Hoe een middendraf aan te leren bij 3-jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Re: Hoe een middendraf aan te leren bij 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:08

Arabesk schreef:
Dees schreef:
Hoe middendraf aan te leren bij 3 jarige?

Niet.
Op middendraf trainen bij zo'n jong paard is vragen om blessures.
Paard moet eerst maar eens leren op 2 teugels in mooie en constante aanleuning in arbeidsdraf rechtdoor te kunnen lopen. Dat is voor een 3-jarige al moeilijk genoeg.

Ik ga nog een stap verder en zeg 'helemaal nog niet rijden op een 3 jarige'. Rijden op een paard van drie veroorzaakt structurele schade aan de rug en zorgt voor vroegtijdige en onnodige slijtage van de rug.

http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Geen enkel paard is volgroeid voor hij zes jaar oud is, ongeacht het ras, soort, type of geslacht.

Hehe ik was al bang dat niemand er meer mee zou komen.
Ik sluit me hierbij aan, maar nuanceer even dat je op een 3,5 jarig paard wel even kunt zitten (zie hiervoor artikel). Niet ideaal waaschijnlijk voor de rug, maar wel mogelijk zoals in het artikel wordt omschreven.

Dat kleuters gymen is iets anders .. dat is onbelast spelen en dat doen paarden in de WEI ook!

Imo is een B proef voor een jong paard wel veel!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:12

Wat een getrut in dit topic. Alsof middendraf het einde van de wereld is. Come on, tis in feite heel simpel: een driejarige moet leren aan de hulpen te staan. Jij geeft been, daarop reageert het paard. Etc etc. Zodra een paard goed gehoorzaam is aan de hulpen, is een middendraf geen enkel probleem. Immers: je paard reagéért.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 11:17

OK, hier zullen altijd de meningen over verdeeld blijven, het was ook niet de bedoeling om een discussie te starten, maar om tips te vragen. Ook is ze van 1 april en als ik dus ga starten is ze al bijna 4 ipv 3 en dat vind ik ook alweer schelen. Ik vind dat je naar jet individuele paard meot kijken, ik heb haar vanaf dat ze geboren is en ik denk dat ik wel weet wanneer het echt te zwaar is voor haar. Dat die groeischijven nog niet digt zijn etc etc dat weet ik allemaal, en daarom train ik haar niet hard, maar ik geef haar wel beweging, en ik vind dat dat wel moet kunnen zo.
Tuurlijk mag iedereen zijn mening geven, maar weet ik alleen niet of het veel zin gaat hebben, omdat ik niet van plan ben om haar nu alsnog het land op te gooien en nog 2.5 jaar te wachten dus bespaar de moeite..

groetjes
Sabine

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:29

Nouks schreef:
Wat een getrut in dit topic. Alsof middendraf het einde van de wereld is. Come on, tis in feite heel simpel: een driejarige moet leren aan de hulpen te staan. Jij geeft been, daarop reageert het paard. Etc etc. Zodra een paard goed gehoorzaam is aan de hulpen, is een middendraf geen enkel probleem. Immers: je paard reagéért.

Ik ben wel met je eens.
Mijn eerst gedachte was: middendraf aanleren Verward Dat doe je toch op een gegeven moment gewoon..
Er werd ook eerder al gezegd dat je paard vanzelf gaat verruimen als het lekker aan de hulpen komt te staan.

Bij het aanrijden van een 3-jarige blijf ik het altijd een risico vinden dat je teveel gaat vragen. Ik zou zelf niet eerder beginnen dan 4 jaar.
En het "schema" van Arabesk is zo gek nog niet en dan hoef je inderdaad er niet pas op 6 jarige leeftijd erop te gaan zitten. Veel mensen rijden een paard aan en willen dat het beestje gelijk een l-proeef kan lopen. Dat hebben wij inhet verleden ook wel gedacht maar we zijn daar op terug gekomen toen 1 van onze merries de IBOP moest lopen en ik daar een heel erg "geknakt" paard zag. Sinds die tijd gaan we er anders meer om..

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:36

Ik vind een middendrafje absoluut niet teveel.
Als je begint met wegdraven op jou eerste hulp, dus been - weg. Belonen en terugnemen. Ook al stiefelt ie weg of gallopeerd ie aan, lekker laten doen.
Als jouw paard zijn balans een beetje heeft zal die dit vanzelf aanpakken en komt de middendraf eruit. Het belangrijkste is dat je een 3 jarige super scherp aan het been hebt, dan komt de rest vanzelf. Middendraf is geen kwestie van aanleren maar van kracht vanuit de achterhand en balans, en die kan die niet hebben als dat ongetraind is. Succes

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:10

Bolzak23 schreef:
Ik vind een middendrafje absoluut niet teveel.
Als je begint met wegdraven op jou eerste hulp, dus been - weg. Belonen en terugnemen. Ook al stiefelt ie weg of gallopeerd ie aan, lekker laten doen.
Als jouw paard zijn balans een beetje heeft zal die dit vanzelf aanpakken en komt de middendraf eruit. Het belangrijkste is dat je een 3 jarige super scherp aan het been hebt, dan komt de rest vanzelf. Middendraf is geen kwestie van aanleren maar van kracht vanuit de achterhand en balans, en die kan die niet hebben als dat ongetraind is. Succes

Precies..
Afgelopen week heb ik een meisje geholpen die bij ons op stal staat. Ze heeft een leuke pony maar zo lui als het maar kan en niet aan de hulpen. Toen de pony dus aangaloppeerde ipv een middendrafje, vond ik dat niet zo erg, er was tenminste een goede reactie.

smaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:47

ik zou een 3,5 jarig paard nog niet een middendraf aan gaa nleren, probeer eerst het voorwaarts neerwaarts gebeuren er goed in te hebben. dan gaat dit ook makkelijker!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:50

En dan begin ik met de voorwaarts knop Knipoog

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 17:26

oke, bedankt voor de reacties, het voorwaarts-neerwaarts zit er al aardig in, vandaar dat ik een stapje meer probeerde, maar ik ga haar nog beter aan been proberen te krijgen.'

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:30

Misschien is het een idee wat cavaletti te gaan draven? Aan de longe of onder de man, om je paard zo te tonen dat hij ruimer kan draven dan hij doet? Want denk dat dat dus het voornaamste probleem is, dat het paard het nog wat lastig heeft met los lopen vanuit de schouder, en dat kan met wat cavalettiwerk wel verbeteren denk ik.

Overigens worden dekhengsten ed. op deze leeftijd onder de man voorgesteld en moeten ze een parcours springen ed. Ik vind dit ook vroeg (en knap van de ruiters dat ze dit kunnen eerlijk gezegd) dus denk niet dat TS haar paard ongelofelijk zwaar belast door het gewoon een beetje voorwaarts te willen gaan rijden...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 17:33

voorwaarts rijden is niet hetzelfde als middendraf..
Al kan het een niet fatsoenlijk zonder de ander

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:04

Sammie schreef:
voorwaarts rijden is niet hetzelfde als middendraf..
Al kan het een niet fatsoenlijk zonder de ander

En middendraf is geen uitgestrekte draf, dus er moet echt nog niet met benen gezwaaid worden tot achter het beestje zijn oren. Denk ook niet dat dat is wat TS bedoelde, ze wil haar paard enkele passen middendraf laten doen, en met zo'n cavaletti of 5 leert het paard (in mijn ogen he, ben ook geen expert) op verschillende manieren draven, en ook vanaf de eerste cavalettipas anders te draven... Dus ook niet op de aanzetten-middendraf-uitbollen manier zoals hierboven al eens ergens gezegd werd toch.

't is gewoon maar een suggestie, hoe ik het zou oplossen, leer graag bij Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:14

Stral schreef:
En middendraf is geen uitgestrekte draf, dus er moet echt nog niet met benen gezwaaid worden tot achter het beestje zijn oren.

Dat is geen middendraf en zeker geen uitgestrekte draf. Tot wat voor gang het wel hoort is men nog niet uit.. In die zin snap ik deze opmerking ook totaal niet.

Je cavalleti is geen verkeerd idee, zo leren paarden ook hun benen fatsoenlijk optillen. Maar zeggen dat beetje voorwaarts rijden geen kwaad kan is onjuist. Voorwaarts rijden is de essentie van het rijden.Het kan geen kwaad, het moet juist! Zonder voorwaarts (impuls) te zijn kun je niet naar de volgende stap. En juist het voorwaarts zijn is in sommige gevallen vrij moeilijk om te behouden.
Bezig zijn met voorwaarts is spelen met de hulpen, beetje terug beetje weg.. en zo ga je vanzelf naar een 'midden' gang.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 18:57

ok bedankt, die cavaletti's ga ik binnenkort is proberen! en nogmaals ze hoeft echt geen meters te strekken, maar wil gewoon wat meer kunnen schakelen. in stap en galop gaat die aardig, alleen de draf lukt niet zo

groetjes

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:15

Sammie schreef:
Dat is geen middendraf en zeker geen uitgestrekte draf. Tot wat voor gang het wel hoort is men nog niet uit.. In die zin snap ik deze opmerking ook totaal niet.

Je cavalleti is geen verkeerd idee, zo leren paarden ook hun benen fatsoenlijk optillen. Maar zeggen dat beetje voorwaarts rijden geen kwaad kan is onjuist. Voorwaarts rijden is de essentie van het rijden.Het kan geen kwaad, het moet juist! Zonder voorwaarts (impuls) te zijn kun je niet naar de volgende stap. En juist het voorwaarts zijn is in sommige gevallen vrij moeilijk om te behouden.
Bezig zijn met voorwaarts is spelen met de hulpen, beetje terug beetje weg.. en zo ga je vanzelf naar een 'midden' gang.

Ik snap je eerste zin niet echt? Bedoelde er gewoon maar mee dat ik niet de indruk had dat ze wou gaan 'showen' met haar paard, zodat sommige anderen dat wél gaan doen, ook al loopt het paard totaal nog niet op eigen benen.

Voorwaarts rijden is inderdaad de essentie van het rijden, maar het moet wel op een goede manier gebeuren, je kan ook helemaal losgeslagen vooruit gaan crossen (om maar even te overdrijven en uit te drukken wat ik bedoel) en zo leer je het paard ook niet echt op 4 benen te lopen toch? Voorwaarts rijden is je paard actief laten lopen, aan het tempo dat jij wil, ik heb me inderdaad wat verkeerd uitgedrukt, bedoelde eigenlijk 'vooruit rijden' denk ik. Allicht dat voorwaarts rijden niet verkeerd is Lachen Ik denk dat het bij een jong paard belangrijk is dat de balans er komt, en dat er van achter naar voor gereden wordt, dus met die cavaletti leer je het paard die achterhand net dat tikkeltje meer te gebruiken, en dat over te zetten in een meer gedragen (midden)draf. TS zegt dat ze in stap makkelijk kan verruimen, wou nog even opmerken dat ik denk dat ze er in stap eigenlijk constant zou moeten op letten dat paard mooi overstapt. Lijkt wel of ze hem nu een beetje kort houdt (aangezien hij enkel overstapt als hij neusje naar voor kan steken toch?) en dan snap ik ook wel dat het paard de spieren wat gaat opspannen en het lastiger heeft met los te draven en te verruimen. In galop kan dat nog wel eens een vertekend beeld geven, 't is niet omdat je paard sneller gaat galoperen, dat het ook effectief gebalanceerd de passen mooi evenwichtig verruimd toch? Dus goed letten op het algemeen evenwicht bij je paardje...

Wou eigenlijk vooral aantonen dat vele mensen hier overdreven reageren, 't is niet omdat TS haar paard eens wat wil laten verruimen dat dat met massas kracht moet gebeuren, gewoon je paard leren wat gas geven en terugrijden is toch? En dat stond in haar openingspost al, dat ze aan het schakelen werkt en aan shijnovergangen doet. Vandaar dus mijn cavalettitip, eens iets helemaal anders Lachen

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:09

Ik zou nog niet beginnen op z'n 3 jarige leeftijd Ja.

Verder lekker voorwaarts - neerwaarts rijden, dat is alvast een goede oefening.
Succes!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:36

surcas_amber schreef:
ok bedankt, die cavaletti's ga ik binnenkort is proberen! en nogmaals ze hoeft echt geen meters te strekken, maar wil gewoon wat meer kunnen schakelen. in stap en galop gaat die aardig, alleen de draf lukt niet zo

groetjes

Let op: niet die cavalettie-balken nét iets te ver uit elkaar te leggen om een grotere drafpas uit te lokken...
Dat is de korste weg om je paard naar de mallemoer te helpen.

Middendraf en ruimer gaat je paard pas lukken als het achter sterk genoeg is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:39

Makkelijker is om 2 balken op een meter of 20/25 van elkaar te leggen en dan drafpassen ertussen tellen. daarna eens zien of je er een of twee passen minder tussen kan maken.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:42

Of gewoon met cavaletti werken die wat van de grond afkomen, dat deden wij nog vaak vroeger, zo leren ze wel opletten waar ze hun voeten zetten ook Lachen Worden ze sterker van ook, zonder dat het echt zwaar werk is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:34

probeer eens wat er gebeurt als je groter en krachtiger gaat staan met lichtrijden. en daarna weer kleiner. en als je naar stap wilt nog kleiner.

De bewegingen goed leren aanvoelen wil ook wel eens helpen. wat je kunt oefenen is in de verlichte zit gaan staan en draf en voelen welk been wanneer zakt. je zel merken dat als het buiten voorbeen wordt opgetilt je binnenbeen zakt en andersom. Probeer dan ook aan te sporen als je staat ipv zit. Dan kun je het binnenachterbeen actiever maken.

Ik heb ooit eens iemand horen vertellen dat je je eigelijk moet inbeelden dat je op een zijlboot zit die lekker vaart maakt. de achterkant zakt en de voorkant komt omhoog. Als je je dat gevoel kan inbeelden kan je dat helpen bij je midden/uitgestrekte draf.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 11:42

ok super, met deze tips kan ik zeker weer een tijd voorruit!
nog een andere vraag, haal galop verbetert met de dag, alleen het enige wat ze doet is met aanspringen haar hoofd 1 keer omhoog gooien. Is dit een balans probleem? want dan ga ik hier eerst mee aan de slag, na het ssnapringen ontspant ze wel gelijk heerlijk en zoekt ze fijn mijn hand op . Het is alleen het aanspringen zeg maar. Hier nog tips voor?

bedankt voor de berichten!

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:49

Hm, om zoiets op te lossen zou je het eigenlijk eens moeten zien he Lachen

Het eerste waar ik aan denk is dat de overgang te weinig wordt voorbereid en het paard zo wat 'overvallen' wordt. Door het hoofd omhoog te gooien kan ze al haar rugspieren onttrekken en verstijven (wat ik hierboven ook al zei, dat ik denk dat ze losser moet leren lopen en meer moet leren swingen). Veel de overgang herhalen kan ervoor zorgen dat je paardje meer de zithulpen leert herkennen zodat ze niet alleen wegspringt van de kuitdruk. Ik heb hetzelfde probleem met stap-draf, paard gooit hoofd graag eens omhoog. Is wel al een ouder paard dan het jouwe maar ik ga dan op de volte: kwart volte stap, volte draf, kwart volte stap, volte draf, enz... doen. Helpt bij haar wel, maar is voor een jonger paard een beetje te snel opeenvolgend waarschijnlijk dus iets meer tijd tussen de overgangen laten.

Over het algemeen denk ik dat je paardje dus soepeler moet worden en meer in balans moet leren lopen, dingen waar je op een speelse manier moet aan werken, 't blijft natuurlijk nog een kleuter he. Slangevoltes rijden zijn ook een goede oefening om te merken of je paard los loopt.

Succes he Lachen Ik begin deze zomer ook met 2 jonge en 't is een tijd geleden dat ik zoiets gedaan heb, ben mijn professor gewoon dus vind dit topic gewoon ook heel leerrijk voor mezelf!

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 15:18

hey dankje wel, ja ik doe wel veel overgangen, maar wil ook weer niet te vaak die overgang doen, omdat dat ook weer zwaar voor dur is. Maar ik ga er volgende week met mijn instructeur mee aan de slag, hij ziet het dan ook beter vanaf de kant, dus dat scheelt natuurlijk wel.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:58

Ibalia schreef:
Nouks schreef:

Ik ben wel met je eens.
Mijn eerst gedachte was: middendraf aanleren Verward Dat doe je toch op een gegeven moment gewoon..
Er werd ook eerder al gezegd dat je paard vanzelf gaat verruimen als het lekker aan de hulpen komt te staan.

Bij het aanrijden van een 3-jarige blijf ik het altijd een risico vinden dat je teveel gaat vragen. Ik zou zelf niet eerder beginnen dan 4 jaar.
En het "schema" van Arabesk is zo gek nog niet en dan hoef je inderdaad er niet pas op 6 jarige leeftijd erop te gaan zitten. Veel mensen rijden een paard aan en willen dat het beestje gelijk een l-proeef kan lopen. Dat hebben wij inhet verleden ook wel gedacht maar we zijn daar op terug gekomen toen 1 van onze merries de IBOP moest lopen en ik daar een heel erg "geknakt" paard zag. Sinds die tijd gaan we er anders meer om..

Helemaal mee eens! Lachen

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:34

hey hallo
hou je zelf je handen ontspannen en geef je wel ietsje mee terwijl je been geeft? (dat je niet terug werkt?)
en een paar pssen goed is beter dan een lange zijde lang klungelen. dus zou het eerst steeds bij een paar passen houden (wel duidelijk zijn met je beenhulp, uiteraard moet je bij het aanleren wel goed duidelijk zijnm met je eigen hulpen) en dan heel goed belonen natuurlijk..
hoop dat het je lukt! succes ;)