Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
of hoe doen jullie dat meestal met een jong paard
van binnen naar buiten, van achteren naar voren
, want je moet wel wat leren tijdens de les en je moet uiteindelijk ook het gevoel hebben dat je verder komt.
en het kan geen kwaad om te shoppen bij verschillende instructeurs........
_Cynthia_ schreef:Oke bedankt. Ga morgen weer rijden dus ben benieuwd. In iedergeval zonder sporen en met zweep
KellyenXena schreef:Persoonlijk les ik ook bij diverse instructeurs.
Iedereen let op wat andere dingen en de ene methode past minder bij het ene paard en sluit weer super op een ander paard aan. Ook daar houd ik rekening mee.
Pasgeleden heb ik een clinic bij Francis Verbeek gereden. Bij haar zou ik wel wekelijks willen lessen maar dan moet ik eerst zelf nog wat meer lesjes gaan geven vrees ik
KellyenXena schreef:Zo heel duur vind ik dat eigenlijk nog niet hoor.
Ik betaal minimaal rond de 60. (voor een uur dan)
Het is duurder om 25 euro te betalen en niets te leren![]()
Succes morgen en bij je nieuwe lesgever!
KellyenXena schreef:Teugels korter nemen wil niet zeggen dat je er meer druk op moet nemen. Dat is wat anders.
Indien het paard voorheen de been hulpen wel gewoon snapte en je er dus vanuit kunt gaan dat het 'onwil' is zou ik dit gewoon heel consequent aanpakken.
Sporen ten eerste uit en een zweepje erbij pakken.
Zorgen dat je zelf volledig stil zit en dus je paard niet voorwaarts blijft 'duwen'
En heel simpel, beenhulp geven, stilzitten.. Geen reactie? goede tik met de zweep dat ie écht voorwaarts gaat. Zelf direct ontspannen en stil zitten en vooral níet tegenhouden of alsnog met je been komen.
Daarna gewoon weer stil zitten en niks doen, tot de volgende keer dat je een beenhulp geeft. bij geen reactie herhaal je het bovenstaande. Als je hierin heel consequent bent, heb je na 10 minuten geen zweepje meer nodig.
En krijg je weer gewoon netjes reactie op je been.
Het is natuurlijk wel belangrijk dat je er echt vanuit kunt gaan dat het onwil is.
ALs je paard de hulp niet begrijpt of ergens pijn heeft moet je natuurlijk voor een heel andere aanpak gaan
Aurora3 schreef:bij een overgang draf-galop moet je paard ook eerst leren wat een galophulp is zodat ie vanuit een normale arbeidsdraf gelijk in arbeidsgalop gaat zonder eerst de draf te versnellen. Maar bij dit paard lijkt het me minder belangrijk of ie eerst versnelt of niet, als ie maar in ieder geval reageer op je been door vooruit te willen. Dat is de basis van alles.
Wat je teugels betreft, of je je teugels lang of kort hebt is niet waar het om gaat. Je aanleuning moet fijn en licht zijn, dat je paard dan in dit stadium een beetje uit elkaar loopt is niet zo erg. Eerst gewoon met een lichte en ontspannen hand rijden en er zo min mogelijk aan zitten van voren. Rijdt hem vanuit je been en idd liever een keertje een volte maken om het tempo te controleren dan weer meteen aan je teugel gaan zitten.
Aurora3 schreef:Nog even een vraagje voor KellyenXena als je dit leest. In principe ben ik het helemaal eens met wat je zegt, maar wat doe je nou als je paard na een tip met de zweep nog steeds niet vooruit wil en begint te bokken zoals de TS zegt?? Mij is vroeger altijd geleerd om nog eens flink been te geven in combinatie met nog een flinke tip met de zweep, maar ik heb dit altijd een beetje twijfelachtig gevonden. Hoewel het meestal wel werkt.
_Cynthia_ schreef:Maar met lange teugel rijden is dat nou juist wel goed of niet? Aangezien ik allemaal verschillende berichten krijg van mensen.
(dus de striemen op de kont, maar paar passen versnellen en weer inkakken...)