paard probeert me uit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tientjeblij

Re: paard probeert me uit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:25

het kan inderdaad spanning zijn, ik voel ook aan mezelf dat ik het spannend vind om er weer op te gaan, misschien kan ik kijken of ze het bij iemand die ontspannen is ze het ook doet....
ik ga zelf eigenlijk altijd zachtjes in het zadel zitten maar ik ben dus nu wel nerveus ook om der af te vallen en dat voelt ze dus blijkbnaar erg goed aan

bedankt;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:59

wat dan wel vreemd is, dat ze het op ander terrein niet doet. terwijl je zou zeggen dat daar juist nog meer spanning is dan thuis.

als je haar op proef hebt, zou ik toch even goed achteren mijn oren krabbelen of je haar wel wilt kopen. genoeg paarden zonder al die fratsen, die minstens zo leuk zijn. liever een hoop geld uitgeven aan een paard waar je veilig op kan stappen, dan een hoop geld armer en een gebroken been rijker.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 20:33

ja dat is waar, voor de rest is het echt een schat...
zouden jullie denken dat het kan helpen om op te stappen met iemand ernaast en diegene mee laten lopen tot ik voel dat ze ontspant, dan weer afstappen en opnieuw opstappen net zolang tot het goed gaat?? of maak ik het dan erger??

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:42

Mijn paard had dit ook alleen dan met aangalopperen,had eerst een maand verzorgd en toen ik t geld had betaald en die van mij was deedt hij dit en t was egt rodeo sprong met 4 benen de lucht in, rug bol en hoofd tussen zn benen en zodra zn benen de grond raakte draaide hij ineens 180 graden om. Probleem paard was niet gewend om aan het werk gezet te worden en pikte dit niet dus wou me er af hebben, meteen aangepakt asl hij dit deedt kreeg ie tik met de zweep, gaf hij weer een bok en ik tik maar wel de mogelijkheid geven omdan harder te gaan en als ie dan normaal liep praate ik tegen m en aaide m. Tis gestopt dus ik zal t wel goed gedaan hebben sucses ermee
Naastloper zou je idd kunnen proberen maar zorg wel dat die gene aan 1 kant gaat staan en niet eronder terecht kan komen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:44

ohjah gooi anders eens een touw of teugel om de hals zodat je deze kunt vastpakken en dus niet aan de teugels komt op deze manier trek je jezelf namelijk in het zadel, maar ik zeg niet gewoon doorrijden ja als paard lichamelijk niks mankeerd
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 28-01-09 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:50

tienus_amigo schreef:
oke dat snap ik allemaal, het zou goed kunnen maar ik blijf het vreemd vinden dat ze het in het begin niet deed.
Het paard is al gekeurd en is helemaal goed gekeurrd. Vandaag ben ik weer opgestapt, iemand hield haar vast en in ong. 10 meter meegelopen en heeft der hoofd vastgehouden. Ik voelde dat ze weer van plan was om te bokken, maar na die 10 meter voelde ik der ontspannen en dan doet ze het ook niet meer.

Is er bloed getrokken bij de keuring? Kan het zijn dat ze haar iets gegeven hebben wat nu uitgewerkt is? Dat soort trucjes wordt helaas vaker uitgehaald......
En ik zou als ik jou was, omdat het paard nog op proef is, het dier lekker terugbrengen. geen hand vol maar een land vol. ;)

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:01

Laat ik nou precies het zelfde probleem hebben gehad!

Mijn pony deed het zelfs al terwijl ik nog aan het opstappen was, ik hoefde mijn voet maar in de beugel te steken en daar ging hij al.

Wat ik heb gedaan (nadat hij nagekeken was door een paardenfysio) is helemaal van voren af aan beginnen.

In een ruimte gaan staan waar hij er niet vandoor kan gaan (ik heb het in zijn stal gedaan) en dan naast hem gaan staan.
- Tegen hem aan leunen, blijft hij braaf stil staan: belonen op de hals en goed met je stem.
- Vervolgens wat druk op de bovenkant van het zadel brengen, blijft ie braaf, zelfde verhaal. Zo niet corrigeren en overnieuw proberen, net zo lang tot hij wel stil staat. Als hij van je wegdraait, met de buitenteugel corrigeren.
- Dan met je hand in de stijgbeugel gaan leunen, braaf of niet zelfde als hierboven.
- Daarna met je knie in de stijgbeugel en soort van opstappen maar er dan gewoon naast blijven hangen dus (niet te lang), en zelfde verhaal van braaf of niet.

Als dat allemaal goed gaat kun je proberen op te stappen, doe dit lekker op je gemak en zorg dat je niet hard in het zadel ploft, maar lekker zacht en rustig gaat zitten.

Belonen is hierbij heel belangrijk, laat weten dat hij het goed doet, ga niet te snel en zorg dat hij je vertrouwd. Als het in die kleine ruimte goed gaat kun je het in een grotere ruimte proberen en zo verder.

Succes bij mij was het in een uurtje gedaan dat ik er weer op kon! Na een week kon ik alweer in de bak opstappen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:03

Doe dit NOOOIIT in een gesloten ruimte zoals een stal. Als je vast komt te zitten of je valt dan slaat ie je misschien het licht wel uit.
LEVENSGEVAARLIJK!!!!!!

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:05

Daarom ook stapje voor stapje en met leunen beginnen .. weinig dat er dan fout kan gaan zolang je het langzaamaan doet..

Maar een andere ruimte geniet ook de voorkeur, die had ik alleen niet tot mijn beschikking. Het moet ook zo zijn dat het paard niet de ruimte ziet /krijgt om ervandoor te gaan natuurlijk.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:12

op een verhard afgesloten erf kan je t ook doen maar tis en blijft heel simpel als t goed gaat gaat t goed gaat t fout val je erg hard maar tis wel vaak zo als ze op stenen staan doen ze niet zo gek doet namelijk zeer aan eigen benen(bokken en steigeren)

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:16

Sowieso als je dit goed doet en stapje voor stapje, zodra ze een stap verkeerd zetten als stoppen en overnieuw beginnen .. Dan kan het vrijwel niet echt fout gaan .. Soms duurt het wat langer, soms wat korter.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:36

Zal ik je wat vertellen ik heb hele tijd paarden zadelmak gemaakt 1 x aan de longe in bak daarna aan touwtje langs de weg en door t bos(verharde wegen) mij heb je dr verder niet mee hoor maar tis altijd de vraag of mensen wel weten wanneer een paard zich op zn gemak voelt of dat ze te vroeg doorgaan.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:42

Dat is inderdaad de kunst ... Goed op de lichaamstaal van je paard letten dus.. en vooral niet te snel willen gaan .. Blijft lastig inderdaad. Het is vooral in mijn ogen ook een kwestie van vertrouwen en respect van je paard dat moet verdienen.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 09:59

oke, maar ik zat dus te denken om een keer met der de bak in te gaan, dan te gaan hangen en als ik voel dat ze ontspant pas te gaan zitten. en dan proberen weg te stappen. als dat niet normaal lukt, weer overnieuw proberen net zolang tot ik het goed heb afgesloten, en dan de volgende dag weer opnieuw, of zou ik het hier juist moeilijker mee maken??

Bij de keuring is geen bloed getrokken, maar ze had absoluut geen duffe indruk, en zodra ik in een andere bak ben doet ze het ook niet, denk niet dat ze gedrogeerd is geweest.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:15

Is het paardje rontgenologisch gekeurd? Heb je haar rug op de foto's gehad?

Als ik je verhaal lees dan klinkt het toch echt alsof je paard het niet prettig vindt als je gaat zitten. Mijn paard had hetzelfde, alleen uitte zich dit in dat ik helemaal niet meer op hem mocht stappen. Rug op de foto's gezet, bleek dus dat hij pijn had op het moment dat ik ging zitten.
Ik zou dus zeker niet uitsluiten dat het een medisch probleem is. Mijn advies: paard terug naar de eigenaar en op zoek naar een ander paard! Misschien niet wat je wilt horen, maar ik spreek uit ervaring. En er zijn zo veel leuke paarden zonder problemen waar je zo lekker mee weg kan rijden. Scheelt een hoop zorgen hoor, succes! ;)

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 10:19

nee, heb haar niet rontgelonisch laten keuren, dat was het niet waard, ze zat in de lagere prijsklasse. Maar toch vreemd dat als er even iemand 10m naastloopt dat ze zich daarna overgeeft en ik alles met der kan doen, draven, galloperen, stappen met lange teugel, is allemaal geen probleem, alleen als ik weg wil stappen na het opstappen dan gaat ze in protest.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:30

Ben het helemaal eens met Foxy, ik blijf erbij dat je eerst andere dingen uit moet sluiten.

Heb je al eens geprobeerd om vanaf de andere kant op te stijgen? Om op een hek ofzo te klimmen en je erop te laten glijden?

Heb je de mogelijkheid om er eens een ander op te laten zitten, zodat jij eens van een afstandje kan kijken wat er precies gebeurt en fout gaat? Of het dier tekent, misschien in elkaar krimpt of wat dan ook?

Wat deed de vorige eigenaresse aan dit probleem? Houdt er bij alles rekening mee dat zij de verkopende partij zijn he, dat ze het dier kwijt willen..

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:31

Die van mij gaf ook geen problemen met het rijden hoor, dus dat zegt me nog steeds helemaal niets.
Daarbij vind ik het een misvatting dat je goedkope paarden niet rontgenologisch hoeft te laten keuren. In elke prijsklasse loop je risico's. Straks ga jij je hechten aan het paard, koop je het dier en blijkt toch dat ze een medisch probleem heeft waarbij de kosten niet te overzien zijn.
Zo is bij mijn paard Kissing Spines geconstateerd. Gevolg: medische behandeling en nieuw zadel. Kosten: 3000 euro.

Ik heb er al veel fouten mee gemaakt, ieder paard wat ik in de toekomst koop gaat rondom op de foto, incl rug en hals.

Maar ik blijf bij mijn vorige post. Ga alsjeblieft voor een leuk paard zonder problemen, daar lopen er namelijk genoeg van rond!

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 10:40

tienus_amigo schreef:
nee, heb haar niet rontgelonisch laten keuren, dat was het niet waard, ze zat in de lagere prijsklasse. Maar toch vreemd dat als er even iemand 10m naastloopt dat ze zich daarna overgeeft en ik alles met der kan doen, draven, galloperen, stappen met lange teugel, is allemaal geen probleem, alleen als ik weg wil stappen na het opstappen dan gaat ze in protest.

dan kun je dat toch ook proberen? iemand ernaast laten staan/lopen en dat langzaam afbouwen? ;) klinkt toch als n veilige manier (je moet alleen altijd n vrijwilliger bij je hebben ;) ) mijn paardje had dat met longeren, normaal van je wegstappen kon ECHT NIET en met iemand ernaast wel; nu gaat het super..
dat in de stal/kleine ruimte eropstappen, ligt natuurlijk aan de soort stal, maar klinkt me toch wat gevaarlijk.. #)

succes met het oplossen!

kelltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:14

Hallo, ik heb ook een paard die steeds omhoog komt, bokt en die echt helemaal geen aandacht voor je heeft. De ene keer gaat het goed en de andere keer gooit ze je er gelijk af. Wij hebben al van alles geprobeerd om er wat tegen te doen maar het wil niet lukken. Weet iemand daar misschien een oplossing voor.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 23:11

kelltjee schreef:
Hallo, ik heb ook een paard die steeds omhoog komt, bokt en die echt helemaal geen aandacht voor je heeft. De ene keer gaat het goed en de andere keer gooit ze je er gelijk af. Wij hebben al van alles geprobeerd om er wat tegen te doen maar het wil niet lukken. Weet iemand daar misschien een oplossing voor.

ook eerst eens goed na laten kijken, dierenarts erbij, eventueel osteophaat of fysio, zadel laten nakijken. Als dat allemaal goed blijkt te zijn, en alles is uitgesloten, een deskundige erbij halen die dat gedrag af kan leren. Ik zou dan zelf niet verder door knoeien, want als jullie het af hadden kunnen leren had je dat al wel gedaan en had je hier niet om advies hoeven vragen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 06:13

Foxy1980 schreef:
Is het paardje rontgenologisch gekeurd? Heb je haar rug op de foto's gehad?

Als ik je verhaal lees dan klinkt het toch echt alsof je paard het niet prettig vindt als je gaat zitten. Mijn paard had hetzelfde, alleen uitte zich dit in dat ik helemaal niet meer op hem mocht stappen. Rug op de foto's gezet, bleek dus dat hij pijn had op het moment dat ik ging zitten.
Ik zou dus zeker niet uitsluiten dat het een medisch probleem is. Mijn advies: paard terug naar de eigenaar en op zoek naar een ander paard! Misschien niet wat je wilt horen, maar ik spreek uit ervaring. En er zijn zo veel leuke paarden zonder problemen waar je zo lekker mee weg kan rijden. Scheelt een hoop zorgen hoor, succes! ;)

Foxy1980 schreef:
Die van mij gaf ook geen problemen met het rijden hoor, dus dat zegt me nog steeds helemaal niets.
Daarbij vind ik het een misvatting dat je goedkope paarden niet rontgenologisch hoeft te laten keuren. In elke prijsklasse loop je risico's. Straks ga jij je hechten aan het paard, koop je het dier en blijkt toch dat ze een medisch probleem heeft waarbij de kosten niet te overzien zijn.
Zo is bij mijn paard Kissing Spines geconstateerd. Gevolg: medische behandeling en nieuw zadel. Kosten: 3000 euro.

Ik heb er al veel fouten mee gemaakt, ieder paard wat ik in de toekomst koop gaat rondom op de foto, incl rug en hals.

Maar ik blijf bij mijn vorige post. Ga alsjeblieft voor een leuk paard zonder problemen, daar lopen er namelijk genoeg van rond!

Je zegt hier 2 tegenstrijdige dingen in de ene zeg je dat je ergewoon op kon rijden maar dat t t alleen om opstappen ging en in de ander zeg je dat je er helemaal niet eens opkwam. Een paard met kissing spines heeft ook pijn tijdens het rijden zelf, niet alleen tijdens het opstappen. En bij welke rugklachten is dat niet het geval dat t opstappen alleen zeer doet en het rijden niet, ik heb t nog nooit gehoord maar als iemand dat wel heeft hoor ik het graag en ook het probleem weet ik dat zelf ook weer

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:34

In sommige gevallen (en in het geval van mijn paard dus ook) gaat het om een lichte vorm van Kissing Spines. Op het moment dat je het paard op correcte wijze rond rijdt en het paard zich dus bol maakt, openen de rugwervels zich en raken ze elkaar niet meer. Geen pijn dus.
Op het moment dat je opstijgt en het lichaamsgewicht van de ruiter op de rug terecht komt maakt deze zich hol en raken de wervels elkaar dus. Gevolg: pijn.

Mijn paard gaf dus protest bij het gaan zitten, maar bij het rijden was er geen probleem, mits ik hem dus rond reed. Het protest bij het gaan zitten uitte zich bij hem overigens niet in bokken, tis namelijk een bloedeerlijk dier, maar in van alles proberen om mij maar niet op te kunnen laten stijgen.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:45

En nu? Is het over? Ik neem aan dat het niet zomaar over gaat als hij Kissing Spines heeft.. of wel?

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:46

We gaan nu erg off topic ;) Het laatste wat ik er over wil zeggen is dat mn paard inderdaad nog kissing spines heeft maar dat hij met de juiste trainingsmethode en het juiste zadel het erg goed doet!

TS, heb je al een oplossing voor het probleem gevonden?