[AC] Rechtrichten, plan de campagne

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Rechtrichten, plan de campagne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:59

Een hele simpele tip, rij veel op de binnen hoefslag.
Hierbij kan het paard niet gaan plakken aan de bakrand en als nog de verkeerde buiging aannemen.

Voltes openenen en sluiten voor het buiten en binnenbeen.

En ik zou persoonlijk op de rechterhand beginnen. Dit, omdat dit de makkelijke kant van je paard is, en ze hierin dus sneller zal ontspannen.
Als ze dan ontspant kun je verder gaan op links.

Ik ben er op het moment ook mee bezig met mn jonge paard.
Het is naar mijn idee een van de balangrijkste delen van de africhting van je paard.
Als je paard niet recht is, zul je hem nooit op 2 teugels en tussen twee benen krijgen.
ook zal je paard nooit gelijk over 4 benen gaan als het niet recht is.

Ik vind het heel goed dat je hier zo bewust mee bezig bent! Veel mensen vergeten dit aspect.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:06

Raja schreef:
Een hele simpele tip, rij veel op de binnen hoefslag.
Hierbij kan het paard niet gaan plakken aan de bakrand en als nog de verkeerde buiging aannemen.

Voltes openenen en sluiten voor het buiten en binnenbeen.

En ik zou persoonlijk op de rechterhand beginnen. Dit, omdat dit de makkelijke kant van je paard is, en ze hierin dus sneller zal ontspannen.
Als ze dan ontspant kun je verder gaan op links.

Ik ben er op het moment ook mee bezig met mn jonge paard.
Het is naar mijn idee een van de balangrijkste delen van de africhting van je paard.
Als je paard niet recht is, zul je hem nooit op 2 teugels en tussen twee benen krijgen.
ook zal je paard nooit gelijk over 4 benen gaan als het niet recht is.

Ik vind het heel goed dat je hier zo bewust mee bezig bent! Veel mensen vergeten dit aspect.

Met als gevolg dat er zoveel jonge paard aan gort gereden worden. Het is dus belangrijk dat je weet wat rechtrichten inhoud en hoe je hier mee om gaat.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:10

Idd Bets,
Gelukkig heb ik instructie die dit ook belangrijk vindt en kunnen we er lekker mee aan de slag.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:27

Dat is het zeker, moet zeggen ik ook blij ben dat ik het heb mogen leren, helaas wist ik het lange tijd niet, maar heb er veel van geleerd en leer nog steeds fijne kneepjes ervan zeg maar. En dat is heerlijk. Ik ben ook enorm blij dat ik hier mee te werk kan gaan en het zelf ook door mag geven.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:37

Hee, wat grappig, zie net in je profiel dat je echt heeeeel dicht bij mij lessen geeft Knipoog

Maar iedereen heeft het moeten leren natuurlijk.
maar niet iedereen krijgt het te leren.. En dat is best jammer vind ik.
Er loopt zoveel kaf tussn het koren rondt wbt instructie...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:58

Ja dat klopt ook daar heb je helemaal gelijk in. Ja inderdaad ik kom bij je in de buurt hahaha wat grappig. En dat helemaal van uit Brabant! Daar kom ik al enige jaren.

Nee niet iedereen heeft de mogelijkheid om te leren. Ik zelf eerst ook niet hoor, ben met mijn vorig paard Z2 geworden maar nooit woord rechtrichten gehoord helaas. Kampte met HKO en dat heeft ook de das omgedaan, maar aan de andere kant is dat uitgangspunt voor mij geweest om eens verder te kijken wat er allemaal te doen is qua rijmethodes.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 11:22

Ja ik wissel dus ook inderdaad veel van hand en let op de volte inderdaad meer op de achterbeen, ook als ik werk aan de hand doe of longeer wissel ik ontzettend veel en let erop hoe mijn paard gebogen is.
Zelf moet ik zeggen dat ik het ook heel prettig vind om er af en toe eens naast (of achter, zoals met langeteugelen) te staan, die buiging kan je dan zien en dan zie je ook heel direct de invloed van je hulpen.
We doen eigenlijk pas in het zadel iets als we datgene ook op de grond kunnen, zo kan ze alles bespieren en trainen zonder ten eerste ook nog mijn belast.

Dus ze gaat nu eigenlijk wel heel goed, maar zit alleen ermee dat ik me afvraag hoe ik op een volte meer gewicht op der rechtervoorbeen krijg.
Als we linksom een volte maken dan begint ze nu wel in staat te zijn haar linkerachterbeen meer onder de massa dan buiten de massa te plaatsen maar daarbij valt ze wel heel erg op der linkerschouder.
Mij was verteld dat ik dan rechterstelling aan moest nemen zodat het gewicht weer op rechtsvoor zou komen ook maar ik merk dat mijn paard nogal nerveus wordt ervan. Ze doet immers der best en dan moet ze ineens weer iets anders, nuja volgens mij begrijpt ze het gewoon nog niet...
Elke tip is welkom:)

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:31

Bets schreef:
Ik denk dat je even verkeerd denkt. Bij rechtsgebogen paard, die kijkt makkelijker naar rechts, laat ruiter meer links zitten, pakt linker teugel meer en valt meer naar links toe, dus loopt makkelijk over linker schouder weg naar buiten (als je rechtsom zou rijden) Dat betekent dus dat paard in deze houding staat

Hallo zeg, ik sta natuurlijk niet voor het paardenhoofd om zijn links- of rechtsgebogen zijn goed te kunnen beoordelen, dan zit ik er net als iedereen die hier mee praat erop Bloos .

Maar zoals wordt gesteld aan het begin van dit topic om met een linksgebogen paard (waar de linkerzijde hol is, kort en sterk bespierd is, stijf is, met een linkerachterbeen wat sterker is en het meest stuwt en vaak de linkerheup wat hoger draagt en de ruiter dus rechts zet) rechtsom te beginnen is onjuist. Het antwoord vond ik inmiddels dus al. Bij een linksgebogen paard begin je dus zoals ik al dacht op de linkerhand en werk je via het rijden van de binnenhoefslag wat contrastelling totdat je op beide teugels evenveel druk hebt.

Een rechtsgebogen paard (waar de rechterzijde hol is, kort en sterk bespierd is, stijf is, met een rechterachterbeen wat sterker is en het meest stuwt en vaak de rechterheup hoger draagt en de ruiter dus links zet) begin je met het rijden op de rechterhand, het paard naar buiten gesteld (contra) totdat op beide teugels evenveel druk ontstaat.

Weet nu weer dat we hier gewoon het goede doen, niet alleen met rechtrichten maar in de totale training (mennen, rijden, longeren etc).

En inderdaad vele sites geven antwoord op deze vragen, dus als je je een beetje verdiept hoef je niet te experimenteren met je paard. Met alle risico's van dien. Een beetje instructeur verweeft dit in de totaal aanpak in de vorm van zijn of haar lessen.
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 24-12-08 11:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:31

Mijn paard heeft totaal geen medische problemen, maar ik wil dat graag zo houden. Ook ik heb wat instructrices versleten, maar bleef altijd dat fijne, losse en ontspannen gevoel missen wat ik ooit op een goed opgeleid M2 paard heb mogen ervaren. En je gaat toch op zoek naar dat gevoel, zodat je je paard ook ziet genieten. Als je paard het ook eenmaal heeft ervaren, dan vinden ze het volgens mij zelf ook erg prettig om zo ontspannen te kunnen lopen. Maar je moet ze er wel bij helpen, geen paard zal vrijwillig zijn stijve kant gaan rekken.

En idd, we zijn al een tijdje bezig met recht richten, maar het is ook een doorlopend iets waar je altijd mee bezig blijft. Voor mij is paardrijden eigenlijk rechtrichten en continu bezig zijn om de achterhand aan het werk te zetten en het paard aan te moedigen te ontspannen, eigenlijk doen we niet veel anders in de bak. De rest komt dan vanzelf. Ook als je net gaat recht richten, kun je al verschil merken bij een paard. Als de rugspieren ontspannen, dan laat een paard de hals vallen en dat merk je heel goed. Het zal alleen van korte duur zijn en naarmate je paard rechter is, kun je ook langer in die ontspanning rijden.

Vwb de volgorde van loswerken ligt het een beetje aan je paard denk ik. Als ze erg stijf zijn, kan het fijn zijn om op de makkelijke kant op te warmen, omdat je op de moeilijke kant anders een gevecht kunt krijgen. Ik heb wel gemerkt dat het voor het paard fijn is om veel slangenvoltes te rijden en veel stelling te wisselen, zodat de stijve kant ook weer even tot rust kan komen. Als je de hele tijd maar op de moeilijke kant rijdt, dan worden de spieren moe waardoor je paard zeker niet gaat ontspannen.
Door te wisselen, trek je telkens even aan de korte spieren, om ze vervolgens weer te ontspannen door op de andere hand te gaan. Zo zorg je ook dat het paard het niet vervelend gaat vinden en bovendien voorkom je ook dat je de andere kant weer vast rijdt, door te eenzijdig op de moeilijke hand te trainen en de andere kant een beetje te vergeten.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:37

KDS schreef:
Ja ik wissel dus ook inderdaad veel van hand en let op de volte inderdaad meer op de achterbeen, ook als ik werk aan de hand doe of longeer wissel ik ontzettend veel en let erop hoe mijn paard gebogen is.
Zelf moet ik zeggen dat ik het ook heel prettig vind om er af en toe eens naast (of achter, zoals met langeteugelen) te staan, die buiging kan je dan zien en dan zie je ook heel direct de invloed van je hulpen.
We doen eigenlijk pas in het zadel iets als we datgene ook op de grond kunnen, zo kan ze alles bespieren en trainen zonder ten eerste ook nog mijn belast.

Dus ze gaat nu eigenlijk wel heel goed, maar zit alleen ermee dat ik me afvraag hoe ik op een volte meer gewicht op der rechtervoorbeen krijg.
Als we linksom een volte maken dan begint ze nu wel in staat te zijn haar linkerachterbeen meer onder de massa dan buiten de massa te plaatsen maar daarbij valt ze wel heel erg op der linkerschouder.
Mij was verteld dat ik dan rechterstelling aan moest nemen zodat het gewicht weer op rechtsvoor zou komen ook maar ik merk dat mijn paard nogal nerveus wordt ervan. Ze doet immers der best en dan moet ze ineens weer iets anders, nuja volgens mij begrijpt ze het gewoon nog niet...

Achterhand nog meer naar buiten zetten (beetje a la wijken, dus echt scharen) en goed je buitenteugel er aan. Het linkerachterbeen moet tegen het buitenvoorbeen werken en vervolgens vang je dat op met je buitenteugel. Zo min mogelijk doen met je binnenteugel. Dus je paard nog scherper maken voor je binnenbeen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 11:40

Agnes75 schreef:
KDS schreef:

Achterhand nog meer naar buiten zetten (beetje a la wijken, dus echt scharen) en goed je buitenteugel er aan. Het linkerachterbeen moet tegen het buitenvoorbeen werken en vervolgens vang je dat op met je buitenteugel. Zo min mogelijk doen met je binnenteugel. Dus je paard nog scherper maken voor je binnenbeen.

Oke, bedankt! Ik zal het spoedig in werking zetten.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:47

Ik zal zeggen, mijn paard was zo KROM als een banaan, haar achterhand zwenkte alleen maar naar links, zelfs boven de hindernis!

Ik ben te werk gegaan door superveel van hand te verandere, sterkte gymnastisering in de hals. (dus echt je paard met zn hoofd helemaal 'krom', een beetje zoals de duitsers doen) dat werk je uit naar de rug en lendenen.
De vier basiszijgangen oefenen op beide handen. Ik deed dus vooral travers rechtsom en linksom renvers. Veel gebruik maken van schouderbinnen en schouderbuitne. Mááár dan moet je VOLOP met die achterhand meewerken!

Volte spiraalsgewijs verkleinen en vergroten is ook een optie. en zorg er dan vooral voor dat het achterbeen waar jouw paard moeite mee heeft ondertreed. Dus rechtsom, rechterachterbeen moeite (=binnenachterbeen) betekend die achterhand omzetten en omzetten voor je binnenbeen, klein stukje rechtrichten, en weer omzetten. Een aanleuning is hier van belang, anders doe je het voor niets.
Dit kun je in draf en stap doen.

Grondwerk is ook prima. Stap op een kleine volte, vraag veel stelling, en zorg ervoor met je zweepje dat het binnenachterbeen over het buitneachterbeen stapt, laat je paard wel voorwaarts lopen. Zo stimuleer je meer gebruik van het achterbeen. Doe dit ook op de andere hand.

Succes! En voor vragen even een PM. Bvd.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:51

ik heb jullie topic vol interesse doorgelezen, en heb een vraag. Ik rij sinds een maand of 2 een paard van 14 dat een tijdje heeft stilgestaan. Hij is rechtsgericht (pakt links vast, valt rechtsom over linkerschouder naar buiten etc.) maar het gekke is, dat hij uit zichzelf linksom gaat lopen zodra ik ben opgestapt. Dat zou voor hem toch juist de "moeilijke kant" moeten zijn?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:18

Ik vind het een beetje verontrustend dat er zo met de voorkant bezig is!!
Jullie vergeten te vermelden dat als je contra stelling gaat rijden, je daarmee ook de juiste beenhulpen moet geven!
Dus rechterstelling én rechter buiging, dus ook rechterbeen en dus rechterachterbeen van paard activeren.
En ik begrijp het nut niet om je paard van voren in een buiging te "trekken", in de hoop dat zn lijf dan meegaat... Verward
Je begint van achteren!!
Is het niet de regel, zovaak geroepen en opgeschreven: "Je rijdt je paard van achter naar voren"

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:36

sorry, maar dat lees ik hier helemaal niet. Het gaat toch juist om de buiging in het lichaam die je wilt bewerkstelligen, dmv beenhulpen. Daar wordt juist de nadruk op gelegd imo. En ja, teugelhulp is ook nodig, maar in een buiging "trekken"? dat lees ik hier niet hoor.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:39

het gaat mij vooral om de contrstelling.
dan ben je imo toch meer bezig met die voorkant.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:43

KDS schreef:

Zoals ik al zei als je linksom rijd met rechterstelling zoals jij omschrijft met een rechtsbogen paard en als je veel met je rechterteugels werkt, kan paard niet van linkerschouder af komen.

Ga zelf rechtopstaan en draai zelf eens rechtsom, je voelt als goed is meer druk op je linkerbeen komen, nou dat gebeurd dus ook met paard op dat moment. En omdat je paard nerveus word, denk ik dat jij je paard weer terug zet in zijn natuurlijke buiging/scheefheid. Probeer eens te werken op linkerhand met linkerstelling en tegelijkertijd je paard op die linkervolte naar buiten te zetten.
Ga dan ook weer op rechterhand en drijf je paard op rechtervolte paar keer naar binnen. Als je voelt dat je paard fijner aanvoelt, ga dan op beide kanten voltes openen en sluiten.
Als je namelijk veel werkt met contrastelling en je doet niks met je benen, is ook nog eens de kans dat je paard in S vorm terecht komt. Dus let daarbij op. Vandaar dat ik ook veel werk met mijn benen zoals Agnes en Raja werken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:44

Tinkerlady schreef:
Bets schreef:
Ik denk dat je even verkeerd denkt. Bij rechtsgebogen paard, die kijkt makkelijker naar rechts, laat ruiter meer links zitten, pakt linker teugel meer en valt meer naar links toe, dus loopt makkelijk over linker schouder weg naar buiten (als je rechtsom zou rijden) Dat betekent dus dat paard in deze houding staat

Hallo zeg, ik sta natuurlijk niet voor het paardenhoofd om zijn links- of rechtsgebogen zijn goed te kunnen beoordelen, dan zit ik er net als iedereen die hier mee praat erop :o .

Maar zoals wordt gesteld aan het begin van dit topic om met een linksgebogen paard (waar de linkerzijde hol is, kort en sterk bespierd is, stijf is, met een linkerachterbeen wat sterker is en het meest stuwt en vaak de linkerheup wat hoger draagt en de ruiter dus rechts zet) rechtsom te beginnen is onjuist. Het antwoord vond ik inmiddels dus al. Bij een linksgebogen paard begin je dus zoals ik al dacht op de linkerhand en werk je via het rijden van de binnenhoefslag wat contrastelling totdat je op beide teugels evenveel druk hebt.

Een rechtsgebogen paard (waar de rechterzijde hol is, kort en sterk bespierd is, stijf is, met een rechterachterbeen wat sterker is en het meest stuwt en vaak de rechterheup hoger draagt en de ruiter dus links zet) begin je met het rijden op de rechterhand, het paard naar buiten gesteld (contra) totdat op beide teugels evenveel druk ontstaat.

Weet nu weer dat we hier gewoon het goede doen, niet alleen met rechtrichten maar in de totale training (mennen, rijden, longeren etc).

En inderdaad vele sites geven antwoord op deze vragen, dus als je je een beetje verdiept hoef je niet te experimenteren met je paard. Met alle risico's van dien. Een beetje instructeur verweeft dit in de totaal aanpak in de vorm van zijn of haar lessen.

Nou je hoeft niet boos te worden op me, ik dacht dat jij bedoelde over rechtsbogen paard en had niet in de gaten dat jij over het begin van TS had opgeschreven, dat je dat bedoelde Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:46

Agnes75 schreef:
Mijn paard heeft totaal geen medische problemen, maar ik wil dat graag zo houden. Ook ik heb wat instructrices versleten, maar bleef altijd dat fijne, losse en ontspannen gevoel missen wat ik ooit op een goed opgeleid M2 paard heb mogen ervaren. En je gaat toch op zoek naar dat gevoel, zodat je je paard ook ziet genieten. Als je paard het ook eenmaal heeft ervaren, dan vinden ze het volgens mij zelf ook erg prettig om zo ontspannen te kunnen lopen. Maar je moet ze er wel bij helpen, geen paard zal vrijwillig zijn stijve kant gaan rekken.

En idd, we zijn al een tijdje bezig met recht richten, maar het is ook een doorlopend iets waar je altijd mee bezig blijft. Voor mij is paardrijden eigenlijk rechtrichten en continu bezig zijn om de achterhand aan het werk te zetten en het paard aan te moedigen te ontspannen, eigenlijk doen we niet veel anders in de bak. De rest komt dan vanzelf. Ook als je net gaat recht richten, kun je al verschil merken bij een paard. Als de rugspieren ontspannen, dan laat een paard de hals vallen en dat merk je heel goed. Het zal alleen van korte duur zijn en naarmate je paard rechter is, kun je ook langer in die ontspanning rijden.

Vwb de volgorde van loswerken ligt het een beetje aan je paard denk ik.

Ja ik kan me in dit stuk helemaal vinden OK dan!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:57

woods schreef:
ik heb jullie topic vol interesse doorgelezen, en heb een vraag. Ik rij sinds een maand of 2 een paard van 14 dat een tijdje heeft stilgestaan. Hij is rechtsgericht (pakt links vast, valt rechtsom over linkerschouder naar buiten etc.) maar het gekke is, dat hij uit zichzelf linksom gaat lopen zodra ik ben opgestapt. Dat zou voor hem toch juist de "moeilijke kant" moeten zijn?

Elk paard is scheef, elke dag weer, het kan zelfs minimaal zjin, maar je moet constant bezig zijn met rechtrichten. Zelfs tijdens rijden kan paard wisselen van natuurlijke buiging'/scheefheid, dus zeg nooit paard is rechtgericht. Zoals je al zegt pakt links vast, valt rechtsom op linkerschouder. Je paard kan ook in S vorm staan natuurlijk. Zoals Raja al vermeld als er veel van voren gewerkt word aan teugels zonder beenhulpen, dan komt paard makkelijk in S vorm te staan.

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:58

@Raja, ik heb ook het idee dat bij veel reacties "stelling" geschreven wordt waar "buiging" bedoeld wordt (of dat hoop ik tenminste), dus je bent niet alleen in je verwarring... Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:58

Natuurlijk moet er van achteruit naar voren gereden worden, maar zoals hier veel te lezen is op bokt, word er veel gewerkt met stelling en denken mensen dat het buiging is maar dat is niet.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:07

Bets schreef:
woods schreef:

Elk paard is scheef, elke dag weer, het kan zelfs minimaal zjin, maar je moet constant bezig zijn met rechtrichten. Zelfs tijdens rijden kan paard wisselen van natuurlijke buiging'/scheefheid, dus zeg nooit paard is rechtgericht. Zoals je al zegt pakt links vast, valt rechtsom op linkerschouder. Je paard kan ook in S vorm staan natuurlijk. Zoals Raja al vermeld als er veel van voren gewerkt word aan teugels zonder beenhulpen, dan komt paard makkelijk in S vorm te staan.

Er staat hier ook RECHTSgericht. Ik had eerst ook gewoon rechtgericht gelezen. Niet aanvallend bedoeld maar als informatie Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:09

Valentinow schreef:
Er staat hier ook RECHTSgericht. Ik had eerst ook gewoon rechtgericht gelezen. Niet aanvallend bedoeld maar als informatie Knipoog

Ja inderdaad ja ik heb het verkeerd gelezen... Bloos Bloos Bloos ik ken namelijk niet woord rechtsgericht. Oeps sorry voor ongemak, niet verkeerd bedoel van mij, maar wel verkeerd gelezen. Bedankt voor info.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 15:36

Tinkerlady schreef:
Bij een linksgebogen paard begin je dus zoals ik al dacht op de linkerhand en werk je via het rijden van de binnenhoefslag wat contrastelling totdat je op beide teugels evenveel druk hebt.

Laatst las ik ergens dat je door contrastelling te rijden je paard makkelijk in een S vormige 'scheefheid' kon rijden (die daarna nog moeilijker recht te richten is dan bij een banaan scheef paard, zeg maar Haha! ).
Weet iemand wat daarvan waar is? en hoe dat rijtechnisch dan in elkaar zit?

(Ik heb de laatste pagina nog niet helemaal doorgelezen, dus kan best zijn dat het nog ergens in staat).

edit: ik las inderdaad nog wat verder hier iets over ja Lachen
Dus vooral als je met de voorkant alleen contrastelling rijdt, en daarbij je benen niet gebruikt komen ze makkelijk in een 's' vorm terrecht? (als ik het goed begrijp).

Interessant topic!