Wish aan het werk in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Wish aan het werk in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 01:11

Als ze steeds maar harder wil zet je haar op een volte, rij haar terug op je zit, teugels trekken heeft bij een uitgekoerste draver geen enkel nut. Leer haar om terug te komen op je zit, jezelf lang maken, zwaar, terug in het zadel zonder je benen af te steken. Als ze toch hard blijft gaan dan negeer het, beter iets boven tempo en ontspannen dan dat ze rustig loopt maar in de stress zit omdat jij zit te trekken.

Een thiedemann is geen oplossing voor dit probleem, zeker niet voor steigeren, zelfs heel gevaarlijk als ze hier toch mee probeert te steigeren. Gebruik dan liever een martingaal of, als je veel ervaring hebt, een slofteugel.
De thiedemann zit ook te strak voor dit doel, op deze manier trekt ze er steeds aan maar door de hefboomwerking merk jij dat niet in je hand, voor jouw gevoel trekt ze dus niet maar dat doet ze wel degelijk en dat zul je merken als je zonder thiedemann rijd.

Dus probeer eerst de ontspanning te zoeken, echt ontspannen loopt ze op geen van de foto's, het hals en ruggebruik is niet correct. Zoals ik al eerder zei; probeer haar de hals meer te laten strekken, langer en lager zonder met de kin op de borst te gaan. Doe dit eerst in stap, pas als ze daar volledig ontspannen loopt ga je rustig aandraven, 3 stappen rustig draven = belonen en terug naar stap. De keer erna probeer je 5 stappen te draven en zo verder. Zodra ze onder je vandaan probeert te rennen ga je terug naar stap en weer ontspannen.
De galop zou ik eerst helemaal niet doen, dat is zowieso al stressen voor de draver die gekoerst heeft.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:57

je zegt zelf al dat je de hulpteugel gebruikt omdat je paard rent.
hulpteugels (het woord zegt het al) zijn gebruik om je te helpen. Maar nemen het probleem niet weg.Als je het probleem aanpakt, dan schiet je wat op! Denk dat je nu alheel wat goede adviezen hebt gehad en ik zou zeggen: ga ermee aan de slag.

Dat advies met het alleen maar stappen en daar de controle krijgen is een goed idee. Als je dat dus nu nog alleen maar lukt in stap kan je natuurlijk altijd daarnaast gaan longeren, want van alleen stappen raakt je paard zijn energie niet kwijt natuurlijk.

succes!

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 10:40

Ik heb gister les gehad op de manege,
en er was helemaal niemand!
ik zat dus alleen in de les.
Had ik even mooi een privé lesje :D
en met het opzadelen heb ik de thiedemanteugel weggelaten..
en het ging zooooooo goed.
ze heeft maar 1 keer gehad dat ze sneller wou draven als de bedoelling was.
en ze liep zelfs een paar stukjes heerlijk ontspannen en dus nageeflijk.
ze begon haar passen meteen te verlengen! acht heerlijk gereden.
Ik laat die teugel vanaf nu echt liggen.
ik weet nu dat ik hem niet meer nodig heb.

Ik wil iedereen ontzettend bedanken voor de tips !
ik heb er echt wat aan gehad, omdat ik ook een paar heb uitgeprobeerd.

Bedankt :D +:)+

toddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:22

Probeer je handen te dragen en ze niet op de schoft te laten liggen daardoor ga je zelf met je schouders wat naar voren hangen en dat is jammer. Jullie zijn een leuke combinatie.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 14:31

Okeej dankjewel :D

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:48

Mellanie_ schreef:
Ik heb gister les gehad op de manege,
en er was helemaal niemand!
ik zat dus alleen in de les.
Had ik even mooi een privé lesje :D
en met het opzadelen heb ik de thiedemanteugel weggelaten..
en het ging zooooooo goed.
ze heeft maar 1 keer gehad dat ze sneller wou draven als de bedoelling was.
en ze liep zelfs een paar stukjes heerlijk ontspannen en dus nageeflijk.
ze begon haar passen meteen te verlengen! acht heerlijk gereden.
Ik laat die teugel vanaf nu echt liggen.
ik weet nu dat ik hem niet meer nodig heb.

Ik wil iedereen ontzettend bedanken voor de tips !
ik heb er echt wat aan gehad, omdat ik ook een paar heb uitgeprobeerd.

Bedankt :D +:)+

Nou, dat klinkt al een heel stuk beter! Kun je niet vaker dit soort lesjes krijgen?

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 15:01

Nou normaal zijn het groepslessen, maar volgens mij was iedereen ziek ofzo..
Maar ik ben op zoek naar een prive intructeur.
en ik zit nu af te wachten of er mensen gaan terug mailen.
ik ben gister aan het zoeken en reageren geweest op advertenties
maar heel veel hebben geen tijd meer ofzo..

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:56

Ik zou eindeloos overgangen maken, en je hoeft niet gelijk je teugels te laten gaan, maar je kan ook vragen haar hoofd wat lager te brengen, vragen of ze wil ontspannen. Dus soort van hals strekken alleen dan vragend en gevend, en wel met de controle erop. Geef haar ook de kans om te laten zien dat ze het wel kan. bij je houden geeft vaak alleen nog maar meer spanning. Maar vooral veel geduld hebben denk ik! Succes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 00:52

Wat je vooral in de gaten moet houden is dat zij geleerd heeft om te versnellen op de teugeldruk. Zo'n paard werkt dus eigelijk net andersom als een 'normaal' paard. Als ze dus schrikt en wegrent heeft het ook geen zin om te gaan trekken, houd dat altijd in je achterhoofd zodat je op de goede manier kunt reageren.

Overigens is het ook geen overbodige luxe om grondwerk te doen, door haar te leren wijken voor de druk op het halster kun je dat later oefenen met een bit in en op die manier omscholen tot druk=ho ipv druk=rennen.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:20

Mellanie_ schreef:

en dan kwam daar ook nog eens bij, dat ze het leuk vond om te steigeren.
Toen kreeg ik dus de tip om een thiedemanteugel te gebruiken.

Sinds ik dat ding gebruik, steigerd ze niet meer en kan ik haar beter houden.
Anders gaat ze er echt vandoor. vooral als we in een grote menbak rijden op de manege.
en dan het gedeelte dat ik de teugels moet laten vieren, dan gaat ze er echt helemaal vandoor
en ben ik de totale controle kwijt.
Als ze contstant sneller en sneller gaat?

Het eerste wat je met een jong paard onder het zadel moet doen is voorwaarts rijden toch? Nou heb je even geluk dat ie dat is. Profiteer ervan. Niet inhouden. Natuurlijk ontspanning zoeken. en als ie lekker loopt op je zit terug nemen.
Als je hier geen ervaring mee hebt (jonge paarden beleren) en geen goede begeleiding dan zou ik het paard een paar weken naar een prof stal brengen om hm wat te laten doortrainen, want anders kom je straks allemaal problemen tegen.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:32

Bolzak23 schreef:
Als je hier geen ervaring mee hebt (jonge paarden beleren) en geen goede begeleiding dan zou ik het paard een paar weken naar een prof stal brengen om hm wat te laten doortrainen, want anders kom je straks allemaal problemen tegen.

Dit is niet het eerste paard dat ik beleer hoor..
die tip (van die thiedemanteugel) had ik gekregen van een prof!
en naar een prof stal brengen.. enig idee wat dat kost? Mij teveel in iedergeval ;)

Ik wil iedereen bedanken voor Tips en hulp!
maar Nou geen geklaag meer over die hulp teugel want die heb ik
inmiddels allang afgeschaft en het gaat super!
ze loopt heerlijk nageeflijk, en ik krijg inmiddels goed privé les +:)+

verdere tips zijn altijd welkom natuurlijk!
Maar tips over de thiedemanteugel zijn doelloos want die gebruik ik niet meer :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:23

Nou ja, mijn enige tip, voor zover al niet in mijn eerder posts... Maak duidelijke afspraken met haar, en maak haar dus duidelijk wat wel en niet de bedoeling is. Als ze heeft leren rennen op teugeldruk, kun je ook leren haar te stoppen op teugeldruk. Gun haar vooral voldoende tijd om het ten eerste aan te leren, en ten tweede te kunnen realiseren met haar lichaam. Want het gebruik van haar lichaam is nu heel anders dan dat het voor de kar was.