Paard Verkopen door geen klik met rijden???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stal_kuiper

Re: Paard Verkopen door geen klik met rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:34

behalve trainingsschema en voer zou je eens kunnen kijken naar zijn wateropname!!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:34

Citaat:
klinkt als kuschens een thyrode probleem ,

?? het leest als half duits maar wat is Kuschens?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:35

Schildklier probleem?

Kuschens, bedoel je Kushing?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:37

Onze tinker heeft dankzij een ietwat merkwaardige stalhouder een flinke sperbevangenheid opgelopen. hij schrok overal van, ging van het minste over de zeik maar was niet vooruit te branden zo sloom en stijf. Bleek dat hij ipv een handje eiwitarme brok 2 kilo sportmix kreeg en daardoor bevangen was geworden.

Hoeveel krijgt je paard per dag?
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-12-08 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 13:37

nee hij heeft een normaal stabiel gewicht..

hij krijgt per keer 1 kilo sportbrok en 1/2 kilo haver/granen hoe je het wil noemen Tong uitsteken
en dat 3 keer per dag..
maar kreeg die van jou eiwitarme brok?

wat houdt Kushing dan eigenlijk in?

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:49

He vraagje waar sta je eigelijk ??

Misschien ken ik je !

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 13:51

Sta in Oudenhoorn

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:53

Zat net te kijken op marktplaats het is wel een platje hoor mooi beestje

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 13:54

Dankjee Haha! ja ik vind het ook leuk beestjee, maarja als hij het niet naar zijn zin heeft, heb ik het dus ook niet naar mijn zin.. en vandaar wil ik hem dan toch maar wegdoen.. met pijn in mijn hart..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:00

DinaxUllie schreef:
nee hij heeft een normaal stabiel gewicht..

hij krijgt per keer 1 kilo sportbrok en 1/2 kilo haver/granen hoe je het wil noemen Tong uitsteken
en dat 3 keer per dag..
maar kreeg die van jou eiwitarme brok?

wat houdt Kushing dan eigenlijk in?

Hij krijgt dus 3 kilo brok (wat voor sportbrok eigenlijk, wat is het eiwit en suikergehalte ervan?) en anderhalve kilo haver per dag naast zijn hooi of kuil? Dat is best wel veel ook al is hij groot. heb je al eens geprobeert wat het effect is op zijn gedrag als hij 2 of 3 weken minder krachtvoer krijgt. En staat hij naast het rijden ook nog buiten iedere dag?

Ja hij moest eiwitarme brok krijgen (9 % eiwit)maar in plaats daarvan kreeg hij hoogeiwit sportbrok (23 procent) Hoe hoger het eiwit en suikergehalte hoe groter de kans op problemen bij paarden als ze er gevoelig voor zijn.

Cushing is een tumor/afwijking aan de hypofyse. Hierdoor kunnen ze oa snel afvallen, veel gaan drinken, sloom worden, haarafwijking krijgen (moeilijker verharen of een krulvacht) maar dat hoeft op zich niet eens. Onze oude merrie had het maar naast een ietwat krullerige vacht en sneller stijf en gevoelig voor teveel eiwit merkten we niets aan haar naar ze was wel een uitzondering volgens Utrecht.

Goodgirls

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 14:57

Ik denk persoonlijk dat je veel te ver zoekt... De oplossing kan soms heel simpel zijn.
Laat je paard meer op de wei en echt paard zijn, en rijd desnoods een paar weken niet. Je zal een heel ander paard krijgen. Mij lijkt het alsof je paard niet gelukkig is, in zijn huidige situatie. Een ongelukkig paard gaat ook niet gemotiveerd zijn om in de piste te werken. Hij heeft gewoon de motivatie niet.

Straal zelf ook wat meer zelfvertrouwen en leiderschap uit. Zodat je paard zich heel goed voelt bij jou. En wissel genoeg af. Indien je alleen niet durft te gaan wandelen, zorg dan dat er een ander paard/ruiter meegaat.

Dat is mijn mening natuurlijk. En uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is om een paard, soms gewoon paard te laten zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:05

Ga eens aan grondwerk doen, een paard hebben betekend niet dat je alleen maar moet gaan rijden.
En als je gaat rijden, wissel dan af, schakel veel, houdt het interessant. Zet eens een schrikparcoursje neer, laat hem nadenken en problemen oplossen. En als dressuur niets voor hem is, ga desnoods een andere stijl rijden, zoals western, of freestyle.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 18:50

Helaas heb ik geen weidegang in de winter.. en moet je paard met toezicht in de paddock..
ik ga nu proberen om hem toch elke dag los te gooien desnoods door iemand bij mij op stal..

Ja ik weet eigenlijk niet wat de waardes zijn van die sportbrok.. volgens mij is hij van Pavo.. weet het niet zeker.. ga het maar even naa vragen Knipoog

ik ga nu ongeveer 2 weken niet rijden en daarna met dubbele lijnen longeren.. eigenlijk een beetje opnieuw zadelmak make Lachen

In Januari ga ik ook op cursus voor longeren met dubbele lijnen. Ik hoop dat ze dan ook met balkjes longeren.. Ze nemen dan jou paard en daarmee gaan hun en jijzelf dan aan de slag. Ik hoop dat hij dan meer lef krijgt met balkjes zodat ik misschien dan 1 keer in de week kan springen en voor de rest rijden en grondwerk bijv..

Ja het slome heeft hij wel, en hij zat ook heel erg in zijn vacht. En hij is nu geschoren.. Hierdoor zweette hij heel erg veel. Maar het is geen krulvacht geweest.. Hij is niet echt stijf.. maar het duurt altijd wel lang voordat hij over z'n dooie punt heen is met rijden.. Gister duurde het heel lang voordat z'n spieren eindelijk warm werden..

Heeft iemand nog tips bijv. voor een paard dat niet over balkjes durft te lopen.. Hoe je hem over die angst krijgt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:56

Ik heb niet alles gelezen, even vluchtig eroverheen gekeken.
Wat ik in gedachten had is of je verschillende instructeurs heb gehad? Het wil nog wel eens helpen namelijk!
Dat zou ik nog wel proberen als ik jouw was.
Misschien heeft je paard een reden waarom hij het niet leuk vind.
Ik heb het iig al vaker gehoord en dan zag ik de combinatie en dan was het niet vreemd meer voor mij Knipoog Nu hoeft het er niet slecht uit te zien, maar kunnen er foutjes in zitten die het paard héél erg storen....

succes!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 19:50

hoe ´bang´ is hij voor balkjes? het wil wel eens helpen om gewoon met 1 balkje te beginnen. (ik vind t lastig omdat ik jouw paard (en zn karakter) echt niet ken!)
en dan proberen met een korte rechte lijn erover heen rijden, als voorbereiding kan je rustig om t balkje heen draven. (zie je paard, balkje bijt echt niet!)
pas als ie lekker over 1 balkje stapt en draaft gaan opbouwen met meer balkjes. deze kun je gerust wat wijder leggen dan gewone drafbalkjes. zodat t evenwicht blijft zeg maar..
rustig opbouwen en goed belonen is vaak de truc! word niet boos als paard stopt voor t balkje.

heb wel eens een paard getraind die zo bang was voor hout.. heb t ook gewoon met 1 balkje gedaan. voelde dat ze wou 'weigeren', en heb haar halt laten houden. rustig tegen r gepraat, stapje achterwaarts. benen gewoon aangelegd en toen nam ze toch een sprong! heb haar uitgebreid beloond, dag later nog eens aangereden en dat ging al vrij normaal!

als je met hem in de bak loopt, hoe reageerd hij dan op balkjes??
iig heel veel succes, en ik hoop voor jullie dat jullie er samen uitkomen.
mocht dit niet het geval zijn, dan hoop ik dat je een fijn huis voor hem vind!

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 19:56

ja er liggen weleens balkjes in de bak om stukje bak af te zetten.. dat vind hij niet eng.. zolang hij er maar niet over heen moet..
Hij is heel erg onzeker, schrikkerig en zal niet snel over iets heen zetten..
Ik heb het al eens geeprobeerd.. maar de eerste paar keren stonden we stil.. en daarna twee keer erover heen gesprongen.. was wel megaa sprong Tong uitsteken
en daarna was het weer eng.. Heb hem goed beloond.. maarjaa hij vind het op de een of andere manier toch nog steeds eng..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:15

Als je een trailparcours (western) met hem gaat doen hoeft hij niet te springen.
Heb je zijn bloed al eens na laten kijken?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 01:23

TS om even op je beginpost tegrug te komen..
Ik moet je helemaal in het gelijk stellen en ik begrijp je twijfel heel goed!
Ik zeg niet dat je je door mij of wie dan ook tot dingen moet laten overhalen maar ik heb in precies dezelfde situatie gezeten..
Ik had een hele leuke pony.. maar de pony was gewoon voor de recreatie (sommige paarden vinden dressuur of wedtrijdgericht in een bak rijden nou eenmaal niet leuk)
En ik heb ook een tijd in twijfel gezeten.. de pony was echt mn vriendinnetje en ik vond het ook echt moeilijk.. Wat bij mij de doorslag gaf ik dat ik ook te groot werd...
Ik heb een huisje kunnen vinden bij een jong meisje, en hoe erg ook, ik ben blij dat ik de stap heb gezet,,,
Ze rijdt nu lekker recreatief door het bos, Krijgt een veulentje en het gaat echt goed met haar!
Iig sterkte met je beslissing en doe wat jij denkt dat het beste voor je paardje is.

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:53

Ben blij om te horen dat je hem nog een kans geeft weet niet hoe blij hij wordt van snoepjes maar die voor mij doet er alles voor .
Met balkjes kun je bijv hem zelf er over laten gaan en dan belonen en dan er iemand bij er zelf op belonen en dan balkje bij belonen balkje hoger belonen etc etc etc
En ik weet niet maar met rechricht methode
mijn pony liep altijd door mij heen en altijd trekken geen zin om haar best te doen voor dressuur en toen ben ik zo gaan rijden en ze is helemaal omgeslagen vindt het weer helemaal geweldig

Maar ff terug komen dat je het nog probeerd go for it girl

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:51

Je paardje staat dus naast dat wat jij hem aan beweging geeft vooral op stal niets te doen. Daarvoor krijgt hij zou je zeggen toch wat teveel krachtvoer. je zou kunnen kijken om de brok wat te verminderen en de granen zo te laten. En dat samen met iedere dag in de paddock en even een rij vakantie zou je zomaar een veel enthausiaster paard kunnen terugkrijgen.

Wat betreft de balkjes. Misschien kun je in eerste instantie zelf voor hem gaan lopen en dan heel speels over de balkjes heenspringen zelf. Als hij je vertrouwt en jullie band is goed zal hij je waarschijnlijk wel volgen. Zo zou je langzaam de hoogte iets kunnen opvoeren.

En dan als dat goed gaat samen met iemand die je helpt het aan de longe verder uitbouwen. En het voroal leuk en speels houden zonder veel dwang.

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:33

probeer eens wat meer grondwerk en freestyle te doen is erg leuk en je leerd elkaar op een andere manier kennen,wat ook heel goed is voor je uiteindelijke beslissing.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 22:49

Wat moet ik verstaan onder grondwerk? beetje longeren ofzoo??
Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:58

Grondwerk is niet 'een beetje longeren' Haha!

Op bokt kun je bij LO en bij VNA heel veel vinden over grondwerk.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 23:00

haha okee.. ja ik ben al wel bezig met dubbele lijnen enzoo..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 01:33

Kijk eens even naar het filmpje van Clinton Anderson en Mindy in mijn onderschrift. Dat kun je bereiken met grondwerk, een paard dat reageert op je kleinste aanwijzing, die actief meedenkt en anticipeert.