Saskia @ Work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charona

Re: Saskia @ Work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:13

hoi, hoi! ik heb niet alle berichten gelezen, maar wellicht dat je hier iets aan hebt: toen wij onze pony (Welsh*Arabier) kochten, was zij al 24 (!) en liep ze altijd met haar hoofd omhoog. En ja, ook zij was een paardje, dat je niet kon dwingen. Onze dochter heeft toen van een andere instructeur les gehad en heeft de eerste weken tot maanden geleerd, haar omlaag te rijden en te leren ontspannen onder het zadel. Ze mocht, zonder ontspanning, niet beginnen de Pony te werken en ook zeker niet springen. In ons geval heeft het geholpen, de Pony meer ruimte/ lengte te geven en géén constante druk op de teugel te geven, en wel een verende aanleuning op te zoeken. Of je 't gelooft of niet, zelfs op 24 jarige leeftijd had de pony zeer wel in de gaten, dat ontspannen te lopen veel prettiger voor haar was en heeft in tamelijk korte tijd de juiste bespiering kunnen ontwikkelen om een ruiter zonder nadelige gevolgen te kunnen dragen. Dus mijn advies zou zijn: even terug naar de ontspanning en als het niet meteen lukt, eraan blijven werken. Met longeren was het trouwens ook zo, dat je na verloop van tijd de pony zonder hulpteugels in een mooie ontspannen houding kon laten lopen. Succes ermee, want jullie lijken wel een leuke combi te kunnen worden.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 13:53

heee ja idd fijn om te horen dat dat goed is gokomen niet gelijk weer van die het ziet er niet uit berichten hier heb ik teminste echt wat aan.
verder zal het waarschijnlijk ook helpen voor mij als ik in een bak ga rijden want nu rij ik in haar eigen terotorium en weet ze dus aales te flikken in een bak moet ze wennen aan kleinere ruimte en zal ze wat beter luisteren;)
ik ga blijven proberen en zal er ook zeker wel komen ze luisterd wel gewoon heel goed naar mijn stem alleen jammer natuurlijk van de andere dingen ik bern nu ook al een tijd gestopt met springen en laat haar alleen nog een beetje vrij springen verder probeer ik nu ook meer tijd vrij te maken enzo dat ik haar niet verwaarloos dat zou ik heeeeel jammer vinden ik ga ook proberen iemand te regelen die mij af en toe wat les wil geven voor een klein bedrag;)
zodat ik meer gericht kan rijden op dingen die ik verkeerd doe omdat ik zelf niet heeel vee lverstand van sulke dingen heb:(
en trouwens met longeren gebruik ik alleen longeerlijn bitstukje en halster of hoofdstel dus zonder hulpteugels
bedankt voor dit stukje:D
en we komen er wel;)
xx

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:19

In principe zou ieder paard moeten kunnen nageven maar ik snap dat als zij al 21 jaar het nooit heeft hoeven doen dat het dan nu moeilijk voor haar is om ineens met haar hoofd lager te lopen.
Maar het zou best kunnen dat een ervarener persoon haar wel goed kan laten nageven.
Mijn zusje had nl ook een pony waar ik absoluut niks mee kon worden en zij kon hem wel gewoon netjes rond krijgen van voren en de achterhand er onder.
Het ene paard/pony is nou eenmaal lastiger te rijden als de andere.
De springfoto ziet er wel mooi uit:)

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 15:20

dankje ja idd ze heeft het bijna nooit moeten doen vanwege verschillende ruiters die het wel en weer niet doe nze heeft er aardig wat gehad:)
ik ga gewoon goed doortrainen en geef niet op.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:04

wauw, ik zit met mijn voeten precies als jij xD met rijden mooi naar binnen, maar tijdens de sprong helemaal naar buiten gedraaid. misschien beugels nog 1 of 2 korter en rekening houden met je voeten Knipoog

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:15

Ik zou mijn beugels flink langer doen, dan word je houding waarschijnlijk al een stuk beter. Ja
En met les kom je er vast wel!

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 16:19

@ moonfish13: dankje allemaal de reacties worde nsteeds beter en meer positief:D paar dagen terug ben ik begonnen zonder beugels aan me zit te werken en ook zeker lange beugels dat je echt net uit zadel komt met draf werk wel zelf saskia loopt er al beter van alsof ze dat precies aanvoelt echt fijn.
@ love_shyboy: haha idd dat gaat echt automatisch wel jamer gelukkig heeft ze er niet last van ant ik kom niet tegen haar aan maar ga zeker proberen of met kortere beugels het beter gaat;)

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:53

Hoi,

Ik heb Saskia ook een tijdje gereden Haha! Leuk diertje helaas had ik toen mijn eigen paard ook nog steeds en had ik te weinig tijd.
Gewoon rustig door oefenen en vooral aan de ontspanning werken.
De basis dressuur is het voorwerk voor springen zorg dat je dat goed voor elkaar krijgt.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 08:21

wat leuk jammr dat je toen die tijd te weinig tijd er voor had;)

Merith_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:30

Heey,
Ik denk dat dit paardje wel zeker nageeflijker kan lopen. Maar nageeflijk lopen is niet enkel het plaatje, maar ook de ontspanning, anders is het alleen maar een valse knik.. Ik heb dit probleem ook gehad met mijn verzorgpaardje. Op het moment dat je de teugels meer oppakte gooide ze haar hoofd in de lucht en was de ontspanning ver te zoeken.. Ik heb toen een periode met wat langere teugels gereden, zodat zij wat meer ruimte had. Dit heeft toen wel geholpen. en heel veel wendingen en overgangen rijden, op de binnenhoefslag rijden (dat jij met je voet tegen het hek aan komt is doordat je paardje naar het hek toe leunt), stelling vragen (ook op de rechte stukken), naar binnen en naar buiten, wijken, schouderbinnenwaarts.. en ga zo maar door. Je zou ook balkjes kunnen gaan lopen, en dan op drafafstand, dit hielp bij mijn verzorgpaardje ook. En verder gewoon zelf echt heel ontspannen rijden, en ook gewoon af en toe leuek dingen met haar doen, zoals naar het bos ( ik weet niet of je die mogelijkheid hebt) en zonder zadel met een los teugeltje en gewoon dat soort dingen, dat het ook voor haar leuk blijft, gewoon veel afwisseling erin houden, ook als je maar 1 of 2 keer per week rijdt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is niet om je aan te vallen, of beledigen, maar om je te helpen Knipoog Ik vind t wel een leuk paardje om te zien trouwens.
Groetjes!

Blommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:05

Merith_ schreef:
Heey,
Ik denk dat dit paardje wel zeker nageeflijker kan lopen. Maar nageeflijk lopen is niet enkel het plaatje, maar ook de ontspanning, anders is het alleen maar een valse knik.. Ik heb dit probleem ook gehad met mijn verzorgpaardje. Op het moment dat je de teugels meer oppakte gooide ze haar hoofd in de lucht en was de ontspanning ver te zoeken.. Ik heb toen een periode met wat langere teugels gereden, zodat zij wat meer ruimte had. Dit heeft toen wel geholpen. en heel veel wendingen en overgangen rijden, op de binnenhoefslag rijden (dat jij met je voet tegen het hek aan komt is doordat je paardje naar het hek toe leunt), stelling vragen (ook op de rechte stukken), naar binnen en naar buiten, wijken, schouderbinnenwaarts.. en ga zo maar door. Je zou ook balkjes kunnen gaan lopen, en dan op drafafstand, dit hielp bij mijn verzorgpaardje ook. En verder gewoon zelf echt heel ontspannen rijden, en ook gewoon af en toe leuek dingen met haar doen, zoals naar het bos ( ik weet niet of je die mogelijkheid hebt) en zonder zadel met een los teugeltje en gewoon dat soort dingen, dat het ook voor haar leuk blijft, gewoon veel afwisseling erin houden, ook als je maar 1 of 2 keer per week rijdt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is niet om je aan te vallen, of beledigen, maar om je te helpen Knipoog Ik vind t wel een leuk paardje om te zien trouwens.
Groetjes!

Ik zou me niet bezig houden met wijken als je pony niet eens ontspannen kan lopen. Dan lukt wijken ook niet.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 01:00

Je hebt eerder gezegt dat er medisch niks aan de hand is, ooit foto's laten maken dan?

Die van mij kon namelijk ook heel goed zo lopen en daar was toch wel duidelijk een medisch probleem.

Ik denk iig dat je het niet moet negeren (door wat jezelf zei; dit doet ze haar hele leven al) das namelijk geen excuus.

En het is heel vervelend dit allemaal aan te horen en ja mensen kunnen bot zijn maar daar moet je over heen lezen denk ik.
Maar wel de opmerkingen eruit halen.

Ik zou zeggen veel longeren laag ingesteld, en dan met rijden niks willen bereiken behalve ontspanning, ontspanning, ontspanning. overgangen etc zonder eraan te zitten.

Succes met je examens en je beesie.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 12:53

@ wino: het zadel is helemaal speciaal op haar rug gemaakt dus daar is zeker niks mis mee hoor.

@ merith_: idd dat hyeb ik ook zodra ik de teugels oppak, zonder zadel kan ik niet rijden want dan gaat ze racen, en het bos in is zeker geen optie voor haar sinds ze gestop is met de boscross kan je met haar het bos niet meer in want het enige wat ze dan doet is pushen pushen pushen tot dat ze de galop in kan je zou dus helemaal overdwars door het bos moeten met gevaar voor eigen leven verder zou ze dan alleen maar meer gespannen gaan lopen das wel jammer.

@ wino: daar ben ik het met je eens als ze nu niet onspannen loopt zou het geen zin hebben om te beginnen met wijken.

@ jenniferkent: ja er zijn wel degelijk foto's gemaakt.
en ik heb eergister haar gelongeerd maar dan wel met zadel en hoofdstel gewoon om ik had de teugels onder beugels door gehaald zodat ze meer lager ingesteld was ze deed dat uitstekend ik had 50 min. gelongeerd en daar na stapte ik er op met iets losse teugel ging ik rijden ze liep toen onspannen op de ll met haar hoofd zelfs met draf haalde ze haar hoofd niet omhoog en galop trok ze zelfs niet aan teugels dus vanaf nu af aan ga ik haar telkens eerst netjes longeren .

@ bonita_bon: ik vind het juist niet een pony kan ontspannen lopen zelfs als ze niet nageeflijkheid heeft.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 13:27

nou volop ga ik echt niet rijden dan zou ik zelfs spierpijn van krijgen ik heb de afgelopen 3 weken al op gebouwd met savonds i.p.v. dat ik naar buiten ga met vrienden daar heen gaan om de longeren en ff rijden en weekend i.p.v. uitslapen enzo daar heen gaan ff wandelen en rijden enzo dus volop in een keer ook weer niet want heb van te voren al opgebouwd dat ik nu meer kan gaan rijden maar ik gatrouwens na de vakantie althans de laaste dag daarvan nog weer foto's maken hopende dat het er dan meer onspannen uit ziet ik zal je daar vanop de hoogte houden want altijd loop om weer een nieuwe menig van iemand te krijgen;) zullen we dat afspreken:P

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:34

Goed dat je longeerd voor het rijden doe ik ook nog steeds!!
Kan nooit geen kwaad is ze al lekker opgewarmd enz.
Succes ermee Lachen

Yvonn85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:06

Ik vind het geheel er veel te gespannen uitzien. Probeer ook in je zit wat meer te ontspannen, bijvoorbeeld door rustiger licht te rijden o.i.d.
Naast wat er al over de teugels gezegd is, vind ik dat je je hakken meer moet uitdrukken.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:10

Hoi hoi, op de eerste plaats ziet het springen er echt goed uit.
Voor wat betreft het dressuur matige werk. Ik ga geen oordeel geven maar een tip een ik hoop dat je die van harte neemt.
Probeer eerst zelf te ontspannen.
Voor zover ik kan beoordelen van een paar foto's af, denk ik dat je veel te veel bezig bent met het naar beneden rijden van de pony. Probeer eerst zelf te ontspannen, lekker te rijden (handen iets meer dragen, knik in elleboog) Vooral niet proberen naar beneden te rijden maar alleen voorwaarts, gaat ze trekken aan je handen, doe je handen naar voren, laat voelen dat je niet terug trekt. Pak haar daarna weer langzaam terug. Als het paardje jouw handen leert te vertrouwen zal ze meer ontspannen en pas dan kan ze nageven.

Heel veel succes en zeker niet opgeven.
En ja het is al vaak gezegd, maar zodra je ook maar even kan les nemen, ook al is het maar 1 keer per maand zodat je weer wat huiswerk hebt om mee verder te gaan.(dat moet toch wel lukken Knipoog )

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 14:26

@ yvonn85: idd daar kwam ik gister zelf ook achter dat als ik ga ligt rijden ik te veel mezelf met me benen op druk waardoor ik soms wel onrustig in het zadel terug kom.
ik zal er zeker wat mee doen;)

@ alatariel: ik heb nu een meisje gevonden die mij les wil geven zelf doet ze de opleiding daarvoor dus en is daar bijna mee klaar.
hoop dat het dan beter word.

@ annemaaike17: haha, leuk dat je het voor mij opneemt maar idd zoals er werd gezegt dit is een topic waar je vraagt om andere mensen hun mening en dat kan deels negatief zijn maar ook positief dus.

@ bonita_bon: ik ben het wel met jou eens.

@ pure_I: haha je hebt gelijk ze houd beslist niet van dressuur matig rijden ik vind het zelf wel belangrijk want door dressuur matig te rijden kan ik het snelst haar mij laten vertrouwen door te springen waar ze trouwens al meer dan 100 prijzen mee gewonnen heeft in haar leven vind ze dus wel leuk maar je kan springen natuurlijk niet als basis nemen bij het rijden.

@ bonita_bon: ik had niet gezegt dat alles aan saskia zou liggen want dat is wel een heel dom excuus maar dat kan je ook verkeerd begrepen hebben ik heb nu dus iemand die me wel les wil geven dus komt wel goed hoor wees maar niet bang ofzo.
maar wat je zegt over elk paard kan springen tuurlijk maar niet elk paard kan gecontroleerd springen op wedstrijden en dat kan saskia wel anders zou ze nooit meer dat 100 prijzen gewonnen hebben in haar 21 jaar.
en idd zoals je zegt dressuur is wel een must bij de basis van het paardrijden zoals ik al eerder zei je kan niet springen als basis nemen dat gaat helemaal fout. en de laatste tijd spring ik ook helemaal niet meer xd
geen zin in:p dressuur vind ik wat belangrijker nu.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:01

hmmmm, dit ziet er nu niet bepaald een fijn plaatje uit, dit kan onmogelijk leuk rijden voor het paard als voor jou.

Ik zou ze wat meer ontspannen proberen te rijden, geef ze wat meer teugel dat ze de kans krijgt om wat te ontspannen.

begin gewoon met een rustig drafje aan lange teugel en wat cirkels en voltes rijden, dan kan je iets meer en meer je teugel bij jou nemen en met licht contact ontspannen rijden. Lachen

dan dan ze ook veel fijner lopen om te springen Ja

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:36

haha dat is juist het probleem, lange teugel en dan een drafje gaat niet samen voor haar doen denkt ze dan gelijk dat ze mag racen anders had ik dat wel gedaan xD
heb gister gereden ben begonnen met instappen over de weg dan ff rijden veel overgangen en slangevoltes enzo ging goed ze luistert nu ook meet naar me stem zodat ik niet zoveel aan de teugel zit als ik haar terug neem enzo dus ze loopt al wel wat ontspannender.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 19:39

SasJumper schreef:
haha dat is juist het probleem, lange teugel en dan een drafje gaat niet samen voor haar doen denkt ze dan gelijk dat ze mag racen anders had ik dat wel gedaan xD
heb gister gereden ben begonnen met instappen over de weg dan ff rijden veel overgangen en slangevoltes enzo ging goed ze luistert nu ook meet naar me stem zodat ik niet zoveel aan de teugel zit als ik haar terug neem enzo dus ze loopt al wel wat ontspannender.

zet haar dan eens met dat lange teugeltje in draf op een hele kleine volte
klinkt cru, ziet er ook niet goed uit want dan hebben ze echt moeite met draaien en tegelijk te blijven draven.
maar het heeft WEL effect Ja
mijn ruin vroeger rende ook en zo kreeg ik hem rustig, na een paar weken liep hij echt super en nageefelijk.

dus gewoon een echte minivolte, in draf houden en als je voelt dat ze kalmer wordt kan je je volte stilletjes aan groter maken Lachen

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 22:59

Leuke pony , kan goed springen hoor Haha!
Ik vind je absoluut niet te groot voor d'r

nu rij technisch,
Misschien is dit wel gekomen door het vele springen meeste paarden maken zich dan druk. Ik heb net ook gelezen dat je meer met dressuur bezig ben dat is wat je zelf ook al zij belangrijk. Ik heb zelf ook wel is paarden gereden die moeilijk waren in de aanleuning ( ook zo hoog lopen met het hoofd waren ook voorral springpaarden) . Ik denk dat ze al aardig voorwaarts is maar probeer d'r achter actief te houden rij veel voltes maak ze groter en kleiner met behulp van je benen, slange voltes en achtjes. Daar word ze lekker soepel van En hou d je handen zo stil mogelijk. Als ze eenmaal wat ontspannerder is ga je wat meer stelling aan je binnen teugel vragen heel zachtjes vragen en kneepjes geven(spelen), hou hierbij echt je buiten teugel eraan! En laat d'r niet over de buitenschouder weglopen. Ik zou het even hierbij houden Lachen

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 08:14

hee dankje ja hier ga ik zeker wat mee doen^^

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 08:58

De foto's van 2007 zien er beter uit! Knipoog

Het paard op de foto's van 2008 ziet er erg gespannen uit. Ik rijd ook zo'n soort paardje, maar met veel geduld komt het wel goed, hier gaat het rijden ook stukken beter! Lachen Denk dus niet van, goh dat doet ie al heel z,n leven, dus laat ik het maar zo laten.

KingsJewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 10:44

idd de foto's van 2007 reed ik bijna elke dag haar en liet ik school maar een beetje voor wat het was maar nu in me examen jaar kan dat natuurlijk niet vind het wel heel erg jammer maar ik blijf proberen en vol houden we komen er wel: