pony mond nog steeds open met rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: pony mond nog steeds open met rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:27

Sodeletuut schreef:
Hannii schreef:
mijn instructrice rijdt er ook wel eens op en daar doet hij het ook. ik heb voor deze manier gekozen. hangt ook van het karakter van het paard af. die van mij is gewoon liever lui dan moe

Logisch dat hij zn mond open doet, je trekt hem ook lekker in de krul.

Mmm, ik heb de foto in het profiel van Hannii ook maar even bekeken.
En ik word daar niet bepaald vrolijk van.

Hanni: het is héél begrijpelijk dat jouw paard zich verzet tegen jouw harde handen! Met jouw zit, houding, de positie en de kracht van jouw armen en handen (waarmee je je paard ook in de krul dwingt), oefen je ontzettend veel kracht uit op de gevoelige mond en vooral ook de lagen!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:08

wie is hannii? kan der niet vinden haha, zal wel aan mij liggen maar goed.

ej maar ik doe dat ook altijd hoor, in de krul trekke, sperriempje strak en rijde maar. meestal ook nog ff flink met de zweep van achter haha nee grapje onzin.

maar ik heb wel ook een paar die zn mond open doet maar heb er geen last van, soms trek ie zn lip zo wat op, geen idee waarom en merk t ook niet echt, deze heeft trouwens helemaal geen sperriempje haha, loopt ie beter mee als met.
maar ja dat verschilt per paard

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:10

moest ook even zoeken
maar de naam is net gewijzigd

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:13

Het is nu Orlando.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:16

En de betreffende foto is uit haar profiel verwijderd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:21

Alsof die die er nu in staat beter is Knipoog Clown

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:37

Wolfstandjes (op komst)? Zou ook kunnen dat het bit daar dan tegen aan komt met ietsje druk? Kan gevoelig zijn.
Is de maat van het hoofdstel goed? Misschien drukt het ergens? Te strak, of te los? Of een onrustige hand?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:37

hij doe echt zijn bovenlip beetje optrekken(laat zn tanden zien)
en kauwt heel overdreven, het is gewoon een heel onrustig gezicht... bitje is niet dun en niet dik.
dubbelgebroken, enkelgebroken was het nog erger.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:44

Wat apart..
En als je nou bitloos probeert, maar dan een bloemhackamore bijvoorbeeld. Dan kan je teugels vast maken aan het bovenste ringetje, dan heb je geen hefboomwerking, en teugels onderaan, dan heb je dat wel. Dat gebruiken meer mensen als 'noodrem'. Dus daar niet op rijden, maar alleen als hij te fris wordt. Ik heb hier zelf geen ervaring mee omdat ik van mezelf weet dat mijn hand daar niet stil genoeg voor is, maar het zou een oplossing kunnen zijn?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:44

__Orlando schreef:
misschien de sperriem wat strakker doen?

Lekker diervriendelijk , weer een punt voor de ZZ ruiters Duivel

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:46

nou er rijd een jong meisje mee dus lijkt me niet slim dan een hackamore, juist als je iets meer druk zet doet hij de mond erger open, in rust doet hij he niet zo erg meer, maar ik vind her gewoon beetje vreemd..
ik rijd hem nu zelf ook 1 keer per week en merk gewoon dat hij dit best erg doet.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:49

Heb je eens naar het zadel laten kijken? Doet hij het in stap, draf en galop? Hoe is hij met losse teugel?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:51

Ja dus toch een te harde hand als hij bij druk zijn mond open doet, zou eerst eens op de techniek gaan letten van jezelf en je verzorgster, ga eens handwerk doen en leg de pony eens uit wat je bedoelt en hoe je het wil, dat kun je met b.v een kaptoom doen, waar je ook mee kan rijden in combi met een bit, dus puur rijden op de kaptoom en voor de verfijning het bit er bij kunnen pakken, denk dat het probleem toch uit je eigen handen komt, neem anders eens les van iemand les die weet waar ze mee bezig is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:54

Bonny4life schreef:
nou er rijd een jong meisje mee dus lijkt me niet slim dan een hackamore, juist als je iets meer druk zet doet hij de mond erger open, in rust doet hij he niet zo erg meer, maar ik vind her gewoon beetje vreemd..
ik rijd hem nu zelf ook 1 keer per week en merk gewoon dat hij dit best erg doet.

Oh dat was me een beetje ontgaan, sorry Bloos

Maar je weet dus wel hoe het komt.. Een te strenge hand dus Ja
Dan zou ik het meisje even helpen met een wat stillere, minder strenge hand te krijgen Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 06:11

mmmm kijk eens of het bit niet te dik is
daarbij is die pony nog niet zo oud
dus wissellen kan meespelen

waarschijnlijk is het een combi van de iets te grove hand van de ruiter
in combi met de gevoelige mond evt vergergerd door wissellen
of doorkomen van het gebit

wat ik hier deed bij jongeren met minder zachte hand
was bv een sidepullhoofdstel
teugels aan zowel sidepull als bit
waardoor ze iets minder hard in konden werken
en pony eerder / duidelijker reageerde op minder hulp
dit kan je zelf eens uitproberen dmv een halster omdoen en dmv de teugels
het bit aan het halster vastmaken
werkt dit erg goed kan je altijd nog een "echte"aanschaffen

wat ook goed werkt voor stillere hand en zachtere pony
is een balance teugel van linda tellington jones,
wel zelf de afstand van teugel aangeven aan
de rijder , even helpen dus Knipoog om de teugels op de juiste lengte te houden
om te kijken of dit werkt kan je een extra teugel om de hals doen
een halstertouw is zeker voor de kleine handen te dik om er bij te pakken
nu is een teugel voor de pony eigenlijk net ff te hard inwerkend
maar om te kijken of de pony en ruiter er goed op reageerd is dit wel een
mooie test oplossing
de balance teugel heeft als bijkomend voordeel dat je de pony uitnodigd
beter de achterhand, buik en dus rug te gebruiken

pak m er ook nog regelmatig even bij , bij mijn 2 stuiters Bloos

succes Vork

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 08:27

hij deed dit gedoe met zijn mond ook altijd al net zo erg toen hij alleen nog gelongeerd werd of niet eens bereden, het is niet veranderd of erger of minder geworden, hij blijft het alleen steeds doen!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:35

Kijk idd allereerst of de tanden wel goed zijn en laat eventueel ook door een goeie tandarts eens kijken of je paard wel ruimte in zijn mond heeft voor een bit.
Vaak hebben onze paarden niet de ruimte voor een dik (of uberhaupt) een bit.
Dat zou je kunnen oplossen door met een leerbit (wel goed olieen) of een mylerbit te kunn proberen.

Ook ben ik erg benieuwd naar je bitloze hoofdstel die je geprobeerd had en waar dit hittepetitje niet goed op reageerd.

Zelf gebruik ik diverse soorten bitloze optomingen voor mijn best hete welshjes in de kinderlessen.
De bloemhackemore zoals al aangedragen is, is een hele goeie en deze heb je zelfs met meer ringetjes voor wat scherpere inwerking.
(Kijk overgens uit met kleine kinderhandjes, maar dat zal je met bit ook moeten)

Succes met je pony

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:41

Bonny4life schreef:
hij deed dit gedoe met zijn mond ook altijd al net zo erg toen hij alleen nog gelongeerd werd of niet eens bereden, het is niet veranderd of erger of minder geworden, hij blijft het alleen steeds doen!

gelongeerd met of zonder bit

en wat bedoel je met `of niet eens bereden`

misschien is deze pony wel net als mijn anda
als ik die in een bak , zonder enige optoming, aan het werk zet zet die de mond precies
zoals met rijden , dat doet die als die super geconcentreerd zijn best loopt te doen
ik rij overigens bitloos met dit betreffende paard

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:04

Bonny4life schreef:

Ieder paard zal bij het aan de teugel lopen de onderkaak naar voren willen schuiven. Dat is niet afhankelijk van wel of geen bit in de mond. Wordt dit verhinderd doordat het gebit dit blokkeert zijn er twee mogelijkheden voor het paard:
Of de mond openen om voorbij de blokkade te komen,
of niet afbuigen en het hoofd horizontaal houden.
Te weinig ruimte in de mond voor een bit komt eigenlijk weinig voor; er is altijd wel een pasende trens. Met een hackemore gaan rijden of continu aan de slofteugel is symptoombestrijding en eigenlijk zorgen dat het ergens anders meer pijn gaat doen, dus wreed.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 09:18

gedeeltelijk kan ik mij vinden in je verklaring
het kaak verschuif gedeelte
toch als je kijkt naar mijn paard
loopt de ene keer mond dicht andere keer open
daarbij geen haken ..
gebit verder in orde ..
hij doet dit al iig 15 jr

kan het niet gewoon zijn dat sommige deze tik gewoon hebben
en dat er niks aan de hand is ?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:03

ik ben zelf overgestapt op een leren bitje omdat ik op de club niet bitloos mag rijden (ja het is echt schandalig). Een leren bitje is voor mijn paard heerlijk. Ze is rustig in haar mond en loopt nu lekker nageeflijk. Ze verzet zich niet meer tegen de hand en loopt veel beter ontspannen. Mond open deed die van mij al bijna nooit. Ik rijd nu als ik geen les heb zonder neusriem en als ik wel les heb moet er een neusriem om maar dan lekker los.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:04

Ons welshje (5 jaar en net zadelmak) liep altijd met haar hoofd omhoog en zodra je ietsje aan de teugels kwam werd ze alleen maar sneller en sneller. Heb toen eens gekeken in haar mond en zag dat het bit (gewoon trensje) best wel dik was voor haar en het tegen de lagen kwam, qua dikte paste hij net tussen de kaken dus dat zat niet lekker. Heb er een dun en dubbelgebroken trensje in gedaan en toen ging het al beter maar nog niet helemaal naar mijn zin. Heb toen de dierenarts maar even naar laten kijken en jah hoor, ze had twee wolfstandjes/kiesjes. Die gaan er binnenkort uit.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 12:54

voor zover ik weet zijn de wolfkiesjes er al uit....
maar ik ga idd het een en ander proberen
een leren bitje waar kan je dat aanschaffen? heb het nog niet vaak ergens gezien.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:48

__Orlando schreef:
als mijn paard steeds zit te auwhoeren met zijn mond onder het rijden en hem heb laten na kijken door de tandarts. ja dan pak ik hem op het laatst wel aan.

Hannii, je hebt dus je naam veranderd in _Orlando. Clown
Eerlijk gezegd: Ik vind jouw benadering van paarden niet zo vriendelijk . Sperriem strakker doen? Symptoombestrijding noem ik dat. Je lost er niets mee op, nee, je dwingt je paard zonder naar hem te luisteren Verdrietig . Je paard aanpakken, als je zeker weet dat de tanden ok zijn? Goh, er kunnen altijd nog meer oorzaken zijn dat je paard zich zo verzet, wist je dat? Jammer dat je dan niet alsnog naar je paard luistert..... Jammer dat je je paard zo negatief inschat, dat je hem maar de schuld geeft.

Omdat je instructrice ZZ en nog wat heeft? En het dus wel zou weten? Weet je, eerlijk gezegd zegt dat me helemaal niets. Ik heb meer bewondering voor mensen die echt bewust rekening met hun paard houden dan met mensen die hun eigen ego belangrijker vinden. Maar da's mijn bescheiden mening. Sigaar

Bonny4life, kun je wat specifieker vertellen wanneer jouw pony zijn mond open doet? Alleen met bit of ook zonder bit? Bij het rijden, longeren, leiden, wat dan ook. Kun je meer in detail treden?
Verder zeg je dat je paard te hittepetterig is om bitloos te proberen. Hmmm, ik vind dat persoonlijk geen reden om niet bitloos te gaan, maar goed Knipoog . Verder kun je het paard altijd met grondwerk goed voor bereiden op bitloos rijden, als je denkt dat het nu echt nog niet kan. Kwestie van tijd investeren in je paard ter voorbereiding. Het lijkt mij het proberen waard om eens te kijken hoe hij dan reageert.

Je weet niet helemaal zeker of de wolfskiesjes er uit zijn? Kun je het niet voelen met je handen? Een leren bitje kun je o.a. kopen via Emiel Voest (www.emielvoest.nl), even zo uit mijn hoofd. Hou er wel rekening mee dat ze vrij snel kapot gekauwd worden, over het algemeen.....

Verder kan een paard ook vast zitten in de nekwervels of kan er iets anders niet goed zitten in het dier zijn mond, noem maar op.... Ga er vanuit dat het paard dit niet zomaar doet (ik heb een paard gekend wat ook apart met zijn hoofd deed en die bleek later een tumor te hebben. Ik vraag me af hoe je dan voelt, als je zo'n dier 'aangepakt' hebt en je komt er later achter.... Verdrietig ). En trek je alsjeblieft niets aan van tips van 'sperriempjes vastsnoeren' e.d. Verder ga ik er vanuit dat je goed met je teugels omgaat (of niet?), want ook bij rijtechnische probleempjes kan een paard verzet gaan bieden. Ik hoop dat je de oorzaak vindt, zodat je je paard kan helpen. Ik hoop dat je niet aan symptoombestrijding gaat doen, zoals helaas zoveel ruiters al doen....... Succes, hoor!!

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 13:53

heb je een sperriem om?
haal hem er eens af heb ik ook gedaan bij mn nieuwe merrie ze loopt nu stukken beter ik rijd mijn paarden of zoner neusriem of alleen met een hoge en hun houden hun mond ook gewoon dicht gebruik eensn een bitje met koperen rollers of een heel dun bitje kan ook wonderen doen een ongebroken misschien ook wel........