ch_ntii123 schreef:Hallo,
Een zweepje helpt wel maar soms vindt ie daar niets aan, en met sporen lukt het wel (een beetje)(eerst been dan zweep dan spoor).. maar dat vind ik niet echt een leuke manier om mee te rijden. Ik wil gewoon rijden (voorwaards) zonder t paard tegen zijn zin in te rijden, waardoor hij gaat klieren en ik hem ook nie meer rondkrijgen krijg enzo..
Ikzelf rijd zonder zweep, en sporen om voorwaarts te krijgen vind ik uit den boze! Sporen zijn eigenlijk ontworpen voor de wat hogere dressuur, waarbij de hulpen zo precies gaan dat de spoor alleen ter verduidelijking is zodat het paard het beter snapt.
Om hem dus eigenlijk gewoon harder te raken met d.m.v. sporen is niet leuk voor je paard en op lange termijn ook niet voor jou.
De meeste paarden zijn het meest voorwaarts als ze iets doen wat ze leuk vinden! Bij mijn paard is dit buitenrijden en springen. Zoek dus uit wat jouw paard het leukste vind en probeer dit zoveel mogelijk te doen (ook zo lang z'n conditie dit toelaat), dus als je merkt dat je hierbij weer meer moeite moet doen om hem door te laten lopen issie waarschijnlijk gewoon een beetje moe aan het worden.
Op deze manier rij je dus het vaakst voorwaarts met zo weinig mogelijk moeite (met buitenrijden hoef ik alleen maar te denken galop en dan gaat ze al).
Ga niet te veel in de mond klooien want dit remt vaak ook af.
Eerst voorwaarts, conditie opbouwen en daarna kun je weer echt verder met je dressuur als z'n spieren ook wat meer opgebouwd zijn (maakt bochtjes e.d. ook makkelijker).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Succes ermee!