Haflinger Storm 1e keer @work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaBiNa_S

Re: Haflinger Storm 1e keer @work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 18:54

hooi!! je doet het al wel goed hoor!! maar let op dat je soms neit te veel naar achter gaat!! idd , hij mag iets minder diep.. voor de rest goed!!maar blijf wel oefenen!!

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:15

je houding zegt mij ook dat je ontiegelijk aan het terug trekken bent.
en ik zie bijna geen ontspanning, ook al is het een momentopname.
ik vind het wel een leuke haf om te zien ( lijkt mij een eigenwijze ? ).

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:16

terug trekken bedoel ik hangen ....,
achterover zitten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:19

Ik heb helaas ook het idee dat je veel meer met je handenaan het rijden bent i.p.v. met je beneb...

Vraagje: Als hij inderdaad zo slecht voorwaarts is, waarom werk je daar dan niet aan....Laat dat aan de teugel laten lopen maar even voor wat het is en ga hem actief maken, veel schakelen, voorwaarts moettie! Haha!

Om heeeeeeeeeel erg eerlijk te zijn is dat het werk dat je in het begin had moeten doen, anderhalfjaar terug, dan pas teugelwerk. Maar soms moet je een pas terug doen om weer vooruit te komen! Voelt rot, is het ook, maar het helpt wel!

Veel succes met je knappe Haf!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:20

Als ik zo naar de foto's kijk heb ik het idee dat je te veel bezig bent met zijn hoofdhouding, het nagefelijk lopen.
Je haf valt op veel foto's op de voorhand. Probeerde te schakelen in je tempo, om hem goed op zijn achterbenen te krijgen.

Zelf mag je je handen wat minder streng gebruiken en je hakken beter uit drukken.

Je hebt een hele leuke haf, jullie komen er wel!

xXlouiseXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:23

ik vind het een erg leuk paardje vooral dat hartje op zijn kont...
hij loopt redelijk netjes, alleen een beetje diep
vind het leuke foto''s hoor en van die mist merk je niet veel:d

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 10:25

Adil18 schreef:
Vraagje: Als hij inderdaad zo slecht voorwaarts is, waarom werk je daar dan niet aan....Laat dat aan de teugel laten lopen maar even voor wat het is en ga hem actief maken, veel schakelen, voorwaarts moettie! Haha!

Om heeeeeeeeeel erg eerlijk te zijn is dat het werk dat je in het begin had moeten doen, anderhalfjaar terug

Maar daar ben ik toch ook mee bezig?
Geloof me, dat is zowat het enige waar ik die 1,5 jaar mee bezig ben geweest Knipoog
Veel buiten gereden (rechte lijnen dus om makkelijker te laten schakelen), balans laten zoeken, ontzettend veel overgangen rijden enz enz.
Alleen hij is echt ontzettend flegmatiek en dat rijdt echt heel moeilijk.
Eerst probeerde ik hem scherp te maken door veel overgangen te rijden en daarin erg consequent te zijn, maar dan in een normaal basistempo.
Nu ben ik net zo consequent, maar rijd hem wat meer terug; zodat hij juist de kans krijgt om te kunnen reageren.
Hij heeft gewoon nog erg moeite met de balans, waardoor ik hem niet in een normaal tempo kan rijden en dan ook nog kan verlangen dat hij daarin nog gaat verruimen.
Dat aan de teugel lopen is voor mij niet belangrijk, ik ben niet voor niets pas sinds een paar maanden wat meer gericht aan het werk, het jaar daarvoor heb ik dus aan sturen, remmen, beenhulpen gewerkt.
Maar hij moet nu ook leren met 'druk' op het bit te kunnen lopen, dat vind hij gewoon nog wel moeilijk.
Als ik hem bitloos rijd, buiten of aan de losse teugel dan loopt hij stukken vlotter en reageert dan beter.
Maar zodra je maar een klein beetje druk hebt gaat hij al langzamer.
Daar ben ik dus sinds een paar maanden mee bezig, om hem te leren ook dan voorwaarts te blijven lopen.
Daarentegen loopt hij erg licht in de hand en biedt het zelf ook aan; zodra je de teugels oppakt gaat hij al kauwen enz.
Bovenstaande heb ik grotendeels ook in de beginpost uitgelegd Knipoog
Dat dit uit deze foto's niet blijkt begrijp ik.
Ik heb de film van gisteren nog niet terug gekeken of ge-edit, maar heb dit stukje ook expres even laten filmen zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel. Moet helaas vandaag en morgen de hele dag werken dus kan er pas maandag mee bezig...

Hoe rijden jullie een mega-flegmatiek paard?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 13:36

Leuke haflinger, maar hij loopt ontzettend op de voorhand. Het lijkt ook of hij erg in je handen hangt. Probeer hem beter/meer voorwaarts te rijden, zodat zijn hoofd meer omhoog komt. Ik vind het er behoorlijk storend uitzien. Echter, de foto die je later geplaatst hebt, van de zomer, ziet het er veel beter uit. Storm draagt zijn hoofd meer.

Op somminge foto's vind ik de pony nogal stug in de mond lijken. Dan heeft ie nogal een verwrongen bekkie.

Mijn tip zou zijn: werken aan het goed voorwaarts gaan op je been, zodat hij zich meer op kan richten.

Lalalauraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 16:08

leuke haf, en dat hartje Haha! haha erg leuk
maar zoals al eerder gezegd, hij loopt te diep en hangt te veel in je handen. misschien helpt het door veel overgangen te maken en hem goed voorwaarts te houden?
maar zie zeker wel potentie en jullie zijn een leuke combi! succes!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 18:27

He An, ziet er netjes uit! Heel vreemd dat het lijkt alsof ie hangt, hij is juist altijd zo mooi los aan de voorkant, je hoeft er eigenlijk bijna niks aan te doen. Verward
Nog ff doorlessen met Frans en je komt er wel, hij is iig wel vooruit gegaan, hij loopt nu veel constanter zeg maar.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 20:57

ik lees dat je hem terug wil rijden continu, maar laat hem eerst op zn eigen benen lopen. van achter naar voren. lekker de achterhand er onder. en dan terug gaan rijden op je zit. Verder is alle commentaar al gegeven.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:48

Niet continu, maar wel om te controleren of hij voorwaarts wil reageren en of hij goed aan het been staat. Dus ik ben eigenlijk continu aan het schakelen in alle gangen, met name in de draf.
Kunnen jullie je vinden in het idee wat de instructeur heeft aangedragen, dus tempo wat lager zodat hij dan nog 'over' heeft om te kunnen reageren? Of hebben jullie zelf andere ideeen erover; er gaan meer wegen naar Rome Lachen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:55

Probeer in galop rechtop te zitten
Verder leuke haf Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:27

Dankjewel, zal er aan denken Lachen
Ik ga morgen even kijken of ik filmpjes kan plaatsen hier, heb al een deel bekeken in elk geval.

Zie trouwens dat ik vanmorgen automatisch stond ingelogd op naam van mn zus, zat op haar pc

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:27

Ziet er leuk uit hoor Lachen

Maar zoals al vaker is gezegd:

Wat meer naar voren zitten, je 'hangt' een beetje naar achteren.
En ook op sommige foto's valt hij wat op de voorhand.
Ook loopt hij wel te diep.

Veel succes nog verder! Hopelijk lukt het je om dat wat te verbeteren Knipoog

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:58

anniee schreef:
Maar hij moet nu ook leren met 'druk' op het bit te kunnen lopen, dat vind hij gewoon nog wel moeilijk.
Als ik hem bitloos rijd, buiten of aan de losse teugel dan loopt hij stukken vlotter en reageert dan beter.
Maar zodra je maar een klein beetje druk hebt gaat hij al langzamer.

Hoe rijden jullie een mega-flegmatiek paard?

Ik ben het eens met wat al eerder gezegd is: je hangt achterover en bent (daardoor) te streng met je hand.
Dat je hem wil leren met druk op het bit te lopen, oké, maar die druk moet wel verend zijn en dat is waar het mis gaat.
Op de foto's is duidelijk te zien dat je te streng bent, dit zijn natuurlijk wel momentopnames, maar ze vertellen wel dat jij verscheidene momenten te streng bent. Probeer iets gevoeliger met je handen/armen te rijden. Ga eerst bezig met rechtop zitten en een lichte verbinding met de mond, pas als jij goed in evenwicht (onafhankelijk) kan zitten, kan je correct inwerken met je handen.

Dit probleem heeft er ook alles mee te maken dat hij zo op de voorhand loopt: je paard kan de achterhand er niet onderbrengen, omdat hij zijn rug niet goed kan onstpannen (boller maken).

Die foto die je later hebt geplaatst, ziet er idd beter uit; je houding is beter. Je werkt echter wel stug (wel minder stug dan de foto's in dit topic) in met je hand en je paard is te traag in het wegzetten van de benen.

Dat hij nu lui is, is niet alleen zijn schuld en dat uit zich wel als je bitloos/met een losse teugel rijdt (aangezien hij dan wel vlotter is). Ik zou daarom echt eerst met jezelf bezig gaan, zorg ervoor dat de druk die je op de teugels neemt, gevoelig ontvangen wordt in je handen. Je instructrice kan je daar vast goed bij helpen.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 20:03

hmm ik zie toch vrij duidelijk een paard dat spanning op de kaken heeft en naar voren duikt en en ruiter met spanning in de rug. het lijkt alsof je kost wat kost je rug mooi recht wil houden, maar daardoor komt het verkrampt over. rug en buikspieren even hard laten werken, niet enkel vanuit je rugspieren je rug recht houden!
wat gebeurt er als je tijdens het draven bv de teugels los laat? kan hij ontspannen en met 'swung' draven aan de losse teugels, of gaat hij dan al gauw te hard of als een hark door de bochten?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 22:39

Hij gaat dan niet te hard, maar enige vorm van buiging kan ik dan wel vergeten zeg maar. Hij gaat dan dus wel als een plank door de bochten. Ik heb hem afgelopen zomer ook een tijdje aan een wat langere teugel gereden na een bezoek aan een open dag a la ADB. Dat pakte hij heel goed op, zocht zelf mooi mijn hand op en liep mooi vlotjes. Maar daarentegen ging het inbuigen echt heel erg moeilijk en toen ik hem weer eens op de oude manier oppakte in de bak was hij echt zo stijf als een plank.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:54

anniee schreef:
Hij gaat dan niet te hard, maar enige vorm van buiging kan ik dan wel vergeten zeg maar. Hij gaat dan dus wel als een plank door de bochten. Ik heb hem afgelopen zomer ook een tijdje aan een wat langere teugel gereden na een bezoek aan een open dag a la ADB. Dat pakte hij heel goed op, zocht zelf mooi mijn hand op en liep mooi vlotjes. Maar daarentegen ging het inbuigen echt heel erg moeilijk en toen ik hem weer eens op de oude manier oppakte in de bak was hij echt zo stijf als een plank.

De oude manier is dus met teugels strak hem in stelling trekken?? Verward

Dat hij daarin stijf is als je het een tijdje niet gedaan hebt, is logisch. Zijn lichaam moet het ook aankunnen.. Als je met teugels de stelling en buiging er in trekt, krijg je nooit een mooi voorwaarts paard met de achterhand er onder.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:58

Ik denk dat je paard op dit moment zo duikt omdat jij heel erg bezig bent met dat terugrijden. Dat is natuurlijk voor jullie allebei nog nieuw dus je moet er zelf ook nog wat handiger in worden. Als ik jou was zou ik de teugels iets langer laten, meer zoals op de zomerfoto. Laat het paard draven en probeer hem dan vanuit je zit terug te rijden. Dat doe je dan door dieper in je zadel te gaan zitten, je wil als het ware naar de grond. Als je lichtrijdt kun je dat wat langzamer gaan doen. Dit kun je ondersteunen door je handen te sluiten, dus niet je hele hand naar je toe, maar gewoon sluiten. Ook op het moment dat je terug wil rijden moet je je been aan je paard houden om te zorgen dat hij actief blijft lopen. Op de foto waarbij staat da je terug rijdt (foto 7) zie je duidelijk dat de impuls weg is en dat de achterhand er niet meer onder zit.
Zodra je langzamer gaat ga je weer mee in de beweging, word je lichter en open je meteen je handen. Ik heb een beetje het idee dat je nu je paard vast blijft houden. Praat evt ook eens met je instructeur over de juiste manier van terug rijden.

Op zich vind ik dit geen gekke manier om een flegmatiek paard te rijden. Als ie echt zoveel moeite met zijn balans heeft lijkt het me idd niet eerlijk om hem vragen nog verder te verruimen. Ik vraag me wel af hoe het komt dat een paard na anderhalf jaar nog zoveel moeite hiermee heeft. Heeft je instructeur daar iets over gezegd?? Of heeft ie misschien gezegd hoe hij dat op wil lossen?? Ben wel erg benieuwd.

Ik zou idd wel veel overgangen blijven rijden en daar heel consequent in zijn. Maar als het idd verruimen is wat hij niet aankan, is hij dan wel aan je been in een overgang stap-draf, of halt-stap?? Want dat moet dan dus geen probleem voor hem zijn.

Je sturen vind ik idd ook wel erg streng met je binnenhand. Ik geloof dat je zelf ook wel weet dat je binnenhand veel meer naar voren zou moeten, maar let daar echt heel goed op. Dit is niet echt fijn voor je paard en hij leert er ook nx van volgens mij. Hij hoort een volte/wending te maken op je binnenbeen en buitenteugel. Je binnenteugel houdt alleen maar licht contact voor een lichte stelling. Dit ziet er nu meer uit alsof de hals en het hoofd in een soort komma naar binnen getrokken worden door jou strenge hand. Het lichaam volgt deze buiging helemaal niet en het hoofd en de hals zitten ook niet mooi op de lijn die je rijdt.
Het zou best kunnen dat je paard soms met teveel stelling loopt en dus jouw been plet om je strenge binnenhand te ontwijken.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:03

Heel goed verwoord Aurora3, mijn reactie was een beetje bot, mijn excuses Lachen

Enne.. Ondanks dat je aangeeft dat hij zo flegmatiek is, heeft hij op alle foto's wél zijn oren naar jou gericht! Als je iets subtieler wordt in je teugelhulpen, heb je een veel gevoeliger paard onder lopen Ja

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 09:26

Bedankt voor je uitleg Aurora, daar kan ik me wel in vinden Lachen
En het lijkt op de foto's echt erger dan het in het echt is hoor, maar ja dat is natuurlijk gemakkelijk gezegd, dat weet ik Knipoog
Maar ik was al net zo verbaasd over de foto's als Lepeltje, dat is de bijrijdster van mijn andere pony en die ziet mij dus altijd rijden. Hij loopt gewoon ontzettend licht aan de voorkant, dat valt aan de foto's inderdaad niet af te zien. Het terugzitten is een momentopname van nu, want dat doe ik normaal dus niet maar deed ik blijkbaar om het tempo wat terug te rijden (net zoals je vaak voorover gaat zitten als je voorwaartser wil zeg maar). Ik heb trouwens nu een ander zadel, dressuur, dus zal eens kijken of vriendlief weer meewil om foto's te maken. Ben benieuwd hoe ik er dan opzit; heb er nu 1x mee gereden.

Oja, het lijkt op deze foto's ook alsof Storm constant zo loopt, maar dat is niet zo.
Vriendlief maakt alleen wel alleen maar foto's op de momenten waarop hij denkt dat Storm goed loopt.
Dus als hij met zijn neus in de lucht loopt bv dan maakt hij geen foto's.
Hij loopt dus niet een half uur zoals hij op deze foto's loopt, wel heb ik daar geen foto's van Knipoog
In hoeverre dit momentopnames zijn kan ik dus zelf niet zeggen omdat dit de enige foto's zijn die ik heb, kan dus niet een verhouding aangeven ofzo.

_Lieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:46

Ik vind dat het er leuk uitziet voor zo'n jong paard Knipoog

Je geeft zelf al een paar puntjes aan die je kunt verbeteren en ook dat je veel bezig bent met schakelen en balans, dus dat is hartstikke goed!
En voor als je met die balans bezig bent, probeer dan je benen langer te maken en vooruit te kijken. Als je je benen langer maakt en wat meer 'naar achteren' legt, ga je ook wat rechterop zitten (omdat je bovenlichaam soms wat terug werkt, wat al eerder werd gezegd) Knipoog

Succes verder Haha!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 12:55

Ik vind wel dat je hand er op de meeste foto's heel vriendelijk uitziet hoor. Alleen in de wendingen iets minder. Maar over het algemeen zie je dat het bit mooi stil in de mond ligt zonder getrek aan de teugels enzo.

Kan jouw camera niet een aantal foto's achter elkaar maken?? Dan doet ie er zelf 3 of 5 achter elkaar zegmaar. Dan kun je wat meer het verloop zien van wat er allemaal gebeurt. Ja of filmpjes ofzo maken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 06:43

anniee schreef:
Zoals ik al eerder steeds aangaf; hij hangt niet in mijn handen, Storm is echt bijna op je pinken te rijden Lachen

Hier zit je probleem: een probleem dat veel Haflingers hebben. Ze zijn mega slim. Hij voelt zo lekker licht aan voor jou als ruiter, omdat hij geleerd heeft achter de teugel te lopen. Hij laat het bit helemaal los. Lekker licht en heeft geen last van jou zo. En daar zit het gevaar voor jou als ruiter, omdat het lekker voelt, blijf je zo rijden. Maar je pony wordt gereden met een 'valse knik', zoals dat heet. Je probeert het te compenseren wat je voelt, door achterover de hangen en je paard als het ware proberen bij het hoofd op te tillen.
Ken het, heb ook zo'n Maflinger.

Kijk maar naar de foto's: de wervel achter de oren zou het hoogste punt moeten zijn. Bij jouw pony is dat de 3e wervel.

Heb je les? Daar zou je het met je instructeur over moeten hebben. Flinke stap terug: naar voren rijden. Net als een fiets: eerst trappen, dan pas in je handrem knijpen. Hij moet eerst gaan lopen en onvoorwaardelijk voorwaarts gaan, voor je voor kan gaan terugrijden of begrenzen.

Succes met je slimme hafje Haha!