briezen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:50

ik heb ooit eens gelezen dat het paard dan tevreden is, ik denk zelf dat dat wel klopt want meestal als ik lekker aan het rijden ben briest ze, ook als ik der in een lekkere schone stal zet met eten briest ze ook. Dus ik denk dat het tevredenheid betekend ;)

Sune01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:00

Als ik van het terrein afstap met mijn paard briest ze ook. Bij haar is het duidelijk een teken van spanning. Pas als we in het bos zijn ontspant ze en daarna briest ze ook weleens, maar dan van de ontspanning (bij hals strekken)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:01

Cassidy schreef:
Mijn paarden briesen als ze ontspannen zijn, onder het zadel of bij het grondwerk. Snorten en snurken doen ze ook, maar dat klinkt toch echt heel anders.

:j Doet die van mij ook.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:04

Als ik van mijn paard iets moeilijks vraag en haar vervolgens beloon dan briest ze vaak. Klinkt wel als een tevreden bries :D

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:09

het verschilt dus per paard:)
had een verzorgpaard dat na een lange galop in het bos zo ongeveer niet ophield met briesen,
terwijl een ander paard t alleen deed als ze eten kreeg.

over het algemeen is het wel een teken van tevredenheid denk ik

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:02

Ik rijd op een manege, soms heb ik een paard en dat begint te briesen als er iets spannends aan de hand is, of iets nieuws of engs ziet.
Ik heb ook soms paarden die het doen tijdens het uitstappen als ze lekker ontspannen lopen met hun neus omlaag...

Edit: Typfoutje :o

mick75

Re: briezen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 01:59

Als Miep iets "engs" gespot heeft en het niet gevaarlijk bleek dan slaakt ze eerst een hele diepe zucht en briest daarna lekker lang en ontspannend. Tijdens die bries voel je dat ze zich ontspant.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 02:08

Briesen is een teken van spanning/opwinding. Ze doen het als uiting van spanning maar ze kunnen het ook doen om juist te proberen te ontspannen, meestal blijven ze het ook doen tot ze weer enigzins ontspannen zijn. Het ene paard doet het wel meer als de ander, de een briest bijna de hele dag door en een ander alleen een keer als je met plastic zakjes en rammeldoosjes achter ze aan zit, is dus erg paardafhankelijk.
Paard kan het op veel momenten doen om verschillende redenen, denk aan; krijgt voer, ziet iets engs, hij is fris, hij moet een moeilijke oefening doen enz.

Maar er komt altijd spanning of opwinding aan te pas, het is dus niet perse negatief of positief, dat hangt van het moment af.

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:48

over het algemeen is het volgens mij een teken van ontspanning maar sommige paarden doen het als ze schrikken. jij kent het paard het beste kan je dat niet eruit opmaken?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:28

:n

DruifJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:21

Mijn verzorgpony briest altijd als er een ander paard langskomt die hij kent.
Is dit dan nieuwsgierigheid, spanning of herkenning of misschien nog iets anders?

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:07

die van mij 'knort' vooral buiten, dan vind ze iets spannend (is een goede meter om te weten of iets echt eng is ;))

faridaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:52

bij mijn vz paard is het ook ontspanning. ze doet inderdaad wel een diepe zucht als ze langs iets "engs " is geweest, grappig he dat ze allemaal weer heel anders "praten"

lizatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 12:40

Onlangs reed ik in de les en bij het instappen, moesten we ons paard vlot laten stappen en ontspannen en na een paar minuten begonnen een paar paarden te briesen en de lesgeefster zei toen ook dat dat een goed teken is. :) Dus dan vind ik de uitleg op wiki een beetje raar, want ik kan me niet inbeelden dat paarden die ontspannen aan het instappen zijn opeens allemaal bang worden. ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:06

lees mijn eerdere reactie maar even ;)

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:31

Even ter duidelijkheid, gekopieerd uit de wiki

The blow (blazen)
Dit geluid klinkt als briesen maar dan niet ritmisch. Het is een simpele uitademing door de neus, minder krachtig dan briesen, met ongeveer dezelfde betekenis. Ook kan het zijn om zijn welbevinden te uiten.

The snort (Briesen)
Dit geluid maakt een paard als hij twijfelt tussen nieuwsgierigheid en angst. Het briesen heeft twee functies. De eerste is dat het de ademhaling vrij maakt zodat het paard klaar is om te vluchten. De tweede functie van briesen is dat het de rest van de kudde opmerkzaam voor gevaar maakt. Het briesen van een paard wordt op een afstand van ongeveer 45 meter gehoord. Het briesen duurt tussen de 0,8 en 0,9 seconde. Het briesende geluid van een paard wordt teweeggebracht door een krachtige uitademing door de neus waarbij de neusvleugels hoorbaar onregelmatig trillen. Ook kan het zo zijn dat een hengst briest om een andere hengst uit te dagen.

Vanmiddag door een hoop gebries lekker onder 'gesnot'. Vaak als ik 'm los in de bak zet en hij gaat ergens aan snuffelen waarvan hij wil weten wat 't is maar t toch wel heel spannen vind gaat hij briesen ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:21

[quote="Tmara"]Even ter duidelijkheid, gekopieerd uit de wiki

The blow (blazen)
Dit geluid klinkt als briesen maar dan niet ritmisch. Het is een simpele uitademing door de neus, minder krachtig dan briesen, met ongeveer dezelfde betekenis. Ook kan het zijn om zijn welbevinden te uiten.

The snort (Briesen)
Dit geluid maakt een paard als hij twijfelt tussen nieuwsgierigheid en angst. Het briesen heeft twee functies. De eerste is dat het de ademhaling vrij maakt zodat het paard klaar is om te vluchten. De tweede functie van briesen is dat het de rest van de kudde opmerkzaam voor gevaar maakt. Het briesen van een paard wordt op een afstand van ongeveer 45 meter gehoord. Het briesen duurt tussen de 0,8 en 0,9 seconde. Het briesende geluid van een paard wordt teweeggebracht door een krachtige uitademing door de neus waarbij de neusvleugels hoorbaar onregelmatig trillen. Ook kan het zo zijn dat een hengst briest om een andere hengst uit te dagen.
[quote]

Amen!
Tis maar net wat je zelf voor benaming aan het gedrag geeft. Zo noem ik 'blazen' briesen, wat dus het gevoel van welbevinden aangeeft en 'Briesen' noem ik stofzuigeren en dat doet ze bij nieuwe, spannende dingen. :D