Zit probleem: werken aan de oplossing

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:06

JolandaS schreef:
Een onafhankelijke zit van de ruiter is een voorwaarde voor een goed lopend paard. Op het moment dat je als ruiter in je lijf van alles vastzet, klemt etc. dan belemmer je het paard enorm in zijn bewegingen.
Ga voorlopig met je zit en je houding aan de slag. Ik vind de foto's helemaal geen hopeloos beeld geven.
Zorg dat je 'nieuwe' houding gewoon wordt, een constante factor. Daarna kun je je paard verder trainen.
Je kunt niet verwachten dat het paard meteen geweldig loopt zodra jouw zit verbeterd is. Hij moet er ook aan wennen, ook al is het een verbetering.
Neem er lekker de tijd voor, probeer niet teveel tegelijk en dan komt het allemaal goed.

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Niet alleen jij moet eraan wennen maar je paard ook. Zoals mijn instructrice altijd zegt, blijven oefenen. Ook als je niet op je paard zit. Ik moet er altijd om lachen maar ze heeft wel gelijk.

Alicia2u

Re: Zit probleem: werken aan de oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 20:09

Ik train mijn paard verder aan de hand volgens de klassieke dressuur en grondwerken volgens Parelli. Dat gaat prima, maar dan zit ik hem ook niet in de weg. Wij zijn namelijk beiden naar de zelfde kant scheef, waardoor we in het zadel al snel botsen met rechtrichten. Aan de hand hebben we dit probleem echter niet. Zo wordt hij toch rechter en sterker en daar profiteer ik van als ik erop zit, want dan wordt het voor mij ook een stuk makkelijker.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:30

Ik bedoel niet met je paard. hahaha maar met je zelf. Weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. Lopend je benen lang maken, als je op een stoel zit kantelen met je bekken enz.

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 11:59

het ziet er allemaal helemaal niet verkeerd uit.
volgens mij is het probleem je lengte.
je gaf zelf al aan dat je benen ver onder de pony uitsteken.
elke keer als je kuit druk of wilt aansporen wilt geven trek jij je benen (automatisch)iets op.
daardoor veranderd jou houding/druk op het zadel en dus de rug van jou paard.
dit geeft altijd een reactie in de spanning van het paard.
meestal geeft dit weer een kettingreactie wat je vaak als eerste terug ziet in de hals van het paard.
door je bit keuze trek je hem te veel in elkaar en kan hij snel uit balans raken.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:11

Omdat je er iets onderuit steekt zie ik dat elke keer als je been geeft je je benen wat optrekt.
Dit geeft spanning omdat jij dan ook verandert probeer dus goed met je kuiten te blijven geven!
Verder veel oefenen en trainen :)!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 12:14

Ohwjah, ik heb toch echt een paard hoor, geen pony :)

Ik weet dat ik meer reactie op mn kuit moet krijgen. Er wordt met de les ook erg op gelet en dit is dan ook de reden dat ik met zweep rij. LB is liever lui dan moe en laat me graag hard werken. Ik moet wat consequenter voor hem zijn en niet meer een compromis op mijn houding geven. Dat gaat nu al een stuk beter.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:17

Fijn dat er in de les goed op gelet word! Vind ik een goed teken dat jullie er echt mee bezig zijn :j!
Veel succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 03:40

Je bekken is iets losser, maar mag nog veel soepeler kantelen imo. Is het een optie hetzelfde te oefenen aan de longe op een bijgezet paard?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 09:10

Nee,. ik heb niemand die mijn paard kan longeren. Bovendien kan ik ook gewoon de teugels losgooien en dan nog regelijk controle houden, maar zoals je op het filmpje voorbij ziet schieten was er verleden keer nog iemand in de bak aan het galoperen ;)

Bijzetten is geen goed idee, want dan ben ik mijn feedback kwijt. Bovendien is het niet goed voor z'n rug, want hij gaat alleen maar spannen in de bijzet als ik niet ontspan (opkroppen en erachter), en ik ben juist zolang bezig geweest dat eruit te krijgen. Wil liever dus die lengte of gehobbel op de voorhand dan een opgekropt bijgezet paard wat niet ontspand.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:31

Ik wil je gewoon even een complimentje geven dat je zo kritisch naar jezelf durft te kijken.Echt top! _/-\o_
Er zijn maar weinig ruiters die dat doen. |(

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:58

Ik snap je redenering over het bijzetten (het ene paard is ook het andere niet erop), het probleem is dat je imo pas kunt leren zitten op een paard dat volledig loslaat, en dat doet hij nu niet. Jullie houden het samen in stand: hij durft onvoldoende loslaten omdat jij mss niet genoeg meebeweegt of omdat hij het niet kent, en jij leert op die manier niet voelen dat het nog veel losser moet.
Je kunt ook andere hulpteugels overwegen (denk bv chambon die heel ontspannend kan werken en enkel uitnodigt om vw-nw te gaan).
Zitles kun je ook ergens anders nemen, er is vast wel ergens iemand die redelijk in de buurt zit die het geeft. Ik heb het zelf heel regelmatig gedaan en heb er echt zoveel profijt van gehad, dat kun je je niet inbeelden.

En verder nog ter oefening: veel de lambada dansen en véél romantisch bewegen thuis ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:13

Haha, dat komt wel goed :)

Ik weet dat we elkaars scheefheid versterken. Ben nu ook bezig met rechtrichten aan de hand in de hoop het voor hem beter te maken. Bijzetten wil ik echt niet doen, omdat ik weet dat dat bij hem geen zin heeft.
Helaas heb ik alleen de beschikking over scheve paarden en pony's bij ons op stal. Maar ik heb een aanbod gekregen van iemand die wel een recht paard heeft om eens te komen oefenen. Ik weet alleen nog niet hoe ik dat tijdtechnisch ga doen, want het is nogal een eindje weg. Maar dat is natuurlijk wel iets wat ik niet zomaar afwijs en wat erg nuttig kan zijn.

Uiteindelijk komt het erop neer dat ik er toch samen met mijn paard uit moet komen. Waarschijnlijk duurt het dan wat langer, maar eigenlijk maakt me dat niet zoveel uit. Ik probeer gewoon het beste te doen voor ons beiden. Ik oefen thuis ook veel met mezelf rechtmaken en ik oefen met mijn paard aan de hand, zodat ik hem niet in de weg zit. Er blijft verbetering in zitten. Ik maak over een week of 2 nog wel eens filmpjes. Daar zal wel weer een hoop verbetering inzitten :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:18

Nou ik vind dat je zeker al goed bezig bent, maar idd, op deze manier zal het mss wat langer duren eer bij 1 van de twee het kwartje valt zeg maar :j Maar ik denk dat je al erg veel goede stappen neemt :j
Niet willen bijzetten op gelijk welke manier is een keuze die iedereen voor zichzelf en voor het individuele paard moet maken dus het kan zeker dat het voor jouw paard geen hulpmiddel is.

Ben gewoon even aan het nadenken welke mogelijkheden er nog zijn.

Heb je al geprobeerd om ahw overdreven te concentrreren op de rollende beweging (en dan vooral van het bekken) in de galop? De onderkant van je bekken hoort bij elke galopsprong van achter naar voor mee te 'rollen' met de paardenrug waardoor het bekken dus voordtuderen kantelt en een heel ritmische draaiende beweging maakt. Mag in het begin zeker overdreven zijn. (ik zelf heb dan weer het probleem dat ik zo goed meega dat ik in galop nauwelijks op mijn zit kan stoppen).
Verder helpt het om eraan te denken om je binnen heup een ietsie meer vooruit te laten wijzen.

Ik heb zelf ook echt veel last gehad met de galop en heb uren zitles mogen nemen om het een beetje toonbaar te maken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 12:30

Ik ben nu voornamelijk bezig in stap en draf met zitles. Galoperen heb ik afgelopen dinsdag voor het eerst onder begeleiding gedaan. Ging wel redelijk, maar ik had een slechte zit-dag, ik kon namelijk al de hele les niet goed volgen in mn bekken. Ik galopeer toch en merk al wel verbeteren, maar actief eraan bezig zijn we nog niet. Ik galopeer voor mijn paard, en probeer onderwijl wel een beetje aan mezelf te sleutelen, maar ik ben er nog lang niet en ik denk dat stap en draf ook nog een boel moeten verbeteren voordat het echt doorkomt in de galop.

Ik heb dit filmpje vooral voor mezelf gemaakt en kan toch wel duidelijk verschil zien, ookal ben ik er niet heel actief mee bezig :)

Galoperen doe ik met mn bekken veel op de grond: thuis, onder de douche etc. :P Ik had voorheen een 'wiebeltje' erin, maar het gaat nu al beter. Het grootste probleem waar ik tegenaan loop in de galop is de scheefheid van mijn paard, hij wil me namelijk niet op rechts hebben, waardoor ik m'n scoliose (linkerbuiging) induik en dan weer ga compenseren door mn rechterbeen op te trekken. Als ik erop let gaat het beter, maar op het moment dat ik goed zit, houdt LB ermee op (ik denk dat hij dat lichamelijk nog niet kan in de galop). Dus weer terug nasr rechtrichten aan de hand...

Het beste gaat het nog in het bos op de lange lijnen, daar kan ik mooi oefenen, maar heb ik vak moeite met in de rechtergalop (het grootste probleem) aanspringen, wederom vanwege de scheefheid.

Voorlopig ben ik dus (als ik niet dressuurmatig rij omwege de lichamelijke gezondheid van mn paard) gewoon aan het 'cruisen' en probeer enkel te volgen zonder dat ik een specifieke houding vraag van LB. Dat gaat best aardig :) Ik ben tevreden met de voorgang die we boeken, hoewel sommige dagen beter zijn dan anderen, heb ik nog niet echt een terugval gehad. Daardoor blijft de motivatie :) We oefenen ongeveer 2-3 keer per week alleen op de zit, 1 keer dressuur (waarbij ik op bepaalde momenten ook oplet), 2 keer rechtrichten/grondwerk aan de hand en verder dus nog elke dag thuis (hier en daar een paar minuutjes).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:33

Klinkt als een heel goed trainingsschema en er zit zeker verbetering in. Ben benieuwd naar de volgende filmpjes :j

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 16:02

keer zitles zonder beugels en zonder teugels kan geen kwaad

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 16:22

orienta schreef:
keer zitles zonder beugels en zonder teugels kan geen kwaad

Heb ik. Zonder beugels rijden is voor mij goed voor de ontspanning, maar ik moet met beugels wel extra opletten dat ik dan niet alsnog in mijn oude patroon verval. Alleen zonder beugels rijden werkt bij de meeste zitproblemen niet, omdat het probleem dan weer terugkomt als de beugels weer aan gaan. Daarom is het belangrijk om in de zitles zowel mét als zonder beugels te rijden.

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:37

Alicia2u schreef:
Ik wil geen zit waarbij ik steun, ik wil een zit waarbij in in balans ben.

Tja, ik heb je eerder al tips doorgegeven, als jij denkt dat je daar niks aan hebt vind ik dat heel jammer. Je zal toch eerst een juiste houding moeten vinden voordat je kan werken aan het loslaten en de ontspanning. Ik zei zelf al, had ook de problemen die jij kent en met een goede zitopleiding kan je dat allemaal onder de knie krijgen. Ik denk ook dat jij de steun waarover ik het heb verkeerd begrijpt. Zie dit als voorbeeld: Je hebt een paard met een onrustig hoofd. Een ruiter met handen te ver voor zich uit, dus een erg onstabiele armhouding. Het paard werkt de armen van de ruiter dan juist mee in zijn onrustige hoofdhouding. Maar het is juist de bedoeling dat de ruiter het met zijn STILLE armhouding en soepele lichaam oplost. Als je je ellebogen aan je lichaam houdt heb je een veel en veel stillere armhouding, en het ziet er ook nog eens heel mooi uit, eigenlijk gewoon zoals het hoort.
En je beugels korter, ja je moet eerst een goede basishouding hebben voordat je kan gaan denken aan je bekken loslaten. Je beugels langer is niet een oplossing om je bekken los te laten, dan zouden springruiters dus altijd met een strak bekken rijden. Maar je moet wel de bewegingen van je paard op kunnen vangen zonder uit balans te raken. En daarin kan je absoluut echt wel je bekken ontspannen. Jammer dat je mijn eerdere advies zo van de hand wijst. Ik heb het hiermee zelf heel goed geleerd en heb een erg onafhankelijke zit gekregen! Dus dacht mssn heb je wat aan mijn tips. Succes nog!

Karinvdtoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:10

Vooral bij de laatse foto vind ik je zit absoluut niet verkeerd. Op de andere foto's lijkt het net alsof je beugels te lang zijn, maar da's op de laatste niet zo, dus zal wel vertekenen. Verder lijkt het alsof je zadel aan de achterkant wat hoger zou moeten liggen. Dan liggen je zweetbladen ook wat rechter naar beneden. En is het makkelijker om je benen goed te houden.

Freekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:37

probeer je schouders wat meer naar schter te houden
ook mogen je teugels wat korter

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:46

Probeer onder het rijden af en toe je ogen dicht te doen en te concentreren op wat je onder je voelt en wat je houding is. Het helpt echt!

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:52

Is het misschien ook een idee om bijv. 1 keer in de week iemand anders op je paard te laten rijden die niet aan dezelfde kant scheef is? Want doordat jij dezelfde kant op scheef bent zal je paard hier op den duur denk ik last van krijgen. Je zegt wel dat je het met handwerk kunt oplossen en dat is inderdaad ook niet verkeerd, maar iemand anders eens laten rijden en zelf kijken is ook nooit verkeerd. Verder snap ik niet zo goed wat je bedoeld met L2/M1 niveau, want sorry maar ik vind dat aan geen enkele foto/film af te zien. Wel knap is het dat je zo'n resultaat kan bereiken als je zegt dat je eigen zit je zo dwars zit maar dat is mijn mening.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 14:36

Als ik zeg op L2/M1 niveau, bedoel ik dat hij alle oefeningen daaruit wel beheerst, maar hij bezit op het moment van deze foto's nog zeker niet de mate van rechtgerichtheid en verzameling. We zitten in een winterstop, van de zomer liep hij wel volgens die voorwaarden. Van het voorjaa als het weer weer meewerkt en de bodem beter is gaan we weer een stapje verder.

Hij kent de oefeningen wel. Zo kan hij namelijk wel travers/renvers en schouderbinnenwaarts in alle gangen, we kunnen appuyeren in stap en draf, wendingen om de achterhand, achterwaarts en simpele galopwissels (alles zowel aan de hand als onder het zadel). Hij is namelijk erg slim en leergierig, daarom heeft hij veel afwisseling nodig en doen we regelmatig iets nieuws. Dat hoeft dan niet perfect te zijn, maar zulke oefeningen helpen wel bij het rechtrichten en de verzameling. Het komt wel... We rijden ook geen wedstrijden, maar hebben wel ambities om hoger in de dressuur te komen (hij is nog maar 6).

Iemand anders op mn paard laten rijden probeer ik wel, maar hij heeft nogal een attitude waar niet veel mensen mee om kunnen gaan schijnt, want al mijn bijrijders stoppen ermee omdat ze er niet uit kunnen halen wat erin zit. Dat is erg moeilijk. Vandaar dat rechtrichten aan de hand me een goede oplossing lijkt.

Overigens denk ik dat ik hem zelf scheef heb gereden, want van nature is hij namelijk rechtsgebogen (en ik links). Dat zie je dan ook goed op de volte en bij het rechtrichten aan de hand. Het ligt dus echt aan mij dat hij onder het zadel alle kanten op draait. Ik vind het een ontzettend interessant leerprocess waar we nu doorheen gaan.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:47

Ok. Dat was inderdaad wat me erg tegenviel, de rechtgerichtheid maar ook waar je paard op dit moment met zijn hoofd liep. In deze klasses zie je toch wat meer opgerichte paarden met meer swung.

Ik ken dat dat je niemand geschikt voor je paard kan vinden. Heb ook zo'n lastig paard waarbij ik het gewoonweg niet aandurf om er zo maar iemand op te zetten. Dan is aan de hand idd de beste oplossing. Balen dat je hem zelf hebt scheef gereden (ik heb hier ook last van hoor, ik kan zelf minder goed rechtsom rijden en ik merk dat paarden die ik langere tijd rij hier ook last van krijgen, heb d'r zelf altijd weer de balen van)

Iig veel succes met je proces:)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 15:03

Dankjewel.

Het probleem is niet dat hij niet braaf is, want dat is hij zeker. Zelfs mijn vriend die niet kan rijden kan ermee naar het bos. Het probleem is dat hij heel slim is en zich dus snel verveeld. Van rondjes rijden wordt hij niet blij, dus moet je veel varieëren. Bovendien is hij niet altijd even gemotiveerd om te gaan en hij heeft dan ook vaak zoiets als 'waarom zou ik?'. Er zijn niet veel mensen die daar mee om kunnen gaan. Boos worden helpt namelijk niet, dan doet hij gewoon sjaggie terug en heeft hij nog minder zin. Veel mensen vinden het een frustrerend paard omdat hij weet van 'voor wat hoort wat' en geen onrechtvaardigheden en grove hulpen accepteerd (staken, bokken, duwen etc.). Dat is de uitdaging blijkt ook voor mij (want zo kocht ik hem niet, toen rende hij overal vandoor namelijk, hoefde je alleen nog maar de energie in goede banen te leiden en dan ging het wel redelijk (hij was toen nog groen). Bleek achteraf allemaal angst te zijn, toen dat eenmal weg was had ik dit. Tsja...).

Die verzameling en oprichting komt wel weer als we weer volop in training zijn, hou onze topics maar in de gaten ;) Nu durf ik het gewoon niet aan omdat we niet regelmatig kunnen rijden en ik bang ben dat ik hem kapot maak als ik het af ga dwingen op de momenten dat we wel serieus aan de slag zijn. Als hij er klaar voor is weet ik dat hij het vanzelf aanbied (zoals vandaag, maar niet voor lang). Gelukkig heb ik van hem geleerd geduldig te zijn :)