Bang na val..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beaminde

Re: Bang na val..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:43

Hier een tip van mij: ik ben vroeger ook erg bang geweest altijd nu is dat helemaal over, je kan me op alle paarden zetten en als ik eraf val ik stap er gewoon weer op! het is erg moeilijk om weer vertrouwen in het paardrijden te krijgen (dat vond ik) ik heb dus uiteindelijk met mijn instructeur gepraat en die heeft het zo gedaan: eerst 3 weken op een rustig paard, er rustig weer vertrouwen in zien te krijgen want natuurlijk, je meot er de lol weer van inzien! daarna ging hij op een iets moeilijker paard zitten en ik moest toe kijken hij legde mijn uit dat dat paard eigenlijk helemaal niks bijzonders doet, dus ik spaarde al mijn moed bij elkaar en ik ging erop zitten. Natuurlijk bleef hij er zorg vuldig bij Knipoog uiteindelijk na 5 weken wist ik dat ik het paard aan kon natuurlijk kon hij iets gaan doen maar ik had nu al 5 weken erop gereden terwijl er niks mis ging ik kreeg dus uiteindelijk het vertrouwen in paarden terug:D ik zou het langzaam aanpakken Knipoog en gewoon bespreken met iemand die jouw graag zou willen helpen Haha!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:47

Ook ik heb behoorlijke angst gehad, ik ben tijdens een buitenrit gevallen. Niets ernstigs, maar wel geschrokken.
Ik herken heel veel van mezelf in je verhaal..

Nog steeds vind ik sommige dingen eng, maar zo heb ik mezelf er min of meer overheen gezet.

Eerste x naar buiten: op de grootste sul naar buiten achter iemand aan. (Laat je paard desnoods vasthouden als dat je een goed gevoel geeft!)
Daarna: steeds stapje verder, eerst alleen stappen, dan eens een drafje en als dat goed voelt weer galopje..

Uiteindelijk ben ik ook weer op datzelfde paard gegaan, hoe eng ik het ook vond. Gewoon een rustig ritje achter een ander rustig paard gemaakt.. Je wilt niet weten hoe stoer ik mezelf vond Bloos

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en verder heel veel succes! Uiteindelijk komt je vertrouwen wel stukje bij beetje terug. En hoewel bang zijn niet goed is, oplettend zijn mag zeker wel vind ik!! Lachen

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 20:55

Heel herkenbaar.. jeeee wat ben ik bang geweest op mijn eigen pony.. idd een haf dus niet hoog vallen... ja ja.. denk je.. maar ook die vallen kunnen heel hard aankomen.

ik ben gewoon weer begonnen aan de longeerlijn en daarnna gelijk lessen van iemand die daar rekening mee hield.

Wat mij ook heel erg helpt is een uurtje van te voren zelf een pufje rescue remedie te nemen. daar wordt je niet meer zo gespannen van... en ik had mijn mp3-tje op mijn hoofd en zat dan lekker mee te zingen... ademhaling... of ga gewoon zitten zingen... dan wordt je wat meer ontspannen.

Helpt altijd goed.
Succes... mij heeft het allemaal geholpen.. en nog... vandaag sinds 7 weken op mijn rodeoalpenquarter gestapt.. met rescue... en er was niets aan de hand... omdat ik zelf zoeits had van.. tja het zal wel... kom maar op.

Rustig aan en doe het stap voor stap.

Roos__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:41

Tja je zult moeten doorzetten.
ik zou dus de jonge dieren even laten voor wat het is. Een betrouwbaar paard zoeken en daar weer vetrouwen mee krijgen. In het begin zou ik er voor kiezen om met iemand te gaan die jouw goed kent en je kan helpen. Desnoods eerst longeren en dan erop, terwijl iemand het paard aan de longeerlijn houdt. Dit gewoon weer uitbouwen.
Met de tijd komt het wel goed. Niet te hard vooruit willen gewoon rustig aan opbouwen. Lachen

Succes! Ja

Roos__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:41

Tja je zult moeten doorzetten.
ik zou dus de jonge dieren even laten voor wat het is. Een betrouwbaar paard zoeken en daar weer vetrouwen mee krijgen. In het begin zou ik er voor kiezen om met iemand te gaan die jouw goed kent en je kan helpen. Desnoods eerst longeren en dan erop, terwijl iemand het paard aan de longeerlijn houdt. Dit gewoon weer uitbouwen.
Met de tijd komt het wel goed. Niet te hard vooruit willen gewoon rustig aan opbouwen. Lachen

Succes! Ja

Kittylover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:41

Het staat hierboven al erg vaak,
je moet echt doorzetten.
vroeger was ik ook erg hard gevallen,
en durfde niet meer naar buiten toe.
nu ik op een ouder paard zit (mijn verzorgpony)
heb ik mijn vertrouwen weer terug,
veel succes !

DNICIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:05

Ik ben ook gevallen en was toen erg bang. Kan je niet op een brave pony van een vriendin ofzo? Heeft bij mij ook geholpen

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:11

Ik weet precies hoe je je voelt. Mijn paard heeft me er een paar dagen geleden afgegooid, en voor de verandering maar weer eens hard. Ik ben nu ook nog een beetje rillerig, heb er ook niet meer opgezeten. (Meteen daarna wel). Probleem bij mij alleen is dat ik nóg banger ben op vreemde paarden en dat ik dan nog liever op die idiote explosieve knol van mezelf stap.

Meer dan geduld kan je niet hebben, kleine stapjes, stoppen als je niet meer durft en gewoon toch maar weer vertrouwen hebben.

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:47

ademhalings oefeningen om zelf rustig te blijven? :P ;)
bedenk waar je zelf vaak rustig van word, heekl misschien kun je hiervan iets toepassen als je met het paard naar buiten gaat? is dat ook zo als je met een ander naar buiten gaat, zodat je kan kletsen waardoor je misschien meer ontspannen bent? met inrijden tijdens wedstrijden is dat wel wat onhandig ja, misschien is zo'n pilletje voor zenuwachtigheid iets.. mits je daar loom van word natuurlijk :P
vervelend zeg! ik wens je succes en hoop dat je plezier kan houden in de wedstrijden..
groetjes

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:55

Ik ben ook bang geweest na een flinke val van mijn paard. Toen ik erweer opging was ik zo bang dat paard en ook helemaal bang van werd...Dus ik ben weer helemaal bij het begin begonnen....met een longeles. Ik voelde me wel een beetje stom, maar het hielp echt om gewoon rustig op mijn paard te kunnen zitten met iemand die erbij staat. En daarna heb ik zelf eerst nog een hele tijd rondgestapt en toen durfde ik opeens weer te draven en te galoperen!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:53

Ik ken het gevoel ook heel goed, ik heb ook zo'n leuk menneertje die me het laatste halfjaar goed de stuipen op het lijf gejaagt heeft :o Echter ga ik niet meer naar buiten omdat ik eerst in de bak mn vertrouwen wil verhogen.. misschien een goede tip voor jou? ga anders een met iemand anders naar buiten beetje stappen,genieten en niet teveel denken van "Óoh, dit kan er gebeuren" Ontspanning baard kunst.
Edit; dit betekent niet dat je niet meer op moet letten enzo :P

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:01

Bodyprotector aanschaffen zowel voor je eigen veiligheid als gemoedsrust.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:05

Ik galoppeer ook weer vrolijk na maanden afwezigheid... en oh wat is de intructrice er blij mee dat ik weer normaal mee kan gaan in de lessen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:50

Dat is een hele normale reactie dat je er niet meer op durft hoor :) . Heb zelf ook een beetje pech gehad bij opstappen, en dat durfde ik ook écht niet meer... Maar je moet gewoon doorzetten, desnoods op een sloom paardje wat nergens van schrikt. Komt vanzelf goed!

solerolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:15

Als je weer met je paard gaat rijden waar je nog wat onzeker over bent is het misschien handig om een stapje terug te gaan. Soms gaat het zo goed met een jong paard dat je het iets te snel opbouwd. Waardoor het zomaar oppeens over kan zijn met de pret, Neem gewoon rustig de tijd en begin weer met simpele dingen. Het komt vast wel weer goed ;)

MdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 00:51

Een vriendin van me heeft ongeveer hetzelfde voorgehad. Ze was al niet zo´n held te paard, hield wel van paardrijden maar gewoon rustig, op betrouwbare paarden. Na een tijdje durfde ze wat meer en mocht ze twee keer in de week met het paard van een vriendin rijden (omdat die vriendin naar de unief ging en minder tijd had) Het was nogal een fris paard en ze is twee keer gevallen maar soit, ze wou verder doen. En ik schrok daar wel wat van want wij kennen haar als iemand die toch vrij bang is en we hadden ook gevreesd dat ze niet meer zou willen. Maar toen is ze heel hard gevallen, heeft ze haar sleutelbeen gebroken en was ze echt heel bang. Ze hield heel veel van paarden maar wou niet meer rijden uit angst en ook omdat ze toch veel pijn heeft gehad door die val.
Dus ik kan jou enkel de tips geven die voor haar geholpen hebben:
Ze is terug opnieuw begonnen met een doodbraaf paard van iemand (maar echt een supersupersuperbraaf beest) Eerst gewoon in stap, wat sturen, terug wat vertrouwen winnen. EN met iemand in de piste erbij zodat ze wist dat er altijd iemand was om haar te helpen of bij te staan. Ondertussen gaat het alweer beter en heeft ze toch wat meer vertrouwen gekregen, maar het belangrijkste is dat ze er terug plezier in heeft! Ik denk dat het mentale aspect van iemand die je goed kent bij jou in de piste toch ook een niet te onderschatten factor is.

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:33

Gewoon inderdaad met een rustiger paard beginnen. Zodat je je weer beetje soort van vetrouwd gaat voelen en geen angst meer hebt.
En het is verder een normale reactie op een zware/harde val.
Succes :)

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:39

Ik heb het ook gehad na een val (met pijnlijke breuk tot gevolg), ik ben na acht maanden opnieuw beginnen rijden (mocht dan pas vn dokter), maar niet direct op het jonge vurige paardje dat ik staan heb. Ik heb eerst weer even op mijn zo betrouwbare pony gereden en dan ben ik terug overgestapt.
Niets forceren is de boodschap.