Aurora3, bedankt voor je uitgebreide reactie. Op een aantal punten ga ik even nader in:
Aurora3 schreef:Ik vind eigenlijk het beeld nog niet zo fijn als ik zou verwachten in het M. Er zijn al een hoop tips gegeven, met de meeste ben ik het wel eens. Ik zou er nog een paar dingen aan toe willen voegen.
Dat is jouw mening, ik moet zeggen dat de juryleden die ik tot nu toe gehad heb, het daar blijkbaar niet mee eens waren. Dat we nog niet aan het M2 toe zijn is iets wat ik zelf ook vind, maar aan mijn punten in het M1 te zien rijd ik zeker niet voor jan met de korte achternaam in deze klasse.
Aurora3 schreef:Om te beginnen heb ik het idee dat je je paard regelmatig een beetje in de weg zit omdat jouw balans nog niet goed is. Je zit zelf niet stil en je paard raakt daardoor ook uit zijn evenwicht. Hier moet je echt aan gaan proberen te werken. Misschien eens zonder beugels gaan rijden of zonder zadel zodat je echt op je evenwicht moet gaan letten. Zit je zadel wel lekker, past het wel goed voor jou?? Misschien kun je eens een zadel lenen van iemand om eens uit te proberen of je met een ander zadel stabieler zit?
Op zich heb ik wel genoeg balans in mijn zit, alleen ben ik nog niet stabiel genoeg in mijn houding. Ik weet niet of je het verschil begrijpt, maar wat ik ermee wil zeggen is dat ik bijvoorbeeld absoluut niet op mijn teugels hoef te steunen om in balans te blijven (ik rijd bijvoorbeeld zeer regelmatig met mijn teugels in 1 hand à la western om juist mijn zit onafhankelijk van mijn handen/armen te trainen). Waar ik wél moeite mee heb is met name het op 1 lengte houden van mijn teugels en dus ook met de juiste armhouding. Als dat lukt zit ik ook gewoon op 1 manier in het zadel. Als ik de teugels te veel door mijn handen laat gaan (omdat bijvoorbeeld mijn paard het wel fijn vindt mij de teugels heel subtiel afhandig te maken en daarmee mijn en zijn gewicht naar de voorhand te krijgen) wordt het beeld onrustiger. Zo ook wanneer ik niet goed voor me uit kijk waardoor mijn bovenlichaam niet optimaal boven mijn paard zit. Zonder beugels rijden is op zich een idee, hoewel dat er bij mij vaak toe leidt dat ik dan juist mijn benen ga klemmen in plaats van loslaten. Zonder zadel ga ik absoluut niet aan beginnen, dat wil ik mijn paard en mezelf niet aandoen (mijn paard vanwege mijn eventuele gehobbel en mijzelf vanwege de smalle en vrij hoge schoft van mijn paard).
Mijn zadel is door een deskundig zadelmaker/passer aangemeten en moet opgevuld worden (waar ik al een afspraak voor heb staan) maar het is dus prima op mijn zit afgestemd.
Aurora3 schreef:Verder denk ik dat je paard zelf ook nog niet sterk genoeg is om in alle oefeningen zijn balans te bewaren. Daar komen ook de problemen vandaan in de kleinere voltes enzo en bij het uitstrekken misschien ook wel. Waarschijnlijk is dat ook een van de redenen dat je nog niet verder kan oprichten.
Dat zou goed kunnen.
Aurora3 schreef:Om hier iets aan te doen zou ik heel veel gaan oefenen met de dingen die hij moeilijk vindt. Ik geloof dat je ook sb noemde maar daar heb ik zelf niet zo veel ervaring mee dus mss dat iemand anders daar een goede oefening mee weet? De kleine voltes zou ik op de A-C lijn eens proberen te oefenen. Bij C anderhalve kleine volte rijden, daarna op de A-C lijn omstellen en anderhalve kleine volte de andere kant op rijden, dan weer omstellen enz.
Als je merkt dat hij niet in evenwicht is stel je hem pas om als ie dat wel is. Rijd je gewoon een keertje 2,5 volte. Let er daarbij op dat ie niet versnelt of vertraagt tijdens deze oefening en dat ie niet op je hand gaat hangen of achter het bit duikt. Als ie wel zoiets doet dan los je dat eerst op, meestal vanuit je been voordat je weer wegrijdt uit de volte.
Ik zou dit wel steeds in hele kleine stukjes doen, zeker in het begin. Als ie 2 of 3 kleine voltes braaf doet belonen en even iets anders gaan doen.
Goede tips, hiermee ga ik aan de slag, dank je wel!
Aurora3 schreef:Voor het oprichten zou ik hem met losrijden veel lager instellen, met zijn neus ergens ter hoogte van zn knieën en zijn neus op de loodlijn of iets ervoor.
Dan zou ik vanaf daar steeds een beetje meer oppakken en goed proberen te voelen wat er onder je gebeurt. Hou hem steeds actief vanuit de achterhand en aan je been.
Zo kun je een beetje uitproberen hoe ver je kan gaan. Probeer dan als ie los is af en toe een keertje het punt op te zoeken waar het moeilijk voor hem wordt maar waar het nog net lukt om hem los en ontspannen en actief te houden. Rijd zo 1 of 2 oefeningen en ga dan weer even helemaal terug naar neusje op zijn knieën.
Dit doe ik inderdaad al op deze manier. Is op deze serie foto's niet zichtbaar omdat ik al een poos niet in de buitenbak was geweest wat ik al eerder schreef, en het erg moeilijk was om de ontspanning te pakken te krijgen die ik in de binnenbak wel kan bewerkstelligen. Maar in de binnenbak krijg je weer waardeloze foto's, das de andere kant.
Aurora3 schreef:Wel een prachtig paard hoor trouwens en ik vind ook dat je heel goed met de tips\kritiek om gaat die je krijgt.
Dank je en wat die tips betreft, dat is gewoon logisch voor mij. Als ik geen tips zou willen of niet tegen kritiek kon, had ik beter geen foto's kunnen plaatsen op Bokt, toch?
Aurora3 schreef:edit: owja, in een reactie van iemand anders stond iets over je bit. Ik zag daar geloof ik nog geen reactie op van jou. Maar het was mij idd ook opgevallen dat je bit vaak erg ver uit de mond van het paard komt. Nu zie ik dat de uitstap foto dat niet heeft dus vraag ik me af of je misschien met erg veel druk rijdt? Dat is verder trouwens nergens aan te zien.
Maar steeds dat stuk bit uit de mond stoort wel een beetje het beeld vind ik dus misschien kun je er eens naar kijken
Volgens mij heb ik daar wel op gereageerd, het bit is zeker niet te groot (is 11,5 cm voor mijn paard van 1.64 met een klein koppie). Ik denk dat het komt omdat ik toch nog te veel druk op mijn binnen- en minder op mijn buitenteugel heb op deze fotoserie.
Ik rijd op zich niet met veel druk, maar blijkbaar met te veel druk op 1 kant (binnenkant).
Ook daar gaat aan gewerkt worden.