WiseGuy @ work in binnenbak (+filmpje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kikka

Re: WiseGuy @ work in binnenbak (+filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:19

marloesXpaco schreef:
Verbeterd!! paard met oortjes naar voor!!

Is dat een verbetering? Ik zie een paard dat overal op let behalve op de ruiter.

wallycoti09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:09

Inderdaad -> je hebt daar een cursus voor -> centered riding..........

kan je bij verschillende organisaties doen, maar is zeer leerzaam.

succes

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:25

Is het geen goed idee om dit paard eerst door een zelfverzekerde ruiter te laten rijden? En pas als het paard de ruiter vertrouwd, jou er weer op te zetten? Ik heb het idee dat je inderdaad bangig en te voorzichtig bent.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 13:33

Het is mijn paard niet.... Hij is gereden door een ander, daarna heb ik hem pas overgenomen. Ik denk niet dat ik ooit iets bereik als ik meteen weer iemand anders erop zet als het een keer wat minder gaat omdat hij in een vreemde bak rijd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:15

Het is vooral een kwestie van kilometers maken, veel rijden, hem bezig houden en tussentijds eens longeren met bijzet, touwtjes, pessoa of wat dan ook, wat voor jou en het paard het beste werkt. Je paard vindt het allemaal spannend in de bak, daar moet hij ook gewoon aan wennen. Komt goed!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:50

Och is dan in Cahama dat zou ik niet eens gezien hebben Clown

Zoals al gezegd is, ene stukje ziet er echt al goed uit, volgend stukje is hij in zijn eigen wereldje Knipoog
Maar dat komt wel goed, je doet je best dus ga zo door!

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:51

Ik vind dat je gelijk hebt als je zegt dat je er niet iemand anders erop wilt zetten, daar leer je idd zelf niks van.
Als je goede begeleiding hebt, komt het wel goed!

Leuk paard

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:57

net wat karijn zegt is het een kwestie van kilometers maken, dan komt die spanning in de bak er wel uit. Ik ken hem wel van onze menwedstrijden, voor de wagen is het een heel leuk paard, en ook als ik je foto's zo zie onder het zadel ook, alleen heeft het tijd nodig.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 22:09

liberty schreef:
net wat karijn zegt is het een kwestie van kilometers maken, dan komt die spanning in de bak er wel uit. Ik ken hem wel van onze menwedstrijden, voor de wagen is het een heel leuk paard, en ook als ik je foto's zo zie onder het zadel ook, alleen heeft het tijd nodig.

Kan kloppen inderdaad, hij start dressuur en vaardigheid voor de kar. Even in je profiel gespiekt, en je komt me ook wel bekend voor, waarschijnlijk dus van een wedstrijd. (Zit wel is achterop de kar, als de eigenaar concours heeft me WiseGuy)

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:12

Hallo,

inderdaad wat als 1e opvalt is de brok spanning. Maar ik moet zeggen dat dat niet alleen bij het paard vandaan komt. Ik weet niet of je het voor de filmpjes deed maar je blijft maar op die kleine volte rijden.... Zet hem eens aan het werk, wees niet te angstig een paard wat maar een beetje tralalala de bak door gaat, gaat eerder klieren dan een paard wat je flink achter de broek aan zit. Pak ne rimte in de bak, dat doen de andere ruiters ook, iets brutaler rijden. En zet hem eens flink aan het werk, ik zal je nog niet te druk maken over zijn hoofd want als je daar nu aan gaat zitten pielen krijg je alleen maar meer spaning. Geef hem juist iets meer de ruimte aan de voorkant en laat hem lekker daven, hij moet geen tijd hebben om op zijn omgeving te letten. Gebroken lijntje, volte, afwenden, van hand veranderen, slangevolte en dat allemaal achter elkaar, hij moet op jou letten en niet op de omgeving en jij trouwens ook, je zit zo om je heen te kijken, houd je aandacht bij je paard. Begin daar maar eens mee, dan komt jou en zijn houding vanzelf.

Probeer dit niet negatief op te vangen, ik probeer je te helpen, veel succes

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 11:04

Ik vang het niet negatief hoor :) Je hebt wel gelijk in wat je zegt.. Ik heb inderdaad wat te voorzichtig gereden denk ik.. Hoeken vermijden omdat ik weet dat hij daar weg schiet. Wanneer ik hem vol aan het werk zet wordt hij ontzettend heet. Heb nog niet het gevoel dat ik dan nog de controle in de hand heb. Maar ga het toch maar is proberen een volgende keer, nu kan ik gewoon 'thuis' in de bak rijden, dat scheelt al enorm veel omdat dat zijn gewende omgeving is, daar loopt hij lang niet zo rond te dansen als op de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:19

Ik vind het juist fijn een keer geen lage handen en 'doorvragen' of 'spelende handen' te zien.. maar het is wel een brok spanning zoals al gezegd, en jij ook. Op die manier blijven jullie op elkaar reageren. Echt aan het werk zetten zou denk ik heel veel helpen- en dat wil niet zeggen afmatten of moeilijke oefeningen laten doen oid, maar hem veel meer bezig houden zodat hij zo erg bezig is met z'n oefeningen en figuren dat hij geen tijd meer heeft voor z'n omgeving, en zodat je z'n spanning op die manier wat eruit rijdt als het ware. Veel figuren rijden, maar ook lekker wat overgangen en schijnovergangen. Probeer gewoon als je in de bak rijdt, ieder 'kwart' van de bak een oefening gedaan te hebben. Dan ben je pas echt lekker bezig en dat zal misschien in het begin hem wat heter maken, zeker met bijv. (schijn)overgangen, maar op den duur heeft hij zoveel aandacht nodig voor zijn oefeningen dat hij vanzelf wat minder heet/afgeleid zal worden als het goed is ;)

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 14:21

Ik ga mee met de commetaar die mensen al geven. Probeer
je hakken wat uit te drukken.
Voor de rest is het een leuk paardje :D je ziet wel dat als je
wat langer rijd dat die wat onspanner wordt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 14:49

WildWings schreef:
Ik vind het juist fijn een keer geen lage handen en 'doorvragen' of 'spelende handen' te zien.. maar het is wel een brok spanning zoals al gezegd, en jij ook. Op die manier blijven jullie op elkaar reageren. Echt aan het werk zetten zou denk ik heel veel helpen- en dat wil niet zeggen afmatten of moeilijke oefeningen laten doen oid, maar hem veel meer bezig houden zodat hij zo erg bezig is met z'n oefeningen en figuren dat hij geen tijd meer heeft voor z'n omgeving, en zodat je z'n spanning op die manier wat eruit rijdt als het ware. Veel figuren rijden, maar ook lekker wat overgangen en schijnovergangen. Probeer gewoon als je in de bak rijdt, ieder 'kwart' van de bak een oefening gedaan te hebben. Dan ben je pas echt lekker bezig en dat zal misschien in het begin hem wat heter maken, zeker met bijv. (schijn)overgangen, maar op den duur heeft hij zoveel aandacht nodig voor zijn oefeningen dat hij vanzelf wat minder heet/afgeleid zal worden als het goed is ;)

Dit zal inderdaad ook wel helpen, ik reed hem hier misschien zelf wat TE passief. Overigens heeft het bij hem ook totaal geen zin om door te vragen of iets dergelijks, als hij zo hoog loopt met zijn hoofd is hij ontzettend sterk en al ga ik er met mijn hele gewicht aan hangen.. Dit haalt echt (zo goed als) niks uit. Terwijl wanneer hij ontspannen wat lager loopt, hij eigenlijk zo licht in mijn hand is...

xannemijn schreef:
Ik ga mee met de commetaar die mensen al geven. Probeer
je hakken wat uit te drukken.
Voor de rest is het een leuk paardje :D je ziet wel dat als je
wat langer rijd dat die wat onspanner wordt.

Klopt zeker ja, eerste half uur en tweede half uur is echt een wereld van verschil bij hem. Als je de 2 oudere topics bekijken (staan bovenaan in link) zie je dit verschl enorm goed. Het eerst topic is gemaakt van de eerste drafjes van die dag, terwijl ik bij het tweede topic al een half uurtje aan het rijden ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 09:40

Ik vind eerlijk gezegt dat je nogal verkeerd bezig bent, als je zo door gaat gaat je paard erbij bokken omdat hij het simpel gezegt niet meer leuk vind en is het straks een gevaarlijke pony waar niemand op kan blijven zitten ;).
Als je paard gespannen loopt moet je hem los laten, niet met "constante druk" gaan rijden maar je paard moet uit zichzelf ontspannen. Hij moet leren je hand volgen. Jij moet niet zijn mond volgen. Je paard kickt op die aandacht die jij aan hem geeft als hij zich gaat aanstellen.
Ik heb nu een pony bij gekregen en die deed precies hetzelfde toen ik der kreeg. Daarom hadden we der gekocht juist omdat ik der opnieuw doorheen wou rijden. Daar kon niemand op blijven zitten, en bij mij heeft ze 1x gebokt omdat ze teveel energie heeft. Ik heb bij die pony alleen maar los gelaten, zodat ze uit zichzelf gaat ontspannen en mijn hand zelf ging zoeken. En als ze der hoofd omhoog deed dan juist los laten en bij drijven. Zo heeft ze niets om boven aan te hangen en gaat het der vervelen. Zo stoppen ze vanzelf met dat gedrag.
Als je paard zichzelf aan loopt te stellen geef je hem net zo goed lange teugel. En als hij schrikt en weg rent vooral niet terug gaan pakken. dan krijgt hij weer voor elkaar wat hij wilt. Dat jij gaat zitten hangen en zodat je paard weer met z'n hoofd in de lucht kan gaan lopen.

Dit is geen aanvallend commentaar, dit is juist om jou te helpen. Ik hoop dat je hiermee wat doet, en ik zou ook naar een andere instructeur op zoek gaan die weet wat ontspanning en over de rug lopen is..
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :) Veel succes ;)

En ik heb evt ook nog een filmpje waarbij je het mijn pony nog ziet doen, eind zomer. Dan moet je maar even pb'en

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 11:40

__Marloes schreef:
Ik vind eerlijk gezegt dat je nogal verkeerd bezig bent, als je zo door gaat gaat je paard erbij bokken omdat hij het simpel gezegt niet meer leuk vind en is het straks een gevaarlijke pony waar niemand op kan blijven zitten ;).
Als je paard gespannen loopt moet je hem los laten, niet met "constante druk" gaan rijden maar je paard moet uit zichzelf ontspannen. Hij moet leren je hand volgen. Jij moet niet zijn mond volgen. Je paard kickt op die aandacht die jij aan hem geeft als hij zich gaat aanstellen.
Ik heb nu een pony bij gekregen en die deed precies hetzelfde toen ik der kreeg. Daarom hadden we der gekocht juist omdat ik der opnieuw doorheen wou rijden. Daar kon niemand op blijven zitten, en bij mij heeft ze 1x gebokt omdat ze teveel energie heeft. Ik heb bij die pony alleen maar los gelaten, zodat ze uit zichzelf gaat ontspannen en mijn hand zelf ging zoeken. En als ze der hoofd omhoog deed dan juist los laten en bij drijven. Zo heeft ze niets om boven aan te hangen en gaat het der vervelen. Zo stoppen ze vanzelf met dat gedrag.
Als je paard zichzelf aan loopt te stellen geef je hem net zo goed lange teugel. En als hij schrikt en weg rent vooral niet terug gaan pakken. dan krijgt hij weer voor elkaar wat hij wilt. Dat jij gaat zitten hangen en zodat je paard weer met z'n hoofd in de lucht kan gaan lopen.

Dit is geen aanvallend commentaar, dit is juist om jou te helpen. Ik hoop dat je hiermee wat doet, en ik zou ook naar een andere instructeur op zoek gaan die weet wat ontspanning en over de rug lopen is..
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :) Veel succes ;)

En ik heb evt ook nog een filmpje waarbij je het mijn pony nog ziet doen, eind zomer. Dan moet je maar even pb'en

Hee, beddankt dat je wilt mee denken. Maar volgens mij heb je niet echt begrepen wat ik juist probeer met dit paard. Ik hang namelijk helemaal niet aan de teugels, ik geef in mijn posten juist aan dat dit ook helemaal geen zin heeft. Ik houdt contact op mijn teugels, of hij nu als een giraffe loopt of lekker ontspannen... Contact, dus geen druk.
Je zegt eigenlijk ook het tegenovergestelde van de meeste andere posten, deze zeggen meer aan het werk, wat jij typt is juist meer los laten, ook dit haalt echt niet uit hoor. Als dit paard (en ieder ander waarschijnlijk) iets ziet en daardoor zijn hoofd omhoog doet, heeft echt geen zin om dan met kracht aan zijn mond te gaan hangen, maar ook niet hem geheel los te laten.
Ik weet niet wat er wel de oplossing voor is, vandaar ook het topic.

Wat me eerlijk gezegt nogal irriteert aan je reactie is dat je beweert als ik zo doorgaat mijn PAARD gaat bokken...???
Waar basseer je dit dan weer op? Omdat hij kijkerig is en ik contact houdt zou mijn paard gaan bokken?
Ten eerste erg knap dat je dit uit foto's kan halen.
Ten tweede welke aanleiding tot bokken zie je op de filmpjes en foto's?

Dat jou pony dit deed, wil niet zeggen dat ieder paard of pony dit gaat doen. Ik rijdt dit paard al een jaar en is echt een goudeerlijk dier. Vind hij iets eng, schrikt hij, heeft hij pijn aan zijn rug zal hij dreigen met een bokje..
Maar ik zie dit paard er echt niet voor aan te gaan bokken omdat ik druk heb op de teugel? want dat wil je zeggen toch?

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:55

ik zie steeds een klien stukje verbetering in jullie ;)
wel vind ik het er nog een klein beetje loperig en gespannen uitzien,probeer is wat overgangene n schijnovergangen te rijden;)

collie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:22

Jammer dat je foto's niet zo duidelijk zijn..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 11:49