Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Karenenditty schreef:kan dit probleem ook gecombeneerd zijn met verkeerd zadel voor de ruiter? want ik heb winteczadels en als ze lekker loopt lukt het aardig, maar het voelt als staan op een evenwichtsbalk. en in een kn zadel heb ik het niet?
Hier leer je hoe je balans moet houden
. als je niet kan zitten kun je imo ook niet verder, balans is zoo belangrijk, als jij niet in balans zit is de pony ook niet in balans, en daar loop je vaak tegen problemen aan. en dan zoeken mensen vaak de fout bij het paard, maar 9 van de 10 keer ligt de fout bij de ruiter. Eerst aan de ruiter werken dan aan de pony, en als je die 2 onderdelen hebt gehad ga je het samenvoegen na 1 geheel en als het goed is zijn jullie alle 2 in balans en zit jij keurig en loopt de pony keurig
.
.
MandyR schreef:Karenenditty schreef:kan dit probleem ook gecombeneerd zijn met verkeerd zadel voor de ruiter? want ik heb winteczadels en als ze lekker loopt lukt het aardig, maar het voelt als staan op een evenwichtsbalk. en in een kn zadel heb ik het niet?
Hier zat ik ook al aan te denken.
Ik had een zeer oude Kieffer waar ik goed op zat, maar doordat er flinke gaten in de zweetbladen zaten, van de zomer een nieuw zadel gekocht. Ik heb er 2 keer meegereden en had echt het idee dat ik een beginner was, ik stuiterde alle kanten op, zelfs in galop. Heb dat zadel ingeruild voor een Hubertus en nu zit ik nog beter dan met die oude Kieffer.
Het zadel lag goed op het paard en was een 17" dus ook niet te klein voor mij, maar toch zat het niet lekker. Misschien een idee voor jou (TS) om een keer een ander zadel te proberen?

Mitchall schreef:dit probleem heb ik dus ook met mijn pony, zonder zadel rijden is al zeker geen optie want dat schiet hij er vandoor
en begint die te bokken ( met zadel hebben we dit probleem niet )
Hij rijd zeker ontspannen
Even een stipje !
xmarliez schreef:Dan corrigeer jij jou paard niet met je zit. En zit jij niet in balans... als jij goed in balans, evenwicht zit hoort jou paard er niet vandoor te schieten. Blijf ontspannen en gebruik je handen/teugels zo min mogelijk.
met zadel heb je meer houvast dus kun je in je beugels staan etc, vaak denk je dan dat de pony er minder snel vandoor schiet en dat is ook zo omdat je zelf ontspannen zit. Je weet toch dat je er minder snel vanaf kan vallen omdat je houvast hebt aan je beugels en boomzadel. zonder zadel heb je alleen je zit en waarschijnlijk ben je bang dat je pony er vandoor gaat en span je jezelf dus aan, dat voelen ze en ze voelen dat het eng is, ze weten alleen niet 'wat' er nou eng is dus schrikken ze van al het 'enge' wat ze tegen komen. werk dus aan ontspanning, balans en evenwicht dan weet ik zeker dat jij net zo lekker zonder als met zadel kan rijden