Lielle schreef:dan zal ik het nog anders vragen, want het valt kennelijk niet mee. Stel dat je deze combinatie in de les hebt. Welke oefeningen (en of dat nu aan de hand is, of onder het zadel doet er niet toe) zou je gaan toepassen om dit probleem te verbeteren.
En dan zal ik ook nog even duidelijk uitleggen waarom ik grondwerk en rechtrichten geen concreet antwoord vind. Als ik een dergelijk antwoord had gegeven, zou ik gekomen zijn met "veel overgangen rijden". Maar dat is een middel, waarop ga je dan lette in die overgangen? Hoe pas je ze toe, wat is belangrijk, wat moet je als ruiter wel, en juist niet doen. En dat heeft helemaal niets met zweep of sporen te maken, dat zijn hulpmiddelen.
Je komt met mooie kreten, en die zijn helemaal waar "geef je paard de tijd, leer je paard wat je bedoelt" maar je vertelt nergens hoe je dat doet.
Wb mijn en/of jouw ervaring, ik maak een inschatting op basis van hoe concreet mensen met tips kunnen komen voor specifieke problemen, en dat is heel makkelijk te zien. lees hier maar eens doorheen, cassidy is heel duidelijk, kazary idem. En dat heb ik bij jou nog niet kunnen vinden. Misschien heb je die wel en kun je het vanachter een PC niet overbrengen, dat kan heel goed, maar voorlopig ben ik niet erg overtuigd. Volgende vraag is of dat belangrijk is, wat mij betreft iig niet.
En als laatste, volgens mij heb ik iig nergens gezegd dat zweep of sporen de oplossing zijn, want die zijn het niet. Je krijgt een paard actiever aan je been door heel duidelijk en consequent te zijn in je hulpgeving, en dat is dus primair een verandering in de manier waarop je als ruiter bezig bent. En daarvoor kun je aantal oefeningen gebruiken die je daar meer bewust van maken.
Dit heeft geen zin, je wilt gewoon niet begrijpen wat ik zeg, wat is er moeilijk te begrijpen aan los en grondwerk, lichaamtaal enz enz
En je kan toch niet vanaf de computer iemand les geven , maar wel de tip om even terug naar de basis te gaan en kijken wat daar fout is gegaan, als je al zo ver ben dat je in stap, draf en galop zit moet je toch ergens een steek hebben laten vallen als je het tempo niet onder controle kan krijgen , dus terug naar het begin en leer je paard vanaf de grond even opnieuw wat je ook al weer bedoelde en hoe het werkte, misschien is er iets in de hulp van de ruiter verandert wat het paard op dat moment gewoon niet begrijpt, maar dat zijn dingen die je voor jezelf kan controleren toch.
Is makkelijk om dan idd te zeggen je moet harder met dit of dat zijn, maar je kan beter bedenken wat is er fout gegaan als het paard het eerste wel deed en dus even de oorzaak zoeken en soms duurt dat even langer dan het geduld van de ruiter.
Neem aan dat de TS ook les heeft , als haar instructrice haar hier niet bij kan helpen, zal ze een ander moeten zoeken.