whitney even bij elkaar 1e keer erop, nu de 6 keer erop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chesky

Re: whitney even bij elkaar 1e keer erop, nu de 6 keer erop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:29

De meningen zijn zo te zien erg verdeeld. Mijn paarden staan op de zelfde stal als whitney. Ik zie whitney zo nu en dan dus wel eens lopen. En ken der ook al behoorlijke tijd.

Foto's zijn moment opnames en tuurlijk het is een jong paard en loop ook wel eens gespannen, maar grotendeels loopt whitney toch echt ontspannen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:35

Je hebt nu eenmaal jonge paarden die liever met hun neus naar voren/omhoog lopen en paarden die liever opkrullen. Deze krult graag op. Ik vind het er op de foto's niet naar uit zien dat ze haar zelf zo kort aan de teugel zet, dus lijkt het mij iets wat met tijd veel beter gaat.

Wij hebben op stal ook zo'n paard wat het liefst met zijn neus op zijn borst loopt. Of beter gezegd liep, het begint er nu echt uit te gaan.

Goed op je benen en zit rijden en dan komt die neus echt wel naar voren.

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:48

knap hoor om z'n jong dier te rijden

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:02

Je geeft aan dat ze snel opkruipt en aan de teugel komt!, laat dat nu nog niet echt toe, ga zorgen dat ze lang en lekker naar beneden loopt, ontspannen, lang en laag, en wel contact houden met de teugels

Waarom ga je niet eerst beginnen met op je benen leren rijden, lange stukken recht uit!, achterhand er onder rijden, wat er bij de laatste foto helemaal niet van te zien is, dus wel aan de teugel met een weg gedrukte rug!..laat haar eerst even wat sterker worden! in de achterhand, en voorhand, laat haar wennen aan jou, wat nog nooit gebeurd kan zijn in 6 x.. Bloos
Voor de rest ziet het er super uit!.. Haha!
Ik rij nu ook een jong paardje, en weet dat het belangrijk is om aanleuning te hebben, hij is nu 4 maand onder zadel en moetje eens kijken wat wij zonder aan de teugel rijden kan doen,

overgangen.
Terug laten komen en vertrekken op je benen/zit
Stil staan en vertrekken op je zit.
links en rechts in buigen voor langere spieren op je zit en gewicht
Ga spelen met je gewicht, ga eens overdreven op buiten zitten kijk hoe je pony reageert, of overdreven naar binnen, en dan wel met je binnenbeen bij blijven zodat hij mooi om je been heen gaat lopen, en zich zelf sterk maakt, en zich zelf niet zo snel laat omgooien, want in het begin kunnen ze geen evenwicht houden.
stelling(nu komt dus een beetje dat teugel effect)

etcetc..
Succes!..

coradv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:25

Aller eerst vind ik dat je een heel leuk paardje heb.
Maar ik schrok van de foto´s die er na de 1e keer kwamen.. Waarom wil je al dat ze zo diep loopt?
Voor haar rug is het een stuk beter om eerst lekker op eigen benen te kunnen lopen en dan pas naar beneden proberen te rijden.
Want ze loopt namelijk niet over haar rug en haar kont eronder. Zo is een paard aan de teugel rijden niet moeilijk. Probeer eerst eens veel overgangen te rijden, niet al te veel galopperen probeer eerst maar is wat spieren te kweken. En lange stukken te rijden, niet op een volte want dat is nog erg moeilijk voor een jonge pony.
Je moet inderdaad even letten op je tenen (heb ik ook erg moeite mee) en je handen iets meer dragen.
Heel veel plezier met je pony.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:06

daar is ze weer Haha!
wat een gaaf ding toch
als je haar zat bent mag je haar hierheen brengen Bloos

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 19:42

zoals al eerder gezegt: eerst op benen en voorwaarts laten lopen daarna pas het nageven.
je ziet namelijk dat jij het echt vraagt ipv dat het paard de teugels aanneemt.

het is zo te zien erg hard vooruit gegaan!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:50

Hij is erg vooruit gegaan. Maar waarom nu al laten nageven? Wij doen dat pas als het tempo echt goed is, dat nageven komt later wel!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:42

ik denk dat het per paard verschillend is, ik geloof dat dit paardje makelijk zo kan lopen! Vind het er juist ontspannen uitzien, en volgens mij weten jullie waar je mee bezig bent, en zien jullie ook wel dat ze meer op eigen benen moet leren lopen. Maar ze kunnen in 6 keer niet allles leren. Ik denk dat jullie er wel komen, mooie pony!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:48

Ze ziet er goed uit, en is ze al 3 ? Jeetje, time flies Haha! Ze blijft geweldig Lovers

Toch zou ik haar iets meer teugel geven, niet een complete losse teugel maar meer een tussenweg om de verbinding te houden, maar haar de mogelijkheid te geven iets meer op eigen benen te lopen.

Succes Haha!

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:51

mooie pony !

het verschil zie je wel heeeeel duidelijk ik vind het te snel gaan.... ik denk dat je beter haar met lange losse teugel kan rijden en haar leren op eigen benen te lopen .

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 08:17

Hey mensen!
Bedankt voor alle reacties, even voor alle duidelijkheid, ik ben de eigenaresse van Whitney en hier mijn kant van het verhaal.

Whitney loopt vanaf de tweede keer onder het zadel, zelf in de krul.. Nathalie kan moeilijk haar teugels losgooien met het idee, ga nou naar beneden. Waarom denk je dat haar handen helemaal achter zitten? Op het moment dat zij wilt, word ze wel degelijk verlengd. Ze kropt zichzelf zo op. Foto's zijn moment opnames, en soms de verkeerde. Dit waren de enige 3 foto's die we op het moment hebben gemaakt. Aan de longe, zakt ze ook moeilijk in. Dat is ook pas van de laatste tijd dat ze het doet, maar de bijzets zitten aan de zijkant, en richten niet omhoog. Ze moet zelf het vertrouwen krijgen naar beneden te gaan, dat begint ze te krijgen, en dat gaat goed. Ze is in 1 keer hard vooruit gegaan, en dat geven wij ook eerlijk toe. Maar nu zitten wij op dit punt, en komen niet verder omdat we er ook erg hard mee bezig zijn haar laag en rond te lopen. Voorwaarts is ze zeker, de rem zit er altijd niet even goed op. Ik hoop dat ik zo even kort de dingen heb uitgelegd die volgens jullie "fout" gaan. En natuurlijk hebben we veel geduld, anders deden we zelf niet eens pogingen om dr laag en rond te laten lopen. Wat ook verteld word in de openingspost. Wij zijn trots op haar zoals ze het nu doet. Ze wil het alleen altijd te goed doen, waardoor dit soort dingen dus gebeuren.

Liefs Amber

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:20

ziet er goed uit voor dat ze nog maar net onder het zadel is. ga lekker rustig hier mee verder en wees niet te haastig,

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:39

Knappe Whit Lovers Ze wordt echt steeds knapper.
Ze krijgt ook al lekker spiertjes en het rijden ziet er goed uit.
Iedereen hier in het topic kan alleen maar de negatieve dingen uithalen en hier plaatsen.
Maar postief mag ook wel eens geplaatst worden! Whit is zoals jullie vertellen een moeilijke pony.
En ik vind dat jullie er goed mee op gaan en de punten die je aangeeft kloppen helemaal als je daar de volgende keer aan werkt.
Komt het helemaal goed met jullie en Whit! Jullie zijn zeker verbetert en over dat te diep lopen.
Jonge paardjes doen dit graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:16

Astor: misschien heb je niet alles goed gelezen, maar er staan wel degelijk positieve reacties, waaronder die van mij.
Dus voor dat je het woord 'iedereen' gebruikt, eerst even nadenken.
Ben trouwens nog steeds positief; ik vind het echt heel knap als je het met het begin vergelijkt.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:45

Sorry ik bedoel eigenlijk BIJNA iedereen. Sorry voor mijn typ foutje Lachen
Maar merendeels is negatief bedoelt maar wel met tips natuurlijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:42

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QWUZUQZ6.jpg
ik heb even een foto ingetekend. Let op je benen, deze zijn wat naar voren waardoor je achter de bewegingen rijdt en niet makkelijk zacht kunt rijden. ook vermoeilijk je op deze manier de evenwicht van het paard. Je handen is duidelijk, ik denk alleen dat je beter even op kan pakken en paard kan gaan buigen om je binnenknie/been en dan weer verlengen dan je handen terug te halen. Zo wordt een lichte contante verbinding vrij moeilijk hoewel het dus ook makkelijker kan Tong uitsteken
Probeer het paard dus naar links en rechts in te buigen en lekkere stukken recht uit. Buigen doe je voor je been en eventueel wat stelling vragen. Verder zou je rechte stukken over de binnenhoefslag kunnen rijden, of stukjes stelling naar het hek kunnen aannemen. Gewoon licht en kijken of het lijf wat mee wilt doen. Lekker figuren rijden en gewoon lekker mee aan de slag gaan. Een tijdje rust op de wei is natuurlijk altijd welkom hihi.
succes hoor!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:05

Zoo dat is leuke pony!
Knappe pony ook.

Let er wel dat dat hij goed op zijn eigen benen moet leren lopen.
Dit houd niet in dat ik het niet vind kunnen dat hij nu al aan de teugel wordt gereden.
Maar dat je hem goed voorwaarts moet rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:20

Hmm ik ga wel mee met een deel van het commentaar.

Ik zie iemand die wss te weinig ervaring heeft met inrijden.
Zowiezo vind ik inrijden met een dressuurzadel not done, je werkt op die veel te weke rug dan al veel te scherp in met de zit.
Heb je geen ander zadel, doe dan op zijn minst je beugels korter, om de rug zo nu en dan wat meer te kunnen ontzien, vooral in de galop moet je asl ruiter zijnde niet teveel in die rug butsen, maar juist wat verlichter kunnen gaan zitten.

Daarbij hang je wat in de schouders en hang je teveel aan de teugels,pony krijgt geen kans om op eigen benen te leren lopen.

Ik zou zeer zeker goede begeleiding erbij halen, zodat alles in goede banen geleid word.
Verkeerd aangeleerd is zeer moeilijk om weer te verbeteren Knipoog

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 09:42

@crossmonster ,te weinig ervaring met, valt wel mee hoor, maar iedereen heeft hier over altijd een hele andere mening over hoe je het zou doen. 10 mensen zijn 10 meningen. Nee we hebben idd geen ander zadel, gallop hebben we nog niet eens gedaan, en al zouden we dat van plan zijn, doe ik me beugels wel korter ja.
Verder heb ik er niet zoveel over te zeggen, want jou verdere mening deel ik niet Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:44

Dat is jammer, want ik heb wel degelijk veel ervaring met het aanrijden van paarden.
En wat ik hier op de foto's zie is niet zoals het zou moeten.
En het is dus heel erg zonde dat jullie geen commentaar aannemen.

Neem maar van mij aan dat deze pony op deze manier, problemen in de rug kan gaan ontwikkelen.

Verstandige ruiters nemen advies aan, en nemen begeleiding bij het aanrijden Knipoog

MissMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:16

crossmonster schreef:
Ik zie iemand die wss te weinig ervaring heeft met inrijden.
Zowiezo vind ik inrijden met een dressuurzadel not done, je werkt op die veel te weke rug dan al veel te scherp in met de zit.
Heb je geen ander zadel, doe dan op zijn minst je beugels korter, om de rug zo nu en dan wat meer te kunnen ontzien, vooral in de galop moet je asl ruiter zijnde niet teveel in die rug butsen, maar juist wat verlichter kunnen gaan zitten.

Op de manege rijden ze de paarden ook gewoon in met een dressuurzadel, en degene die ze inrijdt die heeft al behoorlijk wat ervaring!
Dus om nu te gaan zeggen dat je je paard niet met een dressuurzadel mag inrijden vind ik persoonlijk banketstaaf.

Voorderest lopen de meeste paarden die worden ingereden(Op de manege in elk geval wel) vanzelf aan de teugel, maar er zijn natuurlijk ook een paar paarden bij die liever met het hoofd in de lucht lopen.

Ik vind het er in elk geval netjes uit zien!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:30

Gelukkig doen proffesionele stallen het wel met een zadel dat minder belastend is voor de rug Knipoog

Daarom brengen mensen hun paarden ook naar een dergelijke stal, en niet naar de plaatselijke manege Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 10:59

Een dressuurzadel is idd voor een jonge pony nog niet fijn, het licht anders op/om de bespiering (en vooral rond schoft/schouders) als een vzh zadel. De bespiering rond de schouder zorgt ervoor dat een dressuurzadel goed ligt, zo niet botst de schouder iedere pas tegen het zadel. Bij een vzh zadel kan de schouder onder het zadel door bewegen.

MissMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:06

@Crossmonster
En heel toevallig hebben ze op deze "plaatselijke manege" Wel degelijk ervaring met zulk soort dingen, denk je dat ze gewoon een willekeurig zadel op de rug leggen om er dan maar mee te gaan rijden?
Ze letten er echt wel op of het paard wel goed kan bewegen met het zadel, ze hebben vaak genoeg van zadel gewisseld totdat er wel eentje goed lag(en vaak was dat wel een vzh zadel Bloos ).

En nog even over de plaatselijke manege, ik denk niet dat alle paarden op een plaatselijke manege hoog in de sport hebben gelopen.
Op de manege waar ik rij heeft er maar 1 paard geen wedstrijden gelopen.