Moet je met sjabrak rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Moet je met sjabrak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:35

Een passend zadel alleen schuurt niet.
Een dekje kan bovendien nog plooien en dat kan blaren geven.
Het is altijd van belang om stevig aan te singelen want een los zittend zadel (al of niet met wat eronder) schuift/schuurt wel.
Meestal krijgen paarden trouwens dan eerder last van plekken bij de singel dan elders. Maar die komen dus van te los zittende singels.

Uiteraard schuift/schuurt een zadel dat niet aansluit ook. Dat is dan zo'n geval waarbij een gevouwen deken wel kan helpen tegen het schuiven/schuren. Maar een dekje of schrabrak niet echt (of je moet gaan stapelen).

Wat van belang is, is dat er geen druk komt op de ruggegraat en te ver naar achteren op de rug (zadel mag niet achter de laatste rib uitsteken) en dat het niet op de schouder mag knellen en uiteraard nergens de schoft mag raken.
Als je een zadel hebt dat aan deze voorwaarden voldoet en alleen simpelweg wat lossig ligt doordat de boom wat te wijd is, kan een dikke deken prima die ruimte vullen. Het veranderd nl niets aan de algemene pasvorm.
Als een zadel knelt of de ruggegraat of schoft niet vrij ligt, of het komt te ver naar achteren of het dieptepunt ligt te ver naar achteren of naar voren, dan komt die druk daar ook mét een deken, en in zo'n geval helpt het idd niet.
Van belang is dat het zadel zelf gelijkmatige drukverdeling heeft.
Een verkeerde drukverdeling kan niet worden gecorrigeerd.

Het is niet zo dat een gevouwen deken (of andere stevige opvulling) gebruiken om 1/2 to 1 cm rondom te vullen per definitie slecht is.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:45

Het sjabrak is niet voor niets uitgevonden denk ik,
al lijkt het me geen probleem om een keer zonder te rijden.
Al is het zweet van het paard niet heel goed voor het leer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:23

Het is uitgevonden ter gemak van de ruiter, zodat die niet alle dagen het zadel schoon hoeft te maken.
Verder reed men vroeger met dekens onder de zadels die dan bij lange ritten in de pauze gewoon over de paarden gelegd konden worden als ze stil stonden. Deze "paardendekens" zijn tegenwoordig bekend als "verhuisdekens". gevouwen deken onder het zadel
Het sjabrak is zo'n beetje van na de oorlog. De koningin, toen nog prinses uiteraard, en andere nobelen gebruikten toen wel al een lamsvellen sjabrak.
In de jaren zestig kwamen de dikke vilten met leren stukken tegen slijtage, en best wel een schokdemper, in zwang vooral voor manege paarden (en bestonden dus nog steeds de lamsvellen sjabrakken ook, maar omdat die duur waren, was dat maar voor een select groepje weggelegd, de vilten waren goedkoop).
Particulieren reden toen meestal nog steeds zonder sjabrak.
Op wedstrijden werden er wel kleedjes gebruikt met embleem van de vereniging of vlag (bij internationale westrijden), maar dat was dus vaak een echt kleedje zonder vulling of wat.
Pas in de jaren zeventig kwamen de sjabrakjes zoals we die nu kennen echt in zwang en kreeg je meer verschillende vormen en kleuren, en waren het de bekende doorgestikte gevulde, en raakte het vilten sjabrak uit en het bontsjabrak in.
De geschiedenis van het sjabrak is dus vrij kort. Op foto's van pakweg voor 1955 zul je haast geen sjabrakken aantreffen (de spelling is nog nieuwer, het was eerder schabrak).

De oudere (voor middeleeuws) zadels waren vaak al deels van stof en vierkant gesneden, zoals de iberische zadels nu nog.
portugees zadel

Daaronder werden en worden geen kleedjes gebruikt. Eerder er over ter decoratie. Toch gingen die jaren en sommige zelfs eeuwen mee, er zijn nog wat oude zadels in kastelen te vinden.

Het zadel hoef je dus niet te sparen met een sjabrak, het is er echt ter decoratie en ruitergemak. (rijmt ook nog Haha! )

Je zadel moet je sparen door het goed te onderhouden met de juiste producten....

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:18

milou123 schreef:
Daarbij moet je opletten wanneer je zonder dekje rijd dat je paard geen lederalergie heeft.
Voor het zadel is het overgens niet goed.

maar een hoofdstel is ook van leer?!
ik zou het welleens willen proberen om zonder dekje te rijden maar meestal bedenk ik me dat pas als ik er al op zit en dan zoek ik het echt niet om weer af te stappen en dat dekje even aan de kant te pleuren :+
edit: en dan moet ik nóg vaker m'n zadel poetsen :o

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 03:25

Paarden zweten een stuk minder op het hoofd dan op de rug/ buik, en het hoofdstel moet je ook regelmatig invetten en schoonmaken wil je het goed houden. Ik maak het mijne wekelijks grondig schoon (en veeg na gebruik zowiezo alle zand, haren en al het andere dat kan schuren eraf met een doekje), en vet het zeer regelmatig in (om de week meestal, afhankelijk van hoeveel het gebruikt is die periode). Ik rij niet elke dag en wandelen doe ik met halster.