Lydia_ schreef:xShanice schreef:@ Lydia_ ; we zijn erbij bezig, ik krijg hulp en aangezien zij altijd naar de buitenkant kijk zei ze dat ik desnoods mijn binnenhand op me knie moest leggen zodat ze naar binnen kijk
Als ze dit serieus zegt zou ik heel snel ander les zoeken, je gaat namelijk dan al gauw vast zetten en nog strakker zitten.
Op de manege waar ik 5 jaar geleden les reed werd het me ook wel eens gezegd. Ik denk dat dat dus wel mee valt omdat ik mijn hand niet vast houd op mijn been toen niet en nog steeds niet
. Ik vind het alleen meer een dwing- methode en ben het er daaarom niet mee eens. Laat hem eerst recht lopen en dan pas naar binnen kijken op de moment dat jij het wil. Even veel druk op beide handen. en als hij naar buiten kijkt omdat hij het daar veel interessanter vind is het rijden dus niet interessant genoeg en is het aan jou en je les geefster het paard aan het werk te zetten zodat de buiten omgeving niet interessanter meer is. en dat gaat heus niet 1,2,3 goed. maar ik ben er echt van overtuigd dat een paard doorheeft wanneer jij niet opgeeft en niet een makkelijkere meestal dwingerige weg zoekt om iets voor elkaar te krijgen dat een paard dan veel meer respect voor jou krijgt dan als je wel de makkelijkere weg zoekt. 
Verder zou het paard dan niet sneller gaan ontspannen, want jij zet je handen op spanning, en zij moet meer ruimte van voren geven, dit lukt niet wanneer je je handen (vast)zet op een plaats.