paar problemen nog..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Re: paar problemen nog..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:08

suleilitha schreef:
Als het een goed paard is had ik haar wel gekocht.....
Ik vermoed dat je verder komt met, als ze erom vraagt, een gerichte mep, zoals bij trappen en bijten. Even hard zijn en flink consequent, mits je timing goed is is daar niks mis mee en twijfel je, dan niet zelf doen maar het aan een ervaren iemand overlaten en dat galop probleem? Mits je zeker weet dat het dier niks mankeert, er doorheen rijden.

Als je maar 1 paardje hebt, waarom zou je dan een "rot"bok kopen? Er zijn voldoende goed opgevoede paarden te koop; en ik ben niet tegen het uitdelen van een tik, maar iedere dag je paard een beuk verkopen is mijn hobby niet... paardrijden wel. Em IMO heeft deze merrie serieuze problemen, ze is ook al 9 jaar oud, geconditioneerd gedrag dus, dat wordt een lange lange weg. Met heeeel veel geduld en wellicht veel rust, en consequent gedrag is er heus nog wel een fijn beestje van te maken. Maar "er even doorheen rijden" hebben ze dus al 6 jaar geprobeerd, en dat werkt blijkbaar niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:11

Hmmmmm. Ben ik toch niet met je eens, soms is het in een kwartier klaar om geconditioneerd gedrag te doorbreken, Patty.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:17

Als je zelf ook een paard bent, misschien. Maar een 9 jaar oude merrie krijg je als mens echt niet binnen een kwartier "goed". Misschien wel vlak nadat je die ros uitdeelt, maar geconditioneerd gedrag veranderen is gewoon lastig. Een valse hond, heb je ook niet in een kwartier baby proof, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:23

Ik ben geen paard en vind je vergelijking paard/hond nou niet echt steekhoudend ROFL
Valse honden babyproof maken is mission impossible en verder is een hond een vleeseter, wat een paard niet is Haha!
Het is niet onmogelijk om een negenjarige merrie binnen een kwartier even met de vier benen op de grond te zetten, dat heb ik eens moeten doen bij eentje die nog veel ouder was (veertien jaar) en ook dat lukte prima.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:29

Het ene paard zal er bij de juiste persoon op een dag doorheen zijn, bij de ander zal het toch een jaar duren.

Ik denk alleen niet dat jij bezig bent aan de laatste loodjes.

Het moet idd wel leuk blijven ergens. Het is leuk om haar een kans te geven, maar ik zou ook even overwegen haar naar een professionele stal te brengen en dan te kijken waar jullie toekomst ligt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 01:30

suleilitha schreef:
Ik ben geen paard en vind je vergelijking paard/hond nou niet echt steekhoudend ROFL
Valse honden babyproof maken is mission impossible en verder is een hond een vleeseter, wat een paard niet is Haha!
Het is niet onmogelijk om een negenjarige merrie binnen een kwartier even met de vier benen op de grond te zetten, dat heb ik eens moeten doen bij eentje die nog veel ouder was (veertien jaar) en ook dat lukte prima.

Eventjes lukt ook wel. Het probleem oplossen is wel een ander verhaal. Die ene trap of klap is geen probleem, maar wil je voor, tijdens en na het rijden de hele tijd vechten? Ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 03:25

ik ook niet en dat is ook nog nooit nodig geweest. Je hebt het voor een groot deel zelf in de hand namelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 07:33

eierstokken eens na laten kijken................. zou ik even doen Lachen Lachen

Dolano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:17

PattyOosten schreef:
Als je zelf ook een paard bent, misschien. Maar een 9 jaar oude merrie krijg je als mens echt niet binnen een kwartier "goed". Misschien wel vlak nadat je die ros uitdeelt, maar geconditioneerd gedrag veranderen is gewoon lastig. Een valse hond, heb je ook niet in een kwartier baby proof, toch?

Het kan dus wel degelijk! misschien niet in een kwartier, maar zeker in een paar dagen. Ik heb een paard wat 9 jaar lang heeft gebeten. Hij is nu 12. Toen ik met hem begon kon je niet aan zijn hoofd komen omdat je dan al een hap te pakken had.
Ik heb heb consequent elke x gecorrigeerd met een monty halster. Na 2 dagen was het over.
En ja ik was meer bezig met corrigeren dan met poetsen en verzorgen die 2 dagen. Maar nu heb ik een paard waarmee ik kan knuffelen en alles mee kan doen.
Slaan of een brul geven heeft geen goed effect omdat het paard dan weet dat het van jou komt. Doordat ik het monty halster gebruikte en niet naar hem keek en geen geluid maakte tijdens het corrigeren ging hij er echt vanuit dat het een reactie op het bijten was en dat was niet fijn voor hem. En ja je moet altijd consequent blijven en op de zelfde manier straffen want een terug val kan je niet uitsluiten...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:43

Eigenlijk spreek je je een beetje tegen hé.
Het gaat al veel beter zeg je maar toch steigert ze nog, ze staakt ( dus ze wil af en toe niet vooruit ) , ze wil de gallop niet , ze bokt af en toe, ze bijt en stampt regelmatig, dus allezs bij elkaar breng je er toch niet veel resultaat mee naar voor hé.
Het is niet genoeg da je er al een paar rondjes mee gedraaft hebt en dat dit voordien ook niet lukte , da je op de goede weg bent, nee zeker niet vind ik.
Ik bedoel dit niet slecht hoor, maar ik twijfel echt erg of je in staat bent, een soort heropvoeding van dit paard in een zinvolle en goed getimde volgorde te organiseren.
Voor je ook maar iets probeert te doen met je paard moet je er zeker van zijn dat je paard ook bereid is tot samenwerking, en dit is nu op dit moment als ik je verhaal zo hoor helemaal niet zo, dus op deze manier moet je niet verder doen, dit is zinloos.
Eerst gaan werken aan je positie als leider, dan gaan samenwerken maar in heel kleine onderdelen alles opsplitsen, en zo steeds opbouwen.
Rechtrichten , en het paard nageeflijk maken, en bereidwillig om met je samen te willen werken, het steigeren zeker erg ongemakkelijk maken ( dit is levensgevaarlijk ).

Bij jouw vorige topics had ik je al uitleg gegeven maar ook daar heb je de problemen eigenlijk steeds geminimaliseerd, verander de behandeling van je paard, ik bedoel verander jezelf dus, anders loopt dit nooit goed af.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 11:59

Ik wil eerst even in het algemeen zeggen dat het paard echt niet kompleet gestoord is ofzo.
De problemen zijn duidelijk minder geworden en het steigeren doet ze nu echt alleen nog maar op momenten dat ik even niet 'oplet'.

@ KiWiKo ; Wat bedoel je met eierstokken na laten kijken? Zou dit soort gedrag daar mee te maken kunnen hebben? En worden die dan niet onderzocht tijdens een keuring?

@ Bizette ; Zo'n Monty Halster Is dat zon ding met van die 'ringen' ofzo aan de neusriem waar je ook mee kan longeren? En hoe zou je daar dan mee moeten corrigeren? Gewoon als ze bijt of het probeerd een rukje dr aan geven en verder je mond dicht houden?

@ aeolusnr1 ; Ik vind niet dat ik me tegen spraak aangezien het echt al een stuk beter ga en niet alleen ik zeg dat maar ook de mensen om me heen en de personen waar ik les van heb. Het steigeren gebeurt nog maar een enkele keer, Voorheen dit ze dit in een uur rijden toch zekker gauw het eerste half uur en daarna met vlagen en nu als ik dr net opstap probeert ze het grijp ik optijd is ,(dus als ze met dr hooft begint te schudden) is het ook afgelopen.
Het bijten en met het achterbeen slaan is alleen met de dekken op en af doen en dit deed ze altijd al ook bij de vorige eigenaar, Alleen hebben die dr nooit wat mee gedaan en als ze het deed kreeg ze een grote bek meer niet. Het is vooral zo dat ze met dr hooft naar me toe komt en dan vlak naast je dr tanden op elkaar gooi zeg maar. Verder krijgen wij ( de mensen om me heen ) het idee dat ze gewoon dresuur niet leuk vind want met springen gedraagt ze zich een stuk beter.
En verder kan jij me misschien goed uit leggen wat voorn oefeningen ik kan doen door me meer als een leider te gaan optellen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:16

Ik ben er wel zeker van dat ik je raad zou kunnen geven , maar zo van achter de pc is dit echt niet echt mogelijk, zoiets moet je samen met die persoon doen, eerst de manier waarop jij je paard benaderd , dan hoe jij er mee omgaat bij het poetsen en opzadelen, dan hoe jij er naast loopt , en zo verder.
Na dat allemaal bekeken te hebben kan ik je zeggen ,mssn is het niet ect verkeerd maar ik zou het hier of daar toch anders doen, en zo ga je dan proberen tot een ander resultaat te komen.

Maar ik blijf er wel bij , dat een paard trainen , een verandering zichtbaar moet maken, die dan ook steeds meer de goeie kant moet uitgaan, als je een beetje verbetring ziet maar dan verder vlot het niet meer , dan is de training niet meer goed en moet die aangepast worden.
Jij bent hier al maanden mee bezig, en de verbetering die jij hier beschrijft zou ik op enkele dagen al willen gezien hebben.
Dus veranderen van techniek is zeker de boodschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:03

Samster, om je even duidelijkheid te geven, nee, de eierstokken worden niet nagekeken bij een keuring... het zou inderdaad kunnen dat ze daar een gezwelletje heeft zitten waardoor ze zo lastig is. (pismerrie)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:15

Wat jij noemt is een kaptoom, een montyhalster moet je anders even googlen Ja

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:52

suleilitha schreef:
Als het een goed paard is had ik haar wel gekocht.....
Ik vermoed dat je verder komt met, als ze erom vraagt, een gerichte mep, zoals bij trappen en bijten. Even hard zijn en flink consequent, mits je timing goed is is daar niks mis mee en twijfel je, dan niet zelf doen maar het aan een ervaren iemand overlaten en dat galop probleem? Mits je zeker weet dat het dier niks mankeert, er doorheen rijden.

hier ben ik het helemaal mee eens!
Als een paard niet medisch mankeerd, en het paard is vervelend, dan moet je heel consequent zijn en haar even laten weten dat jij dit gedrag niet tollereerd! Als een paard bij mij niets medisch mankeerd en is strontvervelend, dan pak ik hem/haar ook even door. Maar alleen op het punt wanneer het paard vervelend is!

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:14

Pfff.. wel een lastig iets. Is het niet frustrerend voor jezelf? Ik bedoel je hebt deze merrie al anderhalf jaar gereden voordat je haar kocht 3 weken geleden. Je hebt al zoveel tegenslagen gehad met DEZE merrie.

Waarom ben je eraan begonnen? ik las al wel dat je graag weer een eigen paard wilde. Kwil graag weten wat je eigen gevoel erover zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:16

Juist....
Ik had een paar jaar geleden de eer om een tuigpaard van twaalf jaar, die nog nooit onder het zadel had gelopen maar wel voor de kar, in te rijden. Zeikerd van een merrie, happen en trappen, had ze altijd al gedaan want zo was ze gewoon. Tijdens het aansingelen, wat ze wel kende want ze werd elke week minimaal twee keer aangespannen gereden, trapte ze met haar achterhoef tegen mijn blote hand. Knokkels tot op het bot open bij mij, ik bloedde als een rund. Het zadel flikkerde in het stro en ik heb haar in de box tien minuten achterna gezeten met een zweep, ben haar letterlijk aangevlogen. Daarna zadel opgeraapt, nadat ik een lap om mijn hand had geknoopt, opgezadeld, ze durfde alleen maar te stampen.... opgestegen, braaf gezegd en gelijk weer afgestegen en toen naar de dienstdoende huisarts gefietst om de boel te laten schoonmaken, twee hechtingen en een tetanusinjectie.
En ik zweer het, ze heeft het nooooooooooooit meer gedaan!!!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:39

iertje2valen schreef:
Pfff.. wel een lastig iets. Is het niet frustrerend voor jezelf? Ik bedoel je hebt deze merrie al anderhalf jaar gereden voordat je haar kocht 3 weken geleden. Je hebt al zoveel tegenslagen gehad met DEZE merrie.

Waarom ben je eraan begonnen? ik las al wel dat je graag weer een eigen paard wilde. Kwil graag weten wat je eigen gevoel erover zegt.

Het is idd heel frustrerend haha, K heb mijn eigen paard in februari moeten verkopen omdat ze een zware blessure had , die staat nu lekker in een weitje. Met haar kon ik lezen en schrijven. Toen zei deze blesure kreeg reed ik al op dit paard. Toen de mijne weg ging ben ik haar volledig gaan doen.
K heb vanaf het begin dat ik haar rijd al elende met haar en gelukkig hebben dr meerdere mensen op gezetten die het zelfde probleem hadden met haar en kan ik zeggen dat niet alles aan mij lig.
Toen de eigenaren zeiden dat hun dr totaal geen zin meer in hadden kon ik het niet over mn hard verdragen dr naar een handelaar te doen en dan maar te zien wat dr ooit van dr terecht zou komen of waar ze heen zou gaan , Ik kon geen 2 paarden binnen een jaar verliezen en heb dr laten keuren en meteen over genomen.

Mijn eigen gevoel is heel dubbel, Dinsdag deed ze geen stap verkeerd en liep ze super en op stal ook knuffelig , En vandaag heb ik weer een uur drama gehad en was ze weer lelijk aan het doen op stal en naar andere paarden in de bak. Op zulke momente zie ik het ook echt niet zitten en denk ik ook waar ben ik aan begonnen maar als ze zo braaf is een keer dan ben ik weer helemaal verlieft op dr.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:42

suleilitha schreef:
Juist....
Ik had een paar jaar geleden de eer om een tuigpaard van twaalf jaar, die nog nooit onder het zadel had gelopen maar wel voor de kar, in te rijden. Zeikerd van een merrie, happen en trappen, had ze altijd al gedaan want zo was ze gewoon. Tijdens het aansingelen, wat ze wel kende want ze werd elke week minimaal twee keer aangespannen gereden, trapte ze met haar achterhoef tegen mijn blote hand. Knokkels tot op het bot open bij mij, ik bloedde als een rund. Het zadel flikkerde in het stro en ik heb haar in de box tien minuten achterna gezeten met een zweep, ben haar letterlijk aangevlogen. Daarna zadel opgeraapt, nadat ik een lap om mijn hand had geknoopt, opgezadeld, ze durfde alleen maar te stampen.... opgestegen, braaf gezegd en gelijk weer afgestegen en toen naar de dienstdoende huisarts gefietst om de boel te laten schoonmaken, twee hechtingen en een tetanusinjectie.
En ik zweer het, ze heeft het nooooooooooooit meer gedaan!!!

Ik moet eerlijk zeggen normaal verlies ik nooit me geduld en als ze weer zo achterlijk doe , probeer ik dr heel rustig naar voren te rijden. Vandaag was ze zwaar aan het klieren dus ben naar de longeerbak gegaan daar een rondje gereden , toen begon ze weer en toen schoot het echt in me verkeerde keelgat ben afgestapt en keihard de zweep over dr heen gehaald en dr gewoon keihard laten rennen.
Normaal doe ik dit soort dingen nooit maar ik was dr zo zat even , Ze haalde echt het bloed onder me nagels vandaan en toen ik weer opstapte was ze behoorlijk moe maar verder niets. En op stal daarna ok meteen niet meer bijten. Dus denk dat ze best is geschrokken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:48

De vraag is alleen of ze hiervan geleerd heeft.

Ik snap je frustratie hoor, en soms mag je ook eens flink kwaad worden, als ze gevaarlijk worden, maar daar begint nooit de training, het is louter instaan voor je eigen veiligheid op dat moment...

Moeilijk hoor, waarom breng je haar niet een tijdje naar een goede stal?

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:52

poes schreef:
De vraag is alleen of ze hiervan geleerd heeft.

Ik snap je frustratie hoor, en soms mag je ook eens flink kwaad worden, als ze gevaarlijk worden, maar daar begint nooit de training, het is louter instaan voor je eigen veiligheid op dat moment...

Moeilijk hoor, waarom breng je haar niet een tijdje naar een goede stal?

Me ouders hebben gezegt dat ze eerst willen dat ik een andere instructeur zoek en dat een kans geef , om te kijken of dat aanslaat en dan pas willen ze kijken voor een trainings stal.
We weten wel dat een paard veel kost en onverwachte kosten met zich mee brengt maar we hebben dr net over gekocht en net alle keuringen laten doen en de osteopaat en de zadel maker en dat vinden ze best een duur grapje dus willen ze niet meteen weer geld in een trainings stal stoppen en eerst kijken of een andere insturcteur een andere kijk heeft op mijn paard.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:55

En het zelf betalen of al een potje beginnen aanleggen? Qua kosten is het te doen hoor (zeker als je ziet wat je terugkrijgt van een goede stal).

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:57

poes schreef:
En het zelf betalen of al een potje beginnen aanleggen? Qua kosten is het te doen hoor (zeker als je ziet wat je terugkrijgt van een goede stal).

Haha Zoals je in me onderschrift zie ben ik momenteel koos werkloos maar als het echt niet werk en me ouders doen nog steeds koppig dr over wilt me oma het betalen voor me omdat ze het zo gevaarlijk vind Clown . Dus als het echt niets word met een andere instucteur gaat ze wel naar een trainingstal!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 23:00

En dan heb ik nog een vraag, (al die vragen Clown ) Denken jullie dat bij mijn paard grondwerk zou werken of is dit gewoon onzin?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 23:17

Grondwerk werkt bij alle paarden, het is niet iets magisch wat je doet of niet, het is gewoon alles qua omgang NAAST het paard. Als ze op de grond niet luisteren, doen ze dat meestal onder het zadel ook niet.