Ijslander Brunka voor het eerst @ work op bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimmm

Re: Ijslander Brunka voor het eerst @ work op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:28

Wat een leuk beessie zeg Lachen

Ik denk wanneer je lessen gaat volgen het allemaal een stuk makkelijker gaat inderdaad.
Probeer ondanks dat ze vluchtgedrag heeft toch de ontspanning op te zoeken.!! Succes!

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:08

Wat leuk zeg dat je nu op Brunka kan rijden.

Ik weet nog dat we er telkens eindeloos probeerde te pakken in de wei en het maar niet lukte,
En als we er hadden dat ze zo hard trok dat je er meestal wel los moest laten.

Wel even wennen hoor jij op brunka i.p.v ori.
ik kom snel is een keer kijken!

tips etc zijn al gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:27

Wat een schatje is het!!!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:20

Ik heb ook een jong, snel paardje, die er danwel niet vandoor gaat, maar wel versneld.
Ik zie dat je je teugels erg strak houdt. Dat moet juist niet bij dit soort paarden. Vaak zit de angst bij de ruiter om los te laten, niet bij het paard. Je moet eigenlijk doen alsof je een vogeltje in je handen hebt. Als je te hard 'knijpt', gaat het vogeltje dood. Dit wil je natuurlijk niet, dus je moet altijd ruimte geven in je handen. Kneep, los. Niet de hele tijd tegenhouden, hoe moeilijk dat ook is. Volgens mij zie ik ook veel spanning in je schouders, die moet je loslaten. Ga eens een paard keer 'zuchten'. Daar ga je vanzelf ontspannen van zitten. Of ga een liedje zingen, dat doe ik vaak. Dan denk je namelijk aan iets anders dan; gaat ze er vandoor?

Succes, het komt vast wel goed met jullie! Leuk beest is het Haha!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 18:45

Ik heb echt niet constant de teugel strak, hoewel het op de foto's wel zo lijkt. Volgende keer zal ik foto's plaatsen waar ze wat meer ontspannen loopt, dan krijgen jullie een beter beeld. Dat ik gespannen met mijn schouders zit ligt niet aan het paard, ik heb chronische klachten van mijn rug en nek, ik zit dus altijd zo, ook als ik niet op een paard zit. Brunka is ook niet erg hard in haar mond, alleen als ze er vandoor gaat is ze erg sterk.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:03

ik vind het knap wat je bereikt met dit paardje heb het een en ander gehoord van kimberley.
super !
gewoon doorgaan neem de tips mee , en als je les heb en het vertrouwen van beide kanten er is komt het helemaal goed

Tryggurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:09

Ik weet niet of het aan mij ligt maar is het niet slecht om een paard ná het rijden buiten in de sneeuw te zetten...?
Maar verder leuk paardje ik heb er zelf ook zo een maar gewoon even volhouden en dan gaat het vanzelf beter!

Groetjes. Debbie en hoefjes van Tryggur

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:41

Die sneeuw kwam pas een paar uur na het rijden, toen was ze al lang weer droog en op adem.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 11:13

Tryggurtje schreef:
Ik weet niet of het aan mij ligt maar is het niet slecht om een paard ná het rijden buiten in de sneeuw te zetten...?
Maar verder leuk paardje ik heb er zelf ook zo een maar gewoon even volhouden en dan gaat het vanzelf beter!

Groetjes. Debbie en hoefjes van Tryggur

nee hoor, zolang het paard maar goed uitgestapt is dan heeft hij zn vacht om zichzelf warm te houden Knipoog

Wat gebeurt er als je de teugels helemaal los gooit, en haar maar laat rennen? Ze zal na een tijdje wel stoppen (of is dit echt zo'n ijslander die doorgaat tot ze er dood bij neer valt?), en dan alleen met je lichaam hulpen geven om te remmen. Misschien heeft ze na een tijdje wel door dat het makkelijker is om te blijven stappen en dat er geen druk in haar mond komt (mijn paard is daar ook best gevoelig voor). En natuurlijk goed belonen als ze eindelijk, uit zich zelf, stapt. Je meot wel goed kijken wat zei als een beloning ziet, een aai, of rust (zoals stoppen of stil staan) of een snoepje. Oja natuurlijk wel in de bak, dan kan ze tog geen kant op Clown
Volgens mij ken ik de vorige eigenaar van Brunka, heb heel even les van haar gehad, en ze had me indd verteld dat het geen makkelijk paard is Lachen
Veel succes!

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:32

Ziet er al erg goed uit! Alleen zou ik ook de teugels wat losser laten,
nu lijkt het namelijk of je trekt in haar mond Knipoog

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:38

Ik vraag mij af; heb jij wel enige ervaring met ijslanders?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 14:24

Citaat:
Wat gebeurt er als je de teugels helemaal los gooit, en haar maar laat rennen? Ze zal na een tijdje wel stoppen (of is dit echt zo'n ijslander die doorgaat tot ze er dood bij neer valt?),

Dan blijft ze inderdaad rennen tot ze er dood bij neervalt. Uiteraard heb ik al geprobeerd om de teugels los te gooien en ook al op mijn zit terug te nemen, maar daar heeft ze maling aan.
Ik heb niet veel ervaring met ijslanders, maar verder wel genoeg met moeilijke paarden, ruim 25 jaar. Ik heb ook verschillende paarden gehad die best heet waren met rijden en uiteindelijk kon ik daarop ook met een los teugeltje rijden.

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:34

Wat een leuke pony!
Die laatste foto is echt super mooi ( door de sneeuw )

Tips: idd je teugels wat losser. Maar dat werd al gezegt Knipoog
Mss dat je deze vraag al hebt gehad, maar heb je les?
Ik zou dan les nemen van iemand die zelf ook ervaring heeft met ijslanders.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:41

_Google_ schreef:
Wat een leuke pony!
Die laatste foto is echt super mooi ( door de sneeuw )

Tips: idd je teugels wat losser. Maar dat werd al gezegt Knipoog
Mss dat je deze vraag al hebt gehad, maar heb je les?
Ik zou dan les nemen van iemand die zelf ook ervaring heeft met ijslanders.

Dat wilde ik ook net adviseren. Dat je ervaring hebt met hete paarden is natuurlijk wel fijn, maar er wordt niet voor niets gezegt "ijslanders zijn anders". Ik zou les nemen van iemand die ervaring heeft met ijslanders, die kan je toch wat beter uitleggen wat er in het koppie van zo'n paard omgaat denk ik. Ik denk dat jouw paardje nu niet helemaal snapt wat nou de bedoeling is.
Ook zou ik een speciaal ijslanderzadel aanschaffen, die is wat platter en korter, zodat de hulpen voor de extra gangen beter doorkomen. Zorg ook dat de schouders vrij kunnen bewegen door het zadel meer naar achteren te leggen dan je gewend bent. Er moet ongeveer een hand kunnen tussen de singel en de voorbenen van het paard (als je dit al wist, negeer dit dan maar Tong uitsteken).

Ontzettend leuk paardje trouwens, lekker geconcentreerd hoofdje! Wat is de afstamming?
Laatst bijgewerkt door PoelieWoelie op 11-12-08 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 15:50

Ja, idd.

Ik heb ooit 1x op een ijslander gereden, en ik merkte meteen verschil!
Dat is toch heel anders dan op een "gewoon'' paardje. Haha!
Maar een vriendin van mij heeft 2 ijslanders, en die heeft les van iemand wat zelf ook ijslanders heeft!
En voorheen had ze van iemand les die geen ervaring had met ijslanders.
En nu gaat het stukken beter!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 12:04

Ik heb een mailtje terug gehad van de vorige eigenaresse. Brunka is helemaal binnenste buiten gekeerd bij een dierenkliniek, ook heeft ze meerdere malen fysiotherapie gehad. Zij heeft heel veel ervaing met het rijden van ijslanders. Ook heeft ze 6 maanden bij Yoni Blom gestaan. Hun waren allebei tot de conclusie gekomen dat het misschien wel nooit goed zou komen met rijden op Brunka, haar oma was ook niet te berijden.
Het is dus geen lichamelijk probleem, maar het zit tussen haar oren. Wat ze bij mij doet, deed ze bij haar ook.
Ik hoop dat ik met goed begeleiding er toch nog een leuk rijpaard van kan maken.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:18

oh jeetje. haar oma niet te berijden, en hoe zit het dan bijvoorbeeld met haar moeder? en vader? kent iemand die?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 12:29

Tinka schreef:
Ik heb een mailtje terug gehad van de vorige eigenaresse. Brunka is helemaal binnenste buiten gekeerd bij een dierenkliniek, ook heeft ze meerdere malen fysiotherapie gehad. Zij heeft heel veel ervaing met het rijden van ijslanders. Ook heeft ze 6 maanden bij Yoni Blom gestaan. Hun waren allebei tot de conclusie gekomen dat het misschien wel nooit goed zou komen met rijden op Brunka, haar oma was ook niet te berijden.
Het is dus geen lichamelijk probleem, maar het zit tussen haar oren. Wat ze bij mij doet, deed ze bij haar ook.
Ik hoop dat ik met goed begeleiding er toch nog een leuk rijpaard van kan maken.

Tinka schreef:
Ik heb haar aanvankelijk gekocht als gezelschapspaard en fokmerrie, maar volgens de vorige eigenaresse kon ik ook gewoon op haar rijden als ik haar wat beter leerde kennen.

Als dit type karakter een echt familietrekje is zal je toch een heroverweging moeten maken mbt het fokken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 14:40

De rest van haar familie zijn allemaal heel goed te berijden, zitten ook wedstrijdpaarden tussen. De vorige eigenaresse heeft een veulen van haar van Tyrson, en die is prima te berijden.

Irsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 17:11

Dit is toch niet heel toevallig Brunka frá Liberté he? En het veulen van Tyrson dat prima te berijden is, is toch niet toevallig een drie jarige die Tyra heet?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:29

Dat is haar idd, ik dacht dat het veulen al ouder was, dan zal ze nog niet bereden zijn nee. Maar andere familieleden zijn wel goed te berijden dus.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:40

Tinka schreef:
Ik geloof dat ze het rijden in de bak best leuk vind hoor, ze heeft haar oortjes naar voren.

Dat zegt niet zoveel. Paarden doen ook de oren naar voren als ze iets engs zien bijvoorbeeld. Bij stress kan een paard best de oren naar voren hebben.

Wel goed dat je haar na laat kijken!

Heb je al eens aan bitloos gedacht? Veel paarden die rengedrag vertonen doen dit omdat ze vluchten voor de pijn in hun mond.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 21:52

Ik zie heus wel het verschil tussen oren naar voren omdat ze het leuk vind of uit spanning hoor. Volgens haar vorige eigenaresse had ze ook echt plezier in het rijden.
Ze is dus ook al helemaal nagekeken, en niets gevonden, lichamelijk dan.
Ik heb haar ook al bitloos gereden, maar dat maakte geen verschil en met bit heb ik toch meer controle.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 20:58

dat een bit meer controle geeft, zit tussen de oren van de mens

www.bitloos.nl

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:29

hier is al een eeuwig heid een discussie over, en daar gaan de mensen het nooit over eens worden arabesk Lachen