Lastige springpony, Enorm veel bloed, en erg veel problemen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Re: Lastige springpony, Enorm veel bloed, en erg veel problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:34

Sun_Dancer schreef:
NonaWen schreef:
Doet ie ook zo met longeren? .. alleen longeren, geen zadel er op.. alleen hoofdstel, bitstukje, longeerlijn en zo te horen geeen zweep :p

Longeren is al zeker geen optie!
We hebben dit al geprobeerd, maar vanals ie het touw ziet, koerst ie snel weg, en is ie niet te houden...

Als ik jou was, zou ik het rijden helemaal staken voor zeker een maand, en je op je paardje gaan concentreren. Het is duidelijk dat dit beestje geen vertrouwen heeft in jou, en zoals ik lees is dat ook niet zo gek. Zoals al eerder al gezegd is, een paard weigert niet zomaar!!

Begin weer helemaal opnieuw zou ik zeggen. Dat jíj M rijd wil nog niet zeggen dat dit beestje dit ook aankan! Veel bloed of niet. Ga weer grondwerken (paardbegrijpen.nl <-- meer informatie.) Zorg dat het beestje jou als leider ziet en dat jij te vertrouwen bent! je zal hard moeten werken zn vertrouwen weer terug te winnen. Pas als de basis er weer inzit (Hij/zij volgt jóu en jij bent de leider. zonder halster en halstertouw dan he!) kan je beginnen met Longeren. En ook dit doe je weer helemaal vanaf het begin! Leer het paard dat longeren niét eng is. Want als je jouw paard niet eens ns kan longeren , hoe denk je dan dat je zo'n beest in bedwang houd als je erop zit? Laat hem eens ruiken aan het zadel enzo, zodat hij weet wat je doet, niet te snel en verdien zijn vertrouwen! Daarna kan je er rustig op gaan zitten, iemand die hem longeerd. Intresseert me geen bal of hij allemaal al weet hoe het werkt, Er zit ergens een fout en die moet er gewoon uit. daarna kan je los gaan proberen in een vertrouwde omgeving, en leer hem alles weer opnieuw, Pas als dit er allemaal in zit, en je L dressuur met hem aankan, zou ik pas weer gaan springen.

Veel bloed ofniet, een paard blijft een paard. en een paard die zo reageerd snapt er de ballen niet meer van, en heeft een nieuwe basis nodig. Het kost veel tijd, Maar da heb je ook wat. Heb je hier geen zin in? Dan verdien je geen eigen paard Knipoog

succes!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:35

weet je echt zeker dat het dier niets mankeert aan benen, rug enz? vaak staken ze niet zomaar, maar proberen ze iets duidelijk te maken wat wij alleen vaak niet begrijpen. bovendien zijn sommige dieren nu eenmaal niet in de wieg gelegd om te springen
succes iig, geduld is hier toch het beste.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:35

hier kan ik nou zo boos om worden: teveel bloed... mijn eigen engelse volbloed (100% bloed dus) kan ik een week niet trainen en dan erop gaan zitten. Hij doet geen pas fout! Zelfs als het stormt blijft ie gewoon onder me.

Hij wordt pas 'onhandelbaar' op het moment dat ie onzeker is of bang is voor iets: kortom het paard probeert je met dergelijk gedrag te vertellen dat ie iets niet kan!

Leer een paard eerst eens normaal naar je stem te luisteren door te longeren en grondwerk te doen, zeker met een paard met bloed is vertrouwen en rust heeeel belangrijk. Niet zomaar iedere ruiter erop kwakken. Deze paarden zijn zo sensibel daar moet je met respect en rust mee omgaan.

Sensibele paarden zijn snel bang en onzeker en gaan dan uitwegen zoeken: rennen, schrikken, steigeren.

Ik hoop dat je snel goed les gaat nemen van iemand die begrijpt hoe je met een bloedpaardje om moet gaan want dit gaat eindigen in ongelukken.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:39

ik ben het eens met onderstaande reactie. Grondwerk en vertrouwen opbouwen. Eerst alles rustig hebben voordat je gaat springen, en ook dat opbouwen.

en als jij niet rijd met 'm. Staat hij dan op stal? Of kan hij meerdere uren (dus geen 20 minutjes ofzo) nog steeds los staan?
Als ik mijn paard namelijk 2 dagen niet zou rijden en niet veel mee doen en ze staat op stal wordt het ook een vliegende kanonskogel ..

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:44

hallo

ik heb dat ook gehad maar er is 1 ding dat je zeker niet moet doen (ik weet niet of je dat doet hoor;)) en dat is je pony slaan of schoppen als die weigert anders wordt het achteruit lopen enzo alleen maar erger.
dan wordt die met naar de hindernis aanrijden ook rustiger en gaat die niet meer achteruit enzo.
en probeer de pony de weg te laten vinden naar de hindernis toe.
ook met het landen in de gallop dat probleem heb ik ook gehad en toen zat mijn paard vast in de rug en toen ben ik met haar naar de kraker geweest en nou doet ze het allemaal perfect.
we zitten nu op een niveau van 1.20

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:51

Ik rijd ook een paardje met heel wat bloed; zalig beestje, kan doodbraaf met kleine kindjes rondstappen en kan daarna in volle rengalop met mij op een veld crossen. Het feit dat het een bloedpaardje is, veranderd de zaak niet.

Mijn paardje weigert ook heeeel veel; is volledig gezond; wees er zeker van, ze kàn springen; maar dat is altijd omdat ze geen vertrouwen heeft..
Als ik naast haar sta en haar naar een sprong leidt om haar eraan te laten snuffelen voelt ze dat het ok is.
Soms laat ik haar er tijdens het rijden eens over springen zonder mij erop; en eenmaal ze weet dat het niet eng is, is het gedaan met weigeren.

Je moet beseffen dat het heeel wat tijd in beslag zal nemen voor je een lààg klein parcourtje zal kunnen springen, en je zult je pony nog vele keren uitschelden en Onhandelbaar noemen, maar bijt door en het komt zéker goed.

Onthoud; geen enkel paard wordt onhandelbaar geboren, er zijn altijd mensen die aan de oorzaak daarvan liggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:50

dit klinkt als pijn, ik zou eens eea laten uitzoeken.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:19

juist bij paarden die hoog in het bloed staan,is het zaak om te zorgen dat jij er mee om kunt gaan,dan zal hij zijn energie op een goede manier gebruiken.
er schort blijkbaar heel wat in jullie verstandhouding.
de taak aan jou om een andere manier van die paard benaderen te vinden.
krijg je les?
ik krijg een beetje het gevoel dat jij een "scheurmonster" bent,en dit paardje juist met gevoel gereden moet worden.
correct me if i'm wrong Lachen

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:37

Goh, kerstvakantie? Knipoog

Ik ga helemaal mee met het al gegeven commentaar. TS, ga helemaal terug naar de basis. Je zegt dat het niet aan de hoogte ligt, dat die pony makkelijk 1.20 kan.. Bijna elk paard kán in principe over de 1.20 komen, maar ze moeten het ook dúrven en op de juiste manier doen, niet zomaar er overheen jakkeren. Begin heel laag en werk aan de techniek en vooral het vertrouwen van je pony. Geef hem de tijd om op zichzelf en op jou te durven gaan vertrouwen. Dit bereik je niet door hem op zijn sodemieter te geven en vanuit stilstand over een sprong heen te duwen, maar door hem met veel gevoel en geduld te rijden.
Je zegt zelf dat het paard een verleden heeft en jullie niet vertrouwt, dan is het toch logisch dat hij zo reageert? Dat trauma verwerkt hij echt niet door nog eens flink op zijn sodemieter te krijgen..
Verder vraag ik me af hoe jullie hem op het goede voorbeen willen laten laten landen als hij daardoor valt?? Lijkt me toch dat je dan iets verkeerd doet..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:46

Die dagen dat hij niet gereden wordt, wat doet hij dan? Staat hij dan gewoon buiten of alleen in de boks?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:50

Mijn pony is vroeger ook mishandeld en durfde ook niet te springen,heb het wel geprobeerd maar ben gestopt.Wanneer hij iets echt niet prettig vond stopte ik er mee, ik kon nog zat andere dingen met hem doen.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:31

een paard kan uit zoveel verschillende redenen stoppen en staken.
pijn kan een oorzaak zijn.
niet goed opgeleidt is heel vaak een hele grote oorzaak, wordt zo vaak gewoon maar wat aangerommeld met springen.
beleren met springen hoort ook ontzag bij, eerste keer stoppen voor een kruisje mag, 2e keer mag niet. en dan moet je niet wegrijden en opnieuw aanrijden maar er overheen laten stappen, das punt 1, duidelijk maken dat er maar 1 weg is, de overkant.
daarbij komt het vertrouwen, als je ruiter onzeker is wordt een paard dat ook, en hoe hoger een paard in t bloed staat hoe sensibeler.
paard kan ook het vertrouwen verliezen doordat bv, de ruiter steeds slechte afstanden rijdt, paard krijgt fout en wordt daardoor bang.

als een paard vroeger op welke manier dan ook mishandeld is wil t niet zeggen dat deze daardoor niet durft te springen.
het zit hem in de opleiding, vertrouwen en consequent zijn.

het is zonde dat er tegenwoordig heel veel mensen zijn met geen of weinig verstand van paarden en de opleiding hiervan, en daardoor gewoon maar wat knommelen.
er gebeuren niet voor niks zo veel ongelukken.
een paard is een dier, deze heeft niet het verstand van een mens. een paard reageert op handelingen van een mens, of deze nu goed of fout zijn, en zijn ze fout dan krijgt een paard de schuld, deze is dan onhandelbaar en gevaarlijk, terwijl het probleem gewoon bij mens ligt!!
les en begeleiding is 100% belangrijk en niet voor alles hier advies gaan vragen, daarmee kun je geen paard verzorgen en opleiding.