Zonder zadel rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Zonder zadel rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:58

Kuggur schreef:
kohtje schreef:
Ik vind het echt onzin dat zonder zadel rijden slecht zou zijn voor de rug van het paard!

Ah, nog één die wat vind, ik neem aan dat jouw mening óók is gebaseerd op een gebrek aan kennis.
Kom eens met argumenten, ik vermoed eigenlijk dat we van jou net zo weinig zullen horen als van Bonny1997, die eerder in dit topic met een gelijksoortige waardevolle bijdrage kwam.

Wat fijn dat jij alwetend bent!
Veel meer en dan vooral kinderen krijgen een beter rij gevoel en vertrouwen.
Bijna niemand rijd elke dag zonder zadel en daarbij dressuur.
Gewoon lekker af en toe zonder zadel kan echt geen kwaad.
Een zadel geeft mijn inziens betere drukverdeling in vergelijking met een ander zadel.
Ik geloof gewoon niet dat zonder zadel rijden slecht is, niet voor een ruiter en niet voor een paard.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:00

Ik rijd altijd zonder zadel, heb niet eens een zadel Clown.
Mijn paard is dampig, dus een singel gaat gewoon niet voor hem. Mijn zit is volledig aangepast aan zijn rug Lachen, en heb nou nooit gemerkt dat ie er last van heeft Lachen

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:01

ik dacht altijd dat het belang van drukverdeling groot was op het moment dat je de druk op 1 plek brengt, dus wanneer je gaat lichtrijden met stijgbeugels.
want op het moment dat je gewoon op je paard zit bedek je toch al een groter oppervlak?
of zit ik er nu gruwelijk naast?

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:02

YB: daar heb je idd wel wat Ja

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:04

@Kuggur

was hier de optie dan om helemaal niet te rijden ? Volgens mij niet

misschien idd buiten de discussie om maar asl we het toch hebben over het verpesten van de paarden rug, laten we het dan niet hebben over het zonder zadel rijden wat vrij weinig belastend is vergeleken het slecht rijden van ruiters

Ik spreek uit ervaring dat wel hoor, heb net een onderzoek afgerond voro mijn profielwerkstuk waarbij ik bij verschillende paardenklinieken stage heb gelopen. vele dierenartsen zeiden dat vooral het verkeerd rijden dmv het verkeerd oprrichten en rond rijden schadelijk is voor de rug.. daarom haalde ik het erbij Knipoog

maar laat ik idd maar even terug gaan naar het zz rijden
Ik blijf van mening dat een goede zit mede ontwikkeld word door het zz rijden, wat toch belangrijk is voor de dagelijkse belasting tijdens het rijden

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:04

kohtje schreef:
Wat fijn dat jij alwetend bent!
Veel meer en dan vooral kinderen krijgen een beter rij gevoel en vertrouwen.
Bijna niemand rijd elke dag zonder zadel en daarbij dressuur.
Gewoon lekker af en toe zonder zadel kan echt geen kwaad.
Een zadel geeft mijn inziens betere drukverdeling in vergelijking met een ander zadel.
Ik geloof gewoon niet dat zonder zadel rijden slecht is, niet voor een ruiter en niet voor een paard.

Niet alwetend, ik vroeg slechts argumenten, die je nog steeds niet geeft; wat je schrijft zijn ongefundeerde beweringen.
En wat betekent die één na laatse zin, een typo, of gewoon onzin?

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:07

heerlijk zonder zadel rijden (rijd bijna alleen maar zonder zadell)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:09

Het is voor zowel het paard als de ruiter niet slecht om zonder zadel te rijden. Is jouw argument dan drukverdeling ? Heb jij dan wel "bewijs"

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:11

Als het dat is denk ik dat de drukverdeling zonder zadel beter is.

Welia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:13

Ik geloof dat het zadel op zich niet zo'n punt is ook van uit de NH niet. Waar het vooral om gaat is dat een engels zadel het zwaartepunt van de ruiter te ver naar voren brengt waardoor het paard meer op de voorhand gedwongen word. Dus het verdeeld wel en dat is wel goed, alleen op de verkeerde plek. Anyway, ik rijd altijd met mn hulsebosje hahahahah Tong uitsteken

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:28

kohtje schreef:
Het is voor zowel het paard als de ruiter niet slecht om zonder zadel te rijden. Is jouw argument dan drukverdeling ? Heb jij dan wel "bewijs"

En nóg een niet met argumenten ondersteunde bewering.
Ik heb mijn argumenten al vrij uitgebreid naar voren gebracht, Ik was nieuwsgierig naar je jouwe, maar zoals ik al vermoedde je hebt er blijkbaar geen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:31

kohtje schreef:
Als het dat is denk ik dat de drukverdeling zonder zadel beter is.

Dan is het misschien beter dat je niet denkt, dit is letterlijk onmogelijk. Heb je eigenlijk enig idee wat druk en drukverdeling is?

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:33

letterlijk onmogelijk Verward

druk verdeling is niet het belangrijkste wat de rugspier moet verdragen hoor, zoek maar eens wat op Knipoog
maar heb daar al wat meer over gezegd.. kenlijk wil kuggur daar nix van weten

wat zijn jou verdere argumenten dan (ook al zijn we hier niet bezig met een nederlands les)

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:35

kuggur, ik vraag me dan ook af wat jouw reactie is op mijn eerder geplaatste reactie, hoe zit dat dan volgens jou?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:52

YankeeBoy schreef:
kuggur, ik vraag me dan ook af wat jouw reactie is op mijn eerder geplaatste reactie, hoe zit dat dan volgens jou?

Je bedoelt over lichtrijden, ja als het om het drukaspect dan is lichtrijden inderdaad belastender dan doorzitten. Tweede deel van je opmerking kan ik niet zoveel mee, wat bedoel je er precies mee?

Mvs,als je het niet snapt, snap je de basis niet, vage uitspraken over wat ruggespieren wel of niet moeten "verdragen" maken trouwens niet zo´n indruk op me (Ik ben fysiotherapeut, mijn vrouw is dierenarts) Je zult toch echt met wat beters moeten komen....

Ik moet nu mijn schapen gaan voeren. Tot slot, zoek eens op hoe archeologen vaststellen of prehistorische volkeren hun paarden wél of niet bereden. Maar pas op, je loopt het gevaar wat te leren (of erger nog een mening bijstellen) Hoewel, als je maar sterk genoeg gelooft hé....

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:01

Kuggur schreef:
Mvs,als je het niet snapt, snap je de basis niet, vage uitspraken over wat ruggespieren wel of niet moeten "verdragen" maken trouwens niet zo´n indruk op me (Ik ben fysiotherapeut, mijn vrouw is dierenarts) Je zult toch echt met wat beters moeten komen....

Ik moet nu mijn schapen gaan voeren. Tot slot, zoek eens op hoe archeologen vaststellen of prehistorische volkeren hun paarden wél of niet bereden. Maar pas op, je loopt het gevaar wat te leren (of erger nog een mening bijstellen) Hoewel, als je maar sterk genoeg gelooft hé....

Dat antwoord weet ik, maar ik heb helaas geen idee hoe je dat in verband brengt met zadelloos rijden. Wetenschappers hebben een hengst gevonden die 6000 jaar geleden moet geleefd hebben. Bij het skelet van deze hengst merkten ze echter op dat de voorkiezen een deel misten. Een paard dat meer dan 500 uur ?? gereden wordt, heeft afslijtingen aan de bovenkant van de kiezen. Ze hebben het daarna vergeleken met paarden uit dezelfde tijd en die hadden dit niet. En door onderzoek ed kwamen ze tot de conclusie dat deze hengst bereden moest zijn geweest.
Maar goed, dit heb ik gelezen in een wetenschappelijk boek. Wat bedoelde jij ?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:04

Ik ben er 100% zeker van dat mensen die zonder zadel leren rijden een betere,vastere ,onafhankelijkere,en correctere zit hebben dan mensen die met zadel leren rijden en dit weet ik omdat ik 3 mensen ken die bij dezelfde man hebben leren rijden zonder zadel.
De eerste heeft meer dan 35 jaar geleden zo leren rijden bij die man en ik kan zeggen dat ik niemand anders ken die zo'n correcte houding en goede zit heeft als hij.En heel veel ruitergevoel...
De twee andere zijn de kleinkinderen ( nu 12 en 14 )van de oude man.Ze zitten alletwee super op hun paard.Ze hebben een goede zit,houding en heel veel evenwicht.En die hebben de eerste jaren als ze reden geen zadel gezien...

Als ik dan vergelijk met bv mezelf...Leren rijden op de manege met zadel,beugels,...alles erop en eraan.Je leert je evenwicht te houden op je stijgbeugels en vanaf de moment dat je die moet uitdoen of verliest dan is het paniek!
Ik zit redelijk deftig op m'n paard maar ik moet heel eerlijk toegeven dat er niet veel moet gebeuren om mij van m'n paard te krijgen en dat ik dan wel jaloers ben als ik die 3 mensen op hun paard zie "plakken" ...
Ik ben er dus zeker van dat je zo'n zit niet krijgt als je met zadel en stijgbeugels leert rijden.

Of het wel of niet goed is voor de paardenrug daar ga ik me niet over uitlaten.Ik ben er zeker van dat zonder zadel soms beter is dan met.En omgekeerd...
Maar volgens mij hangt de drukverdeling voor de rug er vooral vanaf van hoe correct de ruiter zit...zadel of geen zadel.

Welia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:08

@ Kugger

Ik ben stiekem ook wel nieuwschierig naar jou reactie op mijn voorafgaande post Knipoog

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:17

@kuggur
Vraag me af als je fysio bent waarom je me dan daar geen gelijk in durft te geven? Kennelijk krijg jij niet zoveel mee van het hele sporpaard in opkomst gebeuren. Vind t ook een beetje vreemd dat veel dierenartsen dat toch als de grootste boosdoener aanwijzen en jij t daar niet mee eens bent. Bovendien gaat het hier toch om belasting van de rug? Of niet? Of vind jij dat een nietcorrect gereden paard minder klachten heeft dan een wel correct gereden paard zonder zadel? Maar jij vind zonder zadel natuurlijk al niet correct :p

Maar idd zoals giotto zegt in t laatste stuk, over ruiters en hun houding zal het tog dan maar eve met een open mind lezen kuggur.. Want daar val jij ons kennelijk op aan
Laatst bijgewerkt door mvs op 11-01-09 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:17

He Kuggur,

Ik rij regelmatig zonder zadel (nooit lang achter elkaar) en heb alleen een boomloos zadel. Ik heb al vaker gehoord dat de drukverdeling minder goed is en dat je niet te zwaar moet zijn enz. om boomloos en zadelloos te rijden. Dit lijkt mij ook wel logies maar nu vroeg ik mij af wat nu het preciese gevolg is van een slechte drukverdeling. Rugproblemen snap ik maar wat gebeurd er precies? is het slecht voor de wervels, spieren of iets anders en hoe ontwikkeld zich dit? Ik merk dat mijn ijslander ook makkelijker tolt zonder zadel en dat ik kleinere hulpen kan geven. Normaal reageert ze al op het aanspannen van mijn buikspieren maar zz helemaal. Ik heb dus het idee dat we elkaar beter aanvoelen en zo meer ontspanner trainen. Dit weegt waarschijnlijk niet op tegen de rugproblemen door de slechtere drukverdeling maar ik ben dus benieuwd naar de uitleg.
Lees het waarschijnlijk wel later want ga nu weer lekker leren voor mijn tentamen. Verdrietig

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:27

mvs schreef:
@kuggur
Vraag me af als je fysio bent waarom je me dan daar geen gelijk in durft te geven?
Maar idd zoals giotto zegt in t laatste stuk, over ruiters en hun houding zal het tog dan maar eveb met een open mind lezen kuggur.. Want daar val jij ons kennelijk op aan

1. Ik geef je geen gelijk omdat de rugspieren in deze discussie irrelevant zijn, ze ;dragen de ruiter niet. Meen jij van wel dan zou ik in jouw plaats nog maar eens in de boeken duiken.
2. Ik val hier niemand op aan, als je het nodig meent te hebben een betere zit te ontwikkelen dmv zadelloos rijden prima. Maar heb niet de illusie dat dit niet belastender is dan met zadel rijden.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 11-01-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:30

wat ik bedoelde was, op het moment dat je zonder zadel op je paard zit en niet lichtrijdt, bedek je toch al een flink oppervlak waarover de druk verdeeld wordt?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:44

YankeeBoy schreef:
wat ik bedoelde was, op het moment dat je zonder zadel op je paard zit en niet lichtrijdt, bedek je toch al een flink oppervlak waarover de druk verdeeld wordt?

Kort en krachtig; nee.
Iets uitgebreider; wat telt is over hoeveel dragende segmenten van de wervelkolom je gewicht wordt verdeeld. Dus je hebt in de zin van drukverdeling niet zoveel aan bijvoorbeeld het contactoppervlak van je bovenbenen, het gaat om je zitknobbels, en die rusten maar op een heel klein deel van de paardenrug.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:52

door het verkeerd rijden word de rugspier omhoog gebracht, maar dat zal ik dan maar buiten beschouwing houden. Vraag me wel af: hoeveel paarden er bekend zijn die door zonder zadel rijden rugletsel hebben opgelopen? en dat over de druk etc begrijp ik wel

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 21:55

Maar wat gebeurd er nu precies als er maar weinig wervels belast zijn? Slijten deze af, of langs elkaar of..?