een paar probleempjes

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 21:33

bovendien vroeg ik om wat tips en geen gezeur......ik ben by the way geen halfgevorderde ruiter maar een gevorderde ruiter die door prive omstandigheden de laatste tijd niet goed kan ontspannen...daarom vroeg ik tips maar ik heb wel vertrouwen in mijn pony daar niet van..ik ben ook niet stom!!!!En het was niet mijn idee om dat 'elastiek' te gebruiken maar mijn zus omdat zij iemand kent met SUPERveel ervaring die dat ook gebruikt maar we gaan er nu mee stoppen met die dingen dus maak je maar geen zorgen. Natuurlijk wil ik het beste voor m`n pony want ik hou ontzettend veel van hem!!! Ik rijd nu ook niet meer dan een paar voltes en gewoon over de hoefslag.... Ik ben ook al jaren bezig met paarden en ik moet natuurlijk nog steeds leren maar wie niet??Niemand maakt mij wijst dat jullie niks meer hoeven te leren.............

Wat ik bovendien ook tegenstrijdig vind is dat ik berichtjes heb gelezen waarin de meeste van jullie het mee eens waren om een jonge pony met de slof te rijden (terwijl ik net in de paardenwinkel heb gehoord dat groffer is dan een dat elastiek ofzow dus ja.....die heb ik dus bewust neit gekozen) Dus wat vinden jullie nou?Want ik ben nu dus niet zeker.....omdat de meesten in andere berichtjes zeiden dat het opzicht best kon...en ik weet WEL waar ik mee bezig ben.
Dus als jullie nog nuttig tips hebben bijv. goede oefeningen voor een jonge pony hoor ik het graag....
En hij is dus bijna 5..en al bijna 2 jaar onder het zadel. Bovendien word hij niet naar beneden getrokken alleen kan hij zijn hoofd nu neit helemaal de lucht in steken en bovendien is die thiedemann wat te groot dus heeft praktisch geen effect en kan gewoon normaal lopen.......want de boog is enorm maar dat doet hij dan zelf..............

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 21:34

Met boog in iets bedoel ik een boog in de bijzetteugels...........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 21:56

[quote="spoekie"]......ik ben by the way geen halfgevorderde ruiter maar een gevorderde ruiter die door prive omstandigheden de laatste tijd niet goed kan ontspannen...daarom vroeg ik tips maar ik heb wel vertrouwen in mijn pony daar niet van..ik ben ook niet stom!!!!

Sorrie hoor maar je krijgt hier hele goeie adviezen van mensen die heel serieus met paarden bezig zijn.

je krijgt adviezen van een Runningkawa die al langer op paarden zit als jij en je zus oud zijn, van een drJacksel van een PriscaZ. Sla deze adviezen niet in de wind doe er wat mee. Wees je ervan bewust dat deze mensen niet reageren om jou af te vallen maar om jou te helpen.

Imo is een 13 jarige die 4 jaar op een manege rijd een beginnende/ halfgevorderde ruiter die beter kan luisteren naar wat er aangeboden word aan hulp dan op deze manier te reageren

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 22:06

Ik rijd 4 jaar op de manege maar ik rijd al paard sins ik 4 ben...en heb toen ook al superveel met paarden gedaan....

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 22:06

als ze hulp aanbieden hoeven ze degene trouwens niet meteen de grond in te boren......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:10

spoekie schreef:
Ik rijd 4 jaar op de manege maar ik rijd al paard sins ik 4 ben...en heb toen ook al superveel met paarden gedaan....

Dan alsnog ben je pas 9 jaar met paarden bezig. Doe er wat mee of vraag het niet. Ik zie ook niet dat je de grond in geboord word. Ik zie alleen meningen die anders zijn dan jouw mening. Ik kan me voorstellen dat dit als vingerwijzend overkomt maar dat is niet zo bedoeld. Wij zijn allemaal volwassen mensen die proberen jou te helpen met jouw probleem misschien is het toch handig om naar deze adviezen te luisteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 22:51

gijsenkim schreef:

je krijgt adviezen van een Runningkawa die al langer op paarden zit als jij en je zus oud zijn,

Snif, dat betekend dus dat ik echt al oud ben Huilen Huilen
Boehoooooo Verdrietig

Maar verder heeft ze wel gelijk, ik en zeker ook de anderen, geven hier alleen maar tips in de hoop dat je er wat aan hebt, niet om gemeen te zijn.

Verder kom je eerlijk gezegd pas net kijken in de paardensport, ook ik, ook al ben ik zoveel ouder (snif) vind mezelf nog lang niet gevorderd.
En dan zonder gemeen te zijn, ben ik toch net wat verder Lachen

succes.

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:48

Tsja, ik zou mezelf dus nooit een 'goede' ruiter noemen, eenvoudigweg omdat ik niet alle problemen die ik tegen kom op kan lossen... Pas op het moment dat ik elk probleem wat ik tegenkom op zou kunnen lossen zou ik mezelf een goede ruiter noemen, tot die tijd ben ik nooit uitgeleerd en zal ik dus blijven luisteren naar de adviezen van anderen die toevallig al met dat probleem te maken hebben gehad of die gewoon meer ervaring hebben dan ik en die dus advies kunnen geven.
Ik kan niets meer doen dan jou aanraden hetzelfde te doen...

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:56

Voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts. Ik rijd nu 6 jaar en probeer niet ieder paard aan de teugel te rijden.
Als jij niet ontspannen bent is je paard dat niet en een gespannen paard krijg je niet aan de teugel. Hooguit in de krul, als je snapt wat ik bedoel.
Laat die teugels maar eens hangen. Rijd op je zit en met je benen!
En die hulpteugels..... Weg ermee!
Zo werk je teveel aan de voorkant en krijg je die achterhand er niet bij.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 16:10

Hoi,

oke....mijn vakantie is net begonnen (Jippie) en nu ga ik dus jullie adviezen opvolgen en lekker veel oefenen op het ontspannen.....en natuurlijk geen hulpteugels er dus aan..........(dat zei ik dus sowieso al dat ik die eraf zou doen). Ik weet ook best wel dat eigenlijk niemand een goede ruiter is maar (sorry ik moet ff arrogant doen) ik ben toch wel ongeveer net zo goed als mijn zus...en die is dus bijna 21 en rijdt zo`n 11 jaar.......iEn natuurlijk weet ik ook wel dat ik een geen SUPER goede ruiter ben maar ik wou gewoon ff zeggen dat ik toch wel weet wat ik doe maar van die hulpteugels was mijn zus der idee en nu dachten jullie dat ik zo slecht bezig was, terwijl het zeg maar door mijn zus kwam. En natuurlijk denk je wel nou zij rijd al langer dus zij zal het wel weten (dus blijkbaar niet altijd!).
Ik heb by the way ook al de oorzaak gevonden van mijn spannen en dat is niet echt van angst maar komt doordat ik me best wel druk maak over privezaken thuis......En ehmm.....ik geloof dat het dat altijd was oh ja, en dan nog 1 klein ding als iemand niet openstaat voor ideeen van anderen is het eigenlijk mijn zus! maar dat doet er verder niet toe.......nou ik hoop dat het werkt (en ja, ik weet het dat komt niet in 1 keer maar dat wist ik hiervoor ook al).
En dan nog het allerlaatste ding......ik rijd sowieso al heel erg op mijn zit want ik hou totaal niet van trekken naar mijn mening is dat 1 van de grootste fouten die je kunt maken tijdens het rijden...(om te trekken om je pony langzamer te laten gaan enz. enz.)

Faustie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:27

Nog even over dat 'aan de teugel' ...
Als je er bewust niet mee bezig bent, komt het sneller dan verwacht.
Ik heb een tijdje terug besloten om Faust met zijn hoofd in de lucht te laten lopen. Nu zijn we 2 maand verder en loppt hij al veel meer ontspannen.
Gewoon niet aan denken, dan komt het echt waar vanzelf.

Succes iig!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:55

spoekie"]
Wat ik bovendien ook tegenstrijdig vind is dat ik berichtjes heb gelezen waarin de meeste van jullie het mee eens waren om een jonge pony met de slof te rijden (terwijl ik net in de paardenwinkel heb gehoord dat groffer is dan een dat elastiek ofzow dus ja.....die heb ik dus bewust neit gekozen)
[/quote]

Naarmij mening, kan een slof in handen van een kundige (ervaren) ruiter minder schade aanrichten dan een stiek in handen van een onervaren / minder ervaren ruiter.

[quote="spoekie schreef:
en dan nog 1 klein ding als iemand niet openstaat voor ideeen van anderen is het eigenlijk mijn zus!

Volgens mij was het je zus die vroeg of wij vonden of ze al dan niet de stiek moest gebruiken en ook waarde hechte aan het advies dat ze daarover kreeg.

O ja, je zus zei dat jullie veel buiten reden en hij daar lekker mocht ontspannen. Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens, als je een keer naar het bos gaat als afwisseling lijkt me dit prima. Maar als je voornamelijk in het bos rijdt kan hij daar ook prima dressuurmatig getraind worden.

Ten slotte, volgens mij heeft niemand hier gezegd dat hij/ zij niets meer hoefde te leren. Tuurlijk moet iedereen nog bij leren (soms krijg je de indruk dat hoe meer je leert, hoe minder je weet), maar dat neemt niet weg dat je niet naar de raad van anderen hoeft te luisteren....

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:06

Ik kon een paar maand geleden twee paarden gaan verzorgen. Deze werden met stiek gereden. Ik heb gekozen om het niet te doen.
Ik rijd nu weer een maand of 4, na er 5 jaar uit te zijn geweest. Ik vond gewoon dat ik er te weinig ervaring voor had.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 00:14

hej richtje,

Bedankt voor je advies!
ik snap wat je bedoeld over het buitenrijden (dat hij daar ook dressuurmatig getraind kan worden). Is zeker waar! Ik heb forrest alleen niet gekocht om echt dressuur mee te rijden...ik vind mezelf namelijk niet goed genoeg daarvoor en heb bovendien ook geen tijd om echt hard te trainen. Forrest heb ik gekocht als recreatie pony. ik heb nog een andere pony (hij is vandaag gecastreerd...vond het toch wel een grote stap moet ik zeggen...). Met deze pony wil ik later misschien wel meer gaan doen op dressuur gebied, maar alleen als ik daar tijd genoeg voor heb en goede begeleiding kan krijgen! ow ja haha mijn punt was dus eigenlijk dat het niet echt de bedoeling is om forrest echt dresuurmatig te gaan rijden (op hoger niveau dan he), dus vind ik het ook niet echt nodig om dit tijdens het buitenrijden te gaan "trainen". Ja dat bedoelde ik er eigenlijk mee....want idd zoals je al zegt: met buitenrijden kun je dit best oefenen!

Mensen verder nog bedankt voor alle adviezen! ik zal er zeker wat mee doen!
ow en vinden jullie het slecht als ik forrest alleen voor recreatie hou? of vinden jullie dat zonde van zo'n jonge pony (ik denk nl dat hij het onder goede begeleiding niet slecht zal doen in de sport...als hij daar aan toe is)?
Ik hoor het graag!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 10:11

Nee hoor rij het beessie lekker recreatief. Het is makkelijker om een paard dat altijd recreatief gereden is later dresuurmatig op te leiden dan een paard van 12 dat altijd in de binnenbak is geweest en met zn kop in de krul mee naar buiten te nemen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 10:42

Lekker om vooral recreatief te rijden, dat houdt delol om te rijden er makkelijker in. Wat al eerder gezegd werd is wel zo (denk ik) een paard gaat vanzelf ontspannen en je handen zoeken voor aanleuning. Mijn paard is nu herstellende van een ruim 3 maanden durende verkoudheid, dus het langste wat ze van de veearts mocht lopen was 30 minuten. Ik ben nu bewust weer eerst lekker aan het rijden met alleen wat stelling en buiging en verder weinig tot geen hand en toch loopt ze aan de teugel als ik wil gaan stoppen. Ze voelt dat ze dat nu zelf mag kiezen en kiest er toch voor.
Even over dat alles al weten en kunnen. Ik weet en kan absoluut niet alles. Ik rijd er zelf contant fouten in die ik er weer uit moet zien te krijgen en de meeste fouten rijd je als je te snel wilt. (ook uit eigen ervaring)

sophie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 15:25

het is prima om lekker recreatief met Forrest te rijden. ik acht het ook absoluut niet bewezen dat een sportpony per definitie gelukkiger is dan een recreatiepony (misschien soms zelfs wel het tegenovergestelde, volgens mij zijn lang niet alle paarden concoursgeil. bovendien, hoewel er ook een heleboel pony's zijn die het wel leuk vinden: wat ie niet kent, zal ie ook niet "missen"). en daar gaat het uiteindelijk toch om, om het welzijn van je pony.

let er alleen, juist bij een jonge pony, wel op dat je de hulpen goed onderhoudt. dat zou je een hoop ongelukken (een ongehoorzame pony in het verkeer is bloedlink) en problemen (bijv bij een eventuele verkoop) kunnen besparen. dit hoeft helemaal niet super technisch te zijn, met gewoon een beetje stelling vragen en wat overgangetjes rijden ben je al een heel eind. en dit kan makkelijk buiten zoals je zelf ook al zei.

veel plezier allebei!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 19:23

Het lijkt mij prima om gewoon lekker recreatie met hem te rijden. Zeker als de pony daar (ook) plezier in heeft, is het misschien wel veel leuker voor hem, dan wedstrijden rijden.
Maar zorg wel voor een goede basis, dan heb je (wat juist buiten belangrijk is) betere controle over hem en met een sterke rug (ed) gaat je pony ook langer mee.
Veel plezier met hem!

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:47

ok mensen bedankt voor jullie meningen....hehe ja ik weet niet wat ik er verder nog van moet zeggen....topic gesloten lijkt me!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:24

Ik heb het topic niet gelezen, maar ik weet wel dat je les moet nemen, "zo van die dressuurdingen" hallo, waar ben jij mee bezig?
En aan de teugel vechten? In de krul bedoel je dus, en klungel maar gezellig voort met bijzet?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:20

Angelke, misschien moet je eerst even de rest van het topic lezen.

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:52

Kan ie al naar de mestplaats??