Een heele grote galop! Tips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duodenum

Re: Een heele grote galop! Tips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:45

_Zsazsa_ schreef:
Ik rijd 2 x per weken in de bossen en galoppeer dan heel veel, maar buiten is het geen probleem.. De draf is ook vrij goed voor elkaar dat is geen probleem. Maar indd ze moet eerst sterk worden achter voordat ze wat rustiger en beheerster kan galopperen.
Maar in de bossen gaat het dus goed, nog wel hard maar dan kan ik al een beetje schakelen. Maar in de bak gaat ze tegen de bakrand hangen of naar binnen vallen.. Het is gewoon voor haar echt een opgave om te galopperen en daar controle in te houden, natuurlijk ze is pas hardstikke kort onder het zadel en heeft ze nog niet genoeg kracht. Maar in principe moet ik het toch wel voor elkaar zien te krijgen om niet met 120 door de bak te gaan. ik doe altijd kleine stukjes want het aanspringen vind ze ook moeilijk..

maar ze gaat zo zwaar hangen in mijn handen, waardoor het dus voor mij moeilijk word om haar te helpen en te controleren..

Bedankt voor de goede tips!

Je bent op de goede weg hoor, je moet gewoon heel veel overgangen blijven rijden! Het is toch altijd moeilijk met grote paarden, ik weet precies waar je het over hebt! Vaak is het een krachtgebrek (maar dat kun je dus dmv veel overgangen wat opbouwen) Probeer haar in de galop iets naar buiten te buigen maar wel recht te houden, dit is een handige tip om te zorgen dat ze niet zo zwaar kan worden. Daarnaast en ik weet dat het moeilijk is moet je proberen je hand zoveel mogelijk te ontspannen en voor te doen (ookal ga je dan met 160 door de bak!) De overgangen kun je ook eerst aanleren op stemhulp (het is namelijk makkelijker om via de stemhulp naar je zithulp te werken, daar kun je een combinatie van maken Knipoog )

Heel veel succes! Zo'n groot paard is geen makkie!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 17:34

nou dat is eigenlijk het probleem.. ze is helemaal niet groot. Ze is ong 1.67/1.68. ze is ook heel fijn gebouwd..
Ze heeft haar houding eigenlijk helemaal mee. De draf en stap gaan super, maar in de galop is ze dus alles kwijt, buiten vind ik nu te gevaarlijk, ze is drachtig en hoeft nog maar 3 maanden. De grond is nu te hard, en het risico dat ze schrikt buiten in galop vind ik ook gevaarlijk met zn dikke buik vandaar dat ik nu eventjes wat meer in de bak rijd. de dikke buik maakt nu de galop nog moeilijker. Dus ik galoppeer nu eigenlijk niet. ik rijd haar nog 2 maandjes en dan mag ze op rust, denk dat ik de galop nu dan maar beter even kan laten zoals het is.. En haar nu trainen met sterker maken in de draf.

Bedankt voor de tips!

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:55

@ kim1207 hahaha typfoutje, ik bedoel natuurlijk STIL ZETTEN!! hahaha...

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:38

_Zsazsa_ schreef:
nou dat is eigenlijk het probleem.. ze is helemaal niet groot. Ze is ong 1.67/1.68. ze is ook heel fijn gebouwd..
Ze heeft haar houding eigenlijk helemaal mee. De draf en stap gaan super, maar in de galop is ze dus alles kwijt, buiten vind ik nu te gevaarlijk, ze is drachtig en hoeft nog maar 3 maanden. De grond is nu te hard, en het risico dat ze schrikt buiten in galop vind ik ook gevaarlijk met zn dikke buik vandaar dat ik nu eventjes wat meer in de bak rijd. de dikke buik maakt nu de galop nog moeilijker. Dus ik galoppeer nu eigenlijk niet. ik rijd haar nog 2 maandjes en dan mag ze op rust, denk dat ik de galop nu dan maar beter even kan laten zoals het is.. En haar nu trainen met sterker maken in de draf.

Bedankt voor de tips!

nogmaar 3maanden? Zou je dr niet langzaam aan maar eens stil gaan zetten? Bloos
In mijn ogen als je nogmaar 3maanden te gaan hebt , het echt het laatste wanneer je zou moeten gaan rijden. Zéker met bevroren grond!
Maar dit zou aan mij kunnen liggen Clown

En hoe rijd je zelf? Span jij jezelf niet aan tijdens het rijden?
Dat is namelijk heel lang mijn probleem geweest. Als jij gespannen reageert op de galop, zal je paard denken van 'help!' en er zelf ook vandoor willen gaan.
Vraag eens aan iemand of die persoon hiernaar wil kijken! het kan iets zijn wat je zelf absoluut niet doorhebt.

Veel succes met dit probleem!

jagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:08

dat is toch mooi ?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 12:27

@ firescorpion: Waarom stilzetten?? Dat is juist slechter hoor, lekker rustig doortrainen is veel beter voor de spieren. En ze heeft nergens last van. Ze is gelukkig ook niet super dik. Ik stop altijd een maand van te voren pas bij de meeste, gaat prima hoor. Ik rijd dan nog makkelijk 3x in de week. En onze bak is niet bevroren.

En aan mijn gespannenheid ligt het niet, haar galop zit op zich wel fijn als ik me een beetje kan aanpassen en niet uit het zadel word getrokken. Ben er niet bang voor dat ze eruit peert, want dat doet ze niet, ze gaat gewoon alleen hard en grooot. Dat is het probleem.

Bedankt voor je meedenken hoor Knipoog

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:53

Idd gewoon lekker doorrijden, de merrie geeft zelf meestal wel aan wanneer het écht niet meer gaat.

Hoe langer je doorrijd, hoe beter ze na de bevalling weer opknapt, door de goede conditie en spieropbouw.