Hengst wil niet vooruit lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hengst wil niet vooruit lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 15:18

Tja, dit gaat me vast niet populair maken maar....
Eerlijk gezegd vind ik je dieren veel te vet (ook de honden).
Om lekker vlot en soepel te bewegen heb je een bijpassend lijf met meer spieren dan vet nodig en deze dieren hebben het net andersom.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:07

Niet erg hoor, iedereen heeft zijn mening Knipoog mijn teefje is inderdaad te vet, zij is gestereliseerd en daardoor is zij enorm dik geworden. De paarden zijn normaal niet echt te dik hoor , enkel willgraa heeft echt de neiging om dik te worden. Aard is heel moeilijk om op gewicht te houden. Toen hij hier aankwam een jaartje geleden was hij eerder te mager dan te dik. Op het filmpje toont hij inderdaad wel struis . Ik vind dat hij eindelijk mooi op gewicht zit nu?
Afbeelding

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:22

Ik ook hoor. Een fjord zit nou eenmaal niet zo stak in het velletje arabiertjes. Een eerlijk gezegd slaat het ook nergens op(A) Een paard moet gewoon door lopen als je dat van hem vraagt. Andders zou hettoch ook onmogelijk zijn om hem te trainen:P Zoals ik al zij, gewoon blijven doorzetten en streng en concequent blijven. Dat heeft hij dus nodig, en echt als het eenmaal gaat is het voor jou en je paardje fijner Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:30

Laat ik het dan zo zeggen, ooit een dikke marathonloper gezien?
Ik merk gewoon dat te zware dieren vaak moeite hebben met het gevraagde werk.
Dat ze bij stamboek graag een te dikke Fjord zien wil nog niet zeggen dat dat goed voor het dier is.
Om die reden gaan wij met onze Welsh Cob niet naar de keuring, als we die zo dik moesten voeren als ze graag op de keuring zien zou dat haar prestatie's in de weg zitten...
Hetzelfde geldt voor mijn sporthonden (ik werk trouwens altijd met gesteriliseerde teven), die zijn gewoon slank en gespierd.
Gewoon strak op het voer letten is net zo belangrijk als trainen en rijden.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 16:54

hoi,

niet afwijken van het topic he Knipoog (ik doe het toch nog maar snel even) Teefje had net een nestje gehad en is daarna gesterelliseerd. Ze krijgt 1 keer per dag een portie brokken door de dierenarts voorgeschreven omdat ze van lucht dik wordt. Mijn reu is een wndelend geraamte lijkt wel, bij het minste valt hij af, je ziet zelfs meestal zijn ribben, volledig tegenovergesteld dus. Maar terug ontopic. Ik vind aard nu echt niet te dik ? singelmaatje 45 cm voor het moment en koetsgetuig pony enkel zijn struise hals en zijn breed voorhoofd geven soms nog wel eens een probleem, maar ik voel zijn ribben als ik met mijn hand erover ga, maar zie ze niet, mij is altijd geleert dat ze dan goed op gewicht staan. Willgraa daarintegen is altijd aan de dikke kant, maar die loopt altijd als een trein. Zij krijgt echt bijna enkel hooi voor het moment geen gras, ze staan in de uitloop in de winterperiode. Ook de bouw van het paard heeft hier veel mee te maken

megan8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:56

Misschien iets hoger int vooer...
En anders een keertje flink aanpakken ( als je zeker weet dat hij verder niks mankeert natuurlijk!)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:09

Ik heb ook zo'n lui beestje hier in de wei staan. Clown
Wat je moet doet is jezelf even flink onder handen nemen, ga op je paard zitten alsof je er voor het eerst van je leven op zit en probeer zo concequent mogenlijk te reageren. Benen stil, geef je been en reageerd niet ? Schop.. harde schop.. nog hardere schop.. TIK en dan moet hij ook reageren!! (en goed ook! dus in galop vooruit schieten!) Reageert hij, goed belonen en nog een keer vragen. Houdt dat rijtje vol en met een uurtje rijden heb je een compleet ander paard onder je lopen. Lachen Even op je tanden bijten, maar blijven doorzetten. Mijn luie beestje kon ik op het eind alleen nog maar met een zweep vooruit krijgen. Nu krijg ik haar van stap naar galop door alleen mijn been een klein stukje te verschuiven. Lachen

Werk vooral aan je stille benen, steek je benen maar wat af. Ze mogen je paard niet raken ! Je beweegt je benen te veel waardoor je paard de hulpen dus ook niet goed kan voelen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 20:37

het paard wat ik rijd was als hengst ook heel erg sloom. Eens gecastreerd ging het belletje rinkelen Lachen opeens veel meer energie. dus mss hetzelfde. Ik herinner me denk ik een gelijkaardig topic van jou tijdje geleden. Heb je al een spoortje geprobeerd. Wat gebeurd er als je hem een tikje bijgeeft.

sharon11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:24

eerst 1 x aansporen geen reactie nog een x aan aansporen nog geen reactie aansporen en een tikje achter je kuit nog geen reactie nog een tikje achter je kuit
nog geen reactie dan mag je best wel een x hard tikken zodat hij tog weet dat hij moet luisteren
en anders een x met de longeerzweep opjagen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:42

ik vind dat je paard overal oog voor heeft behalve voor jou en dat die jou niet serieus neemt
ook zit je constant te drijven en daar worden ze doof voor
ik zou zeggen teugels ook iets korter doen en die aandacht eisen

en zoals al gezegd
je peerd op dieet zetten net als je honden Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:56

Ik vind het gewicht reuze meevallen (hond heb ik niet naar gekeken, maar daar gaat het ook niet over).

Castratie zou kunnen helpen, maar is nu even geen optie.

Als ik het filmpje zie, denk ik dat je hem wat meer aan het werk moet zetten. En dan meer in de zin van hem verrassen met 'werk'. In dat stukje stappen in het filmpje had je ook in een flinke draf (en niet meteen reageren is een flinke tik) kunnen vertrekken, weer de overgang naar stap kunnen maken, daarna halthouden en na het halthouden weer in flinke draf vertrekken.
Om maar wat te noemen..

Ik zie hem eens rustig kijken naar dat andere paard in de wei... totaal niet met z'n hoofd erbij. Kan momentopname zijn natuurlijk, maar zo'n moment moet je voor zijn. Aan het werk met die hap.
Maak bij elke letter een figuur, tempowisselingen tot je er gek van wordt, stap, draf, galop in een flink tempo achter elkaar. Dat vraagt concentratie van hem.

Niet afwachten op wat hij gaat doen, rijden!

Consequent blijven, niet continue been.

Ik ga er bij dit advies vanuit dat hij niets medisch heeft.

Ik persoonlijk vind het heel vervelend dit soort paarden te rijden en word dan erg snel geirriteerd. Dat is verkeerd, maar in dit geval mag jij misschien iets meer van mijn slechte eigenschap hebben Haha!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:04

Wat mij ook opvalt is dat je constant been aan het geven ben.
Ook valt me op dat je gewoon meerijd en niets doet om het paard te laten werken, hij loopt scheef en zijn achterhand gebruik is niet ok, waarom ga je niet een swat handwerk doen, om alle knopjes erop te zetten, aan de hand kun je ook leren actiever voor je hulpen te worden.
Het probleem ligt echt bij jou , neem een instrutrice die jou verder kan helpen met het voorwaarste en ga dus echt aan de gang met het rechtrichten want dat mis ik in je rijden echt ,
Ook ben je niet stil en mooi met je handen en je kunt beter gaan doorzitten omdat het lichtrijden hem ook stoort in zijn balans.
Leer hem in balans lopen en dan zul je merken dat het tempo ook beter gaat worden, dat heeft tijd nodig , trek er een seen jaar ofzo voor uit om hem juist en technisch goed te trainen, ik mis een hoop besipering nog bij hem en die krijg je alleen mooi als je zelf weet hoe je die moet trainen en niet zomaar doet wat je instructrice je vertelt, want die zou moeten weten dat je het paard zijn balans om moet gaan zetten .
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 12:03

mij valt inderdaad het constant been geven op. Ik heb zelf een zeer flegmatiek paard en het enige dat bij mij werkt is weinig been geven zo min mogelijk bij drijven. Veel met stem en streng zijn in je hulpen. Ik hou mijn flegmatieke paard juist een heel stuk dunner dan andere paarden want als ze ook maar iets dikker is dan is ze niet vooruit te branden. Ik kan nu net haar ribben zien en dan is ze een stuk vlotter. Ik voer zelf maar een halve kilo eiwitarme en suikervrije muesli per dag en ze wordt 3 keer in de week goed gereden en 2 keer in de week wordt er aan de hand wat licht werk gedaan. Dit werkt voor haar goed. Als ik haar veel meer zou laten werken is ze helemaal niet meer vooruit te branden onder het zadel.
Ik rijd mijn paard niet met spoor ik heb gemerkt dat dat alleen maar averechts werkt. Ik drijf licht aan en wil meteen reactie (naar de galop nog wel met stemhulp ) Geen reactie dan een duidelijkere hulp nog geen reactie een tik. Ik ben heel streng maar dat werkt wel. Overigens tik ik niet op de kont maar naast mijn been.