Longeren voordat je gaat inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roomiey

Re: Longeren voordat je gaat inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:43

ligt eraan of ie druk is, anders gewoon 10min, in stappen en rustig in ryden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:48

Roomiey schreef:
ligt eraan of ie druk is, anders gewoon 10min, in stappen en rustig in ryden

Echt waar??? Bij een niet ingereden paard????

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:51

Ik denk dat het ook aan de manier ligt hoé je inrijdt.
Er zijn manieren waarop je beter eerst kan longeren. Zodat het paard de hulpen kent, etc.
Maar bij een aantal naturals, doen ze eerst een join-up, en dan kunnen ze er zonder probleem meteen opstappen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:22

Opstappen is in de regel het probleem niet, hulpen aanleren is veel moeilijker Lachen Het is fijn als het paard een koppeling kan leggen tussen stemhulpen, zweepsignalen en je benen/gewicht/teugelhulpen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:47

Longeren kan inderdaad een aardige belasting zijn voor het binnenvoorbeen als je het niet goed toepast.

Uit laten razen aan een longeerlijn zou ik zelf nooit doen. Mijn paard staat de hele dag buiten en heeft ook geen stalmoed. Bovendien ben ik dan bang dat het een gewoonte wordt. Zadel op, longeerlijn eraan, bak in en rennen maar.. Vork

Om de hulpen ed aan te leren maak ik liever gebruik van het freestyle stysteem (bv Emiel Voest) of de dubbele lange lijnen.

Om mijn paard sterker en leniger te maken werk ik ook veel aan de hand, zoals schouderbinnenwaarts en travers. Op deze site zie je een voorbeeld van het zadelmak maken op die manier:
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=223

Vooral dat sterker maken voordat je gaat rijden vind ik belangrijk, zodat ze je op een gezonde manier kunnen dragen.

Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:03

wake_up schreef:
Ik denk dat het ook aan de manier ligt hoé je inrijdt.
Er zijn manieren waarop je beter eerst kan longeren. Zodat het paard de hulpen kent, etc.
Maar bij een aantal naturals, doen ze eerst een join-up, en dan kunnen ze er zonder probleem meteen opstappen.

Nou ben ik zelf geen natural, maar ik denk eigenlijk dat geen enkele echte natural gaat beginnen met een join-up, dat is n.l ERUG, ON natural!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:04

Ninthe heeft wel eerst aan de longe gelopen al moet ik zeggen dat ik er vrij snel op gekropen ben :j

Het longeren had voor mij de meerwaarde dat ze mijn stemcommando's leerde kennen en leerde wennen aan het bewegen met al het harnachament. Het zadel en hoofdstel kende ze al een aantal maanden, en mijn stemcommando's had ze al geleerd tijdens grondwerken. Dus ik ben er na paar keer longeren ook op gaan zitten en ik heb er nooit problemen mee gehad. Alles is goed gegaan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:27

Hmmm, ik longeer eigenlijk nauwelijks. Althans, niet echt in de traditionele vorm.

Ik ben bij mijn jonkie begonnen met los werken (longeren zonder optoming of lijn) a la methode Emiel Voest en later meer de richting opgegaan a la KF Hempfling (werkt met betere lichaamstaal). Hierdoor krijg je een manier van communiceren met je paard, waardoor je hem ook gevoeliger maakt voor jouw lichaamstaal en hierbij leer je je paard ook nog eens heel goed kennen. Ik heb een van nature vrij 'stug' en 'ijzersterk' paardje, die zich in eerste instantie behoorlijk afsloot voor de mens bij de training. Door deze methode is hij veel sensitiever geworden, wat handig is het aanleren van de hulpen en hij richt zich nu op mij zonder zich af te sluiten. Dit neem ik mee met het inrijden. Daarnaast andere NH oefeningen a la Parelli (wijken voor druk bijvoorbeeld) en recht richtoefeningen a la Marijke de Jong (aan de hand, later aan de lange lijn(en)). Ik vind het een hele fijne methode, maar ik realiseer me dat niet iedereen weet waar ik het over heb misschien. En ik leer zelf ook nog dagelijks. ;)

Natuurlijk werk ik ter afwisseling ook met de lange lijn (ook dubbele lange lijnen), maar niet om traditioneel te longeren. In NH zijn er ook tig andere mogelijkheden mee namelijk. Stemcommando's doe ik ook niet (meer) aan. Ik wil dat mijn paard reageert op mijn lichaamstaal, ook als ik op hem rij. Op zit dus, op de lichtste druk reageren.

Heb tot op heden geen problemen gehad. :)
Wel de nodige puberissues, maar dat hoort erbij. Zeker bij eentje met een dominante kop er op!! :D
Maar ook daar zijn best simpele oplossingen voor, die ik dan ook weer leer van mijn instructrice (meestal door grondwerk, zijn vele issues al goed te verhelpen). :)

Overigens heb ik vroeger wel paarden met longeren beleerd, hoor. Is ook allemaal prima gegaan, maar het is mijn methode niet meer nu. Dit even om uit te leggen dat er meerdere wegen naar Rome leiden. ;)

Succes met je paard!!! :)

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:46

Wij proberen het op stal altijd zo snel mogelijk te doen, want hoe langer je longeerd, hoe meer conditie je paard krijgt en hoe sterker ze worden. In het begin zijn ze vaak nog zo slap dat ze amper kunnen galoperen (aan de longe op de volte), dan kunnen ze je dus weinig maken. Vaak 2x totdat ze het longeren doorhebben, zadel erop, als ze daar rustig op zijn het liefst er zo snel mogelijk op. En dan is het niet zo van ze zijn zadelmak dus elke dag rijden, nee daarna gaan we ze rustig op conditie brengen, afwisselend met erop zitten en longeren aan de bijzet.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:50

Sterre2000 schreef:
Wij proberen het op stal altijd zo snel mogelijk te doen, want hoe langer je longeerd, hoe meer conditie je paard krijgt en hoe sterker ze worden. In het begin zijn ze vaak nog zo slap dat ze amper kunnen galoperen (aan de longe op de volte), dan kunnen ze je dus weinig maken. Vaak 2x totdat ze het longeren doorhebben, zadel erop, als ze daar rustig op zijn het liefst er zo snel mogelijk op. En dan is het niet zo van ze zijn zadelmak dus elke dag rijden, nee daarna gaan we ze rustig op conditie brengen, afwisselend met erop zitten en longeren aan de bijzet.

Dat is zo´n raar iets he....als je het paard er goed op voorbereidt hebben ze geen reden om hun kracht tegen je te gebruiken. je draait het zelfs om als je het zo doet, want je maakt ze als je het zo snel doet eerder bang en dan heb je meer kans op ongelukken, voornamelijk omdat een slap paard veel sneller spierpijn krijgt en dus ook veel sneller de ruiter associeert met pijn. En vanwege die spierpijn gaan ze veel sneller bokken of staken.

een paard moet de rest van zijn leven met een ruiter op zijn rug rondlopen en braaf zijn, waarom nemen mensen dan toch zo weinig tijd voor de basis?

Ik snap het echt niet.

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:00

Tja, op de stallen waar ik dat werk doe is daar geen tijd voor.. Er worden daar zoveel paarden zadelmak gemaakt en tuurlijk er wordt wel tijd voor genomen, maar liever niet meer dan nodig.. En bange paarden, dat valt wel mee, over het algemeen knijpen ze een keer en dan is het al gauw klaar. Ik heb nog nooit een paard gehad wat in paniek is geraakt oid. Als ze bang zouden zijn, dan zou ik er niet op gaan zitten.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:56

ik vind het ook onzin dat mensen zeggen dat een paard er te sterk van wordt door longeren. Idd zullen ze meer conditie krijgen en meer spieren ontwikkelen, maar dat is meestal het probleem niet. meestal zit het probleem in het koppie, ze zullen aan de opgang met ruiter moeten wennen en wennen/leren dat ze moeten luisteren

Wij longeren de paarden altijd wel eerst voordat we erop gaan zetten,
Je kunt ze aan de longeerlijn al een hele boel leren aan je paard en ook andersom. Je kan zelf al zien wat voor een karakter je paard heeft en hoe die op alles reageert. Ook je paard zal een hele boel leren aan de longeerlijn

Mijn onze jonge merries gaan we ook eerst longeren, maar ook omdat we met ze naar de keuring willen gaan. Als dat allemaal achter de rug is gaan we beginnen met een zadel erop..

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:41

Sterre2000 schreef:

Ik ben juist een voorstander om ze zo sterk mogelijk te maken vòòrdat je er op gaat. Zodat de paarden jouw gewicht op een gezonde en verantwoorde manier kunnen dragen!

En zoals al gezegd, krijg je dan inderdaad juist minder problemen. Ik vind het eerlijker naar het paard toe.

Overigens hoeft het sterker maken niet altijd via longeren, maar kan bv ook door het werken aan de hand.

Jewell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:30

Het lijkt me dat je er heel veel profijt van kunt hebben als ze eerst gelongeerd zijn, en
ook het wijken voor druk aangeleerd hebben gekregen vanaf de grond. Zo kun je hem
alert maken op stemhulpen welke bij het er eenmaal opstappen heel handig kunnen
zijn. Bij de merrie die ik nu rijd is een heel gedeelte grondwerk foetsie, volgensmij zijn
ze gewoon veel te hard van stapel gegaan bij haar. Nu ben ik blij dat ze het rustig
oppakt en ondertussen ook onder het zadel al wel fijn te rijden is, maar dat gedeelte
grondwerk heb ik wel gemist. Daarbij had ik wel geluk dat ze sowieso op mijn stem
erg alert is, dus ze ving de signalen snel op. Ik heb haar dus vrijwel zonder longeren
vooraf kunnen rijden, maar ik denk dat het ook heel erg af hangt van de persoonlijk-
heid van het beestje. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:41

De volgende keer maar niet meer op die enterknop rammen na elke zin ;)

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-09 18:05

Vanaf welke leeftijd beginnen jullie dan met longeren?

P_etra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:36

ik heb een 2,5 jarige merrie. Sinds een paard maanden hebben we haar, maar ze kwam van een wei waar ze dag en nacht stond. Van het niets kwam ze bij ons en was alles nieuw. De ervaring met een jong dier had ik niet. Ze is een pittig ding maar wel met een goed karakter. Je moet haar wel in de hand houden. Ik zei ook dat ik pas als ze 3 (in juni) is wat wilde gaan doen met haar. Beginnen met longeren en met het zadeltje. Eerst wat grondwerk. Nu ze bij ons is staat ze in verhouding meer binnen dan eerst. Een hele verandering. Ze leert snel en is erg leergierig. De dingen zoals poetsen, dekentje op, peesbeschermersop, hoefsmid enz, gaan goed en ik merk dat ze meer wilt leren. Ze heeft genoeg energie. en dat moet ze wel kwijt. Dus vorige week zijn we begonnen met het longeren. We hebben toen eerst rustig gekeken wat ze nodig had. Eerst ernaast lopen en toen steeds iets verder. Maar in het begin alleen stap. We hebben het nu 2 x gedaan en het gaan prima. Ze is qua bouw nog niet uitgegroeid maar daar houden we rekening mee. Maar ik denk dat je als eigenaar je paard goed kent, zodat je kunt zien wat je het paard kan bieden. ik vind het wel belangrijk dat als je (zoals ik) nog niet ervaren ben met hele jonge dieren, dat je wel een backup hebt en met iemand samen dit gaat proberen. Je moet voor de eerste keren een sterk iemand hebben. en iemand die er verstand van heeft!