Rijden met -10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Rijden met -10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:34

Ik rijd niet. Mijn haflinger is met dit weer erg jolig, dan longeer ik voor de tijd. Alleen is nu de bak te hard om te longeren. Dus even een rijdip/stop.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:39

Ik rij gewoon, ze vinden het heerlijk met die temperatuur merk ik. Wel even losstappen met een dekentje eroverheen, maar ik ga eigenlijk vrij snel draven zodat ze lekker opwarmen. Ik rij de hele week al 's avonds, echt kkkkouddd dus maar merk dat de paarden er absoluut geen moeite mee hebben.

Ik vind het zelf ook lekker rijden hoor als je eenmaal bezig bent. Alleen m'n bovenbenen worden isjkoud maar daar kom ik wel weer overheen.

Cissiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:41

De bak is te hard en buiten is het te glad... joepie.... not. En de dichtsbijzijnde hal is 5 km weg en ik heb geen trailer.

Dus helaas.....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:43

Heb nu al zin om met deze kou buiten te gaan rijden; zaaaalig Haha!
Goed aankleden en genieten van het mooie winterweer.
Paarden zweten nu niet zo erg meestal en anders even met zweetdeken in en uitstappen. Zou ook niet te lang stappen maar zodra het kan in een rustig tempo aan de lange teugel ronddraven.

Radisha55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 14:42

Wij hebben geen bak dus het moet wel buiten in de bossen, maar het is niet te doen.. De grond is dan zo hard en ongelijk tegelijkertijd dat ze er heel erg beroerd van gaan lopen.. Erg gevoelig en vaak struikelen.. Ik wacht wel totdat het een beetje ontdooid is.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:17

Mijn pony loopt juist beter dan ooit met dit weer. Ze is in het begin wel erg jolig en sowieso erg stuiterig en kijkerig maar ik krijg haar wel aan het werk en dan loopt ze echt super. Na het rijden goed uitstappen en een zweetdeken op haar lijf en er is niks aan de hand. Ik heb het idee dat zij meer moeite heeft met temperaturen boven de 20 graden.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:21

Ik rij wel, rustig aan langs de weg, gister nog een stukje gestapt door het veld maar is nu bloedlink!
Voorlopig dus alleen nog langs de weg.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:22

ik rijd ook gewoon hoor stap los met een deken en uitstappen doe ik ook met een deken niks aan de hand hoor ze is er zelfs mee denk ik in de wei kunnen ze ook al niet eens even lekker galopperen dus nu met rijden gaat toch de meeste energie eruit. ze zijn wel erg fris met dit weer maja krijg ik het ook sneller warm want krijg wel koude vingers en tenen Haha!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:24

Ik rij ook, lang leven de binnenbak. Haha!
Wel jammer dat ik hem moeilijk los kan zetten, de grond is erg hard en dat durf ik dus niet zo goed aan.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:27

je kan hem heus wel in het zweet werken!!

gewoon een uitrijdeken of je zweetdeken op doen bij het uitstappen.. en als je hem op stal zet ff een dubbele zweetdeken op leggen ( ik leg gewoon een wollen deken voor mensen eronder) is lekker warm!! kan hij lekker op drogen en dan krijgt hij de andere dekens er overheen (in totaal 4 dekens op:P)

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:16

Ik rijd wel. Ik vind het zo sneu als ze de hele dag op stal staan en in de paddock vind ik heel eng met zulke gladheid. Ik rijd heel lang met uitrijdeken. Houd hem goed warm en sta'p niet langer uit dan nodig. Met natuurlijk een uitrijdeken op.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:19

Ik vind het eiig vreselijk dat mn paardje nu heel de dag op stal moet staan. Het liefst laat ik haar elke dag even bewegen..
Maar het gaat gewoon echt niet.
Vanochtend toen de Hackney die ook op stal staat, naar buiten mocht, gleed ze bijna uit. Ze kon meteen haar 'warme' stalletje weer in..

Ik durf al helemaal niet naar de bak te lopen. Moet dan door een landweggetje waar ze dus niet strooien. Vorige week was het bijna niet begaanbaar door de modder die ze er gewoon even gestort hebben.. Nu durf ik er niet doorheen omdat ik bang ben dat het te glad is Nagelbijten / Gniffelen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:21

ja ik rijd gewoon door, maar niet buiten bij ons want de bak is hard, rij nu tijdelijk bij de buurman in't binnenbakje, maar zodra die weer een beetje kan ga ik gewoon weer buiten rijden, rijd toch het fijnste Lachen

Mijne is dan wel niet geschoren, maar zit wel superdun in zijn vacht, ik behandel hem dus gewoon als een die wel geschoren is, in en uit stappen met een dekentje op.... zodat ie geen kou vat, zo wil het prima Ja

oja doe hem wel even aan de longe voor de zekerheid... ze zijn vaak toch wel wat frisser met dit weer en loop liever geen risico Knipoog
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 06-01-09 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:23

Ik heb niet gereden vandaag. Niet omdat het voor paard te koud was - we hebben een binnenbak, die blijft ook mooi zacht. Maar paard is wel èrg fris dus ik durfde zelf niet... Bloos

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:08

Gisteravond gereden, en pas na een kwartier begon ik enigzins op te warmen. Je zou eigenlijk langer moeten instappen met dit weer, maar ik vroor er letterlijk af, dus ben maar snel begonnen met overgangen te rijden. Om de 5 minuten handen warmblazen en mijn bovenbenen zijn helemaal niet meer bijgekomen, in bed waren ze nóg koud. Tot zover mijn geklaag, heb mazzel dat ze bij de (Diep)Fries een binnenbak hebben en dat ik uberhaupt lekker heb kunnen rijden Ja

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:11

merensje schreef:
Ik hou het simpel; paard krijgt beweging en frisse lucht (en fris is die lucht zeker op het moment ja, wat een ellende zeg die kou).
De ijskoude lucht is ook niet goed voor de longen van je paard als hij zich heel erg inspant, wij houden dus een -10 pauze qua werk.
Paard krijgt aandacht en rustige beweging, maar de hard-werken-trainingen laten we even voor als de temperaturen weer wat minder gruwelijk zijn.
Ik ga ervan uit dat dit geen maanden zal duren dus.... mens en paard passen zich gewoon even aan.

Ik ben een paar keer in Canada geweest, waar het 's winters -30 kon worden. Die (GP) ruiter gaf aan dat ze gewoon doorreden, volgens hem was de inspanning pas bij echte racepaarden zo groot dat er schade aan de longen zou kunnen ontstaan en dat bij normaal dressuurwerk de ademhaling dus niet zo diep ging en dat dus gewoon door kon gaan.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:08

WowAmigo schreef:
merensje schreef:
Ik hou het simpel; paard krijgt beweging en frisse lucht (en fris is die lucht zeker op het moment ja, wat een ellende zeg die kou).
De ijskoude lucht is ook niet goed voor de longen van je paard als hij zich heel erg inspant, wij houden dus een -10 pauze qua werk.
Paard krijgt aandacht en rustige beweging, maar de hard-werken-trainingen laten we even voor als de temperaturen weer wat minder gruwelijk zijn.
Ik ga ervan uit dat dit geen maanden zal duren dus.... mens en paard passen zich gewoon even aan.

Ik ben een paar keer in Canada geweest, waar het 's winters -30 kon worden. Die (GP) ruiter gaf aan dat ze gewoon doorreden, volgens hem was de inspanning pas bij echte racepaarden zo groot dat er schade aan de longen zou kunnen ontstaan en dat bij normaal dressuurwerk de ademhaling dus niet zo diep ging en dat dus gewoon door kon gaan.

Zo vaak is het hier niet erg koud, mijn paard vind het niet fijn. Ik ga echt niet dood als we een poosje minder hard trainen. En ik ben zuinig op mijn paard, heb uit betrouwbare bronnen dat het niet niet goed is voor de longen, je hebt mij niet over schade aan longen gehoord. Extreme weersomstandigheden vragen soms om wat aanpassing en/of begrip.
So be it, dan ben ik er snel klaar mee.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:35

Ik heb gehoord dat gewrichten zwaarder belast worden bij kiu, maar mits goed opwarmen en goed uitstappen kan licht werk prima Ja

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:42

ik ben zelf zo kou kleum . Mijn paard kan het makkelijk handelen die vind het prima, maar ik zit er als een sneeuwpop op.
Ben er dan ook voor de allereerste keer afgekukelt. Hij maakte een jolige sprong en nog eentje erachter aan en bonk daar lag ik met mijn veel te veel kleren Lachen
Dit was in het bos dus niet zo erg.
Nu is alles te glad en half bevroren half ondooit levensgevaarlijk glad.
Vrijdag les in binnenbak en zaterdag trail oefendag dus dan kunnen we weer maar hier thuis of bos helaas niet te doen

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:14

ik heb dinsdagavond nog les gehad, losstappen met een dekentje maar ook niet te lang stappen, gewoon rustig gaan draven.
was wel heel zielig want toen we klaar waren hingen er brokken ijs aan haar snor! dat was voor het rijden nog niet, echt dikke bonke ijs..
ook uitstappen heb ik met een dekentje gedaan en natuurlijk niet helemaal in het zweet rijden.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:27

Ik rijd ook gewoon. Wij hebben een binnenbaan die gewoon prima te doen is dus dat is sowieso geen probleem. Normaal gesproken stap ik altijd wel 10 minuten of langer in, maar nu soms iets korter, omdat hij graag aan de slag wil met dit weer. Iets voorwaatser dan normaal, maar dat vind ik geen probleem. Na een half uurtje is hij vaak lekker aan het lopen en toch ook een beetje bezweet ondanks het koude weer. Als ik klaar ben stap ik uit met een halsdeken en gaat hij onder het solarium.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:30

Het is hier nu -3,-4 ongeveer ik rijd wel gewoon. In en uitstappen doe ik met een zweetdeken erop en niet te lang stappen (losdraven)
met het uitstappen onder het zadel doe ik hem na het rijden/uitstappen nog zijn staldeken op en dan nog ff aan de hand stappen, zodat hij goed op temperatuur blijft en uitgestapt is.
Gaat prima zo Ja

Na rijden halfuurtje op stal om rustig bij te komen met wat hooi en daarna meestal weer naar de buitenbak met vriendje!
Zo is hij ook niet in 1x van heel warm naar heel koud buiten Lachen

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:44

Ik "rijd" wel.

Echter blijf ik wel op de hoefslag en stap ik veel en draaf ik wat, ik rijd ongeveer 30/40 minuten met dit weer, omdat ik het daarna zelf echt koud heb Clown

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:48

Ik kan nu echt niet meer rijden, het heeft gisteren geijzeld en dus is het erf, de oprit en de weg glad...helaas tijdelijke stop...

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:10

Ik denk dat het niet erg is hoor Knipoog als je maar niet teveel doet en gewoon lekker rustig denk ik niet dat het kwaad kan ! Lachen