Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paljassofie schreef:Altijd leuk om zien dit![]()
aangezien je dit plaatst op HAW ga ik ervan uit dat je dit niet doet om rond te hobbelen dus bij deze :
Ondanks dat het wel lijkt alsof hij het leuk vindt, mis ik toch de ontspanning. Hij drukt de rug behoorlijk weg, kan natuurlijk zeer goed komen omdat je niet helemaal in balans zit zonder zadel. Probeer in ieder geval lekker veel te schakelen en veel wendingen te rijden. Hebben jullie les? (niet NH zoals al gevraagd, maar gewoon rijles)
KiWiKo: Ik denk dat je wel degelijk zeer technisch kan rijden zonder optoming hoor, zonder twijfel. Denk alleen dat hier op deze foto's inderdaad niet heel veel van te zien is, maar iedereen moet ergens beginnen. Als je optomingloos een oefening correct kan rijden dan vind ik dat een sterk staaltje techniek hoor
Hannah_Menno schreef:nee ik heb geen les, wel 7 jaar gehad maar werd er helemaal gek van. nu rijden we gewoon lekker vrij. geen gedoe met lekker achterbeen erbij, kijk hij moet wel actief lopen en dat doet hij ook maar voor mij hoeft het niet perfect!

Hannah_Menno schreef:Paljassofie schreef:Altijd leuk om zien dit![]()
aangezien je dit plaatst op HAW ga ik ervan uit dat je dit niet doet om rond te hobbelen dus bij deze :
Ondanks dat het wel lijkt alsof hij het leuk vindt, mis ik toch de ontspanning. Hij drukt de rug behoorlijk weg, kan natuurlijk zeer goed komen omdat je niet helemaal in balans zit zonder zadel. Probeer in ieder geval lekker veel te schakelen en veel wendingen te rijden. Hebben jullie les? (niet NH zoals al gevraagd, maar gewoon rijles)
KiWiKo: Ik denk dat je wel degelijk zeer technisch kan rijden zonder optoming hoor, zonder twijfel. Denk alleen dat hier op deze foto's inderdaad niet heel veel van te zien is, maar iedereen moet ergens beginnen. Als je optomingloos een oefening correct kan rijden dan vind ik dat een sterk staaltje techniek hoor
nee ik heb geen les, wel 7 jaar gehad maar werd er helemaal gek van. nu rijden we gewoon lekker vrij. geen gedoe met lekker achterbeen erbij, kijk hij moet wel actief lopen en dat doet hij ook maar voor mij hoeft het niet perfect!
[/quote]
Ik wil namelijk graag beter worden. Onderbouwde kritiek, heel graag!
heb je helemaal gelijk in
Hannah_Menno schreef:in de wei lopen ze toch ook niet perfect?
jongens he.. er moet toch iets te zeuren zijn?
inderdaad Alicia2u Paljassofie schreef:inderdaad KiWiKoheb je helemaal gelijk in
TS : rijden in een bak (lees : veel korte wendigen) zijn voor een paard heel belastend. In de natuur loopt een paard inderdaad ook niet "rijtechnisch correct", maar in de natuur loopt een paard altijd rechtdoor. Vandaar dat het wel belangrijk is het paard zijn lichaam juist te leren belasten bij het [***] in de bak. Dus dan denk ik dat je niet helemaal jusit bezig bent.
Alicia2u schreef:Kiwiko: Dan heb je ook een correcte overgang vanuit draf naar het halthouden gezien (mooi vierkant en niet gespreid), rechtuit achterwaarts, middendraf en weer teurg... om maar een paar dingen te noemen. Nee, het is nog niet perfect, er is nog geen sprake van nagefelijkheid, maar er is wel ontspanning, impuls en rechtgerichtheid te zien. Is dat dan niet rijtechnisch? Wat dacht je van de inwerking van de hulpen en de reactiesnelheid van het paard? Het correct rijden van de wendingen etc? Daar moet toch technisch wat over te zeggen zijn lijkt me?
Leuk hoor die reacties van 'gaaf dat je dat doet' enz. Maar ik post ier omdat ik tips en aanwijzingen wilIk wil namelijk graag beter worden. Onderbouwde kritiek, heel graag!
Ik vind het wel belangrijk dat mijn paard ontspand, ondertreed en mij daadwerkelijk kan dragen. Dat is iets waar je naartoe moet werken, want als hij straks 20 is wil ik ook nog een ritje kunnen maken
en dan is het plaatje helemaal compleet
Alicia2u schreef:Kiwiko, sorry, maar ik heb nog geen rijtechnisch commentaar gezien. Alleen dat het niet correct is, maar WAT is er dan niet correct en wat kun je eraan doen om het beter te maken?
Alicia2u schreef:Kiwiko, sorry, maar ik heb nog geen rijtechnisch commentaar gezien. Alleen dat het niet correct is, maar WAT is er dan niet correct en wat kun je eraan doen om het beter te maken?
Ik denk dat dat wel eens een heleboel zou kunnen schelen opeens :pPaljassofie schreef:zij rijden niet rechtdoor, maar zij trainen hun paard wel zo dat het zijn lichaam anders gaat gebruiken.
een hoek van 90 graden (in de hoek van de bak, dus onvermijdelijk) is voor een paard wel degelijk een kleine wending.
je moet je niet aangevallen voelen, ik vind het heel leuk wat je doet, maar het is niet gezond voor je paard om niet aan zijn gedragenheid etc. te werken
edit: typfout
en dat achterbeen enzo was niet belangrijk

Dit is geen aanval ofzo, maar het komt op mij over dat ze het duidelijk niet goed genoeg doet voor het oog en dus niet goed rijd.. Ik vind het anders echt geweldig! Hier staan allemaal reacties van 'rijtechnisch' enzo,
En met dat 'verzamelen en dragen en blabla', dat komt allemaal nog wel... Alles op zijn tijd! In de natuur loopt een paard ook ECHTNIET verzameld rond hoor, daar is 't ook gewoon hobbelhobbel, en dat er nu een mens op zit maakt het echt niet veel anders.. tuurlijk, het opletten van je zit en je paard niet tegenwerken daar moet je opletten, maar dat is iets om aan te werken en je paard gaat cht niet meteen kapot als 't er nog niet inzit! NHevaVD schreef:@ Alicia2u : volgens mij denk je dat je 't wel even veeeeel beter doet? Omdat zij nu even niet met neckrope rijd, en omdat zij dan misschien geen les heeft in 't rijden, kan ze gemakkelijk een hoog niveau bereiken, dan maar op haar eigen manierDit is geen aanval ofzo, maar het komt op mij over dat ze het duidelijk niet goed genoeg doet voor het oog en dus niet goed rijd.. Ik vind het anders echt geweldig! Hier staan allemaal reacties van 'rijtechnisch' enzo,
maar laat haar gewoon plezier hebben op haar eigen manier, de eigenaresse van Menno rijd zelf nog dressuur.... Je kan toch duidelijk zien dat die twee bij elkaar horen en ookal vinden er veel dat 't misschien nog niet goed genoeg is; dat komt dan nog wel !! ...

Van kijken kun je heel veel leren.