Stuiteren bij het doorzitten.. HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mees1

Re: Stuiteren bij het doorzitten.. HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:16

Ook ik kreeg heel vaak op m'n coupon te staan, let op bij het doorzitten.

Heb nu een ander zadel en veel met m'n paard aan het trainen geweest om te ontspannen en het zit echt een stuk prettiger.
Zodra ze haar rug weer aanspant wordt het een stuk moeilijker, al gaat het nog wel beter met m'n andere zadel.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:29

Een woord: ontspannen dat geld zowel voor joiu als voor je pony, en idd regelmatig zonder beugels rijden en niet knijpen met je knieen. Ik las ergens dat iemand schreef, als een pudding gaan zitten, dat is idd zo, lekker ontspannen, dan komt het goed.

Grtz
Laatst bijgewerkt door _Pleasure_ op 07-01-09 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:24

je knieën er goed aanhouden en een klein tikkeltje (wat je niet kunt zien met het oog maar voor je gevoel) naar achteren gaan zitten. En ook wat ik ook veel heb gedaan, lange teugels en zonde zadel op je paard en maar draven. DAN moet je pas je evenwicht en balans hebben! en dan leer je het vanzelf op je zadel! En het kan natuurlijk aan het zadel liggen, dat was bij mij ook het geval (A) heb nu een zadel met veel kniewrong en ik zit heerlijk nu! Haha!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:32

Karenenditty schreef:
kan dit probleem ook gecombeneerd zijn met verkeerd zadel voor de ruiter? want ik heb winteczadels en als ze lekker loopt lukt het aardig, maar het voelt als staan op een evenwichtsbalk. en in een kn zadel heb ik het niet?

Hier zat ik ook al aan te denken.
Ik had een zeer oude Kieffer waar ik goed op zat, maar doordat er flinke gaten in de zweetbladen zaten, van de zomer een nieuw zadel gekocht. Ik heb er 2 keer meegereden en had echt het idee dat ik een beginner was, ik stuiterde alle kanten op, zelfs in galop. Heb dat zadel ingeruild voor een Hubertus en nu zit ik nog beter dan met die oude Kieffer.
Het zadel lag goed op het paard en was een 17" dus ook niet te klein voor mij, maar toch zat het niet lekker. Misschien een idee voor jou (TS) om een keer een ander zadel te proberen?

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 21:23

Ik heb dit probleem dus ook omdat ik me niet goed ontspan,en mijn pony reageert daar dan weer op,en dan wordt het helemaal een rommel.
Nou komt dit waarschijnlijk omdat ik niet goed ademhaal tijdens het doorzitten.
Heeft iemand hier tips voor?

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:53

ik denk dat zitlessen de beste oplossing zijn en dan dus aan de longe veel oefeningen doen en ook ademhalings oefeningen en als je het 3 weken 2 keer per week oefent dan gaat het al een stuk beter

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:04

maar wat voor ademhalingsoefening dan?;)

duimpje1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:57

Zit je zelf los? geen klemmend maar een drijvend been? loopt je paard lekker ontspannen?

Zo ja, kun je het misschien eens proberen zonderzadel of een paar zit lessen nemen Lachen

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:16

mijn pony zit van zichzelf al niet echt lekker,en als ik ga doorzitten gaat zij een beetje "dribbelen'(maakt ze dr passen niet goed af) en loopt ze wel aan de teugel maar heb ik niks in mn handen van voren.en dan kan ik niet lekker zitten en wordt het dus een wisselwerking.
Naar mijn idee is dan het probleem dat de achterhand niet actief genoeg is.
Er zijn ook momenten dat ze met doorzitten wel goed actief en ontspannen loopt,dan zit het al een stuk beter,maar het gaat nog niet echt lekker.
Ik denk dat ik te gespannen zit en helemaal verkeerd ademhaal!
Vind het dan ook moeilijk om mn benen stil te houden Verdrietig

hcSugarbabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:44

zitles nemen!!

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:34

De reden dat jouw paard gaat "dribbelen" is omdat ze uit balans is. Dat kan zijn omdat jij ook uit balans bent.
Mijn instructeur heeft het me zo uitgelegd: Als je als baby gaat leren lopen. Gaat dat eerst moeilijk. Na zo'n 10 jaar kun je al aardig lopen (soms val je nog) en vaak kun je rond je 15e echt lopen. Dit heeft met balans te maken.
Datzelfde moet je leren op je paard. Balans vinden.
Zit jij niet in balans? is je paard uit balans.

Een goede manier om dit te oefen is inderdaad zitles.
Waar ik altijd om denk als ik op het paard zit is het meebewegen in mijn bekken vanuit mijn buikspieren. Dus op en neer, net als lichtrijden.

Ik geef dus ook als tip zitles Lachen Hier leer je hoe je balans moet houden Lachen

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:38

bedankt voor de tips Ach gut
Ik moet er tijdens mijn lessen ook wat meer aandacht aan besteden.
Vaak zijn we dan zo druk met andere dingen aan de slag dat het doorzitten er steeds bij inschiet Bloos
terwijl ik er wel heel graag aan wil werken! Vork

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:23

eerst het een dan het ander zeg ik altijd maar Lachen . als je niet kan zitten kun je imo ook niet verder, balans is zoo belangrijk, als jij niet in balans zit is de pony ook niet in balans, en daar loop je vaak tegen problemen aan. en dan zoeken mensen vaak de fout bij het paard, maar 9 van de 10 keer ligt de fout bij de ruiter. Eerst aan de ruiter werken dan aan de pony, en als je die 2 onderdelen hebt gehad ga je het samenvoegen na 1 geheel en als het goed is zijn jullie alle 2 in balans en zit jij keurig en loopt de pony keurig Lachen .
Daarom vind ik het ook goed dat je hier wat adviesen vraagt, dat betekend toch wel dat je jou eigen fouten durft te zien en die graag wil corrigeren Lachen .

edit: nu heb ik het over balans, maar als je stuiterd zit je ook niet in balans dus vandaar dat ik het even balans noem Vork

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:56

ik had dat ook!
ik stapte op een andere pony en ik had het niet!
en met die pony waar ik welop kon doorzitten kon ik ook beter mee omgaan!

miss geen goede combi? Bloos

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 16:31

Wat heeft de combi te maken met de zit van
het paard?
Het gaat super met Winnertje en mij alleen hij
zit moeilijk.
Waarom zijn we dan gelijk geen goede combi?
Dat slaat echt NERGENS op..

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:29

ja dat stukje begreep ik ook niet helemaal!ik en mn pony zijn verder ook een goede combi,en het rijden gaat ook heel goed.
En met lichtrijden en galloperen heb ik een prima balans,alleen met doorzitten gaat het wat minder.
Maar ik zat er vanmiddag zonder zadel op en toen kon ik wel goed doorzitten!heel vreemd!

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:19

MandyR schreef:
Karenenditty schreef:
kan dit probleem ook gecombeneerd zijn met verkeerd zadel voor de ruiter? want ik heb winteczadels en als ze lekker loopt lukt het aardig, maar het voelt als staan op een evenwichtsbalk. en in een kn zadel heb ik het niet?

Hier zat ik ook al aan te denken.
Ik had een zeer oude Kieffer waar ik goed op zat, maar doordat er flinke gaten in de zweetbladen zaten, van de zomer een nieuw zadel gekocht. Ik heb er 2 keer meegereden en had echt het idee dat ik een beginner was, ik stuiterde alle kanten op, zelfs in galop. Heb dat zadel ingeruild voor een Hubertus en nu zit ik nog beter dan met die oude Kieffer.
Het zadel lag goed op het paard en was een 17" dus ook niet te klein voor mij, maar toch zat het niet lekker. Misschien een idee voor jou (TS) om een keer een ander zadel te proberen?

Nu je het zegt,mijn zadel is eigenlijk iets te klein voor mij (vorige eigenaar van mijn paard had een kleiner kontje!haha)
Het is een 17 inch maar ik kan wel een 18 inch hebben,kan dit ook invloed hebben op het niet lekker zitten?
en zo ja,wat voor dressuurzadel kan je zit verbeteren?(bijv diepe zit,kniewrongen?)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:35

Ja, volgens mij wel. Dan hangt je kont, bij wijze van spreke, over de achterkant heen. Ik kan me niet voorstellen dat je dan de perfecte balans kan vinden.
Let er wel op, als je een 18" koopt, dat je paard er ook lang genoeg voor is. En je dus niet een zadel erop legt wat van schoft tot kont ligt (shetlander met 18").
Ik vind persoonlijk een diepe zit wel lekker, maar dat zal iets zijn wat je uit moet proberen. Niet iedereen kan in ieder zadel lekker zitten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:37

Dat zal zeker je zit niet bevorderen.Je zit dan op het zadel in plaats van in je zadel. Het beste leer je rijden op een kaal en plat zadel. Maar prettiger is vaak meer wrong en zit. Maar wat je fijn vindt is persoonlijk.
Laatst bijgewerkt door kazary op 16-01-09 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:39

ja idd,het is niet zo dat mn kont er uitpuilt ofzo :P
Maar ik denk dat een 18inch toch echt beter past
Mn moeder heeft ook ene 18inch en op haar zadel zit ik lekkerder.
En ik heb een paardgefokte e-pony van 1.53m,dus denk dat het wel moet kunnen.
Maar bedankt voor de tip ;)
ohja,en mij persoonlijk lijkt een diepe zit lekkerder.heeft mn huidige zadel ook wel/

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:18

ik weet niet of je er wat aan hebt maar je kan ook een keer een half uurtje zonder stijgbeugels of zonder zadel gaan rijden dan merk je dat het doorzitten ook veel beter gaat! :P

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:21

dit probleem heb ik dus ook met mijn pony, zonder zadel rijden is al zeker geen optie want dat schiet hij er vandoor
en begint die te bokken ( met zadel hebben we dit probleem niet )
Hij rijd zeker ontspannen ;)
Even een stipje !

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:28

Mitchall schreef:
dit probleem heb ik dus ook met mijn pony, zonder zadel rijden is al zeker geen optie want dat schiet hij er vandoor
en begint die te bokken ( met zadel hebben we dit probleem niet )
Hij rijd zeker ontspannen ;)
Even een stipje !

Dan corrigeer jij jou paard niet met je zit. En zit jij niet in balans... als jij goed in balans, evenwicht zit hoort jou paard er niet vandoor te schieten. Blijf ontspannen en gebruik je handen/teugels zo min mogelijk.
met zadel heb je meer houvast dus kun je in je beugels staan etc, vaak denk je dan dat de pony er minder snel vandoor schiet en dat is ook zo omdat je zelf ontspannen zit. Je weet toch dat je er minder snel vanaf kan vallen omdat je houvast hebt aan je beugels en boomzadel. zonder zadel heb je alleen je zit en waarschijnlijk ben je bang dat je pony er vandoor gaat en span je jezelf dus aan, dat voelen ze en ze voelen dat het eng is, ze weten alleen niet 'wat' er nou eng is dus schrikken ze van al het 'enge' wat ze tegen komen. werk dus aan ontspanning, balans en evenwicht dan weet ik zeker dat jij net zo lekker zonder als met zadel kan rijden :)

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:38

inderdaad, misschien moet je eens een zadel lenen van iemand anders
die je goed kent en de zelfde maat heeft qua zadel
dan kun je al zien of het aan het zadel licht

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 14:03

xmarliez schreef:
Dan corrigeer jij jou paard niet met je zit. En zit jij niet in balans... als jij goed in balans, evenwicht zit hoort jou paard er niet vandoor te schieten. Blijf ontspannen en gebruik je handen/teugels zo min mogelijk.
met zadel heb je meer houvast dus kun je in je beugels staan etc, vaak denk je dan dat de pony er minder snel vandoor schiet en dat is ook zo omdat je zelf ontspannen zit. Je weet toch dat je er minder snel vanaf kan vallen omdat je houvast hebt aan je beugels en boomzadel. zonder zadel heb je alleen je zit en waarschijnlijk ben je bang dat je pony er vandoor gaat en span je jezelf dus aan, dat voelen ze en ze voelen dat het eng is, ze weten alleen niet 'wat' er nou eng is dus schrikken ze van al het 'enge' wat ze tegen komen. werk dus aan ontspanning, balans en evenwicht dan weet ik zeker dat jij net zo lekker zonder als met zadel kan rijden :)

hier heb je wel gelijk, ik reed eerst altijd zonder zadel, maar hij is er een keer vandoor gegaan en nu durf ik het niet meer ;)
hij schrok toen trouwens van een fazant die opeens luid krijsend uit het gras sprong
Dus gewoon doorzetten en alleen zonder zadel rijden met iemand erbij ( voor het geval dat die weer aan de kletter gaat )