Adonia @ Bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Re: Adonia @ Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:10

Probeer je teugels eens korter te pakken,
aangezien je nu met je handen zowat op je knieën zit Knipoog
Als ik jou was zou ik proberen niet 1 teugel los te laten hangen
en de ander gebruiken om te sturen, maar op twee teugels te rijden.
Zo kan je een paard ook veel beter een wending in sturen. Lachen
De rest van het commentaar is al gegeven, en daar sluit ik me bij aan.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:35

Wat is iedereen hier toch altijd lekker negatief op bokt. Ze weten het altijd beter en hebben altijd commentaar.
De foto's geven echter een vertekenend beeld.
Ilona is nu 1 keer met Adonia bij mij komen lessen, maar door het weer is dat helaas de laatste paar weken wat minimaal.
Het probleem van Adonia is, wanneer Ilona contact pakt met haar mond, ze ervanaf trekt, om het zo maar te zeggen.
Als ze contact pakt met rechts bijvoorbeeld, trekt Adonia haar hoofd naar links. (niet extreem, maar ze gaat er tegenin)
Daarom lijkt het of ze trekt omdat het bit uit de mond van het paard komt, en daardoor gaat haar andere teugel los op dat moment.
Ilona weet dat ze haar handen meer naar voren moet zetten en haar teugels korter moet pakken, maar daar zijn we hard mee aan het werk, en dat gaat ook steeds beter.
Verder lijken de teugels dus heel strak, omdat ze haar handen zo heeft en omdat Adonia teugendruk geeft.
Ze verpest dit paard zeker niet, stelt haar op haar gemak en geeft haar ruimte en tijd als zij dit nodig heeft.

Hoe wij dit oplossen:
Als Adonia trekt, is het geen terugtrekken, maar juist proberen om weer op 2 teugels contact te pakken. (dus de teugel waar Adonia aan trekt losser, en de teugel die loskomt proberen weer wat contact te krijgen. )

Ilona heeft inderdaad moeite met haar handhouding, maar kom op, niemand is perfect.

De opmerking dat het paard de rug wegdrukt vind ik echt apart. Wat verwacht je dan? |Dat dit paard na anderhalve maand rond in de krul loopt en over de rug.
Verder zie je dat Adonia het nog erg spannend vind, ze trekt namelijk haar staart in.
Het is puur een kwestie van oefening.

Wat ik ook vreemd vind is de opmerking om in stap zonder beugels te rijden.

Dit paard is ontzettend jong en iets schichtig, dan vind ik het heel risicovol om zonder beugels te rijden.
Ilona doet het kei goed en is Adonia constant aan het belonen om haar op haar gemak te stellen. Verder richt ze hem goed recht, maar zoals ik al zei, Adonia vind het erg moeilijk om op twee teugels te lopen (wat die van mij nog niet eens altijd doet, en die loopt ZZ-zwaar niveau en is 14 jaar. )

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is geworden voor jullie, aangezien er nogal wat negatief commentaar is.

Een paard inrijden is niet niks, en ik begrijp het commentaar, maar ik hoop dat jullie je mening nu een beetje kunnen veranderen. Foto's geven vaak een erg vertekenend beeld.

Ilona! Ga zo door, je doet het top! Ook met Marieke, ik ben trots op je!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:41

Leuk diertje zeg! Maar ik krijg het idee dat ze haar rug nogal weg drukt. Ook ik zou je aanraden om je teugels korter te nemen en je handen een stukje naar voren te plaatsen eventueel. Je kan duidelijk zien dat jou evenwichtspunt een stuk naar achteren ligt, waardoor het lijkt alsof je aan de teugels trekt, terwijl dit helemaal niet het geval hoeft te zijn!

Heb je er ooit wel eens aan gedacht om met longeren te proberen je paard al wat meer te laten wennen aan het neusje laten zakken, eventueel door gebruik van een elastiek/bijzet/touwtjes? Dit hoeft helemaal niet je paard te verzieken als je er op een goede manier mee omgaat! Ook zeker omdat je er een sportpaard van wilt maken.

Ook vind ik haar nogal jongig lijken, is het de bedoeling dat je haar over een tijdje weer terug de wei in zet of ga je haar meteen verder opleiden?

In ieder geval heel veel succes ermee!

Edit: Ik zie nu het berichtje van haar instructrice??

Het op twee teugels lopen is, lijkt mij, een van de eerste dingen waar je aan gaat werken. Anders krijg je je paard nooit recht. TS ga veel op de binnenhoefslag rijden! Dat helpt heel goed, probeer als ze scheef gaat haar weer recht te krijgen door middel van je benen, dan leert ze je been ook meteen accepteren. Als ze hierbij iets onder je vandaan rent, rustig blijven en belonen met je stem. Blijf dit herhalen en probeer anders eens te rijden met een stijgbeugelriem om haar hals. Dan kan je die eventueel beethouden als ze wat schieterig wordt!

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:42

veel oefenen en dan komt er vanzelf ontspanning in

zoals iemand hierboven als zegt die jou lest geeft gaat het al beter
ik heb ook het gevoel dat de pony ergens problemen mee heeft misschie neen keer een fisio naar laten kijken ?

vind je wel super gespannen zitten en soms hangen in de mond en dan weer hellemaal los het paard kla nerg in de war raken misschien eerst eens goed laten rijden door ervaren ?

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:47

sologirl schreef:
Leuk diertje zeg! Maar ik krijg het idee dat ze haar rug nogal weg drukt. Ook ik zou je aanraden om je teugels korter te nemen en je handen een stukje naar voren te plaatsen eventueel. Je kan duidelijk zien dat jou evenwichtspunt een stuk naar achteren ligt, waardoor het lijkt alsof je aan de teugels trekt, terwijl dit helemaal niet het geval hoeft te zijn!

Heb je er ooit wel eens aan gedacht om met longeren te proberen je paard al wat meer te laten wennen aan het neusje laten zakken, eventueel door gebruik van een elastiek/bijzet/touwtjes? Dit hoeft helemaal niet je paard te verzieken als je er op een goede manier mee omgaat! Ook zeker omdat je er een sportpaard van wilt maken.

Ook vind ik haar nogal jongig lijken, is het de bedoeling dat je haar over een tijdje weer terug de wei in zet of ga je haar meteen verder opleiden?

In ieder geval heel veel succes ermee!

Edit: Ik zie nu het berichtje van haar instructrice??

Het op twee teugels lopen is, lijkt mij, een van de eerste dingen waar je aan gaat werken. Anders krijg je je paard nooit recht. TS ga veel op de binnenhoefslag rijden! Dat helpt heel goed, probeer als ze scheef gaat haar weer recht te krijgen door middel van je benen, dan leert ze je been ook meteen accepteren. Als ze hierbij iets onder je vandaan rent, rustig blijven en belonen met je stem. Blijf dit herhalen en probeer anders eens te rijden met een stijgbeugelriem om haar hals. Dan kan je die eventueel beethouden als ze wat schieterig wordt!

Zoals ik hiervoor al getypt heb, is Ilona bezig met het rechtrichten van Adonia,
Wanneer Adonia tegendruk geeft en haar andere teugel dus niet aanneemt, probereert Ilona de druk weer gelijk te maken,
verder heb ik Ilona inderdaad als tip gegeven heel veel op de binnenhoefslag te rijden, dus daar zijn we ook mee bezig.

Dat van de zit dat klopt, daar heb je volkomen gelijk in, maar dat is iets wat je niet zomaar veranderd. Het is al zo ontzettend veel beter geworden, wat ik erg knap vind van Ilona. Misschien heb je zelf ook wel een probleem met je zit, waar je maar niet vanaf komt. Zo heeft iedereen wel wat, toch?

Over dat longeren ben ik het trouwens ook mee eens, dat is nooit verkeerd, maar dan moet het wel op de goede manier gebeuren.

yvette92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:59

Wat is de vader van dat paardje?

leuke foto's

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 19:22

@Yvette ; zie beginpost Garanco en bedankt voor het compliment Haha!
@unicumW ; dat kan prima hoor gewoon de eerste 2 weken bitloos en daarna een overstap maken. Tong uitsteken
@Lynn_Nikita ; Ik zie persoonlijk geen kwaad in hoe dat ik deze neusriem gebruik en aan andere neusriemen is ook altijd iets. En als je het niet eens ben doe maar per PM ik wil het topic graag on topic houden Knipoog

Voor de rest ik zal kijken wat ik met de tips kan doen, maar het blijven foto's en er blijven verschillende rijstijlen bestaan.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:00

Je bent in ieder geval nog idd bij het aller beginst. Goed letten op je gangen(houd een zuivere takt, dat is ongelovelijk belangrijk bij de basis van een paard, zolang dit niet goed is zal je nooit echt verder komen) Ik kan niet zien of dit nou vreselijk verkeerd is of vreselijk goed of een van beide, het is gewoon een tip bij zo'n jong paard en uiteraard wat met het gymnastisieren bezig gaan zodat je op een gegeven moment die ontspannenheid er in kan rijden... En rij technisch commentaar op jezelf is houd je handen op gelijke hoogte en bij elkaar. Niet onwijs veel naar links toe met je hand of onwijs veel naar rechts. Zo maak je het ook voor je paardje makkelijkere vast te houden, omdat jij zo ook veel meer druk op je teugels houd en dat is volgens mij niet wat je wilt bereiken. Voor de rest heeft je pony echt een onwijs lief hoofdje! mooie kleur en ik heb er zeker alle vertrouwen in dat het je met behulp van je intsructrise gaat lukken wat je wilt bereiken;) succes!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:07

essie_blue schreef:
Je zegt dat je niet trekt maar kijk eens goed naar foto 1,3,4,6 en de laatste hangt 1 teugel los, en eentje trek jij aan. Rij op 2 teugels. Ze zit wel netjes rechtop.
Sorry dat ik niet wat positiever kon zijn, kan helaas niet veel vinden waarop ik dat kan zijn, sorry Knipoog

Eerste wat mij ook opvalt en enorm stoort Ja

Gerritvdp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:33

gelukkig doen jullie alles perfect Clown
Ik vind dat je het goed doet!
Er komen wel wat nuttige tips voorbij, maar ik denk dat jij heel veel aan je instructice hebt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 23:33

Gerritvdp schreef:
gelukkig doen jullie alles perfect Clown

Ik wordt altijd zo moe van deze vreselijke domme opmerkingen...! Laat me je nog een keer het principe uitleggen: Er worden foto's op HAW geplaatst omdat met gaar kritiek wil hebben op zijn/haar rijstijl. Daarbij gaat het er niet om dat degene die het commentaar geven zelf wel dat kunnen waar ze commentaar op geven, maar aangeven wat ze zien en daar tips voor hebben. Misschien zijn het wel problemen die ze zelf ook hebben en daarom hun ervaringen met de TS willen delen...

Alstjeblieft, denk nog eens na over het nut van een dergelijk topic voordat je zo'n onnozel antwoord plaatst...

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:23

Ook ik heb commentaar over je teugels.. ik begrijp dat je verbinding wil houden. Alleen houd dan je handen naast elkaar! Je ziet ook wel dat het bit aan je binnenhand veel verder uit de mond ligt.. Op elke foto heb jij je binnenhand bijna op je bovenbeen, dat noem ik geen moment opname. Probeer daar op te letten. Neem ook eens binnenhoefslag mee met een jong paard inplaats van over de hoefslag te rijden! Belangrijk is dat je weet hoe je een paard recht moet rijden.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:40

Ik snap niet dat je als instructeur erachter kan staan dat een jong prd met deze optoming wordt ingereden.
Ik zou daar persoonlijk niet gelijk aan toe geven.
En om eerlijk te zijn vind ik de foto's ook storend, als elke foto's een moment opname is, dan zijn er wel veel momenten dat het paardje flink in de mond getrokken wordt. Als je dan niet tegen het, meestal terechte, commentaar kan wat erop de foto's gegeven wordt, maak dan andere foto's. Die een ander moment opname, mischien een fijner, beeld geven.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:54

Hee een Garanco !! (zie mijn profiel Knipoog )
Ik zie hier echt een puppie net onder het zadel, een paardje wat tijd nodig heeft en wat uiteindelijk met een hoop geduld goed komt.
Even een reactie van mij:
Ik heb het idee (laatste foto) dat je bit te groot is, misschien zou je er bitringen aan kunnen doen, dan trek je het bit niet door de mond.
De neusriem snap ik ook niet, die heeft een (te) sterke inwerking wat ik dus zeker bij een jong paard niet zou aanbevelen.
En zoals de instructrice zegt, als jij je teugels rechts aanneemt en paard doet het hoofd naar links: laat de tandarts even komen want dit lijkt op een gevoelig bekkie en misschien zitten er wat scherpe randjes die de tandarts even weg moet werken
Succes verder !

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 11:41

Als ze zegt dat ze niet ze niet aan de teugels trekt en dat het momentopnamen zijn omdat het paard in verzet komt als ze de teugels iets opneemt geloof ik dat.
Dit bitje lijkt veel op een Myler en die steekt wat verder uit de mond aan de zijkant, waardoor het lijkt of je het bit uit de mond trekt, wat dus niet zo is. (heb ook een myler Lachen )

Je schrijft dat het paard zich verzet tegen het opnemen van de teugels, mijn eerste gedachte is dan: hoe zit het met de tanden, heb je die voor je met bit begon te rijden eerst wel na laten kijken door een tandarts?
Vaak hebben jonge paarden erg scherpe kiezen.

Verder zou ik mijn beugels iets langer doen, dat voelt even gek en onwennig, maar zorgt wel voor een stabieler en meer ontspannen houding.

Het is een leuk paardje, succes ermee.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:41

Blijkbaar is dit een moeilijk te rijden paard met een gevoelige mond. Goed dat jullie aan het rechtrichten zijn, zodat hij goed begrip van de teugelhulpen krijgt. Toch vind ik het er zeer gespannen en oncomfortabel uitzien voor het paard omdat hij naar de wolkjes lijkt te kijken. Ik zou persoonlijk iets meer buiging van de hals vragen over twee teugels. Niet in de krul, maar zo omhoog lijkt me ook niet goed Lachen en idd: check zijn gebit, een minder extreme neusriem en probeer anders eens een dubbelgebroken bit, als dit paard zo gevoelig is in de mond en aan bitloos gewend is geweest.

Sturen en nagevelijkheid (in milde vorm, nogmaals: geen krul) daar zou ik graag verandering in willen zien.
Handen wat lager en meer bij elkaar. Je houding vind ik verder prima, en goed dat je ondersteuning krijgt van een instructrice.

succes Lachen

Noukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:44

Ik denk dat je de pony meer met je zit en je benen moet rijden, en minder met je handen en de teugels.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:57

Daphaan schreef:
Blijkbaar is dit een moeilijk te rijden paard met een gevoelige mond. Goed dat jullie aan het rechtrichten zijn, zodat hij goed begrip van de teugelhulpen krijgt. Toch vind ik het er zeer gespannen en oncomfortabel uitzien voor het paard omdat hij naar de wolkjes lijkt te kijken. Ik zou persoonlijk iets meer buiging van de hals vragen over twee teugels. Niet in de krul, maar zo omhoog lijkt me ook niet goed Lachen en idd: check zijn gebit, een minder extreme neusriem en probeer anders eens een dubbelgebroken bit, als dit paard zo gevoelig is in de mond en aan bitloos gewend is geweest.

Sturen en nagevelijkheid (in milde vorm, nogmaals: geen krul) daar zou ik graag verandering in willen zien.
Handen wat lager en meer bij elkaar. Je houding vind ik verder prima, en goed dat je ondersteuning krijgt van een instructrice.

succes Lachen

Ilona is inderdaad al aan het trainen om hem meer nageeflijk te krijgen, maar daar heeft ze erg veel tijd voor nodig.
Is niet erg, dat komt wel. Het enige wat we willen is dat ze de hand gaat volgen, en deze heeft er meer tijd voor nodig dan een ander. Ik snap wel dat dit beeld niet zo fijn is, maar dat komt wel denk ik!
Ze geeft kleine momenten al aan dat ze de hand wil volgen, dus dat gaat goed komen!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:06

Maar, even een vraag aan de instructrice (aangezien ik géén negatief
commentaar heb gegeven in m'n bericht, en HAW er voor is om tips te geven Knipoog )
Als het paard zo gevoelig in de mond is, waarom wordt er dan
met een redelijk scherp bit en een mexicaanse neusriem gereden?
Just nieuwsgierigheid.

Frannik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:28

Dat is de keuze van Ilona,
Ook ik zie ze liever met een engelse neusriem. Maar ik moet zeggen dat ze de neusriem zeker niet strak heeft zitten.

Het bit daar heb ik geen commentaar op. Het is een ontzettend zacht bit met een koper mondstuk. Het is wel dun, maar zeker zeker niet scherp.
Dat het iets verder uit de mond steekt hoort bij dit bit (zoals eerder gezegd is) Niet omdat het te groot is.
Ik vond het ook niet negatief hoor, zeker niet.
maar vaak worden dingen getypt die verkeerd opgenomen worden Knipoog
Alles met een korreltje zout nemen dan komt het goed.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:08

Ooke Knipoog Bedankt voor de nadere toelichting Bloos!
Ik weet hoe moeilijk het kan zijn om met een groen paard te beginnen,
heel veel succes er verder mee Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:49

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op.
Lees eerst even [RT [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Hetgeen hier mist is waar je op dit moment in je training mee bezig bent.