Unika de la Fazenda @ dressuur work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:36

dat ziet er veel beter uit ze loopt al iets minder gespannen!
let op dat je je handen niet te vast zet..
als ze netjes naar beneden loopt, die je je ringvingers naar voren ;)
dan krijgt zij meer ruimte om daar te blijven lopen ;)
veel suc6

(al verbeterd)
Laatst bijgewerkt door Desty op 20-01-09 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:37

Zo kijk eens, dat is een hele verbetering!

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:40

desty schreef:
als ze netjes naar beneden loopt, die je je pinken naar voren ;)
veel suc6

Volgensmij bedoel je ringvinger?? >;) :?

m1992

Re: Unika de la Fazenda @ dressuur work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:42

Ik ben het eens met het genoemde commentaar, wel wil ik eraan toevoegen dat ik het goed vind dat je wat met de tips doet! De 2 foto's die je net hebt geplaatst zien er al beter uit!

En je rijd zeker niet slecht voor iemand die 1,5 jaar rijd! Maar misschien moet je eerst nog wat meer oefenen op je eigen houding enz, zodat jij bereid bent de juiste hulpen te geven en zo naar de ontspanning toe te rijden :)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 17:43

Robbertcv schreef:
desty schreef:
als ze netjes naar beneden loopt, die je je ringvingers naar voren ;)
veel suc6

Volgensmij bedoel je ringvinger?? >;) :?

ja dat bedoel ik dank je ;)

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:37

Juist sander! dit geeft echt een fijn beeld! super ;)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:19

Ik vind die laatste foto's er beter uitzien!, niet meer zo'n rare knik.

Met goede les komen jullie er wel :j .. Succes

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:20

Dat is inderdaad al een verbetering zeg! Veel meer ontspanning! Jullie zijn er nog niet helemaal maar ikweet zeker dat het zo goed gaat komen. Knap dat je na 1,5jaar al zo goed rijdt. Ook vind ik het super dat je wat met de tips van de Bokkers doet. Blijf lekekr van achter naar voren rijden, eerst actief, dan van voren iets opvangen....de nageeflijkheid komt dan 'vanzelf'.
Succes!

miekymouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:34

je ziet en merkte hoop ik zelf ook het verschil met de eerste foto's

het ziet er al veel beter uit

nu nog wat lager en ronder instellen lekker voorwaarts rijden en dan krijg je ook vanzelf een gespierdere hals en is dat iele snel weg

succes

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:33

Ziet er idd al veel beter uit!

Dit is bouwtechnisch een zeer moeilijk paard om te rijden denk ik. Moet echt laag en rond over de rug gereden worden met die achterhand er echt goed onder.

Longeer je dit paard soms aan pas. teugel? Zou goed doen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:46

Unika is zeker een paardje wat niet makkelijk te rijden is :) Die lange nek en rug en de spaning die ze vasthoudt (in het verleden altans), maken haar op het ene moment super buigzaam (waardoor ze zich overal uit wringt en scheef gaat) en dan weer zo stijf als een plank.

Zoals ik eerder al zei: werk aan de lengtebuiging op de volte, verander veel van hand en maak veel tempowisselingen en overgangen om de achterhand te versterken. Zoek de ontspanning op en ga dan met vw-nw in de zachte aanleuning wat bezig met rechtrichten. Ontspanning is bij Unika zeeeer belangrijk, evenals de balans op de rechtgerichte gebogen lijn.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:35

Zoals op de laatste foto's ziet het er zeker goed uit!Zeker voor iemand die nog niet zolang rijd,alleen probeer je niet te focussen op aan het teugels te rijden als je een goeie achterhand heb (paard) en ontspanning ontspant ze vanzelf in haar en gaat ze automatische nageeflijk lopen :)
Voor de rest ziet t er leuk uit van jullie allebei!Niemand is meteen prof maar met les zullen jullie zeker een leuk team zijn :)
Misschien klinken sommige reactie's nogal raar maar dat kom t vanzelf dat je t begint te begrijpen over nageeflijk en ontspanning :)

Voor de rest veel zuces :)

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 22:56

Alicia2u schreef:
Unika is zeker een paardje wat niet makkelijk te rijden is :) Die lange nek en rug en de spaning die ze vasthoudt (in het verleden altans), maken haar op het ene moment super buigzaam (waardoor ze zich overal uit wringt en scheef gaat) en dan weer zo stijf als een plank.

Zoals ik eerder al zei: werk aan de lengtebuiging op de volte, verander veel van hand en maak veel tempowisselingen en overgangen om de achterhand te versterken. Zoek de ontspanning op en ga dan met vw-nw in de zachte aanleuning wat bezig met rechtrichten. Ontspanning is bij Unika zeeeer belangrijk, evenals de balans op de rechtgerichte gebogen lijn.

De Unika die jij beschrijft herken ik hier echter totaal niet in.
Unika is inderdaad langeleind, maar dat spanning vast houden doet ze niet vaak en als ze het doet is het toch meestal rij technisch op te lossen. Verder over het scheef lopen mijn insructriece zegt dat ze nu niet scheef loopt. en ik heb enkele foto's van achter waar ze gewoon recht loopt.
Dat zo stijf zijn als een plank herken ik ook niet ze is eerder heel soepel.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 08:18

Hoe komt het dat ik dan op de foto's toch zoveel spanning zie? Spanning is zeker rijtechnisch op te lossen, maar ik krijg meer het idee dat je juist spanning aan het opbouwen bent. Ik zie namelijk geen ontspanning (niet zoals ik van haar gewend ben).

Bovendien kunnen de benen recht gaan, maar ik kan van deze foto's van de zijkant al zien dat ze aan het wringen is (door de spanning), dus in dr lijf zal ze zeker niet recht gaan, al is het maar omdat jij niet recht zit! (Je draait met je buik naar links, hebt je hoofd iets naar rechts en knikt op veel foto's in in je rechterheup, en dat is nog maar een klein deel. Vertikaal gezien zit je namelijk ook niet optimaal). Mede daarom geloof ik niet dat ze recht loopt. Misschien dat je instructrice dat gewoon niet ziet? Rechtrichten is een continue process; je kunt niet op een dag zeggen: 'zo mijn paard is rechtm nu hoef ik nooit meer recht te richten'.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:49

Ik vind jouw tweede foto's echt veel beter! Je draagt je handen meer, en laat ze meer 'doorlopen'. Ik weet dat er geleerd wordt aan veel mensen ( zoals bv Alicia2u) dat tempowisselingen en rechtrichten tot ontspanning leiden, maar hier ben ik het niet echt mee eens. Door paarden die redelijk gespannen of afgeleid ( ik zeg niet dat de jouwe zo loopt he sander,) nog meer werk te geven met tempowisselingen, die vaak niet eens goed worden gereden en met rechtrichten, wat niet eens GAAT als het paard niet ontspannen is, bereik je niets. Bij paarden die wat problemen hebben met (correct) nageven, leer ik altijd om me er eventjes niets van aan te trekken. Probeer een 10 minuutjes te draven en continu figuren te rijden. Een volte, slangenvolte, afwenden,.. noem maar op. Allemaal figuren waar ze haar buiging en souplesse voor nodig heeft. Het gene waar jij op moet letten is dat je genoeg contact met de mond hebt, en haar correct begeleid qua hulpen. Blijf gewoon rustig oefeningen rijden, als ze te laat afwend, niets van aantrekken, gewoon doorrijden. Je moet ze het gevoel geven dat ze haar aandacht er moet bij houden om je te volgen maar tegelijketijd ook een gevoel van ontspanning. Eens dat ze aandachtig en rusting meeloopt, de rug losser laat, komt dat hoofdje van zelf naar beneden. Ik zou je niet te druk maken over het feit van nageefelijkheid, dat komt wel!
Ik vind trouwens dat je zeer goed rijd voor iemand die nog maar anderhalf jaar rijd. ;)
En Alicia2u, rechtrichten kan je enkel oplossen bij een ontspannen en aandachtig paard. En je zou toch moeten kunnen zien dat dit niet het geval is bij dit paard.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:14

Epona_ schreef:
Ik vind jouw tweede foto's echt veel beter! Je draagt je handen meer, en laat ze meer 'doorlopen'. Ik weet dat er geleerd wordt aan veel mensen ( zoals bv Alicia2u) dat tempowisselingen en rechtrichten tot ontspanning leiden, maar hier ben ik het niet echt mee eens. Door paarden die redelijk gespannen of afgeleid ( ik zeg niet dat de jouwe zo loopt he sander,) nog meer werk te geven met tempowisselingen, die vaak niet eens goed worden gereden en met rechtrichten, wat niet eens GAAT als het paard niet ontspannen is, bereik je niets. Bij paarden die wat problemen hebben met (correct) nageven, leer ik altijd om me er eventjes niets van aan te trekken. Probeer een 10 minuutjes te draven en continu figuren te rijden. Een volte, slangenvolte, afwenden,.. noem maar op. Allemaal figuren waar ze haar buiging en souplesse voor nodig heeft. Het gene waar jij op moet letten is dat je genoeg contact met de mond hebt, en haar correct begeleid qua hulpen. Blijf gewoon rustig oefeningen rijden, als ze te laat afwend, niets van aantrekken, gewoon doorrijden. Je moet ze het gevoel geven dat ze haar aandacht er moet bij houden om je te volgen maar tegelijketijd ook een gevoel van ontspanning. Eens dat ze aandachtig en rusting meeloopt, de rug losser laat, komt dat hoofdje van zelf naar beneden. Ik zou je niet te druk maken over het feit van nageefelijkheid, dat komt wel!
Ik vind trouwens dat je zeer goed rijd voor iemand die nog maar anderhalf jaar rijd. ;)
En Alicia2u, rechtrichten kan je enkel oplossen bij een ontspannen en aandachtig paard. En je zou toch moeten kunnen zien dat dit niet het geval is bij dit paard.

Je hebt inderdaad deels gelijk: bij sommige paarden moet je inderdaad eerst werken aan de ontspanning voordat je met rechtrichten en tempowisselingen aan de gang gaat, bij andere paarden werkt het juist andersom: die zijn zo bezig in hun hoofd en kunnen daarom niet ontspannen. Zodra je ze dan wat te doen geeft, gaat het beter. Unika was zo'n paard toen ik haar reed, evenals haar halfzus en haar moeder, die ik ook heb gereden.
Er zijn geen regels voor paarden, geen enkele regel of methode werkt op álle paarden. Paarden zijn individuen.

Mijn bedoeling is alleen maar geweest om wat handvaten te geven, omdat ik toevallig dit paard ken en gereden heb. Wellicht helpt het, misschien ook niet, dat is aan Sander.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:28

knap hoor om maar 1,5 jaar te rijden en al zoveel ambitie's te hebben.
misschien is het een optie om wat balans oefeningen te doen.
zonder beugels rijden, of knoop in de teugels zodat je het paard niet gaat storen met jouw balans. ik vind namelijk mog steeds dat jij je teugels erg strak hebt en misschien heb jij dat voor de balans van jezelf.
begin dus weer bij de basis, goed dragen van je handen, benen lang maken, rechtop zitten, drijven met de kuiten ( sporen gebruik je om je hulpen te verfijnen ), benen stil houden, goed voorwaarts rijden, het paard rond rijden dmv voltes enz enz.

maar als nog mijn complimenten omdat je zo kort aan het rijden bent.