Wanneer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Wanneer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:42

Nee denk niet dat dit te beantwoorden is. Ik ken mensen die rijden al 12jaar paard en het is nog steeds een regelrechte ramp. Zelfs mensen op wedstrijdniveau die gewoon nouja uh daar niet thuis horen.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:35

Lieke schreef:
Ook al wil je het niet horen, maar ik denk toch dat er geen antwoord op je vragen mogelijk is. Het hangt niet alleen af van de ruiter, maar ook van de paarden waarop les wordt gegeven en de instructeur. Daarnaast, individueel of in een groep, zo ja hoe groot is de groep dan?
Alleen op je laatste vraag is wel een antwoord te geven, ik denk dat de meesten dat nooit zullen leren en zeker niet in een paar jaar tijd of met 1x per week rijden..

Precies. Vind het trouwens beetje vaag Bloos .

kivenkantaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:06

Sommigen hebben waarschijnlijk meer aanleg dan anderen. Er zijn mensen die het meteen oppikken en er zijn er ook genoeg die na een hele tijd nog steeds niet normaal kunnen zitten. En het hangt ook af van de frequentie waarmee je rijdt, en hoelang, en hoeveel druk je erachter zet om alles zo snel mogelijk te leren, lijkt mij.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:24

Wanneer je goed kunt paardrijden is van zoveel factoren afhankelijk! Bijvoorbeeld: hoeveel aanleg je hebt, hoe je conditie/lichaamsbouw is, je leeftijd (kinderen leren over het algemeen makkelijker en sneller dan volwassenen) kwaliteit van de instructie, kwaliteit van het paard dat je tot je beschikking hebt.

Een ding is zeker: 1 keer in de week 1 uurtje les schiet echt niet op. Dan zul je het eigenlijk nooit echt leren. Je moet gewoon heel veel vlieguren maken en zeker meerdere dagen per week rijden. Niet alleen les, maar ook zelfstandig aan de gang. Om alles te begrijpen zul je ook heel wat uren in de theorie moeten steken...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 17:49

Met een goed paard, goede begeleiding en een beetje talent kan je snel je basis ontwikkelen (en met snel bedoel ik een jaar tot twee jaar). Het is natuurlijk wel zo dat iedereen iets anders onder 'basis' verstaat. Ik versta onder de basis meer dan gewoon een paard kunnen rondsturen in elke gang. Basis is het juist doorhebben van de combinatie zit/been/hand en het kunnen geven van correcte basishulpen... En dat is iets moeilijker dan op het eerste zicht lijkt.

Het probleem is vaak dat ze beginnende ruiters, zoals jij, in een les steken met tien andere ruiters, waar dan weinig of geen theorie wordt gegeven, waar veel dingen verkeerd worden aangeleerd en waar je in principe maar wat rondhobbelt. Als je op die manier de basis wilt leren, dan ben je lang bezig, veel langer dan een jaartje of twee. Hoewel ze je op die manege wel doen geloven dat je super kan rijden (bij de verkoop van mijn paard is er een man komen rijden die in de manege op M-niveau reed. Ik rij zelf maar L, dus ik dacht: die man weet wel waar ie mee bezig is, laat hem maar eventjes voelen en zoeken. Op dat besluit ben ik snel terug gekomen! Mijn merrie is heel sensibel op hulpen, heel vlug, maar als je als ruiter foute hulpen geeft dan zal ze je dat ook wel vertellen. Meneer kon zelfs niet op de hoefslag blijven stappen, moest zijn zadel vasthouden in draf... En dan de 'schuld' op mijn merrie steken, want hij reed wel 'M-niveau' hoor)

Mijn tip: als je echt wel wat wil leren paardrijden, zoek dan iemand die je privéles kan geven, liefst nog op een eigen paard (van de lesgever bedoel ik dan). Theorie is voor mij ook super belangrijk in een les, een lesgever mag van mij een volledig uur volpraten... De eerste les (moeten er zeker geen tien zijn) mag van mij zeker aan de lijn, enkel en alleen voor de balansoefeningen.... Als klein kind werd je dat spelenderwijs aangeleerd, maar het mag bij volwassenen ook zeker niet vergeten worden (in stap/draf paard zijn oren aanraken, je eigen tenen aanraken, armen rondzwaaien,...). Als je maar één keer in de week kan/wil rijden, vind ik het ook heel belangrijk dat een lesgever je 'huiswerk' kan meegeven.... Theorie om te leren, boeken te lezen, filmpjes te kijken en daar vragen bij te noteren,...

Zonder de theorie, kom je er in de praktijk ook niet. Het ziet er allemaal simpel uit, maar dat is het niet. Zelfs 'gewoon' naar bv links afwenden, houdt veel meer in dan 'aan je linkerteugel trekken', zoals ze dat in veel maneges leren. Je hebt je binnenbeen nodig voor de stellen, je buitenbeen voor het sturen, je buitenteugel op je paard zijn schouders te begrenzen,...