tafita@bathmen dressuur L2. punten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:36

Ik vind het begin van de proef er heel mooi en beheerst uit zien. Lekker voorwaarts en je paard loopt fijn en constant in aanleuning. Voor de eerste onderdelen heb je dan ook vast geen onvoldoendes? Wanneer je begint met wijken komt er spanning bij kijken wat de rest van je proef vol houd. Ook na het 2de wijken viel me heel erg op dat je je tenen echt recht naar buiten hebt staan. Het stukje stap van E naar M geloof ik of B naar F oid , daar ben je constant aan het aansporen (als ik het goed zie), je hebt iig je tenen helemaal naar buiten gedraaid ;) werk daar dus hard aan!

Als ik jou was, zou ik eventjes de wedstrijden een paar maanden laten voor wat het is en heel hard gaan trainen thuis! Dus iedere week privé lessen van misschien een nieuwe instructrice en wat grondwerk gaan doen met je paard. Leer hem aan de hand wijken voor druk! Hier kan je heel veel profijt van hebben wanneer je dit onder het zadel gaat doen.

Verder lijkt het me heel irritant dat degene die filmt, opmerkingen maakt wat er allemaal niet goed gaat :o haha, zou ik iig heel irritant vinden als ik daarna het filmpje bekijk ;)

Verder vind ik dat je mooi op je paard past hoor! Toen ik dat las dacht ik dat ik een groot meisje zou zien op een C of D pony oid maar het past toch prima!? :)

En om antwoord te geven op je vraag, ik denk dat je misschien net aan de 170 zit. Maar voor de achterwaarts, aanspringen galop, opvangen na middengalop e.d. zul je denk ik geen voldoendes hebben. Bekijk je protocollen goed en kijk waaraan je moet werken! :) Veel succes nog!

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 08:54

bedankt voor de reacties&tips,
ik heb zondag nog een keer wedstrijd in Raalte en daarna heb ik in februari niks opgegeven dus dan kan ik hard aan het trainen.

Citaat:
Voor de eerste onderdelen heb je dan ook vast geen onvoldoendes?

Binnenkomen heb ik een 6 en daarna direct al de onvoldoendes.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:59

probeer daar te laten zien wat je wel kan en ga niet 'trainen' in de proef, snap je wat ik bedoel? als ze thuis niet netjes achterwaarts gaat zal ze dat zeker niet netjes in de proef doen. Probeer punten te pakken op onderdelen die wel goed gaan,

en wordt vooral niet zenuwachtig/ boos/ of chaggo als het niet lukt ( ik zeg niet dat je dat doet, maar zie na het wijken heel veel spanning wat er daarvoor niet was!) maar rij gewoon door

succes zondag!

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:01

Ik moet zeggen dat me dat niet veel verbaasd. Het ziet er net niet gecontroleerd uit en je rijdt de wendingen mijns inziens te slordig voor de L2. Bij het afwenden naar het wijken vlieg je bijvoorbeeld al uit de bocht. En het wijken, wat had je daarvoor? Want er gebeurt nl vrijwel niks. Ik sluit me helemaal aan bij deniece. Ga eerst eens lekker thuis op dat wijken oefenen, want jullie zijn duidelijk nog niet L2 klaar. Ik vond deze proef ook zeker niet winstpunwaardig.
SUcces met trainen!

Ik ben het overigens niet eens met wat Splinter hierboven zegt. Als je nog in de oefenfase zit, zou het juist wel goed zijn om de proef als training te zien als je perse op wedstrijd wil gaan. Dat wil zeggen dat je je pony dus juist in de proef ook moet corrigeren. Als hij een keer net niet lekker vertrekt naar middendraf bijvoorbeeld: tik hem maar eens goed bij. Oke, dan krijg je een onvoldoende, maar je haalt zo toch nog geen winstpunt dus dan kun je de proef beter als oefening zien en je pony corrigeren waar nodig.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:03

ik zeg niet dat ze hem niet mag corrigeren, ik zeg dat ze niet mag verwachten als hij thuis bv voor middendraf een 6 doet dat je in je proef een 8 haalt ;)

tenminste dat bedoel ik ermee als het onduidelijk was dan bij deze :D

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 09:10

dankje voor de reacties&tips ;) ,
zondag probeer ik punten te halen met andere dingen en wil ik mijn wendingen en hulpen netter doen.
Voor het wijken had ik 2 keer een 4. dit vind ik zelf nog wel hoog :P

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:23

Allereerst vind ik het knap dat je dit topic op bokt zet. Naar aanleiding van je punten en je eigen ervaring weet je dat er nog wel wat verbeterpunten zijn en ik vind het knap dat je dit zelf kan toegeven :j

Als ik je proeven zo bekijk klopt het 'allemaal' nét niet. Je wendingen zijn net niet mooi, je aanleuning schort er nog wel eens wat aan, je zit nét niet stil genoeg, enzovoort.
Daarom zou ik eerst even flink op de basis gaan stampen. Dus goed voorwaarts waarbij je pony metéen vertrekt/terugkomt als jij dit wil, je wendingen voor 200% goed rijden (dan kun je in de proef nog wat smokkelen en ziet het er nog netjes uit), je aanleuning net iets beter houden, gewoon vierkant halthouden zonder dat je pony z'n hoofd omhoog gooit.
Wanneer je dit voor elkaar hebt, zal ik als ik jou was met een goede instructeur naar je wijken gaan kijken. Wie weet geef je zelf de hulpen wel heel onduidelijk?

Ik snap dat je wedstrijden wil (blijven) rijden, dit kan ook best. Alleen zorg dan dat je juist in je proeven traint. Ga niet in je proeven ineens anders rijden als thuis. Wees juist heel consequent, zodat je pony ook weet dat het gewoon tijd is om te werken. Je kunt beter één of twee proeven verprutsen maar je pony wel wat bijleren, dan dat je elke proef nét niet helemaal lekker rijdt ;)

Dit is allemaal geen aanval op jou hoor, puur om je te helpen! Heel veel succes ermee. Ik hoop dat we binnenkort foto's/filmpjes krijgen van je wedstrijd waarop het beter gaat :D

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 09:29

bedankt voor je reactie.
ja ik dacht laat ik eens er wat opzetten, nog nooit gedaan dus eerst wat gezoek waar het moest :o
ookal was het niet zo'n goede proef en vond ik zelf de punten wel aan de lage kant :P
door de tips en reacties heb ik wat om naartoe te rijden.
Misschien dat ik Raalte wel op de film krijg maar dat weet ik nog niet zeker :o
Wijken ga ik heel goed op oefenen,
helaas is mijn vaste privéinstructrice nu 6 weken uitgeschakeld ;(

Tinkebel

Re: tafita@bathmen dressuur L2. punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:32

Ik vind 155 ook wel overdreven laag hoor, maar goed daar blijft het een jurysport voor, en aan de andere kant opent het je ogen wel even :j
Misschien is het een plan om elke proef te filmen. Kijken naar je eigen rijden is vaak heel confronterend en als ik even voor mezelf mag spreken: Vaak een extra motivatie om jezelf weer te gaan verbeteren.

Nogmaals, eerst de basis goed doen, dan krijg je over de hele proef een rustig en constant beeld, dat oogt prettig. Daarna kun je gaan werken aan de rest en de proef dus wat meer spetterend maken.

Dat je privéinstructrise is uitgeschakeld hoeft geen probleem te zijn. Ik zou zeggen probeer deze 6 weken een ander. Een nieuwe blik op jouw rijden kan misschien wel hele andere deuren openen, daar kun je veel van leren :j

Ildiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:56

hey,

ik vind de combinatie van jouw en je paard heel leuk hoor, dat van die lange benen zie ik nergens terug.
Alleen ik denk dat je haar toch iets meer " van jouw " moet maken als je snapt wat ik bedoel. Met het wijken loopt ze gewoon ontzettend over haar schouder weg, probeer daar je benen er goed bij te houden. En je weet dat ze bij achterwaarts haar hoofd om hoog doet, probeer daar thuis gewoon goed op te oefenen, en voor dat je moet stil staan alvast wat extra ophoudinkjes maken etc.

Oefen op die punten gewoon goed met je instucteur ( als je les hebt) en dan denk ik dat het helemaal goed komt want je hebt een heel leuk paard!

Succes!

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:27

Als eerste vond ik het geluid op de achtergrond van je filmpjes wel heel erg vervelend ;)
Verder vind ik jullie een leuke combinatie..
Jullie beginnen goed, maar na een tijdje, volgens mij na het wijken, valt het uit elkaar. Je pony word wat tegen de hand en de figuren gaan niet helemaal zuiver meer. Over het algemeen vond ik het daar maar een B proef waardig.
Hoewel ik je pony leuk vind lopen en jij er netjes op zit.

Ik raad je ook aan om even te wachten met de wedstrijden en eerst lekker te gaan trainen op de buiging en stelling en op het wijken. veel overgangen rijden, probeer je handen wat lossen te houden tijdens de overgang, even iets meer mee geven. dan blijft je pony makkelijker naar beneden, anders krij je een strijd.
Als je het wijken gaat oefenen, of de buiging dan moet je geen slof gaan gebruiken hoor, daar kun je alleen maar verzet mee krijgen.. dus gewoon lekker ontspannen blijven rijden, maar denk wat meer om je afwerking en dan gaat het volgens mij helemaal goed komen ;)

succes !

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:45

@Frisianhorsy, waarom zou ze geen wedstrijden kunnen rijden? Imo is dat juist een goed moment om te kijken hoe je voor je rijden wordt beloond (qua punten) en waar je staat ten opzichte van je mede-ruiters :j

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:06

ze mag wel wedstrijden rijden VeraA, maar ik raad haar aan om er even mee te wachten.
als ik het goed begrijp was dit niet de eerste wedstrijd in de L2 en heeft ze steeds nog lage punten gekregen.
Mijn mening is dat je beter even wat langer door kan trainen en dan weer eens de ring in gaan om te kijken wat dan het resultaat is.
Als je paard niet fijn loopt in de ring, lijkt het mij niet prettig om elke keer weer naar de wedstrijden toe te jagen, dat kost veel tijd en energie, niet alleen voor de ruiter.
Als je elke keer wedstrijden rijd, maar je paard loopt helemaal niet goed, wat heb je dan aan de wedstrijden?
Tuurlijk is het goed om te kijken waar je staat en zijn het altijd goeie oefeningen, maar in de L2 zal ik toch echt eerst wel zorgen dat je paard goed in de aanleuning is, anders blijf je lage punten rijden.

Maar dit is dan ook eigenlijk mijn mening, ik zeg niet dat zij die MOET opvolgen, dat is wat ik zou doen en wat ik het prettigst vind.
Het is verder helemaal niet verkeerd bedoeld ofzo, maar dat is mijn advies, omdat het anders, lijkt mij, niet prettig wedstrijd rijden is.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is :D

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:16

Zolang de TS er niet mee zit dat geen dikke punten rijdt, kan ze imo best wedstrijden blijven rijden. Wedstrijden zijn toch heel anders dan thuis rijden. Het is prettig als je paard veel op vreemd terrein komt en voor je ritme kan het ook geen kwaad.

Ik vind jullie een leuke combinatie. Net wat Vera zegt het is het allemaal net niet. Dus dan heb je ook geen mogelijkheden om te compenseren, niet met onderdelen en niet in onderdelen. Komt me erg bekend voor :o Maar er zitten zeker tussen tussen dat ze netjes loopt. Ik denk dat er een hoop goede tips zijn langsgekomen.

Flink aan de basis werken en ook af en toe in je training oefenen op wendingen e.d. Als je goed de wending doorkomt heb je meer tijd om voor te bereiden op de oefeningen die volgen.

En die punten zijn wel heel laag ja :oo

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:27

Ik snap ook niet waarom je geen wedstrijden meer zou rijden. Daar leer je alleen maar van.
Als je geen lage punten had gekregen, had je mss zo doorgereden.
Nu weet je wat er mis is en kan je eraan gaan werken. En door te blijven doorgaan met wedstrijden, zie je waarscheinlijk ook steeds resultaat in de punten.
Dat is dan weer een uitdaging om nog meer te leren, en oefenen.

Ik vind jullie een leuke combinatie, je benen vallen mee, hoor!
Met de juiste begeleiding, komt het goed.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:05

Volgens mij werd er niet gezegt dat ze helemaal geen wedstrijden meer 'mag' rijden, maar ik, en nog wat andere, zeiden dat het misschien een goed idee is om de wedstrijden een (paar) maand(en) op een laag pitje te zetten zodat ze even hard kan trainen zonder 'wedstrijdstress' eromheen. Doet het paardje misschien ook wel goed :j en natuurlijk kun je wanneer je denkt dat je er klaar voor bent gewoon weer wedstrijden starten! Ik denk dat je de proef dan een stuk fijner en meer ontspannen door komt, en dit zul je zeker terug zien in je punten :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:10

wat mij verbaast is dat niemand een opmerking maakt over het hals strekken. Juist in dat onderdeel zie je heel goed terug dat de aanleuning nog behoorlijk kan verbeteren. Verder vind ik de draf wat te gehaast, het mag wat rustiger, en dan is het wsl ook wat beter afgewerkt. Andere opmerkingen zijn al gemaakt.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:14

Het is maar net met wat voor een verwachting je op wedstrijd gaat.

Ik ken inderdaad ruiters die niet starten als het paard op dat moment niet fijn loopt en die liever thuis trainen.

Als ik slecht getraind heb of als we een dip hebben ga ik gewoon op wedstrijd. Niet voor de punten, maar wel voor de ervaring. Mijn paard is erg kijkerig, dus iedere vreemde bak is weer een goede oefening. Je zult mij dat ook niet boos/gefrustreerd/teleurgesteld zien als het niet goed gaat of als ik slechte punten krijg.
Dus het is voor mijn paard op dat moment ook niet stressvol om op wedstrijd te gaan. Ik stel mindere eisen. En van een uurtje op vreemd terrein lopen gaan ze echt niet dood hoor.

Loopt hij echter super in training en wil het dan niet lukken op wedstrijdterrein is dat veel frustrerender voor de ruiter. En zal het gemiddelde paard dat ook wel merken.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:26

Tayga schreef:
Het is maar net met wat voor een verwachting je op wedstrijd gaat.

Ik ken inderdaad ruiters die niet starten als het paard op dat moment niet fijn loopt en die liever thuis trainen.

Als ik slecht getraind heb of als we een dip hebben ga ik gewoon op wedstrijd. Niet voor de punten, maar wel voor de ervaring. Mijn paard is erg kijkerig, dus iedere vreemde bak is weer een goede oefening. Je zult mij dat ook niet boos/gefrustreerd/teleurgesteld zien als het niet goed gaat of als ik slechte punten krijg.
Dus het is voor mijn paard op dat moment ook niet stressvol om op wedstrijd te gaan. Ik stel mindere eisen. En van een uurtje op vreemd terrein lopen gaan ze echt niet dood hoor.

Loopt hij echter super in training en wil het dan niet lukken op wedstrijdterrein is dat veel frustrerender voor de ruiter. En zal het gemiddelde paard dat ook wel merken.

Kan me helemaal vinden in jouw reactie. Ken jou natuurlijk ook en vind jou wel een typisch voorbeeld voor iemand die 'niet boos/gefrustreerd/teleurgesteld wordt als het niet goed gaat of als je slechte punten krijgt'.

Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat voor een ruiter je bent. Ik zelf had vroeger ook veel stress bij wedstrijden, leefde er echt naar toe, voelde me opgejaagd en had het gevoel dat ik móest presteren en winstpunten móest halen, dat werk (uiteraard) alleen maar tegen je.

Als je op wedstrijd gaat zoals Tayga beschrijft (en zoals ik zelf nu ook ga) kun je er alleen maar leermomenten uithalen en ik ben van mening dat het dan juist een goede oefening is :j

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:50

deniece: Zo bedoelde ik het ook niet :D Soms komt het anders over als je het typt dan dat je het zegt.

Ik bedoel gewoon dat ik denk dat ze er gewoon heel veel van leert om juist wel door te gaan met wedstrijden.

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 15:52

Bedankt voor de reacties&tips ;) ,
kan vanmiddag weer eindelijk lekker thuis rijden :o.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:53

hee, ik vind het er wel hoger dan 155 waardig uit zien, maar goed ik ben geen jury. Ik zat te denken rond de 170 want je moet wel wat puntjes verbteren. In de gallop gaat ze naar mijn gevoel wat tegen de hand in achterwaarts ook. Wijken kan ook beter, hij loopt naar mijn gevoel wat over het schouder. halsstrekken mag dieper en ze willen niet graag zien dat de pony de teugels uit jou handen plukt. Daarbij komt nog dat je de proef netter mag afwerken. Dat is moeilijk maar zo laat je het geheel er heel wat beter uitzien. Maar,ik vind het voor de rest een wat slecht filmpje, ik kan niet zoveel goed zien het is te waazig:P Veel succes verder hoor! mooi paard zal je vast en zeker lukken :)
Laatst bijgewerkt door Femke16 op 15-01-09 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:59

Om te beginnen vind ik je helemaal niet te groot. Je past juist heel mooi op je pony. Al zou ik inderdaad je beugels 2 gaatjes langer doen.

Verder is het grootste probleem de aanleuning. En zoals Lielle al zegt, dat zie je heel duidelijk terug bij het halsstrekken (en ook daarna de teugels op maat maken). Je pony volgt je hand niet, dan weer dieper, dan weer voor de loodlijn, dan weer waslijnen.
Ik denk dat de veroorzaker het feit is dat je pony niet goed genoeg aan je been is. Heel consequent zijn! Kleine hulp, geen reactie, grotere hulp en niet continu drijven.

Verder zal het je veel punten kosten dat je je proef niet netjes afwerkt. Hoeken mooi doorrijden, bij het van hand veranderen netjes op de letter rijden, etc.
Probeer thuis je lijnen heel bewust te rijden. Als je bijvoorbeeld H-X-F rijdt, netjes de hoek door, bocht inzetten, rechtmaken, rechte lijn rijden, van been wisselen, doorrijden tot letter, juiste stelling en buiging en de hoek door.
Lukt dat niet, nog een keer, enz. Dat is ook een stukje gehoorzaamheid van je pony.

Succes!
(En wat zegt je instructie eigenlijk van je rijden?)

lvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:54

okee, dankjulliewel
Citaat:
(En wat zegt je instructie eigenlijk van je rijden?)

Dat ik haar ook meer aan mijn been moet hebben. telkens maar overgangen rijden.
Voor de rest al een tijdje geen les meer gehad ;(

houvankrissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:28

Ik moet zeggen dat het wijken nog niet echt heel goed gaat en achterwaarts gaat, maar zo begon ik ook in de L2.
Maar je moet gewoon zorgen dat je de rest heel erg goed doet. Mijn pony kan nog steeds voor geen meter wijken en het achterwaarts gaat nu .. redelijk. :+ . maar ik haal nog steeds wel 2 winstpunten omdat de rest gewoon goed gaat. Dus je moet er gewoon voor zorgen dat je voor de rest geen fouten maakt. ;)

Maar het lijkt me beter (zoals iemand hierboven ook al zei) dat je even stopt, alles hem/haar helemaal leert en dan weer fris begint. Anders kom je in een dip en zal alles alleen maar slechter gaan.

Succes ! :D