer passage-achtig draven, hij heeft eerst traag en groot geleerd, daarna hebben ze geprobeerd snel en klein te leren, wat hij dus niet meer deed. Dat gaat steeds beter en ik ben elke dag weer bezig om hem zo natuurlijk mogelijk te laten draven! Maar dat lukt echt alleen als hij compleet ontspannen is, en dat is ook waar ik elke dag op aan het trainen ben! Moet zeggen dat dit steeds beter gaat!
Erg bedankt voor de goede tips, en ik probeer mijn NK te filmen, als de camera het dan wel doet ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:50

Zo te lezen ben je goed en bewust bezig. Mooi om te lezen. Het lijkt me ook erg lastig om je paard iets af te leren wat hem dus niet goed is aangeleerd. Goed hoor dat je toch ondanks de moeilijkheden hier voor gaat. Uiteindelijk duurt het misschien dan wel langer, maar het einresultaat is dan wel een paard wat langer gezond blijft en plezier houdt in het werk waardoor je zelf dus ook fijner kunt paardrijden. Super.
Ik weet hoe moeilijk het is om je nek en schouders te ontspannen en je bovenbenen te ontspannen. Ik heb het mezelf eigenlijk verkeerd aangeleerd, doordat ik allerlei verrreden paarden heb gereden en daarbij geen of weinig begeleiding heb gehad. Achteraf stom, maar ja, het was echt een beetje hobby en wist ik veel. Nu weet ik inmiddels wel veel beter, maar vecht nog steeds tegen mezelf. Elke dag moet ik eraan werken om los te blijven in mijn eigen "bovenlijn" en toch goed in te werken met mijn onderbeen.
Hoemeer dit lukt, hoe beter mijn paard gaat lopen. Dus dat is zeker geen verloren moeite.
Hoe moeilijk dit ook is. Mijn eigen paard bleek "talent" te hebben voor passageachtig draven. Dat vond hij dus makkelijker dan vlot van achteruit te blijven bewegen. Dus ook ik heb flink gewerkt en dus nog steeds elke dag aan het werken aan het vlug en klein krijgen en daarbij over de rug blijven. Schakelen naar en vanuit een dribbeltje heeft mij geholpen om gevoel te krijgen voor naar de hand toe blijven rijden en over de rug blijven rijden.
Zo te horen krijg je goed les, dus als je vol houdt, lukt het vast om het nog meer te verbeteren. Je bent tenslotte al zover op weg. Heel goed hoor. *D

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 15:13

Wat je zegt is echt precies mijn probleem met die draf! Erg knap van je dat je dat gelukt is! Zo te lezen heb je er zelf ook wel echt wat mee doorgemaakt! Ik vind het al super knap dat jij je zit hebt kunnen verbeteren. BIj mij is het ook wel onwijs verbeterd hoor! maar ik ben er nog lang niet!
Ik heb Nashua nu op bepaalde momenten al zo ver, dat er spanning ontstaat, maar dat er daarna ook weer ontspanning mogelijk is, wat eerst echt niet lukte!
Toen ik naar Nashua ging kijken, gingen ze hem 'losrijden' met de kop er bovenop getrokken en alleen maar heel erg hard draven. Daarna gingen ze hem 'verzamelen' door gewoon wat meer aan de kop te trekken waardoor hij zijn knieën achter zijn oren ging leggen, maar het achterbeen sleepte er maar wat achteraan.
Ik heb er een jaar over gedaan om Nashua met zijn neus naar de grond te krijgen, en doe dit nu nogsteeds dagelijks. Dan neemt hij de rug mee. Hij is soms nog wel traag achter, maar hij sleept al niet meer! Daar ben ik al blij mee, en ik weet dat er nog een hele leuke toekomst aan gaat komen, als ik me nog meer kan ontspannen. Ik moet hem ook nog meer loslaten, ik denk nogal vlug dat hij te hoog komt in zijn hals, waardoor ik hem te eng ga maken! Dat is wel jammer, maar ook daar word ik me steeds bewuster van!
Ik ben ook zeer benieuwd hoe hij het dadelijk gaat doen in het Z1! Als je wilt heb ik nog wel een filmpje voor je van ongeveer een jaar terug, toen hij nog dagelijks staakte. Als je er benieuwd naar bent kun je me altijd een pb sturen ;) Dan kun je zien welke lange weg ik al gehad heb.
Wat je zegt, het is een veel langere weg, maar het eindresultaat is beter, is echt een citaat van mijn instructrice ;)
Altijd als mijn geduld even op is, dan zegt ze, wil je dezelfde weg inslaan als de rest met hem heeft gedaan. Ook dan kom je er, maar dan is hij over een paar jaar wel helemaal kapot.. En dat zet je wel weer even aan het denken!

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:12

Waaw! super paard hoor! kan het nog ver schoppen denk ik!
Probeer je bovenlichaam stil te houden! maar voor de rest zat ik echt met bewondering te kijken!
super!