hoe paard leren springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FBN

Re: hoe paard leren springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:14

ik denk dat het niet zo handig springen is met een westernzadel ....

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:09

Eerst gewoon balkjes op verschillende afstanden zodat hij ook de afstand inschatten, daarna naar een hindernisje toewerken, als dat goed gaat de hindernis laag houden en weer of verschillende afstanden balkjes met een klein sprongetje daarna, zo leer je het paard afstanden in te schatten.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:46

Eerst gewoon over balkjes laten lopen kan erop of ernaast dat ligt aan jezelf:)
Lukt dat dan kan je een stapje verder gaan door een balkje op ongeveer 10 cm hoogte neer te zetten.
Ik gebruikte daar altijd van die speciale balkjes voor die op een verhoging zat ben alleen de naam kwijt cavelleti's?

Alleen als je echt gaat springen zou ik dat pas gaan doen als je paard/pony 5 jaar is dat is wat beter voor je paardje:)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 15:17

de onze is 11 jaar, maar hoe lang duurt dat ongeveer voor dat het paard het weet?

Crumpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:28

Je begint met een paar balkjes, je kunt overwegen om eerst aan de hand erover te gaan.
Mijn IJslander had het vrij snel door.
Dan bouw je uit naar een laag kruisje, stijltje etc.
Ze moet even door hebben dat ze hun benen moeten optillen :)

Anja

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:57

Eerst veel balkjes lopen en dat uitbouwen naar een kruisje. En dan kan je vanzelf een keer een stijltje proberen. Vrij springen is ook een goede manier om ze eerst goed te leren springen en om ze zelf te leren meten.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:38

ik heb met haar heel veel vrijgesprongen dat is wel handig want nu onder het zadel schat ze de afstand en alles zelf al in dus ik heb vrijdag met haar nu 60 cm gesprongen en dat ging heel goed.
Ik wil haar misschien in augustus B gaan starten.
Hoe kan ik haar daar het beste op voorbereiden?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:39

mijn verzorgpony heb ik samen met de eigenaar(was ook instructruc en had haar diploma's)
eerst is een paar balkjes en dan een balkje op een standaard zo hebben we steeds meer op gebouwd

toen heb ik een spring les genomen op het laatst sprong ik zelfde hoogte als de e-ponys in training(en reed zelf op een a-pony)

mijn eigen pony, kon springen toen ik hem kreeg nouw ja, ( hindernis van 40 cm wou die niet over , was bang ofso)

heel lang getraint, en nu springt die oxer van 1.20 , en uitjes . het is heel lang oefenen en wat al eerder werd gezet . instructeur nemen . en die je laten helpen ;)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 16:21

met vrij springen moet je die hindernissen dan in de wei zetten? nee toch? of gewoon paard los in de bak en dan hindernis er gewoon inzetten en dan maar wachten tot hij erover heen gaat? maar als hij er dan niet over heen gaat?

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:29

k zou eerst beginnen met balken op de grond los te leggen
en dan later steeds een beetje hoger, en je kan hem ook een beetje foppen,
als je een kruisje maakt lijkt het al sneller veel hoger maar is het eigenlijk nog niet zo heel hoog :P
gr pleun
P.S. heb zelf ook mijn haflinger aangeleerd om te leren springen en inmiddels spring hij al aardig wat!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 19:49

ik zou haar onde rhet zadel wat balkjes draven laag sprongetje -30/40cm- en los laten springen zodat ze het 'leert' en dat jij nie thet slachtoffer word van haar weigeringen de eerste keer.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 15:34

maar moet je met het los springen gewoon paard en hindernis in bak en wachten tot ze erover heen gaat?

Elllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:08

Begin rustig aan eerst over het Balkje,dan klein een hindernis en zo kun je hoger ;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:29

drafbalk schreef:
maar moet je met het los springen gewoon paard en hindernis in bak en wachten tot ze erover heen gaat?

heey, mutsje, zullen we eerst een goed zadel zoeken? springen met het westernzadel lijkt me niet zo erg fijn ;)
En Lizzy heeft al eens een sprongetje gemaakt heb ik van de vorige eigenaren begrepen, dus dat komt vast wel goed. Als jij nu maar zorgt dat ze niet te hard gaat :D dan leg ik tzt wel de balkjes klaar ;)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:59

maar moet een paard dan echt uit zichzelf er overheen gaan, of dat jij hem zeg maar over balkjes longeert of erbij loopt.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:14

Als je met je pony wil vrij springen, kan je gewoon een hindernis op de hoefslag zetten. Wat wel belangrijk is, is dat je pony goed op je stem reageert met vrij bewegen. Het moet niet zo zijn dat ie door de bak heen scheurt en op de hindernis af scheurt. Als één hindernis goed gaat, dan kan je er nog één achter zetten. Hierdoor leert je pony het meten en komt ie goed op de achterhand.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:33

drafbalk schreef:
maar moet een paard dan echt uit zichzelf er overheen gaan, of dat jij hem zeg maar over balkjes longeert of erbij loopt.

net zoals met je springlesjes.
meid, komt helemaal goed ;)

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 17:08

oke. ff voor de duidelijkheid:
1. balkjes op de grond en hem met halstertouw\longeertouw eroverheen leiden. in stap draf.
2. laag kruisje en vrij springen. in draf en galop. of mag dat ook gewoon in stap?
3. steeds een hoger kruisje
4. een vlakke hindernis.
5. een passend zadel vinden.
6. dan erop met balkjes
7. dan erop met kruisje
8. dan erop met hoger kruisje
9. dan erop met een hindernis.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 16:56

oke, gisteren ff wat in de bak geprobeerd.
zo te zien had ze al wat vaker gesprongen
eerst met balkjes op de grond erover heen gegaan. ze deed het hartstikke goed. eerst was het nog van 'wat zijn dit nou weer voor dingen, ze doen toch niks???' maar n aeen paar keer erover heen gegaan vond ze het wel leuk. even later de palen er gewoon langs gezet. dat vond ze ook goed. daarna een klein kruisje gemaakt. en even later steeds iets hoger. ze deed het hartstikke goed, natuurlijk was het eerst nog zoefffffffff zoeffffffffffffffffff zoeffffffffffffffffff. maar later ging ze er makkelijk overheen. wel moet je haar nog helpen om erover heen te gaan. want ze gaat niet uit zichzelf, stel je nou toch eens voor, waarom al die moeite doen als je er ook nog gewoon makkelijk langs kon? :+ .
maar ik ga binnenkort weer verder met springen, we hebben nog geen dressuur zadel, maar dat komt nog wel. tot nu toe nog vrij springen.
maar is vrij springen nou echt dat ze er zelf overheen WIL? of erover heen word GELEID.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 16:58

ik leun zelf een hindernis altijd aan, en idd wel zorgen dat je paard uit de rust blijft springen.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 16:58

hoe bedoel je ? leun? uit de rust blijven springen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:03

aanleuning in dit verband is dus een balk aan de zijkant erop leggen, haaks op de hindernis.
Uit de rust blijven springen = niet laten rennen, gewoon vanuit een rustig drafje.

Een mooi lijntje is:
drafbalkje, op 2 meter een kruisje en dan op een meter of zes een lage oxer (voor een paard) op de hoefslag zetten (niet te ver uit de hoek) en de zijkant dicht maken met extra balken en staanders.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 17:24

o oke, bedankt.

lynTjEeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:14

Ik hoor dat je paard valt ofiets na de hindernis??

Misschien kan je het eerst ADH doen. :D

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:58

valt? ik? de mijne valt niet. ze gaat gewoon lekker erover heen. :)