Flipje @ work (verbetering?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Re: Flipje @ work (verbetering?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:20

Ik zie handen die alle kanten opgaan (ik ben niet de eerste die het opmerkt, maar ik wil er nog wat aan toevoegen) ik krijg de indruk dat je van iemand les hebt die een specifieke theorie vreselijk fantiek aanhangt en daar flink in doorslaat (bijv. inderdaad AdB) en dat die ' even' over het hoofd ziet dat jouw handen en houding eerst in orde moeten zijn. Volgens mij ben je vreselijk bezig met je paard en doe je ontzettend je best, maar je zou eerst met jezelf bezig moeten zijn. Als dit het resultaat is van je les, dan zou ik z.s.m. een andere instructeur nemen. Sorry dat het zo negatief klinkt, maar op geen enkele foto zie ik even een rustige, stille nette handhouding op de juiste plaats. Je paard krijgt niet de kans om een rustige aanleuning aan te nemen met zoveel onrust en verkeerde hulpen. Je paard moet je hand ook kunnen opzoeken, je bent op elke foto aan het vragen, overvragen, buigen... Ik kan je alleen maar inzicht en daarmee succes wensen.
Laatst bijgewerkt door stefje op 09-12-08 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:27

stefje, mijn les is goed hoor. Er wordt vaak genoeg gewezen op mijn houding en idd ook op handen. Alleen als ik dan weer een paar dagen geen les heb gehad, vergeet ik sommige dingen nog wel eens. Krijg momenteel beter les dan ik ooit heb gehad, ookal is het van iemand die een 'specifieke' theorie aanhangt.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:28

Maar waarom zit er dan geen enkele foto bij van een rechte lijn, en een rustige hand op zijn plaats?
Bedenk: minder is meer...

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:32

haha tja ik denk dat je best kunt zeggen dat als je met iets begint dat het in het begin nog niet altijd wilt lukken!
Je weet ook niet hoe de foto's die niet geplaatst zijn eruit zagen, wellicht is het paard al iets verbeterd in deze les en misschien ook wel niet.
Het feit dat je ergens naartoe werkt wilt nog niet meteen zeggen dat het lukt Knipoog?
Ik weet dat ik bepaalde dingen verkeerd doe en ik krijg ook enorm goed les maar dan zijn er nog wel eens momenten dat iets niet wilt lukken.
Verandering heeft tijd nodig!

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:39

er zitten best foto's tussen van een rechte lijn, wel met stelling naar buiten, maar dat noem ik een rechte lijn.
en er zitten geen foto's tussen met een goede handhouding, omdat ik dat blijkbaar nog lastig vind, snapje? die handen weet ik nu wel Lachen

zoë_iris, ik ben het volkomen met je eens ^^

iedereen maakt fouten, al krijg je nog zo goed les Lachen

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:41

Ieder begin is moeilijk, volgens mij praat ik dan voor velen van ons. Ook ik zie foto's van mezelf (en ik rijd ook op die specifieke manier) dat ik denk van oei oei. Maar ik ben nu heel erg blij dat ik destijds besloten heb om het "anders" te gaan doen.

Lekker meters maken, niet ineens vanalles willen. Je paard loopt wel zoals ik begrijp dus probeer eerst je eigen balans te krijgen en laat je paard lekker lopen. En alles wat je vandaag traint heb je weer verdient voor morgen. Niet ineens 10 dingen tegelijk wilt gaan doen have fun en succes meid.

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 22:42

idd, bedankt =D
ik ga al met veel meer plezier op m'n paard zitten en m'n paard is ook een stuk rustiger, verder denk ik ook dat het z'n tijd nodig heeft

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:20

Druk aan het oefenen met verschillende dingen zie ik.
Wat ik je als tip wil meegeven is wat mijn instructrice ook regelmatig zegt:
Wil niet te veel doén. Laat het een beetje op zijn beloop en werk er niet te veel aan.
Zelf lekker ontspannen en een beetje meer achterover zitten. Wel mooi trots rechtop
natuurlijk! Kin omhoog!
En lekker je armen bij je lichaam houden. Denk eraan dat je je ellebogen in je zij houdt.
En je teugels hoeven echt niet langer. Mag wel een beetje korter, maar dan je armen
een beetje (recht) naar voren.
Niet te veel geforceerd gaan zitten. Lekker rechtop en kijk om je heen. Als je om je heen
kijkt, dan zit je automatisch meer ontspannen en daardoor ook vaak netter.
Verder wel een leuk beessie! Lekker doorzetten en niet té veel willen wijzigen in één keer.
Als je je eerst richt op bijvoorbeeld je armen bij je lichaam te houden, kun je daarna erop letten dat je je benen meer 'binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter' in de wendingen kan leggen. als je dat voor elkaar hebt, zal het ook makkelijker worden om je beessie recht te stellen en beter door de wendingen te laten komen.
Heel veel succes!

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:42

Zeer zeker verbetering ten opzichte van je eerdere topic. Vind dit veel prettiger om naar te kijken en kan me goed voorstellen dat jij (en je Paard) er nu meer plezier in hebben. Zeker zo doorgaan hoor!
Even over die handen (ja hoor toch nog even). Het valt me op dat je je handen vooral hoog zijn als je benen de ver naar voren liggen. Moet zeggen dat je houding al enorm verbeterd is. Maar wanneer je toch weer te ver naar stoel zit komt wordt het moeilijker om netjes licht te rijden en lijk je dit compenseren met je teugels. Wat ik zou proberen is regelmatig een stukje in verlichte zit te draven. Dit hoeft maar een klein stukje te zijn, maar je weet dan wel zeker dat je benen weer op de goede plaatst liggen. Hoop dat je hier iets aan hebt. Veel succes!

Zoë_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:51

ze houd haar handen beduidend lager in het vorige topic maar is dat ook perse beter?
Het paard is overal tegen de hand en nergens krijgt hij de ruimte omdat zij haar handen vast zet.
Om daar vanaf te komen kiest ieder z'n eigen weg maar het mag toch wel duidelijk zijn dat er in het eerste topic weinig nette handhouding/contact te zien is. Overal tegen de hand en handen breed en laag en vast (bijna op het bovenbeen)!

ik zal me er verder niet mee bemoeien, het is mijn topic niet maar over ingalopperen of instappen, dat moet ieder voor zichzelf beslissen.
Ik ken paarden die in stap nog niet zover zijn dat ze daar echt in kunnen loslaten, dat is niet goed! maar wel hoe het ervoor staat,
als je als opstapje gebruikt om eerst in draf die ontspanning te krijgen kun je daarna soms ook in stap lekker los door de baan gaan.
Ieder paard is weer anders toch? en ieder paard heeft zijn eigen moeilijkheden waar we als ruiters aan werken..!

Als je vasthoudt aan patronen zoals eerst stap dan draf dan galop dan draf dan stap, kan het zijn dat je voorbij gaat aan dat wat je paard nodig heeft!

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:57

Op maar heel weinig foto's heb je contact met de mond van je paard!
Terwijl dat echt heel belangrijk is! Maar ik weet inmiddels wel dat je het door hebt van je handen.
Gelukkig! Maar probeer echt op dat contact te letten! Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:58

om te beginnen mooi paard!
ik zie wel een paar(spaarzame)goede,of liever minder slechte,momenten.
Alleen de reden waarom je paard die momenten niet lang vast houd is duidelijk.....je handen,zo onrustig,je lijkt wel een beginner...probeer daar aan te werken!
dat kun je ook doen op de momenten dat je zonder instructie rijdt.
probeer eerst eens de ontspanning op te zoeken in stap en draf ,als die goed is pas gaan galopperen...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:21

Ik dacht ook gelijk aan AdB toen ik het zag moet ik zeggen Ja

Wat ik niet snap is hoe je je paard wil rechtrichten door hem aan je binnenteugel de volte door te 'sleuren' (om het maar ff zo te zeggen Tong uitsteken) zonder te begrenzen met je buitenteugel. Het paard valt daardoor over zijn buitenschouder weg en je bent imo dan echt niet bezig je paard recht te richten Lachen

Op de lange zijde buitenstelling vragen kán best goed zijn, mits je ook contact hebt op de andere teugel Lachen. Anders valt je paard alsnog weg Knipoog

Kortom denk ik dat je je paard veelsteveel van voor rijd en aan 1 teugel (óf buiten óf binnen) en een paard richt je imo niet recht door aan de teugels te plukken. Een paard rechtrichten doe je imo in het lijf en daar kan de voorkant best mee helpen, maar is imo niet de basis om mee te beginnen Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:31

Ik wil niet vervelend zijn, maar als je zo doorgaat is je paardje scheef of kreupel doordat jij alleen maar op links rijdt. Twee handen gebruiken en de teugels een flink stuk korter, ook bij ontspannen momenten altijd contact houden! Lekker veel overgangen ziiten op je kont en nogmaals teugels korter. Dit stoort enorm en vind het ook flink zielig. Houdt alsjeblieft je paardje op twee teugels en die handen wat lager. Nu lijkt het alsof je de teugels lang hebt om met de zweep te kunnen aantikken. Dan kunnen je lessen wel goed zijn, maar dan zou je toch gelijk zulke dingen afleren zodat je ze nooit maar dan ook nooit meer doet! Ook goed naar achter zitten en je handen niet vastzetten en vasthouden. Handen lekker ontspannen net als je schouders en armen. Als je paard dan goed actief is en de achterhand zit er goed onder zakt je paardje vanzelf als jij netjes allebei de teugels er ontspannen maar wel aanhebt. Veel overgangen en inbuigen..in voltes ook de buitenteugel erbij. Er moet iets veranderen, je stoort hem erg (pijndoen misschien wel) en als je zo doorgaat rijdt je hem kapot! Ik zou toch kijken voor een andere instructrice of haar vragen stellen. Ik weet dat je heel graag en goed wil leren, maar hier schrik ik enorm van..laat die binnenhand een tijd met rust en gebruik deze alleen voor lichte stelling op de volte. Hoop dat je er toch wat aan hebt Lachen

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:26

Mirjam79 & LoesjeVis; Bedankt voor de tips, ik zal eraan denken Lachen
Suzan_bobar; Tuurlijk begin ik met stap, gewoon een beetje om de spieren warm te maken enzo, maar voor de rest is er niets in stap en draf te beginnen met 'm.. Het is een heethoofd, hij moet gewoon even z'n energie kwijt kunnen voor ie zich kan concentreren (of laten mishandelen, ook goed). Zoals Zoë_iris zegt; ieder z'n eigen manier. En ik weet dat m'n paard in het vorige topic erg achter de loodlijn liep, dat wilde ik juist anders. Het is 2 maanden geleden, daar hoef ik nu geen commentaar meer op.. =/
Rijerijerije; Lees eerdere posts. Tuurlijk kan ik m'n handen laag vastzetten, maar in mijn ogen is dat nog veel slechter.
Joceline; Alleen op links rijden? Misschien moet je nog even naar de foto's kijken en dan het verschil tussen links en rechts overdenken Lachen M'n zweep gebruik ik btw nooit, hij is er om soms aan te wijzen, maar ik raak m'n paard er nooit mee aan.
Misschien stoor ik hem doordat m'n handen zo hoog zijn, maar ik zet ze nooit vast.. Ik weet nu dat ze lager moeten, dus probleem opgelost, rij je echt niet meteen je paard mee kapot.
Een andere instructrice is geen optie Lachen

krisjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:32

Als eerst: ik heb niet alles gelezen wat hierboven is vermeld.

Ten tweede: erg leuk paard.

Ten derde: ik snap jou bedoeling. Ik snap waar jij mee bezig bent rijtechnisch. Op deze foto is de ontspanning niet te zien, maar dat komt (denk ik) omdat jij dan net even doorvraagt aan je binnenhand. Je handen kunnen dan inderdaad alle kanten opgaan. Maar zolang jij optijd los laat als je hem van binnen doorvraagt, zit je op de goede weg. Doe je dat niet, en blijf je vast houden, blijft je paard ook vast houden en kom je alleen maar tegen meer problemen aan. Ook vind ik het goed dat je hem in het begin lekker los laat galloperen en draven. Goed alle teugels mee geven en laat hem springen. Eerst goed die spieren los maken!

Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:39

DeniiSee schreef:
Maar om je hand daardoor naar voor te doen, is ook niet goed, ja je moet toestaan door te ontspannen ed.
Binnenteugel niet naar de knie,richting de knie kan wel, gewoon om je paard te helpen, dat is zeker niet erger want je binnenteugel is alleen voor de stelling. Je buitenteugel is eigenlijk alles, regel je je tempo op, je nageeflijkheid, sturen ect.

Ik zou niet weten hoe je je paard daarmee kan helpen?
Gewoon honden op gelijke hoogte houden net boven de schoft en voor de stelling, binnenhand van de hals!

De stelling die jij bij de foto's heb geschreven = eigenlijk -> over de schouder weglopen.
Veel minder stelling vragen en met je buitenteugel die schouder mee nemen.
Verder je handen meer met de beweging van de mond mee laten gaan.
Werk desnoods veel in stap en kijk naar je handen en voel wat er gebeurd. Daarna kleine stukjes draven en weer letten op je houding en voelen wat er gebeurd en hoe jij het gevoel beter kunt maken. Alles oefenen op houding en ontspanning. Tijdens de les kun je weer andere dingen oefenen,terwijl je instructrice kan letten op je houding Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:35

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist reacties tegen de regels van RT-HAW verwijderd. Hierbij ook het verzoek om volgens de regels te reageren, geen herhalingen, positief opbouwend commentaar & tips en het topic van te voren goed lezen zodat er geen vragen gesteld worden die al eerder beantwoord zijn. Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:57

_Suus17_ schreef:
Mirjam79 & LoesjeVis; Bedankt voor de tips, ik zal eraan denken Lachen
Suzan_bobar; Tuurlijk begin ik met stap, gewoon een beetje om de spieren warm te maken enzo, maar voor de rest is er niets in stap en draf te beginnen met 'm.. Het is een heethoofd, hij moet gewoon even z'n energie kwijt kunnen voor ie zich kan concentreren (of laten mishandelen, ook goed). Zoals Zoë_iris zegt; ieder z'n eigen manier. En ik weet dat m'n paard in het vorige topic erg achter de loodlijn liep, dat wilde ik juist anders. Het is 2 maanden geleden, daar hoef ik nu geen commentaar meer op.. =/
Rijerijerije; Lees eerdere posts. Tuurlijk kan ik m'n handen laag vastzetten, maar in mijn ogen is dat nog veel slechter.
Joceline; Alleen op links rijden? Misschien moet je nog even naar de foto's kijken en dan het verschil tussen links en rechts overdenken Lachen M'n zweep gebruik ik btw nooit, hij is er om soms aan te wijzen, maar ik raak m'n paard er nooit mee aan.
Misschien stoor ik hem doordat m'n handen zo hoog zijn, maar ik zet ze nooit vast.. Ik weet nu dat ze lager moeten, dus probleem opgelost, rij je echt niet meteen je paard mee kapot.
Een andere instructrice is geen optie Lachen

Op de rechterhand meer linkerhand (buitenteugel) en andersom.. leek me duidelijk. Als je je paard stoort en in een onnatuurlijke houding dwingt door aan 1 teugel constant druk uit te oefenen kan je je paard er zeker mee vernielen. Heb het namelijk zelf ook voor elkaar gekregen op dezelfde manier, en dat in 1 week tijd..heb flink op mn donder gehad van de instructrice en schrok me dood. Niet alleen je handen lager maar meer gevoel erin is veel belangrijker en rustig stil houden. En met lange teugels kun je dit niet goed bereiken.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:04

ik vraag me af vanwie je les krijgt, dat die geen drastiche maatregelen neemt tegen je handen, ik had ze met een touwtje vastgebonden aaan je zadel, want ik kan me niet voorstelllen dat je paard dit lekker vind. verder heeft die wel een mooi achterbeen gebruik op sommige foto's

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:44

aller eerst leuk paard

wat mij op valt is dat het lijkt dat jeje zelf in ballans probeerd te houden met je hand houding
als je er veel moeite mee hebt wil het nog wel eens helpen de teugels weer naar je hand te grengen dus wat je normaal laat hangen doe je dan weer tussen je handen dat vormt dan een brug zonder dat je je handen stil/vast zet.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:57

Wat een mooi paard!Mooi gebouwd ook.

Ik denk als je wat aan je houding van je handen gaat doen, dat het reuze meevalt.
En dat het er dan al veel beter gaat uitzien.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:11

DeniiSee schreef:
Maar om je hand daardoor naar voor te doen, is ook niet goed, ja je moet toestaan door te ontspannen ed.
Binnenteugel niet naar de knie, richting de knie kan wel, gewoon om je paard te helpen, dat is zeker niet erger want je binnenteugel is alleen voor de stelling. Je buitenteugel is eigenlijk alles, regel je je tempo op, je nageeflijkheid, sturen ect.

Hier ben ik het ook mee eens Lachen
Je teugels zijn gewoon te lang, waardoor je met je armen/handen dit gaat probeert op te lossen in plaats van de teugels gewoon korter te houden Knipoog Als je daarmee begint, en wanneer je de teugels korter hebt, veel voorwaarts rijden!
Wat je ook kunt proberen, is net doen alsof je een niet zo grote bal tussen je handen moet houden die niet mag vallen, dat hielp bij mij heel goed!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:09

Oei! Je laat me echt heel erg schrikken. Scheve mond
Ik vind dit niks met een ontspannen paard te maken hebben, dit is gewoon zielig..

Dit vooral door je handen, wat dóe je met je handen Nagelbijten / Gniffelen ?
En daarbij is je houding ook niet al te best. Je kantelt nogal, omdat je je tenen omhoog steekt.
Probeer gewoon op je kont te zitten, waar je zitbeenknoppeltjes zitten, en je hakken uit te drukken Ja

Probeer je paard ook niet zo omhoog te hengelen, maar geef hem liever de ruimte om in je hand te zakken en te ontspannen. Zo zal hij veel eerder recht worden en op zijn eigen benen lopen! Wanneer hij op twee teugels recht is zal hij in je hand zakken en ook niet meer weglopen op de binnen of buiten teugel Knipoog

Succes!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:17

Hey TS, dapper dat je je zo kwetsbaar opstelt, en dat je keurig commentaar incasseren kunt.. De meesten die reageern zouden te huiverig zijn, hoor! Knipoog

Ik vind jouw paardje niet gespannen ogen. Je handen zijn nog zoekende. Dat moet je nog leren. Ik vind je totaal NIET ruw, je hebt lange lijnen en idd, soms kantelt het dier het hoofd wat, is er wat teveel stelling en zul je dat vooral met je zit moeten oplossen , daar zal waarschijnlijk nog het meeste werk liggen.

Als jij je handen stil kunt houden en licht contact hebt, tracht het hoofd recht te houden, zal het er steeds beter uit gaan zien. Knipoog

Wel denk ik dat je een wat onafhankelijkere zit nodig hebt. Als je dat kunt ben je veel minder afhaneklijk van je handen. Veel oefenen en lessen dus! Cool

Sterkte enneh.. Nogmaals, je oogt echt vriendelijk, niet ruw. Ik zou het eerder nog wat onhandig noemen... Haha!

And last but not least: Jouw paard werkt niet met het lichaam, heeft het totaal niet zwaar zo. Ook is het een bloederig typje (Volbloed) en die hebben van nature wat de neiging om overbouwd te zijn en de kop in de lucht te steken.

Martingaaltje en lagere handhouding helpt al veel. Bij mijn eerste diertje zette ik in eerste instantie mijn handen naast de schoft. Stil, ontspannen. Laat je dier maar zoeken, maar rij van achter naar voren, veel op je been.
Knipoog
Laatst bijgewerkt door detour op 12-12-08 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt