vangen in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeaulijn

Re: vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:29

Ik ga met NonaWen mee,

Ik zou ze niet met 4 man insluiten, je kan niet elke keer 3 anderen optrommelen omdat jij een paard wilt poetsen.
Je kan wel oefenen met de eigenaars, maar je moet het wel alleen kunnen. Dat opjagen werkt echt, je moet alleen niet te voorzichtig zijn, neem een halstertouw of longeerlijn mee de wei is en ga achter eentje aan, zodra die gaat grazen zwaai je met het touw of gooi je de longeerlijn. Uiteindelijk gaat je paard wel stilstaan, het kost alleen veel tijd. Je moet je niet gewonnen geven. Doe dit evt de eerste keer/keren samen met iemand, zodat je het een beetje kan afkijken.

Daarnaast kan je in de bak een beetje grondwerk gaan doen, dan hoef je niet de hele wei door te sjouwen. Je laat je paard over de hoefslag lopen in het tempo wat jij wilt en de kant op die jij wilt, stemgebruik is belangrijk en gebruik het touw als verlengstuk van je arm. Moet hij de andere kant op, dan snij je hem ruim de pas af, niet vlak voor hem. Na een tijdje gaat je paard kauwen en likken, zn hoofd zakt naar de grond en hij wordt ontspannen. Dan laat je hem rustig stilstaan, jij gaat dan ook stilstaan en dan roep je hem of jij loopt richting je paard. Je gaat niet voor hem staan of aaien, maar je loopt langs zn hoofd en dan loop je weg. Als hij achter je aan komt heb je het doel bereikt, doet hij het niet, dan loop je nogmaals langs hem heen, doetie weer niks, opnieuw laten lopen.

Als ik het fout heb, verbeter me aub, is al een tijdje geleden dat ik dit voor het laatst gedaan heb Lachen

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:29

Ja dat deed ik regelmatig. Dan deed ik het halster aan en aaide ik haar en deed het terug uit, of gingen gewoon wat wandelen, of borstelen. En ze kreeg dan ook altijd iets lekkers als ik haar het halster aan had gedaan en na het kammen, wandelen kreeg ze nog wat lekkers. Wat boel je met ze heeft geen intresse meer in je eten omdat ze al weet dat ze ern dan uitegehaald wordt. Ik zethaar in de stal doe het halster aan en dan krijgt ze een biet dan leid ik haar naar de bak en dan laat ik haar los

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:31

Ik bedoel daarmee als je haar uit de wei gaat halen..
Ze weet al dat ze mee moet, dus met eten trappen ze dan ook niet meer in...

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:33

in de bak? dat is wel een groot opp he. Ja ik dat de vorige keer gedaan met een halster touw zwaaien en haar laten lopen maar toen was het andere paard er ook wel en gingen ze gewoon lekker hard gelopperen. Maar ik denk inderdaad dat ik een sga proberen met haar alleen in de bak te zetten en dan inderdaad grondoefeningen doen. Maar is dat niet te laat als ze al 14 of 16 zijn?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:33

en je hoeft haar ook niet elke keer in te sluiten.. misschien de eerste 2 a 3 keer.. tot ze weet dat ze gewoon niet meer wint, dan is het niet meer nodig Knipoog

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:34

dat denk ik niet want als ik de wei in ga komt ze op mij af gelopen omdat ze weet dat ze iets lekkers krijgt

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:35

Nee ze is zeker niet te oud! Leeftijd heeft er niks mee te maken hoor Lachen

Het is goed voor jullie beiden Lachen

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:35

Dit probleem had ik ook met mijn verzorgpony, die is onzeker en laat zich ook niet vangen.
de eigenaren vroegen ons(ik en mijn zusje) of we hem het halster om wouden doen, en om wouden laten. Dus na lang proberen toch het halster om gegaan. Als we hem dan wouden vangen liepen we met eten achter hem aan, waar hij dus genoeg van kreeg, en brutaal ging doen.(we kwamen erachter dat het geen knuffelpony was, we wouden hem lekker vertroetelen zodat hij vertrouwen in ons zou krijgen, hier kreeg hij ook genoeg van). Nu is onze oplossing, hem lokken met eten naar het hek, waar we dus staan, dan vastpakken aan het halster, onder de heg door en halstertouw eraan, een beter oplossing is er nu niet. Dus voorlopig maar zo.

Ik zou dus met de eigenaren erover praten het halster toch om te laten in de wei, anders kan je haar toch niet verzorgen. Waar ze jou dus voor hebben? Clown

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:37

ah oke. dan ga ik dat toch eens proberen. en proberen tot het lukt zeker. maar dat is niet erg het in de bak is en redelijk groot dan moet ik eigenlijk in het midden meelopen

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:37

moet je ook.. Knipoog
Anders kun je de bak ook nog halveren ..

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:38

ja ik weet het maar zij hebben liever van niet :s

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:39

ja ik dacht net aan. der ligt nog wat van de schrikdraad in de stal dan doe ik de bak in twee met die draad

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:40

Overleg het .. en onderbouw het.. misschien veranderen ze wel van gedachten Knipoog
Heb in ieder geval geduld

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:42

Ja ik ga dat zeker eens proberen. haar alleen in de bak te nemen en de bak in twee te doen en wat grond werk doen en dat effe volhouden. Maar ja dan kan ik haar ondertussen weer ene tijd niet vangen. Of zou ik toch dat blijven proberen en in de stal doen of beter even daar mee stoppen en echt alleen het grondwerk doen?

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:45

Jah, je moet voldoende ruimte laten voor je paard , je moet eigenlijk een beetje schuin achter hem lopen, als hij de bochten gaat afsnijden moet je iets dichterbij.

Je moet hem niet in de weg lopen, anders moet hij steeds van richting veranderen. Laat hem ook niet teveel draven of galopperen, weet niet hoe het gesteld is met de conditie :p Werk veel met je stem. zoals 'Hooo' en 'Let op! Draf!' etc.

Je kan ook op internet zoeken naar informatie hierover.
Bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=B86Vb90IwuA

Ken je iemand in je buurt die je er mee kan helpen? Dan kan de ene aan de ene kant van de bak staan en de ander aan de andere kant Sigaar

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:48

ja maar dat grondwerk gaat wel lukken maar ik bedoel zou ik den even maar niet haar proberen te vangen en het halster aan te doen of de stal in te jagen om het halster aan te doen de periode dat ik het grondwerk ga doen en zolang ze nog niet goed luisterd luisterd tijdens het grondwerk
of wel?

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:49

Beiden, en het vangen oefenen, daarnaast grondwerk doen.
Met een beetje geduld merk je vanzelf verbetering.

Edit, ik weet trouwens niet of je haar de stal in moet 'jagen', het moet wel leuk blijven natuurlijk.
Het lijkt me het beste dat je dit samen met de eigenaar gaat oefenen. Beiden hebben jullie er belang bij, vergt wel enige inspanning. Je moet opletten wat de eigenaar doet met het vangen, houding, op de manier van de pony benaderen etc. Vraag naar tips.
Zonder oefenen lukt het gewoon niet, je leert er meer van dan wanneer je een pony hebt die braaf naar je toekomt Lachen
Laatst bijgewerkt door Jeaulijn op 09-12-08 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:49

Ik snap het even niet meer hoor..
Hoe is de situatie nou.. je zult haar toch eerst uit de wei moeten halen met halster voordat ze de stal in gaat?

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:50

oke ga proberen. Maar is het eigenlijk wel goed dat ik haar eigenlijk iedere keer de stal in moet jagen en dat lukt ook niet altijd?

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:51

nee :d je dus rechts en links een wie in het midden is de bak deze zijn alle verbonden en stallen liggen aan de bak dus als ik het hek van de bak openzetten kunnen ze in de stal

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:54

Je kan wel zorgen dus dat het paard in de bak belandt en dan met het grondwerk beginnen?

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:56

ja ik zet de wei open ik zorg dat zij de bak in gaat en de ruin op de wei blijft. Ik moet alleen nog een manier vezinnen zodat de ruin op de wei blijft en ook niet mee de bak in gaat want dat zijn er zo twee die niet zonder elkaar kunnen maar dat zal wel lukken normaal

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:57

Klaarstaan om de bak af te sluiten zodra de merrie dan in de bak staat, gewoon de ruin afsnijden..

Succes, en vergeet niet om hulp te vragen, ik weet zeker dat er mensen in je buurt zijn die je willen helpen!

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 21:59

ja ik verzin wel iets :d dat lukt wel. Mijn vriend gaat mee die kan mij wel helpen. Ja ik ga het eerst eens zelf proberen. Als het niet lukt mijn lerares van paardrijden woont op dezelfde straat dan vraag ik haar om hulp

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:49

je moet als ze komen aanlopen ze niet proberen het alster om te doen maar juist weg sturen, dus elke keer als ze weer willen komen wegsturen (manier van monty roberts, tenminste dat had ik laatst gelezen hoe hij dat deed als eeen paard niet wilde komen)
want zo doen paarden dat ook in de kudde, en uiteindelijk gaat het paard dan vragen of hij toch bij je terug mag komen omdat hij je dan eigenlijk als baas zou moeten gaan zien!
achter hem aan gaan rennen moet je zowiezo niet doen! want dan krijg je straks een paard die alleen nog voor je weg loopt!
mijn oude verzorgpaard had ook dat ze voor je wegliep zodra je het halster tevoorschijn haalde, dit heeft de eigenaar ook verholpen door haar steeds weg te jagen als ze ook maar wilde komen, en uiteindelijk liep het paard nooit meer weg toen ze het halster pakte!
dus dit is zeker op te lossen! maar met insluiten en achterna lopen los je niks op en dan wordt het alleen maar erger, dus misshcien helpt dit je!
er zit wel tijd in maar dan heb je ook wat!
naja ik hoop dat het weer goed komt (vast wel!)