Indy @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M4non

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:24

Probeer idd te letten op je voeten en handen.

Wanneer ze graag op de voorhand wil in de galop, kan het helpen als je vanuit stap naar galop aanspringt. Probeer zelf goed rechtop te zitten, zo heeft ze minder snel de kans op de voorhand te lopen. Veel overgangen en meer op de achterhand zetten.
Succes ermee!

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:35

Heej ziet er best goed uit :)
Hier en daar ben je idd nog wel een beetje streng met je handen maar verder is de rest van het commentaar al gezegd :)

Verder is het miss wel een goed idee om een voorsingel te gaan kopen zodat je zadel niet naar voren kan schuiven ;)

Succes verder :D

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:59

Volgens mij ligt dit zadel echt niet goed.
Als ik het goed zie 'wipt' joun zadel.. hij ligt te ver naar voren waardoor de achterkant omhoog komt en jij zo goed als op de schoft gaat zitten. dit kan allemaal extra mee helpen met het op de voorhand lopen.
Er is voor elk paard een goed zadel te vinden, dus vast ook voor dit paardje ;)
Verder zou ik je beugels idd een gaatje langer doen, en waarom sporen als je zelf je benen nog niet goed stil kan houden? ( je geeft aan dat je bij de galop je benen niet goed kan houden)
Ik adviseer ook een zweepje en vooral veel overgangen maken, maak haar actief, vooral in de galop, zodat ze daar niet op de voorhand kukelt.
En de mexicaanse neusriem: begrijp ik het goed dat je het zonde vind om dit hoofdstel te laten hangen? :Z
ik vind het eigenlijk zonde dat je dit hoofdstel gebruikt als het niet nodig is?
ik zou toch een gecombineerde gebruiken, bekijk gewoon even wat het prettigst voor je paard is, het lijkt mij namelijk niet dat je paard zo'n rare kaak heeft dat een gecombineerde niet past...
Ik vind jullie wel een leuke combinatie, en je hebt een leuk paardje :j

DUDIEFOREVER

Re: Indy @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:53

ik vind dat je beugels niet te kort zijn, maar het zadel kantelt naar voren, dus ik denk dat je er een smallere boom in moet doen, aangezien je een wintec zadel hebt.

en dan zijn je benen denk ik wel goed !

sandervd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:53

Je moet inderdaad wel op je handen letten.
Een nieuw goed zadel zal Indy waarschijnlijk veel goed doen.

succes

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:18

Ik zal niet iets zeggen over de mexicaan, daar is al genoeg over gezegd..
Maar wat me opviel is dat bij het wijken ze te veel stelling heeft en haar achterhand niet zo goed meeneemt, ik zou dat eerst in de stap gaan oefenen en als je merkt dat wanneer ze teveel stelling naar rechts (of links als je naar de andere kant gaat) neemt, weer recht stellen en overnieuw proberen, voor de achterhand moet je zorgen dat die er niet achteraan sloft, maar dat je die goed meeneemt. :j
Succes verder!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:23

Ik kan alleen maar zeggen, laat er echt een zadelmaker bij komen, dit zadel ligt duidelijk niet goed.

Het ligt veel te ver naar voren, en wipt van achteren.
Dit kan grote problemen veroorzaken in de rug en schoft.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:09

Leuke foto's, probeer wat meer naar achter te gaan zitten (en je been naar voren) Het gewicht moet uiteindelijk verdeeld worden over derug, maar zodra jij op de voorhand ''hangt'' met je gewicht gaat zij heel erg op haar voorhand lopen ;)

(of was het een hij?:P)

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:22

Nou heel bokt over je heen aangezien je een mexicaanse neusriem gebruikt :+
Een mexicaanse neusriem is niet echt veel scherper hoor mensen! Het kan worden gebruikt wanneer een gecombineerde inderdaad niet mooi over de kaken heen valt en het kan ervoor zorgen dat de neusgaten goed vrij liggen, zodat het paard hier geen hinder van ondervindt bij het ademen. Het zou wat scherper in kunnen werken wanneer het paard zijn mond open doet, omdat er daardoor de meeste druk wordt opgevangen door dat kleine stukje op de neus, maar dat blijkt bijna te verdoezelen.
Maar goed, verder vind ik jullie een leuke combinatie hoor! Op de foto's waar je verruimd valt hij al veel minder op de voorhand. Probeer dat soort oefeningen dan ook lekker mee te nemen. In je draf een paar pasjes verruimen en weer een paar pasjes terug, en weer verruimen etc. Zo activeer je de achterhand meer, waardoor hij op den duur meer gestimuleerd wordt zijn gewicht meer op de achterhand te gaan dragen. Door die tempowisselingen te rijden worden ze ook scherper aan je been. Zorg wel dat er een reactie komt bij zowel het naar voren als terug rijden. Bij het wijken heeft je pony inderdaad veel te veel stelling, waardoor hij juist helemaal niet meer zijwaarts kan. Probeer zo weinig stelling aan te nemen dat je alleen het binnenste oog van je paard kan zien. Vanuit daar kleine stukjes wijken. Te lange stukken kan je pony weer uitdagen over de buitenschouder weg te vallen. Dus goed recht houden en je buitenteugel goed erbij houden.
Verder inderdaad even je zadel corrigeren. Je hebt een wintec of niet? Persoonlijk heb ik ook de ervaring dat winteczadels gaan klapperen achter. Mocht je dus een wintec hebben, kan je er gewoon een kleinere boom in doen aan de voorkant. Eventueel kan je hem ook nog opvullen. Ook kan een bontje in de tussentijd verlichting geven. Maar het beste is natuurlijk je zadel aanpassen.
Gaat vast goed komen! Succes

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:36

Ik ga mee met Hannanas, vind het idd ook vreemd dat dit nog niemand is opgevallen. Je geeft aan dat de pony op de voorhand valt maar jij zit zelf veel te ver naar voren en ook nog eens helemaal voorover. Dat het zadel ook nog eens niet goed past zorgt ervoor dat er nog meer gewicht op de voorhand komt. Eerst een goed passend zadel, mooi rechtop zitten en van daaruit weer verder werken.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 00:36

eerste wat mij inderdaad ook opviel was het zadel.. geen wonder dat die pony als een blok op de voorhand valt.. je duwt haar bijna naar beneden met dat zadel! haha.. zou toch een ander zadeltje proberen.. dit lijkt me voor haar niet echt prettig rijden.. (voor jezelf ook niet want je kukelt helemaal naar voren)

verder.. wel leuk om ook eens een jongen te zien die bezig is met paarden... zijn er veelste weinig van! ;)

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:36

Ik vind dat je een erg leuke pony hebt!
Als je gaat wijken, probeer dan meer je buitenteugel erbij te houden, en minder je binnenteugel. Nu heeft ze te veel stelling bij het wijken. Succes!!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:31

Een zadel mag niet schuiven, ik ben het eens met Hannanas. Vooral bij jonge paarden is het noodzakelijk je zadel regelmatig te laten aanpassen i.v.m spiervorming. Het zadel ligt te ver naar voren en hindert bij het rijden, de schouder is niet vrij namelijk! Zelf lekker gaan zitten en pas als je je zit en daardoor je benen onder controle hebt en stil kan houden sporen om. Lekker aan de actiefheid werken, een keer flink wegdraven en opvangen en weer op jouw tempo rijden. Ook in de galop flink naar voren rijden en weer terug..lekker schakelen dus. De voorhand niet loslaten, contact houden dus maar niet gaan spannen met je handen. Zo moet het steeds beter gaan, en natuurlijk in de gaten houden of je lessen vruchten afwerpen, helpen dus..aangezien er nog niets gezegd is over het zadel door instructrice waarschijnlijk? Wel een leuk team zijn jullie, veel rijplezier!

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:28

Hoihoi

Wat het zadel betreft sluit ik me aan bij bijv. vera_pino en Joceline. Als het zadel niet meer naar voren schuift en goed past, kan het best zijn dat de helft van je problemen verdwijnen. Ook ben ik het eens met de opmerkingen over het spoortje.

Zoals je zegt loopt ze veel op de voorhand, het is goed als je dat zelf kunt voelen. En haar bouw en de ligging van het zadel maken het voor haar niet makkelijker. Over het algemeen vind ik dat je hand te streng is. De vorm van haar hals en haar hoofdhouding laten dat op alle foto's zien. Als je wil dat het achterbeen actiever wordt en via de rug de voorhand gaat ontlasten, dan moet je hand dat toestaan. Nu moet ze haar lichaam aanpassen aan het feit dat haar hoofd vastgehouden wordt. Het moet andersom zijn: de achterhand gaat aan het werk en die activiteit gaat van achter naar voor door het hele lichaam heen en daaruit volgt de halsvorm en hoofdhouding die bij de activiteit past.
foto 3, 5, 7 en 8, over het algemeen probeert ze haar achterbeen onder te brengen, dat is positief, daar kun je mee verder. Maar de achterbenen hebben zowel in de landing, het dragen en de afzet te weinig buiging -> croupe hoog -> gewicht op voorhand. Hoofd is vaak achter de loodlijn.
foto 4, het is heel goed om regelmatig de hals wat te laten zakken omdat je dan alle spieren net weer vanuit een andere positie laat werken. Laat het paard de hoofdhouding zelf kiezen. Bij een ontspannen nek is dat meestal een houding met de neus op of voor de loodlijn.
foto 6, zoals door anderen opgemerkt, te veel stelling naar rechts. Maar het lijkt alsof je verder al aardig op weg bent, de voorbenen kruisen en de achterhand laat wat zijwaartse beweging zien. Vraag in het begin niet teveel, alles moet wat oprekken enzo dus meteen een prachtig kruisende beweging én ontspannen blijven is niet mogelijk. Misschien kan iemand een paar keer kijken of ze de achterbenen een beetje zijwaarts zet, daarmee kun je dan tevreden zijn, stoppen met de oefening en eventjes halsstrekken. Op dezelfde manier kun je ook een paar passen schoudervoor en schouderbinnenwaarts gaan rijden, maar alleen met soepele hand want je kunt niet van haar vragen haar achterbeen onder haar lijf te zetten als ze voor geblokkeerd wordt.
foto 9, ben ik met je eens dat ze daar haar achterbeen goed onder probeert te brengen.
foto 10 komt op mij over alsof ze met haar hals probeert de rug en achterhand wat op te trekken zodat ze meer ruimte heeft om de achterbenen onder te brengen.
foto 11, binnenhand trekt en de spoor geeft tegelijkertijd een forse hulp, wat moet ze nu? De foto is wat wazig maar het oog lijkt amandelvormig ipv rond, wat op spanning en verwarring duidt. Probeer dat te voorkomen door altijd soepel in je hand te zijn en niet tegelijk te drijven en een ophouding te maken.

Mijn tip zou zijn om (nadat je het zadel hebt aangepast) veel met lange teugel te rijden, zowel in stap, draf, galop, en bij balkjes lopen en lage kruisjes springen, zodat de activiteit van de achterbenen het lichaam van achter naar voor kan loswerken, tot in de kaak, zonder gestoord te worden door de hand. Vraag afwisselend wat meer activiteit, ik denk dat je niet constant volledige activiteit kunt vragen, maar wissel het af. Misschien heb je eerst het gevoel dat ze wat uit elkaar valt, maar ik denk dat dit snel genoeg bijtrekt zodra het lijf loskomt en ze zichzelf meer kan gaan dragen. Waarschijnlijk lost het galopprobleem zich dan ook vanzelf op. Zoals altijd vraagt het wat tijd en geduld. Zo te zien heb je een hele leuke pony die graag voor je wil werken. :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:05

Moderatoropmerking:
Berichten die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Martii_L_P_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:27

Hallo! :)
Wat een leuk paardje!
Mijn commentaar is alleen om je handen wat meer te " dragen "
verder is het echt super netjes!!