noortje eerste keer op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Re: noortje eerste keer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:13

Afbeelding nog enkele Knipoog

Afbeelding

Afbeelding hier wou ik net beginnen voorbereiden met een schoudervoor (aub geen commentaar, want ik weet hoe je dat moet doen *LOL*

X_mareitje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:15

maar meis, wacht even met al dat schoudervoor en ik weet niet wat nog meer, zorg eerst dat de basis goed is, dat is het halve werk echt en daarna kan je beter verder gaan met al die andere dingen!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:15

X_mareitje_x schreef:
Ik moet zeggen dat ik met puchje het eens ben.. en ook hoe je reageerd, ze geef alleen maar goed comentaar en daarom is HAW er ook..
ook zou ik zeggen je handen iets meer dragen uit kijken dat je niet nog meer van die piano handjes krijgt.
maar wel een leuke pony is het hoor, lief beestje lijkt het me.
Succes er mee, en neem gewoon het commentaar mee in het rijden morgen of een ander keer als je gaat rijden.. het is niet allemaal slecht bedoeld gewoon advies!

ze had eerst alleen het bovenste stuk geplaatst, of ik had het niet gezien Tong uitsteken

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:16

Goed van je dat je lekker aan het werk bent met soepelheid, keurig!
Maar probeer ten alle tijden recht te blijven zitten en niet in te knikken. Probeer te rijden alsof je een corset om hebt. Je kunt je paardje wel helpen door je gehele bovenlichaam te draaien in de richting waar ook de schouders van je paardje naar toe moeten.

Maar voordat je gaat beginnen aan deze soepelheid en bijbehorende oefeningen, probeer je paardje eerst wat sneller voor je been te krijgen, zodat de kracht vanuit achteren komt, nu sloft ze een beetje op de voorhand Lachen

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:17

Puchje schreef:
Nou meid, wat ik nu zie, is dat jij zeker nog niet met sporen moet gaan rijden (wat ik uit een van je andere topics opmaakte).
Ik vind dat deze veel te lang zijn.

Ook kan ik aan je taalgebruik opmaken dat je nog niet veel rij-ervaring hebt, een paard loopt niet 'aan de teugel' , maar loopt 'nageeflijk' . Nageeflijk rijden is een logisch gevolg van juist gebruik van de rug van het paard, wat de ruiter hoort te stimuleren door veel overgangen te maken. Nageeflijk of zoals jij het noemt: aan de teugel is NIET: lekker aan het bit gaan hangen zodat het paard vanzelf zn koppie wel naar beneden doet, puur en alleen om het feit om aan de vervelende druk in zn mond te ontkomen.

Edit: ik zie nu pas de andere foto's. Sorry, volgens mij rijd jij met je handen heel rustig Lachen
Dan nog blijft mijn advies: nog even wachten met spoortjes, werk goed aan een snelle reactie op je been door heen consequent te zijn:
druk met je kuitspier, stevige druk met je kuitspier, niet reageren is een zacht tikje met de zweep. Het is dus superpuper belangrijk dat jij hier heel goed bij nadenkt!

Ik zou lekker dooroefenen op je mooie teddybeerpaardje, wat een dropje Lachen
Ik moet je wel meegeven dat ik je beenligging wel goed vind!! Haha!

srry dat ik een beetje boos reageerde Huilen
en bedankt voor je commentaar Haha! ( 1 probleem, ik denk dat mijn moeder wilt dat ik nu met sporen rijdt omdat ze zo duur waren Tong uitsteken )

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:17

Puchje schreef:
Goed van je dat je lekker aan het werk bent met soepelheid, keurig!
Maar probeer ten alle tijden recht te blijven zitten en niet in te knikken. Probeer te rijden alsof je een corset om hebt. Je kunt je paardje wel helpen door je gehele bovenlichaam te draaien in de richting waar ook de schouders van je paardje naar toe moeten.

Maar voordat je gaat beginnen aan deze soepelheid en bijbehorende oefeningen, probeer je paardje eerst wat sneller voor je been te krijgen, zodat de kracht vanuit achteren komt, nu sloft ze een beetje op de voorhand Lachen

bedankt * Haha! , maar ze wou nu ook niet zo actief (niet dat ze ooit heel actief is Tong uitsteken) lopen omdat ze niet moest draven Boos!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:20

Ja ammehoelala, breng ze dan terug naar de ruitersportwinkel Tong uitsteken
Bewaar ze in een mooi doosje totdat je pony weer goed in conditie is, en totdat je haar mooi van achteren naar voren kunt rijden, zónder spoortjes!! Haha!
Het stomme is ook namelijk, dat paarden die alleen maar mét sporen worden gereden, niet meer reageren op een kuithulp.
Daarom is het ook zo belangrijk dat deze hulpen worden opgevoerd: éérst kuithulp, dán pas een strengere kuithulp, misschien nog een fase ertussen bouwen van een duw van de hak van de voet, en dan toch echt een tikje. Probeer hier eens mee te oefenen aan een longeerlijn, zodat jij je alleen maar hoeft te concentreren op je benen en niet op het sturen oid.
Je bent leergierig genoeg, dus dat komt echt wel goed!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:21

oke bedankt Haha! ( ben blij met jullie commentaar Haha! )

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:27

ik lees net tussen je berichtne dat je als impuls sporen heb gekocht ?! Op sommige fotos zie ik dat je je paard prikt.. Waarom wou je zo graag sporen hebben? Als ik jou was zou ik ze voorlopig afdoen Knipoog

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:30

dat heb ik niet gezegt, maar ik ga ze wel afdoen denk ik Knipoog

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:33

heb je wel gezegt Tong uitsteken
maare misschien kan je je paard meer beweging geven? hij is namelijk nogal dik Bloos

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:34

Schoudervoor? Bloos! Met sporen rijden omdat ze zo duur waren? Bloos!

Dit plaatje ziet er uit alsof pony totaal niet aan je hulpen is. Wat doet ze als je drijft? Dus 1 keer alleen je benen aan knijpt?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:35

Ja Amina, in een ander topic heb je dat gezegd, ook misschien dat het kwam vanuit de puberteit, hihi!
Maar... ik vind het fijn dat de de tips zo fijn vindt, maarrehm...
Ga je er ook iets mee doen? Clown

X_mareitje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:35

gewoon lekker zo door gaan en af en toe misschien hier fotos plaatsen zodat andere dus dit comentaar kunnen geven. en dan ook wat met het commentaar doen in der daad

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:37

wat ze doet? vlugger gaan natuurlijk! normaal heb ik bijna nooit een zweep nodig, maar nu was het echt heel raar, ik wijd het aan dat ze niet moest draven en zo een beetje lui werd, dat ik dan juist sporen heb aangedaan is gewoon toeval Knipoog

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:38

Puchje schreef:
Ja Amina, in een ander topic heb je dat gezegd, ook misschien dat het kwam vanuit de puberteit, hihi!
Maar... ik vind het fijn dat de de tips zo fijn vindt, maarrehm...
Ga je er ook iets mee doen? Clown

impulsief dingen doen akn toch Clown

en ik ga er zeker iets mee doen Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:39

Amina22 schreef:
wat ze doet? vlugger gaan natuurlijk! normaal heb ik bijna nooit een zweep nodig, maar nu was het echt heel raar, ik wijd het aan dat ze niet moest draven en zo een beetje lui werd, dat ik dan juist sporen heb aangedaan is gewoon toeval Knipoog

Waarom wilde je in de eerste instantie sporen dan?
Ik ben blijkbaar 1 van de weinige mensen die nog nooit een topic van jou gezien heeft Clown

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:43

Ja ik snap ook niet waarom je sporen hebt gekocht als ze gewoon sneller gaat als jij het vraagt. Je verpest je pony ermee want straks reageert ie helemaal niet meer op je been. Bovendien kan je je puberteit niet de schuld geven. Dat je ze gekocht heb kan ik me voorstellen maar je doet ze toch echt zelf om..

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:46

nou, ik ga hier niet zitten uitleggen hoe dat allemaal komt , ik had ook gevraagd om geen commentaar op die sporen te geven maar hoe ik rijd Knipoog

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:51

probeer je handen recht op te houden en niet zo met die dure sporen prikken Clown

succes verder

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:52

oke, maar ze ging echt niet vooruit, ik snap het nog steeds niet (dit ligt niet aan die sporen Knipoog)

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:53

Amina22 schreef:
nou, ik ga hier niet zitten uitleggen hoe dat allemaal komt , ik had ook gevraagd om geen commentaar op die sporen te geven maar hoe ik rijd Knipoog

en daar horen de sporen bij Knipoog
jij vraagt om tips met/ tijdens het rijden..
dus mensen geven aan dat sporen niet verstandig zijn...
Laatst bijgewerkt door Squit op 28-12-08 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:54

Amina22 schreef:

Je hebt pianohanden, je moet ze meer dragen en trotser op je paard zitten. Je moet je paard meer op de achterhand zetten en actief aan je been hebben, voordat je met schoudervoor of zelfs maar wijken begint. Sporen zijn om hulpen te verfijnen, en ook dat lijkt me hier nog nauwlijks aan de orde. Eerst de basis en de conditie van je paard, want die conditie schort ook behoorlijk wat aan. In tegenstelling tot wat iemand anders zei, vind ik haar eigenlijk nog dikker als op de eerste foto Nagelbijten / Gniffelen Ik zou maar ernstig uitkijken met hoefbevangenheid als het gras weer gaat groeien.

Edit: Of je pony nu vooruit gaat of niet, daar ZIJN sporen niet voor. Als je haar moet prikken om haar aan het lopen te krijgen, hoe wil je haar dan nog vooruit krijgen als ze op die prikken ook niet meer reageerd?

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:55

mooie foto's,
maar ze moet zeker afvallen Clown
wel een leukerd hoor.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-08 18:56

ze mag niet op de wei in de winer Knipoog