de dag (week) erna. Als het je al lukt

Maar is lichtrijden zoveel makkelijker dan doorzitten dan?
Volgens mij is doorzitten juist lekker relaxt (Als je het kan dan
) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

)
Jaimyliefje schreef:iedereen zegt altijd dat je lichtrijdt om je paard te verlichten, maar dat is dus fout arabesk?
Ik vond het sowieso al onlogisch, gezien je gewicht toch hetzelfde blijft en er alleen maar veel meer beweegt/klappert bovenop de rug van het paard..
Citaat:Llichtrijden moet je in principe zonder beugels kunnen, als je echt alleen omhoog kan komen door in je beugels te gaan staan doe je toch iets verkeerd.
Citaat:als je dat gaat doen klem je met je knieen en krijg je een klapperend onderbeen.
Goofy44 schreef:Citaat:als je dat gaat doen klem je met je knieen en krijg je een klapperend onderbeen.
Dat klemmen moet je juist niet doen.
Een klapperend onderbeen is niet goed.
Citaat:Goed lichtrijden lijkt een beetje op boven de pot hangen, je wil niet steeds op de bril zitten, wel er vlak en recht boven....
Lichtrijden komt vanuit een scharnierende heup en knie, waarbij het hele been dat tegen het zadel ligt voor de stabiliteit zorgt. In verlichte zit (two point seat) zie je dat nog mooier terug, maar dan heb je dus wel heel duidelijk gewicht in je beugels. Goofy44 schreef:Dit kan een paard en een ruiter (als je dat kan) heel lang volhouden. Ook wordt de beweging van het paard niet belemmerd en blijft de draf zuiver. Bij de "sta-zit" methode in de beugels is de draf van de meeste paarden onzuiver. Dat komt door de bewegingen van de ruiter die inwerken op het paard.
Een paard houdt het in een buitenrit - bijvoorbeeld op het strand - veel langer vol als er wordt licht gereden. Dat geldt ook voor de ruiter, die knapt doorzittend veel eerder af. Licht rijden heeft een bedoeling voor zowel paard als ruiter.
.
Arabesk schreef:Pak eens een weegschaal, ga er op staan en maak de beweging die je maakt met lichtrijden en je zult zien dat de weegschaal uitschiet naar het dubbele van je gewicht!
Arabesk schreef:Of je nou wel of geen gebruik maakt van de beugels, onderstaande blijft gelden:
Hoe langer jij in de lucht zweeft, hoe meer jij zult wegen tijdens het opveren en neerkomen. Gemiddeld blijf jij even veel wegen, maar de ene pas hoeft het paard jou niet te dragen, maar de andere pas... jouw dubbele gewicht!
). Je staat niet aktief op, op de manier met de weegschaal, zoals hierboven. Het paard neemt je in de beweging mee omhoog (via je kont, dus niet je benen) en op dat moment ga je in de beweging volledig mee en breng je vanaf je knie je kont een heel klein stukje los van de rug (zadel) van het paard. De kracht die hiervoor nodig is, is nu heel anders, dan in het weegschaal voorbeeld hiervoor.
Dit zijn niet de waarden die je krijgt - in de beugels - bij een paard in beweging. Je kan op die manier - op de grond - controleren of je de beweging voor lichtrijden goed uitvoert. suikermeisje schreef:zehebben vroeger juist de boom bedacht in het zadel om de druk te verdelen, waarom gaan mensen dan boomloos rijden?
het lijkt mij slecht omdat de druk dan juist niet meer verdeeld wordt, maar iedereen moet doen wat hem het beste lijkt he;)
ik zou zeggen kijk eens op www.boomloosrijden.nl 
Maartje1990 schreef:suikermeisje schreef:zehebben vroeger juist de boom bedacht in het zadel om de druk te verdelen, waarom gaan mensen dan boomloos rijden?
het lijkt mij slecht omdat de druk dan juist niet meer verdeeld wordt, maar iedereen moet doen wat hem het beste lijkt he;)
[qoute]lichtrijden over 't algemeen is niet goed, maar als je het doet nog liever op een boomlooszadel dan een boomzadel