Menno @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arizonagreen

Re: Menno @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:41

erg mooi! ik verzorg sinds denk 3 maanden ook een fries(ken de hem al ruim een jaar), en met heb reed ik eerst heel veel western, en ebn hem nu engels aan het "inrijden", ook benik van plan zo te gaan rijden.. zonder zadel gata al goed, maar hij is nogal moeilijk soms omdattie op zun 5e opnieuw ingereden moest worden.. maar et ziet er heel mooi uit! ook heel mooi friesje!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:41

Altijd leuk om zien dit Haha!
aangezien je dit plaatst op HAW ga ik ervan uit dat je dit niet doet om rond te hobbelen dus bij deze :
Ondanks dat het wel lijkt alsof hij het leuk vindt, mis ik toch de ontspanning. Hij drukt de rug behoorlijk weg, kan natuurlijk zeer goed komen omdat je niet helemaal in balans zit zonder zadel. Probeer in ieder geval lekker veel te schakelen en veel wendingen te rijden. Hebben jullie les? (niet NH zoals al gevraagd, maar gewoon rijles)

KiWiKo: Ik denk dat je wel degelijk zeer technisch kan rijden zonder optoming hoor, zonder twijfel. Denk alleen dat hier op deze foto's inderdaad niet heel veel van te zien is, maar iedereen moet ergens beginnen. Als je optomingloos een oefening correct kan rijden dan vind ik dat een sterk staaltje techniek hoor Knipoog

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:44

Paljassofie schreef:
aangezien je dit plaatst op HAW ga ik ervan uit dat je dit niet doet om rond te hobbelen dus bij deze :
Ondanks dat het wel lijkt alsof hij het leuk vindt, mis ik toch de ontspanning. Hij drukt de rug behoorlijk weg, kan natuurlijk zeer goed komen omdat je niet helemaal in balans zit zonder zadel. Probeer in ieder geval lekker veel te schakelen en veel wendingen te rijden. Hebben jullie les? (niet NH zoals al gevraagd, maar gewoon rijles)

KiWiKo: Ik denk dat je wel degelijk zeer technisch kan rijden zonder optoming hoor, zonder twijfel. Denk alleen dat hier op deze foto's inderdaad niet heel veel van te zien is, maar iedereen moet ergens beginnen. Als je optomingloos een oefening correct kan rijden dan vind ik dat een sterk staaltje techniek hoor Knipoog

nee ik heb geen les, wel 7 jaar gehad maar werd er helemaal gek van. nu rijden we gewoon lekker vrij. geen gedoe met lekker achterbeen erbij, kijk hij moet wel actief lopen en dat doet hij ook maar voor mij hoeft het niet perfect!
Haha!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:45

Dat is dus ook mijn argument. Dat er nu nog geen verzameling is, betekend niet dat die er niet kan komen (bij mij en lb was het nl de 5e keer dat we dit deden, dan verwacht ik nog geen dragend achterbeen. Toch maakte hij wel een overgang van stap naar galop!). Als je dan kijkt naar mensen als Nevzorov en Honza, dan zie je dat die geslotenheid ook mogelijk is zonder optoming. Dat kost tijd (waarschijnlijk meer dan met optoming), maar je moet ergens beginnen.

Op deze foto's kun je idd niet zien waar het toe leidt. Je ziet niet of het rondhobbelen of rijden is (ik denk dat je daarvoor een filmpje nodig hebt). Maar als ik voor mezelf spreek, dan ben ik echt wel aan het rijden, ook zonder optoming.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:46

ik heb het filmpje ook gekeken Lachen

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:46

Hannah_Menno schreef:
nee ik heb geen les, wel 7 jaar gehad maar werd er helemaal gek van. nu rijden we gewoon lekker vrij. geen gedoe met lekker achterbeen erbij, kijk hij moet wel actief lopen en dat doet hij ook maar voor mij hoeft het niet perfect!
Haha!

dan hoort dit topic niet op HAW Knipoog

*temt*

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:47

Hannah_Menno schreef:
Paljassofie schreef:

Haha!

het is maar het behoud van je paard.................... kan je ook niet belangrijk vinden...................

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:49

Haha![/quote]
het is maar het behoud van je paard.................... kan je ook niet belangrijk vinden...................[/quote]

in de wei lopen ze toch ook niet perfect?
jongens he.. er moet toch iets te zeuren zijn?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:50

Kiwiko: Dan heb je ook een correcte overgang vanuit draf naar het halthouden gezien (mooi vierkant en niet gespreid), rechtuit achterwaarts, middendraf en weer teurg... om maar een paar dingen te noemen. Nee, het is nog niet perfect, er is nog geen sprake van nagefelijkheid, maar er is wel ontspanning, impuls en rechtgerichtheid te zien. Is dat dan niet rijtechnisch? Wat dacht je van de inwerking van de hulpen en de reactiesnelheid van het paard? Het correct rijden van de wendingen etc? Daar moet toch technisch wat over te zeggen zijn lijkt me?

Leuk hoor die reacties van 'gaaf dat je dat doet' enz. Maar ik post ier omdat ik tips en aanwijzingen wil Lachen Ik wil namelijk graag beter worden. Onderbouwde kritiek, heel graag!

Ik vind het wel belangrijk dat mijn paard ontspand, ondertreed en mij daadwerkelijk kan dragen. Dat is iets waar je naartoe moet werken, want als hij straks 20 is wil ik ook nog een ritje kunnen maken Lachen
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 14-12-08 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:50

inderdaad KiWiKo Ja heb je helemaal gelijk in

TS : rijden in een bak (lees : veel korte wendigen) zijn voor een paard heel belastend. In de natuur loopt een paard inderdaad ook niet "rijtechnisch correct", maar in de natuur loopt een paard altijd rechtdoor. Vandaar dat het wel belangrijk is het paard zijn lichaam juist te leren belasten bij het werk in de bak. Dus dan denk ik dat je niet helemaal jusit bezig bent.

edit : Alicia2u : jij bent wel degelijk technisch bezig, TS niet vrees ik Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:51

Daar komt nog bij dt een paard in de natuur niemand op z'n rug heeft Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:52

Hannah_Menno schreef:
in de wei lopen ze toch ook niet perfect?
jongens he.. er moet toch iets te zeuren zijn?

in de wei zit er ook geen ruiter op Lachen Lachen

nogmaals ik vind het heel leuk, en echt ik zit er met plezier naar te kijken.......... maar rijtechnisch niet correct....... je plaatst deze foto's op HAW....... dus mag ik kommentaar leveren, en dat doe ik dan ook Lachen

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:52

Dat gigantisch detail vergeet ik dan nog even te melden ook Clown inderdaad Alicia2u

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:53

Paljassofie schreef:
inderdaad KiWiKo Ja heb je helemaal gelijk in

TS : rijden in een bak (lees : veel korte wendigen) zijn voor een paard heel belastend. In de natuur loopt een paard inderdaad ook niet "rijtechnisch correct", maar in de natuur loopt een paard altijd rechtdoor. Vandaar dat het wel belangrijk is het paard zijn lichaam juist te leren belasten bij het [***] in de bak. Dus dan denk ik dat je niet helemaal jusit bezig bent.

Kan ik er iets aan doen dat ik in een bak rijd?
dan is niemand juist bezig, Anky van grunsven en al die andere pipo's...
die rijden ook niet rechtdoor..
ik weet zelf dat ik wel juist bezig ben gewoon omdat ik voel dat dit het beste voor mij en m'n paard is.
en van die kleine wendingen weet je niks af dus zeg geen dingen die niet waar zijn.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:53

Kiwiko, sorry, maar ik heb nog geen rijtechnisch commentaar gezien. Alleen dat het niet correct is, maar WAT is er dan niet correct en wat kun je eraan doen om het beter te maken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:54

Alicia2u schreef:
Kiwiko: Dan heb je ook een correcte overgang vanuit draf naar het halthouden gezien (mooi vierkant en niet gespreid), rechtuit achterwaarts, middendraf en weer teurg... om maar een paar dingen te noemen. Nee, het is nog niet perfect, er is nog geen sprake van nagefelijkheid, maar er is wel ontspanning, impuls en rechtgerichtheid te zien. Is dat dan niet rijtechnisch? Wat dacht je van de inwerking van de hulpen en de reactiesnelheid van het paard? Het correct rijden van de wendingen etc? Daar moet toch technisch wat over te zeggen zijn lijkt me?

Leuk hoor die reacties van 'gaaf dat je dat doet' enz. Maar ik post ier omdat ik tips en aanwijzingen wil Lachen Ik wil namelijk graag beter worden. Onderbouwde kritiek, heel graag!

Ik vind het wel belangrijk dat mijn paard ontspand, ondertreed en mij daadwerkelijk kan dragen. Dat is iets waar je naartoe moet werken, want als hij straks 20 is wil ik ook nog een ritje kunnen maken Lachen

ja absoluut!!! qua luisteren, en reageren zeker mijn petje af!!! ......... nu nog technisch correct, en dat gaat jullie zeker lukken Lachen Lachen

net even meer gedragenheid, net wat meer die kont eronder Lachen en dan is het plaatje helemaal compleet Lachen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:54

Alicia2u schreef:
Kiwiko, sorry, maar ik heb nog geen rijtechnisch commentaar gezien. Alleen dat het niet correct is, maar WAT is er dan niet correct en wat kun je eraan doen om het beter te maken?

Ja

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:54

zij rijden niet rechtdoor, maar zij trainen hun paard wel zo dat het zijn lichaam anders gaat gebruiken.
een hoek van 90 graden (in de hoek van de bak, dus onvermijdelijk) is voor een paard wel degelijk een kleine wending.
je moet je niet aangevallen voelen, ik vind het heel leuk wat je doet, maar het is niet gezond voor je paard om niet aan zijn gedragenheid etc. te werken

edit: typfout

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:55

Alicia2u schreef:

achterhand eronder, meer gedragenheid.......... maar dat heb ik al eerder gezegd Lachen

Alicia2u

Nog meer overgangen rijden dus :p Ik ben ook wel benieuwd wat hij doet als de grond niet bevroren is Knipoog Ik denk dat dat wel eens een heleboel zou kunnen schelen opeens :p

Dankje, daar kan ik wat mee (wel in de verkeerde topic, maarjah :p )

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 14:55

Paljassofie schreef:
zij rijden niet rechtdoor, maar zij trainen hun paard wel zo dat het zijn lichaam anders gaat gebruiken.
een hoek van 90 graden (in de hoek van de bak, dus onvermijdelijk) is voor een paard wel degelijk een kleine wending.
je moet je niet aangevallen voelen, ik vind het heel leuk wat je doet, maar het is niet gezond voor je paard om niet aan zijn gedragenheid etc. te werken

edit: typfout

maar volgens mij denken jullie echt dat ik alleen maar zonder rijd?
ik rijd ook vaak zat met zadel en dan moet hij ook echt wel doorlopen hoor.
en z'n achterhand erbij houden.
dit was gewoon eventjes lekker los en dat het er dan niet perfect uitziet, tsja jammer dan!

SofieBeau

Alicia2u schreef:

het gaat er net om dat ze niet aan het rijtechnische werkt, in het algemeen. "gewoon lekker vrij rijden" als ik het mij goed herinner Knipoog en dat achterbeen enzo was niet belangrijk Knipoog

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:56

@ Alicia2u : volgens mij denk je dat je 't wel even veeeeel beter doet? Omdat zij nu even niet met neckrope rijd, en omdat zij dan misschien geen les heeft in 't rijden, kan ze gemakkelijk een hoog niveau bereiken, dan maar op haar eigen manier Knipoog Dit is geen aanval ofzo, maar het komt op mij over dat ze het duidelijk niet goed genoeg doet voor het oog en dus niet goed rijd.. Ik vind het anders echt geweldig! Hier staan allemaal reacties van 'rijtechnisch' enzo,

maar laat haar gewoon plezier hebben op haar eigen manier, de eigenaresse van Menno rijd zelf nog dressuur.... Je kan toch duidelijk zien dat die twee bij elkaar horen en ookal vinden er veel dat 't misschien nog niet goed genoeg is; dat komt dan nog wel !! ... Knipoog En met dat 'verzamelen en dragen en blabla', dat komt allemaal nog wel... Alles op zijn tijd! In de natuur loopt een paard ook ECHTNIET verzameld rond hoor, daar is 't ook gewoon hobbelhobbel, en dat er nu een mens op zit maakt het echt niet veel anders.. tuurlijk, het opletten van je zit en je paard niet tegenwerken daar moet je opletten, maar dat is iets om aan te werken en je paard gaat cht niet meteen kapot als 't er nog niet inzit!
Laatst bijgewerkt door E_Nalanta op 14-12-08 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:57

NHevaVD schreef:
@ Alicia2u : volgens mij denk je dat je 't wel even veeeeel beter doet? Omdat zij nu even niet met neckrope rijd, en omdat zij dan misschien geen les heeft in 't rijden, kan ze gemakkelijk een hoog niveau bereiken, dan maar op haar eigen manier Knipoog Dit is geen aanval ofzo, maar het komt op mij over dat ze het duidelijk niet goed genoeg doet voor het oog en dus niet goed rijd.. Ik vind het anders echt geweldig! Hier staan allemaal reacties van 'rijtechnisch' enzo,

maar laat haar gewoon plezier hebben op haar eigen manier, de eigenaresse van Menno rijd zelf nog dressuur.... Je kan toch duidelijk zien dat die twee bij elkaar horen en ookal vinden er veel dat 't misschien nog niet goed genoeg is; dat komt dan nog wel !! ... Knipoog

dit hoort gewoon op ITP Knipoog

dan zou ze geen "RT-gezeur" krijgen Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 14:57

Voor mij wel. Wie weet leer ik er van. Zo vaak kom ik geen topics tegen van mensen die ook zonder optoming rijden. Dan lees ik graag de tips en reacties en zo steek ikzelf ook nog wat op Tong uitsteken Van kijken kun je heel veel leren.