Wel of geen sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je sporen gebruiken bij een traag paard?

Ja
59 (40%)
Nee
81 (55%)
Geen idee
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 147

Charlotje94

Re: Wel of geen sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 10:33

Ik denk dat het er een beetje van afhangt...
Als het een traag paard is die je niet kan laten vooruitgaan zonder sporen,
en met sporen wel,
dan zou ik het wel doen,
maar niet misbruiken natuurlijk!
Maar ik had een paardje,
en die moest af en toe (op zijn slome dagen) ook es bijgespoort worden,
maar dat heb ik maar 1 keer gedaan..
En toen ben ik er afgevlogen.
Bleek dat ie daar ook een angst voor had Huilen van het lachen

_Maverick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:45

_Lieneke schreef:
Ik zou ze ook niet gebruiken, sporen zijn ter verfijning van de hulpen, dus niet de eerste oplossing om een paard sneller te laten lopen. Je moet hem beter aan het been krijgen door consequent te zijn. Door indd wat beantsje zegt; beenhulp, geen reactie, tik.

Als je paard nu al ongevoellig is voor je been en jij met een spoortje gaat rijden, heb je de kans dat hij straks ook niet meer goed op het spoortje reageert.. Dus eerst aan het been!

Sluit ik me helemaal bij aan! Knipoog

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 11:01

Bedankt voor jullie reacties! Zouden jullie sporen gebruiken bij een iets sneller paard?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:50

horselove154 schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Zouden jullie sporen gebruiken bij een iets sneller paard?

en waarom zou je die dan willen gebruiken ?
Voor snelheid is het helemaal niet nodig, zoals je zegt is het al een 'sneller' paard en dat sporen niet dienen voor vooruitgang is hier duidelijk genoeg gezegd
Als je ze wilt gebruiken om wat moeilijkere oefeningen te verfijnen en je weeeeeeet zeer goed hoe je met sporen om moet gaan en jij en je instructeur denkt dat die spoortjes wel een fijn hulpmiddel zijn, dan kan je er over gaan nadenken of je sporen zou aan doen.

Ik vind trouwens dat dit dingen zijn die erg moeilijk te beoordelen zijn van achter de computer, deze vragen stel je dan ook beter gewoon aan je intructeur die zal je een veel specifieker antwoord kunnen geven voor dit 'sneller' paard

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:48

NOOIT!
Mij zul je never nooit met sporen zien, ik heb 2 jaar lang op het sloomste paard van de manege gereden, nou en die kon me toch vlot en lekker lopen zonder spoortjes!
Uit principe wees ik de spoortjes altijd af als die werden aangeboden, ik vond dat ik hem zonder sporen ook vlot moest kunnen rijden.
Na elke week flink oefenen in de les werd het steeds makkelijker ik had van die slome een vlot lopen dier kunnen maken zonder sporen.
Als je er zelf maar genoeg energie en geduld in steekt krijg je dat er ook voor terug!
Je moet je paard leterlijk aansporen met je eigen energie, als je die goed weet over te brengen hoef je in principe niet eens je been aan te leggen, tis alleen de kunst om dat te leren voor jezelf hoe je dat doet Tong uitsteken

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 08:00

Ik ben bang dat ik ze niet juist gebruik, dus ALS ik ooit sporen ga gebruien, doe ik het onder begleiding;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:15

Ja, wanneer ik de sporen gebruik om het paard beter aan het been te maken (en dus tijdelijk/afbouwend gebruik).
Dat wil zeggen, kuithulp, geen reactie, prikje. Heel consequent (kan overigens ook met zweepje maar dan gaan ze vaak naar je zweep 'loeren').
Na een tijdje gaan ze dan toch al meer reageren op de kuithulp omdat ze weten dat daarna een prik of por komt.
Ik geef liever 1x een ferm porretje dan dat ik blijf drijven, daar worden ze ook niet beter voor het been van...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:33

Het is hier allemaal al gezegd: Je spoor moet je niet gebruiken om je paard voorwaarts te maken, maar gebruiken om je hulpen te verfijnen. Tuurlijk mag je wel eens een prikje bij geven als je paard bijv. tegen je binnenbeen in valt in een bocht, maar als je je sporen constant gebruikt als je been geeft, word dit paard doof voor de sporen en word hij weer sloom en als je pech hebt, krijgt hij ook nog eens sporen plekjes...

Probeer dit paard idd meer aan het been te krijgen, dus niet de hele tijd drijven, je paard voelt dan de hele tijd je been heen en weer bewegen, gaat hieraan wennen en krijg je op een gegeven moment geen reactie meer. Geef daarom eerst een keer been, reageert hij niet, dan nog wat harder been geven, nog geen reactie been + tik met de zweep. Dit moet wel tegelijk, omdat hij het tikje van de zweep moet gaan associeeren met jou beenhulp.

Probeer lekker afwisselend te rijden, de ene keer springen, andere keer het bos in, dan eens een keer gewoon lekker lanterfanten of longeren. Als je paard dan lekker voorwaarts is geworden, kun je er altijd nog aan gaan denken om een spoortje te gebruiken, voor de verfijning. Doe dit wel in overleg met je instructrice. Ik heb vroeger mijn sporen moeten "verdienen". Pas als je je benen juist kon gebruiken, mocht je sporen om.
Ik rijd nu bijna altijd met sporen, vooral toen ik nog meerdere paarden op een dag reed, dan is het makkelijker om ze niet de hele tijd om en af te hoeven doen, maar bij het ene paard gebruikte ik ze niet en het andere paard had af en toe een prikje nodig, ook vlotte paarden kunnen het nodig hebben. Maar dat is helemaal afhankelijk van het paard en van het kunnen van de ruiter!

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:37

ik zou eerst eens kijken of je eem niet voor uitkrijgt met je been hulp maar als dat moeilijk gaat dan zou ik overwegen (als je benen goed stil kan houden) spoortjes te gebruiken

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:17

Ik zou eerst kijken of ander voer niet helpt om meer 'zin' te geven voor 't werken. Sporen kun je altijd omdoen, mits je weet hoe je er mee om moet gaan! Dus als correctie OF verfijning van je hulp, NIET als enige hulp.

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:23

Ik doe het niet perse bij een sloom paard.Sporen zijn toch niet gemaakt om een paard goed voorwaarts te krijgen maar om hulpen te verfijnen?
Nouja, mijn nieuwe paard is met sporen gewend. Ik rijd nu ook met sporen.

Roomiey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:40

jaah, ik vind; als je je sporen goed gebruikt, kan dat best, maar ieder paard heeft een rede voor langzaam zijn, en als die al heel goed op je zweep reageerd hoeft het van my ook niet.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:26

annemariej schreef:
ik zou eerst eens kijken of je eem niet voor uitkrijgt met je been hulp maar als dat moeilijk gaat dan zou ik overwegen (als je benen goed stil kan houden) spoortjes te gebruiken

Ik zou als ik jou was misschien even eens lezen wat er hier al allemaal geschreven is, het gebruik van sporen is niet voor snelheid of vooruitgang.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:15

ik rijd zonder sporen, we zijn nog bezig met de basis en ik vind het geen goed begin.
gewoon oefenen met veel tempo wisselingen dan worden ze vanzelf wel aan het been:)

duimpje1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:02

Bij een jong beest zou ik zeggen, naar voren schoppen. leren: been = reactie
aangezien dit paard al ouder is en recreatief gebruikt wordt zou ik een klein spoortje gebruiken als daarmee het probleem opgelost is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:42

Eens met Alicia2u en Beantsje Lachen
Sporen zijn idd voor zijwaartse hulpen, niet voor voorwaartse Lachen

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 19:49

Oké bedankt! Op been reageert ze niet goed en op zweep een beetje..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:12

Dan lijkt dit paardje al behoorlijk "afgestompt" voor de hulpen en als je dan sporen gaat gebruiken, ben ik bang dat je paardje daar ook snel aan gewend zal zijn! Neem les van een goede instructrice die je helpt je paard weer aan je been te krijgen!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 22:48

Oké, is goed! Mss komt het ook omdat ze vroeger vooral voor de koets stond en veel minder ohz bereden werd...

Adi_love_you

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:07

nee als je dat doet gaat je paard daraan wennen
veel tempo wisselingen en figuurtjes rijden rijden

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:13

Never nooit niet!
Mijn paard was toen ik hem net deed de langzaamste die ik in 10 jaar heb meegemaakt in 10 jaar. Hij is ook dampig dus erg snel zal hij nooit worden, maar we moesten simpel weg aan elkaar wennen. Nu zo'n 15 maanden later loopt hij super aan het been, en doet hij hard z'n best. Ik heb daarvoor nooit een spoortje om gedaan. Sporen zijn zoals de meeste hier ook zeggen, voor het verfijnen van je hulpen, en eigenlijk pas nodig in de hogere dressuur. Onzin om het te gebruiken om je paard vooruit te 'sporen'. Nutteloos gewoon Lachen

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:00

Charlotje94 schreef:
Als het een traag paard is die je niet kan laten vooruitgaan zonder sporen,
en met sporen wel,
dan zou ik het wel doen,

En daar heb je dus een zweep voor Knipoog
Sporen zijn voor verfijning, als je hoger rijdt en dus meer moeilijke oefeningen enzo.
Aan het been maken doe je met een zweep been = reactie en anders tik.

Ik rijd ongeveer op Bniveau en ik heb het dus niet nodig.

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:33

ik zou heel veel overgangen rijden en dan mn benen tussendoor er zoveel mogelijk vanaf houden, zodat ie er niet tegen kan leunen

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 06:49

ik vind, ondanks wat hier allemaal al geschreven is, dat je (als je ze op een juiste manier gebruikt dus niet constant prikken) best een spoortje kunt gebruiken voor een slomer/flegmatieker paard.
Ik zie namelijk vaak (en heb dit ook zelf ervaren met mijn eigen paardje) dat als het paard 1 of 2x niet reageert, het paard een tik krijgt, vervolgens vooruit schiet en een half rondje later weer onder zijn tempo loopt, moet je m weer een tik geven, etc etc.
Je krijgt vaak dan een paard dat nog steeds niet voorwaarts is op het been maar alleen op de zweep en dan wordt het algehele plaatje er niet mooier op.
Beter is dus in mijn ogen om in zo'n geval toch even met je spoortje aan te prikken en dan direct weer los te laten en vooral je spoor gebruiken voor zijwaarts en voltes.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:35

ik vind mezelf niet ervaren genoeg voor sporen en als ik een traagpaard zonder sporen niet goed kan rijden kan ik dat met ook niet. Ik denk dat je concequenter met hulpen moet worden en moeten uitzoeken wat traagheid veroorzaakt bij het paard. misschien een te kort, misschien iets niet lekker in het lichaam, misschien geen leuke training, etc.