Opeens achteruitlopen en niet meer vooruit willen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waypoint

Re: Opeens achteruitlopen en niet meer vooruit willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:59

dit heeft mijn paard ook een tijd gehad, op een gegeven moment werd het ook wel gevaarlijk, met alle andere paarden erbij in de bak Knipoog

t zal misschien heel vervelend klinken maar geef hem een verdiende tik met de zweep, en laat hem eens even een paar rondjes flink naar voren gaan, maar dan ook echt flink. die van mij had hierdoor snel de lol eraf Knipoog

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:04

werkt idd ook bij stilstaan, dus waarom niet bij achteruit lopen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:07

Tegen een scherpe bezem aan laten lopen in de bak, zal dat helpen?? Haha!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:11

hmm. ik wou bijna zeggen schrikdraad dan, maar dat lijkt me niet zo lekker voor haar zelf Haha! whaha ik weer met mn stomme opmerkingen Tong uitsteken

Mar_Gipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:18

Ik lees even mee....

Mijn pony doet dit ook wel eens (eigk alleen in de bak, nooit buiten). Als ik haar juist aandrijf of met de zweep een mep geef gaat ze erbij steigeren. Naar mijn idee is 'pijn' geen oplossing (dus bezem, zweep, etc.). Ze hebben dan naar mijn idee alleen maar meer reden om in verzet te komen (iig in mijn geval dan, want bij mij is het puur verzet als ik haar aan het werk zet).

Het enige dat bij mij helpt is eigk nix doen en haar met der kont tegen het hek aan laten lopen. op een gegeven moment stopt ze en gaat ze weer vooruit... Maar ze duwt haar kont dan ook echt hard tegen het hek (soms moet ik echt uitkijken voor mijn benen, als ze een btje schuin tegen het hek aan staat te duwen....) Hopeloos.... want nix doen is ook al helemaal niet goed!

Lorrelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:08

hallo,
ik weet niet of het bij ieder paard werkt, maar mijn jonge hafje heeft momenteel ook het 'achteruitloop-complex' vooral als ze niet de kant op wil die ik wil Bloos
nu heb ik een maniertje gevonden die bij haar wel werkt Lachen
vandaag besloot ik eht in stap te houden, constant belonen als ze blijft stappen (niet teveel porren, stap is stap;) op het moment dat ze achteruit ging ontspande ik mijn hele licham en hield vooral mijn benen los! (been erbij is alleen maar harder achteruit lopen) dan laat ik haar op mijn stem halthouden (dus op een rustige ton ho blijven zeggen tot ze stopt) dan pakte ik mn teugels weer op en gaf lichte beenhulp, loopt ze nou weer achteruit, weer los en ho(loopt ze wel meteen belonen). de eerste keer liep ze wel drie of vier keer weer achteruit maar daarna hoefde ik dr nog maar 1 keertje halt te laten houden. en later liepe ze gewoon door zonder problemen Haha!
je moet het wel vaak herhalen maar ik denk dat goed bedrag belonen en slecht gedrag negeren een beter idee is dan er met de zweep achteraan zitten! Ja

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 23:37

Als je al voelt dat ie in zijn achterwaarts wil gaan, naar voren schoppen.. naja, hij doet t onverwachts, dus moet je heel snel zijn Knipoog
Paardje van mij deed dat voortaan met halthouden. wil ie naar voor links rechts, mag niet, dan maar achteruit.. en hard en niet meer stoppen.. zo heb ik t opgelost.. daarmee los je het t ook t snelst op
maar idd t gaat zo snel, wat dan ook helpt, wat eerder genoemt is, flinke pak slaag, of achteruit blijven gaan.. dit zal je paard dan als niet leuk ervaren, en het niet meer doen. maar beloon je paard als ie een pas vooruit gaat, alsof ie de OS heeft gewonnen.. een paard leer je dingen af of aan het best door beloning, en niet door straf Lachen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 09:52

hier nog zo 1, mijn shetlander heeft daar een handje van maakt niet uit wie erop zit. ik heb m al eens goed 1x aangepakt maar hij raakt nergens van onder de indruk. zweep laat in ook maar achterwegen daar wordt hij alleen maar gefrusteerd van. hij doet het met, het aandraven, figuren rijden en als ik buiten ga rijden en hij wil 'die' weg niet in......

mijn oplossing tot nu toe, begin bij het begin (in mij geval iig) mijn shetje heb ik pas sinds maart en weet daarom niet wat er met m gebeurt is en het kan mischien wel erg geweest zijn. nu ben ik bezig met veel grondwerk en wandelen en fietsen en beetje Parelli tussendoor en dan wordt het voor hem al leuker, veel leuker zelfs. want nu bij stakingen en achteruitlopen als ik ga wandelen doe ik even wat Parelli games en dan is hij weer met de aandacht bij mij en dan kunnen we weer verder wandelen en dan heb ik de hele wandeltocht NERGENS meer last van. Lachen

nu rijd er 1 meisje op die nergens bang voor is, en onder begeleiding van mij gaat het super! ik let op haar zit en zij zorgt dat de pony voorwaarts gaat (op de longe), we doen wat spelletjes om het niet te saai voor hem te laten worden en ik moet zeggen, we zijn nog niet ver maar hij heeft nog geen 1x gestaakt Haha!, op het moment gaat het dus goed. ik moet zeggen dat jou houding/zit ook wat zegt, dat meisje wat op mijn pony rijd, had een verschikkelijke zit, en paarden voelen dat, en mijn pony reageert op alles wat fout wordt aangegeven, nu ik daar bij haar oplet gaat het ook al beter Lachen.

maar ik weet hoe erg het kan zijn ik heb namelijk echt op het punt gestaan om hem in elkaar te rammen maar heb me nog altijd kunnen beheersen, denk maar is 'how interesting?' ga er over nadenken, denk aan je eigen fouten en die van je pony, bekijk wat het met elkaar te maken heeft en ga daar op oefenen, laat al het dressuur of springen achterwegen en ga je met 1 ding bezig houden, ik denk dat je dan al veel verschil kunt zien Lachen.

smaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:02

als je in de bak aan het rijden bent en hij doet dit opeens, laat hem dan gewoon achteruit lopen, aan een stuk door, probeer hem zo goed mogelijk door de hoeken heen te sturen enzo. ook als hij op een gegeven moment niet meer achteruit wil, wil jij dit nog wel. gewoon een stuk of 5/6 rondje achteruit lopen. dit vind hij op een gegeven moment ook niet meer leuk. als jij dit volhoud door elke keer als hij achteruit gaat lopen dat te doen. zal het uiteindelijk minder worden, (uit ervaring met een ander paard)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:04

smaap, helemaal gelijk in, juist ook meer willen zodat de pony moe van jou wordt en zo juist vooruit wil, lekker achterwaarts laten lopen werkt ook erg goed maar wel erg frusterent voor de pony en mischien kan dat juist wel weer tegen werken......

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 21:57

Nou mensen, ik ben dus vandaag met hem naar buiten geweest. Gewoon lekker relaxed gaan rijden. In het begin ging het allemaal prima, was helemaal happy. Maar helaas duurde dit niet voor lang...
Toen we eenmaal in het bos waren wou ik een pad in slaan en meneer wilde dit echt niet.
Hup achteruit. Eerst geprobeerd hem met een tik van de zweep vooruit te krijgen, maar dit was niet echt een succes. Hij kwam omhoog. En daarna gingtie gewoon weer verder met achteruit lopen.
Dus toen heb ik geprobeerd om hem op mijn hulpen achteruit te laten lopen en daarna op mijn hulp weer vooruit te krijgen.
Hij deed 1 stap, flink beloond, maar daarna weer het zelfde liedje. Het is zo vervelend. Ik ben uiteindelijk maar afgestapt en een stukje met hem meegelopen. Toen gingtie wel. Maar toen ik daarna weer opstapte en we een paar meter verder waren begon het weer van voor af aan.
Ik word er een beetje moedeloos van eelijk gezegd Verdrietig

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:33

Angietje schreef:
Nou mensen, ik ben dus vandaag met hem naar buiten geweest. Gewoon lekker relaxed gaan rijden. In het begin ging het allemaal prima, was helemaal happy. Maar helaas duurde dit niet voor lang...
Toen we eenmaal in het bos waren wou ik een pad in slaan en meneer wilde dit echt niet.
Hup achteruit. Eerst geprobeerd hem met een tik van de zweep vooruit te krijgen, maar dit was niet echt een succes. Hij kwam omhoog. En daarna gingtie gewoon weer verder met achteruit lopen.
Dus toen heb ik geprobeerd om hem op mijn hulpen achteruit te laten lopen en daarna op mijn hulp weer vooruit te krijgen.
Hij deed 1 stap, flink beloond, maar daarna weer het zelfde liedje. Het is zo vervelend. Ik ben uiteindelijk maar afgestapt en een stukje met hem meegelopen. Toen gingtie wel. Maar toen ik daarna weer opstapte en we een paar meter verder waren begon het weer van voor af aan.
Ik word er een beetje moedeloos van eelijk gezegd Verdrietig

Daar ben je al fout. Wat na 1 stap al belonen? Eerst 20 stappen achterwaarts doen op jouw hulpen, dan voorwaarts wegrijden en dan pas belonen! Met wat je nu deed, beloon je het achterwaartse gedrag! Je moet het goeie gedrag belonen, namelijk het voorwaarts wegrijden!

Mandyy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:31

Als hij achteruit gaat, en weer stopt dan geef je hem de hulpen dat hij weer achteruit moet en dan stop je ermee als hij niet verder meer kan en dan kijken of hij weer voorwaarts wil, en dan natuurlijk belonen;p

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:34

ymke, zo fout was ze niet, want elke pas voorwaarts is goed, en mag beloont worden.

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:39

Het paard waar ik op reed had daar ook nog wel eens last van. Mij is geleerd dat je op zo'n moment dus níet je paard met de zweep moet slaan, sommigen gaan dan gelijk op hun achterbenen staan! Wat ik dus altijd doe is de hulpen los, teugels wat losser, laat hem maar lopen tot hij stopt. En áls hij dan stopt, gelijk voorwaarts draven en vervolgens flink aanpakken dat hij ook echt behoorlijk flink doorloopt en er dus niet aan denkt nog een keer naar achteren te lopen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 22:42

Achteruitlopen is niet een paard zijn favoriete bezigheid doorgaans.. En dan niet meer naar voren willen heet gewoon staken. Oorzaak nummer 1 van staken is pijn oorzaak nummer twee van staken is een rijtechnisch (ruiter) probleem. Aangezien hij het ook zo in het bos doet waar je niks van hem vraagt .. Zou ik pijn even wat verder uitsluiten meid. Dat ie naar de tandarts gaat en dan iemand heeft gezegd dat het zadel goed ligt is mooi... maar dan de rest nog. Spier of rug problemen ontstaan ook bij een goed passend zadel maar verkeerde belasting bijvoorbeeld. Paard kan scheef zijn .. best een puzzel dus maar ik zou zelf eens iemand die het paard neit kent en wel deskundig is heb zo eens los (ook op het harde) en onder het zadel laten bekijken en even zien hoe hij in zijn geheel beweegt en zijn lijf gebruikt. Een nieuwe mening kan wel eens heel erg verfrissend zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 09:11

Mijn pony heeft ook een periode gehad dat hij met buitenrijden (wanneer ik in mijn eentje ging) achteruit ging lopen als hij ergens niet heen wilde (voornamelijk wanneer we verder van stal weggingen, richting stal was nooit een probleem)

Als ik hem een tik gaf ging hij ook steigeren, dus dat was niet de oplossing.

Ik draaide hem op een gegeven moment gewoon om en liet hem in de richting die IK wilde achteruit lopen. Gewoon echt 50 meter ofzo. Dan omdraaien en kijken of hij weer voorwaarts wilde. Nog steeds niet? Weer omgedraaid en weer achteruit laten lopen in de richting waar ik heen wilde.

Nou na een aantal buitenritten dit zo te hebben gedaan was hij het wel zat hoor, ik hoefde steeds minder dit te doen en nu doet hij het helemaal niet meer.

Uiteraard heb ik hem wel heel erg beloond als hij weer voorwaarts ging (en niet na 1 pas al, maar bij echt een stukje voorwaarts.)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 11:07

MaaikeMo schreef:
ymke, zo fout was ze niet, want elke pas voorwaarts is goed, en mag beloont worden.

IK heb verkeerd gelezen Bloos , ik dacht dat er stond dat ze hem naar achter liet lopen en na 1 pas al beloonde.

Angietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 18:24

Bedankt voor de tips! In de bak doet hij het niet meer en als ik samen met een ander paard naar buiten ga is het ook echt al een stuk minder. Soms een paar passen, maar niet meer als een gek achteruit.
Maar als ik alleen met hem naar buiten ga blijft het nog wel.. Zou dat eraan kunnen liggen dat ie niet graag alleen naar buiten gaat?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 00:22

Tja een paard is nou eenmaal een kuddedier en gaat niet graag alleen weg. Wanneer hij voldoende vertrouwen heeft in zijn berijder en zijn berijder ook genoeg vertrouwen heeft in het dier gaat het wel goed over het algemeen.

Gewoon veel doen en met kleine stapjes vooruitgang al blij zijn Lachen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:08

Ineke2 schreef:
Tja een paard is nou eenmaal een kuddedier en gaat niet graag alleen weg. Wanneer hij voldoende vertrouwen heeft in zijn berijder en zijn berijder ook genoeg vertrouwen heeft in het dier gaat het wel goed over het algemeen.

Gewoon veel doen en met kleine stapjes vooruitgang al blij zijn Lachen

dat is een erg zinnige tip! mijn shetlander had ik nog niet lang dus het vertrouwen was er ook nog niet.... en dat is er nog steeds niet helemaal maar we werken eraan.... Lachen Lachen ik denk dat ik het wandelen nog maar even moet laten... gewoon veel grondwerk zodat het vertrouwen er komt.. dan denk ik dat het stukke beter zal gaan Lachen