Romanov (Rubin Royal x Ramino) M1 dressuur @ work (training)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KellyenXena

Re: Romanov (Rubin Royal x Ramino) M1 dressuur @ work (training)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:36

Vanaf de foto's te zien (maarja, dat is moeilijk te beoordelen natuurlijk) Zou ik hem nog niet teveel gaan oprichten, maar eerst in het laag en ronde wat sneller maken in het achterbeen.
Vanaf de foto gaat hij nu een beetje in twee delen lopen als je hem wat meer opricht. De bovenlijn lijkt niet meer helemaal te kloppen, omdat de achterhand (zoals je zelf al aangeeft) er nog niet helemaal onder komt.
Zou dus iets minder oprichting vragen nog en iets meer reactie op je hulpen. Veel en kort achter elkaar schakelen, veel reactie op weinig hulpen vragen.
En bergop laten lopen vanaf de schoft, niet teveel het hoofd omhoog denken.
Later ook kleinere stukjes met een hogere instelling vooral kort en snel blijvenschakelen en vanuit de schoft het boeltje de bergop laten gaan Knipoog

Vind het wel gewoon een fijn beeld eigenlijk en een heel aansprekend dier.
Je houding is hier en daar ook nog wel wat aan te verbeteren, maar dat is bij iedereen Knipoog

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:11

Wat een geweldig combinatie zeg!
Ik ga mee met de rest..maar dat komt vast goed

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 10:15

@ KellyenXena:
Bedankt voor je tips, hier kan ik zeker wat mee! Fijn dat je het ook zo uitgebreid hebt uitgelegd.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:47

Leuk paard zeg! Na het verhaal te hebben gelzen zie ik allemaal eigenlijk leuke plaatjes.

Het meeste geeft je zelf al aan. Voornaamste is de houding van hand en pols, die mag inderdaad wat rechter en losser. Dan ben je al een heel eind.

Kwa ondertreden en opgericht lopen, wat ik heel fijn vind werken is op een kleinere volte meer toerijden, er is geen ruimte om te versnellen, dus zal hij daar automatisch al meer ondertreden. Uiteraard zijn schijnovergangen altijd goed. Belangrijk punt bij een schijnovergang is dat je hem terug rijdt, met behoudt van ondetreden, dus niet zomaar langzamer gaan rijden. Heel bewust die overgang rijden en heel bewust weer vanuit de achterbenen naar voren. Voor mijzelf werkt het heel fijn om hem naar de stap terug te rijden ( en dan uiteraard niet de overgang naar de stap te maken ) goed erom denken dat ik hem op de zit terug rijdt, dus of doorzitten of langzaam lichtrijden om vervolgens er goed om te denken dat hij kleiner wordt en ondermij ''opbolt''. Als ik dat moment het bereikt dan stal ik toe in mijn hand om het arbeids tempo op te zoeken. Ik weet niet hoe goed jouw paard aan het been is, maar voor is toestaan voldoende om hem weer in het arbeids tempo te rijden, het fijne daarvan is dat ik met mijn zit en been de impuls, die ik net heb opgewekt door terug te rijden, kan bewaren.

Nog belangrijker, wat ik net al aangaf, is dat hij goed en fijn aan het been is en blijft. Dat is een punt wat ik zelf als eerste bij het losrijden aan werk. De hulpen weer even afstemmen. Als dat weer soepeltjes verloopt, ga ik aan de slag. Als ik merk dat het tijdens de training weer terug loopt en niet de reactie krijg die ik zou willen, stem ik weer eerst die hulpen af.

Verder zou je wat voltes kunnen sluiten en openen en een SB rijden. Zijn voor mij ook fijne oefeningen om hem actiever te maken en hem meer te laten ondertreden.

Maar nogmaals, ik vind de plaatjes er goed uitzien. Een paar kleine puntjes die wat extra aandacht nodig hebben, maar dat geef je zelf al aan.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 13:12

@ WinBinChes:
Dank je voor de complimenten en nog meer bedankt voor je supergoede tips en aanwijzingen, daar kan ik zeker wat mee!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:16

leuk beest,loopt er lekker bij.
je tenen moet je erg opletten!
ook wat al in de reactie ergens voor mij gezegt werd over de handen klopt ook wel Knipoog

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 08:17

@ Vilouma:
Wat betreft mijn tenen, bedoel je dat ze te veel naar buiten wijzen? Op deze fotoserie vind ik het op een paar foto's na nogal meevallen, het is veel erger geweest dus het is al flink verbeterd.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:40

hoihoi,

wat een prachtig paardje heb je toch, altijd als ik een topic van jullie zie moet ik gewoon even kijken Lovers
persoonlijk vind ik dat jullie beide erg vooruit gegaan zijn, er zijn natuurlijk altijd nog wat puntjes maar die wist je al.
en wat leuk trouwens dat je een oruncursus doet! hopelijk heb je er veel aan Haha!

nou de tips en puntjes die ik je nog verder kan meegeven:
kwa je hakken zouden ze nog een tikje uitgedrukt mogen worden, en je handen rechtop dat zou kwa ellebogen etc ook een heel verschil zijn Ja

nou zoals gezegd was veel schijn/overgangen rijden, en mischien kijken of je veel figuuren kan gaan rijden, niet alleen de gewone standaard.
maar verzin zelf ook maar is iets, veel kleine voltes en via de kleine voltes veel van hand veranderen zal denk ik ook erg helpen. Ja

persoonlijk vind ik dat het oprichten jullie in draf erg goed afgaat, alleen in de galop heb ik het idee dat het hem erg zwaar valt.
probeer hier is tekijken of je zijn hals verschillende plekken kan geven, van lang en laag tot wat hoger, weer wat lager, weer wat hoger.
en kijk of je ook met stelling kan rijden, want heb het idee datie ook niet echt los wil laten in die galop en zichzelf meerendeels in een houding wil zetten. Lachen

kwa halshouding zou ik het ook overwegen omdat er tijdens de draf en stap veel bijtepakken, omdat het voor de meeste paarden toch een soort beloning is. Haha!

hopelijk heb je wat aan mijn tips, en ben heel benieuwd naar de volgende fotos.
jullie zijn echt een top team!! OK dan! jullie gaan het zeker ver schoppen Haha!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 15:11

@ Lobke_:
Dank je wel voor je tips, ik stel hem tijdens de trainingen over het algemeen op verschillende halshoogtes en -lengtes in hoor, op deze fotoserie komt dat er misschien niet helemaal goed uit. Hij was met name in de (rechter)galop een beetje gespannen, dit is voornamelijk te wijten geweest aan het feit dat hij een poos niet in de buitenbak geweest was en in zijn geschoren velletje toch wat frisser is dan voorheen.
Maar ik ga aan de slag met je tips, nogmaals bedankt!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:29

O Suzanne wat wordt hij al wit! Wow! Hij is nu ongeveer net zo als Winston.

Als hij straks wat sterker wordt en meer op het achterbeen komt, dan wordt de oprichting ook wel beter. Maar zo slecht is dat nu toch ook niet? Lachen

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 16:46

Ja, hij gaat hard hè? Zijn laatste scheerbeurt heeft het proces wel versneld heb ik het idee. Heb nog even in je profiel gespiekt naar de meest recente foto's van jouw knappe schimmel, maar volgens mij is Rom nog nét iets donkerder.

Ik denk ook dat de oprichting beter zal worden als hij meer op het achterbeen komt hoor, het is al beter dan voorheen maar voor mijn proeven nog net niet goed genoeg bij vlagen (vooral tijdens voltes 10 meter en oefeningen als schouderbinnenwaarts). Maar we gaan gewoon rustig zo verder samen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 17:36

Heey!! Echt een leuk paardje! Ik heb ook precies hetzelfde probleem. Ik moet hem eerst lekker los maken, maar niet te rond. Wel gewoon tegen het bit aanrijden, want anders kan hij gaan hangen. Dan moet ik hem steeds korter maken en me handen iets naarvoren en hoger. En dan de hele tijd oefeningetjes om hem meer voor de hulpen te krijgen. Ik moet dan veel schouderbinnenwaarts, wijken en tempowisselingen. En als hij gaat hangen moet ik korter en sneller kneden me me hand. Ik moet voor zijn achterhand in de galop op een kleine volte, en dan eerst een soort van traver en dan steeds kleiner (zegmaar steeds meer een pirrouette) en dat ie dan helemaal gaat zitten, maar hij meot wel sprong bewaren. en voordat ie in draf valt omdat ie het gewoon neit meer aankan moet ik hem er weer uitrijden. Misschien ook wel handig voor jou!?!?
Veel succes!!!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 17:39

Het openen en sluiten van de volte neem ik al regelmatig mee in mijn trainingen inderdaad. Maar bedankt voor je uitleg!

liesje1986

Re: Romanov (Rubin Royal x Ramino) M1 dressuur @ work (train

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:32

Als je paard bij sb en kleine voltes te diep komt, krijg ik een beetje het idee dat hij er wat achter kruipt? Klopt dat? Probeer hem goed aan je buitenteugel te houden en met je hand naar voren te duwen. Verder moet de oprichting toch voornamelijk komen doordat hij achter sterker en sneller wordt, dus heel veel schakelen en steeds zorgen dat hij achter sneller wordt. Je onderbeen ook maar kort aanduwen en dan meteen reactie willen krijgen. Denk er verder om dat je tussendoor ook lekker ontspannen gaat zitten, dan kan hij beter gaan lopen en het is tevens een goede beloning.
Verder kan het wel nuttig zijn om overgangen/tempowisselingen te rijden in het schouderbinnenwaarts, of balkjes te draven. In de galop zou ik hem toch wat ronder houden, eerst nageven en daarna oprichten. Succes!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 22:11

@ Liesje1986:
Het klopt dat hij er inderdaad vaak wat achter kruipt bij sb en kleine voltes. Ik ga met je tips aan het werk. Balkjes draven doe ik iedere week in de springles, dus dat zit alvast wel goed!

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:07

Jeetje ziet er super uit! Ga zo door zou ik zeggen!!!
Misschien beugels 1 of 2 gaatjes langer doen zodat je wat beter in het midden van zadel blijft zitten. En als je een beetje eruit komt in galop geeft niks.. Doet Anky ook Knipoog

Ik denk dat je op de goede weg bent. In draf helemaal. Galop misschien nog wat losser maken in de schoft, verder laten inzakken en weer oppakken. Ook schakelingen op onverwachte plekken doen werkt soms oogopenend voor paard haha. Wegrijden IN de hoed en verzamelen op het lange stuk. Of oefeningen als wijken - travers - wijken - sb. Dan krijg je haar sneller aan het been en als ie lekker vlot is kan je de achterkant ook weer meer beheersen.

Vind het er echt super uitzien hoor!!! Succes verder.

royal_dutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:32

leuk paard

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:35

Wow knap paardje zeg.
Ziet er vriendelijk uit.
Inderdaad nog wat meer opgerichter maar dat is al gezegd.
Ik vind het er heel fijn uitzien.

mimi_hamesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:40

mooi paardje! echt supergaaf!
probeer alleen je bovenlichaam iets meer naar achter te houden. op sommige foto's zie je dat een beetje Tong uitsteken maar dat doe ik zelf ook hoor Knipoog

succes verder! Knipoog

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:55

Als eerste vind ik het beeld eigenlijk heel aansprekend.

De oprichting moet je niet echt zoeken in de hoofd/halshouding maar ik zou er voor zorgen dat je meer gewicht op het achterbeen krijgt.
Hoeveel overgangen rijd je in het losrijden? Probeer bij elke overgang de controle te houden, zorg dat elke pas van jou is en als dat niet zo is corrigeer naar voren of terug. Probeer je paard ook regelmatig 'klein' te laten draven. Dat doe je door je paard regelmatig terug te laten komen naar bijna stap, op het moment dat je een paar kleine dribbelachtige passen hebt dan controleer je of je je hand voor kunt zetten. Er mag dan rustig 2 tellen een boogje in je teugel komen, op het moment dat dat gaat en je paard blijft op het moment dat je je hand voor blijft zetten precies hetzelfde als met je hand eraan dan rijd je rustig (in balans!) weer naar voren tot je op je basistempo bent. Als je paard weer harder gaat als je je hand voor zet dan begin je weer opnieuw of zet je hem halt om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Stopt je paard met lopen dan rijd je weer 2 passen op en probeer je het weer opnieuw. Ik zou er wel voor zorgen dat je paard niet te diep gaat lopen in dit werk, want dan loopt hij nog van het achterbeen af. Als hij te diep wil gaan: haal hem een beetje omhoog met 2 handen en herstel de verbinding weer.

HEtzelfde geld voor je galop, doordat je paard een beetje van het achterbeen afvalt trekt hij jou naar voren. Je kunt in galop hetzelfde doen maar dat vind ik zelf nogal moeilijk. Wat ik dan wel vaak doe is kleine voltes rijden in de hoek bij F of K. Probeer hem ook in dit werk een beetje overdreven boven te houden.

In die kleine voltes in de hoeken ga je zelf overdreven terugzitten, je laat je niet voorover trekken! Trekt je paard je uit het zadel, maak dan een overgang terug naar stap/halt en laat hem weer opnieuw aangalopperen. Blijf dit werk doen op kleine voltes, als je paard in draf valt geef je eenmalig je galophulp en zorg je dat hij weer direct aangaloppeert. Als hij doorblijft drammen of hard gaat draven dan zet je hem stil of maak je overgang naar stap en galoppeer je weer weg vanuit stap. Blijven herhalen! Totdat je voelt dat hij zelf wat meer op het achterbeen komt en wat meer 'terug' gaat galopperen, dan doe je hand voor (zoals boven omschreven) en zorg je dat je een paar passen zo kunt blijven zitten en dan rijd je voorzichtig weer wat naar voren. Je zult voelen dat op het moment dat je paard meer op het achterbeen komt dat je zelf ook beter kunt zitten in het galopperen.

Succes ermee, blijf herhalen, dat is de enige manier om je paard iets te leren. Doe het echter niet te lang achter elkaar want dan gaat vermoeidheid parten spelen en werk je jezelf een beetje tegen!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:22

@ Bolzak23:
Bedankt voor je tips! Beugels langer gaat denk ik niet werken, dan heb ik namelijk heel erg de neiging mijn tenen omlaag te brengen en dus mijn hakken helemaal niet meer uit te drukken. Ik kan het natuurlijk wel een keer gaan proberen, wie weet heb ik het mis.

@ Melloney_, Beeker en Mimi_Hamesse:
Bedankt voor jullie complimenten.

@ Vudress:
Bedankt voor je tips, overgangen rijd ik over het algemeen wel regelmatig, maar ik denk niet frequent genoeg nog. Ga ik mee aan de slag! Je uitleg is heel duidelijk, daar kan ik zeker wat mee, bedankt!

marloesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:11

heel mooi
ik denk alleen dat je nog wat moet oprichten en je teugels wat korter pakken
je hebt ze namelijk al tegen je lichaam

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:52

Ik vind eigenlijk het beeld nog niet zo fijn als ik zou verwachten in het M. Er zijn al een hoop tips gegeven, met de meeste ben ik het wel eens. Ik zou er nog een paar dingen aan toe willen voegen.
Om te beginnen heb ik het idee dat je je paard regelmatig een beetje in de weg zit omdat jouw balans nog niet goed is. Je zit zelf niet stil en je paard raakt daardoor ook uit zijn evenwicht. Hier moet je echt aan gaan proberen te werken. Misschien eens zonder beugels gaan rijden of zonder zadel zodat je echt op je evenwicht moet gaan letten. Zit je zadel wel lekker, past het wel goed voor jou?? Misschien kun je eens een zadel lenen van iemand om eens uit te proberen of je met een ander zadel stabieler zit?

Verder denk ik dat je paard zelf ook nog niet sterk genoeg is om in alle oefeningen zijn balans te bewaren. Daar komen ook de problemen vandaan in de kleinere voltes enzo en bij het uitstrekken misschien ook wel. Waarschijnlijk is dat ook een van de redenen dat je nog niet verder kan oprichten.
Om hier iets aan te doen zou ik heel veel gaan oefenen met de dingen die hij moeilijk vindt. Ik geloof dat je ook sb noemde maar daar heb ik zelf niet zo veel ervaring mee dus mss dat iemand anders daar een goede oefening mee weet? De kleine voltes zou ik op de A-C lijn eens proberen te oefenen. Bij C anderhalve kleine volte rijden, daarna op de A-C lijn omstellen en anderhalve kleine volte de andere kant op rijden, dan weer omstellen enz.
Als je merkt dat hij niet in evenwicht is stel je hem pas om als ie dat wel is. Rijd je gewoon een keertje 2,5 volte. Let er daarbij op dat ie niet versnelt of vertraagt tijdens deze oefening en dat ie niet op je hand gaat hangen of achter het bit duikt. Als ie wel zoiets doet dan los je dat eerst op, meestal vanuit je been voordat je weer wegrijdt uit de volte.
Ik zou dit wel steeds in hele kleine stukjes doen, zeker in het begin. Als ie 2 of 3 kleine voltes braaf doet belonen en even iets anders gaan doen.

Voor het oprichten zou ik hem met losrijden veel lager instellen, met zijn neus ergens ter hoogte van zn knieën en zijn neus op de loodlijn of iets ervoor.
Dan zou ik vanaf daar steeds een beetje meer oppakken en goed proberen te voelen wat er onder je gebeurt. Hou hem steeds actief vanuit de achterhand en aan je been.
Zo kun je een beetje uitproberen hoe ver je kan gaan. Probeer dan als ie los is af en toe een keertje het punt op te zoeken waar het moeilijk voor hem wordt maar waar het nog net lukt om hem los en ontspannen en actief te houden. Rijd zo 1 of 2 oefeningen en ga dan weer even helemaal terug naar neusje op zijn knieën.
Ik zou absoluut vermijden dat ie zo gaat lopen met zn rug weggedrukt en gespannen. Kan natuurlijk een keer gebeuren als ie fris is ofzo. Maar je kunt hem zelf beter wat lager en losser rijden dan hoger en gespannen, daar kom je niet verder mee.

Wel een prachtig paard hoor trouwens en ik vind ook dat je heel goed met de tips\kritiek om gaat die je krijgt.

edit: owja, in een reactie van iemand anders stond iets over je bit. Ik zag daar geloof ik nog geen reactie op van jou. Maar het was mij idd ook opgevallen dat je bit vaak erg ver uit de mond van het paard komt. Nu zie ik dat de uitstap foto dat niet heeft dus vraag ik me af of je misschien met erg veel druk rijdt? Dat is verder trouwens nergens aan te zien.
Maar steeds dat stuk bit uit de mond stoort wel een beetje het beeld vind ik dus misschien kun je er eens naar kijken

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:08

Odin schreef:
@ Lobke_:
Dank je wel voor je tips, ik stel hem tijdens de trainingen over het algemeen op verschillende halshoogtes en -lengtes in hoor, op deze fotoserie komt dat er misschien niet helemaal goed uit. Hij was met name in de (rechter)galop een beetje gespannen, dit is voornamelijk te wijten geweest aan het feit dat hij een poos niet in de buitenbak geweest was en in zijn geschoren velletje toch wat frisser is dan voorheen.
Maar ik ga aan de slag met je tips, nogmaals bedankt!

dit vind ik eigenlijk wel terugkomen op de foto's en persoonlijk vind ik het ook een goed iets.

Aurora3 schreef:
Ik vind eigenlijk het beeld nog niet zo fijn als ik zou verwachten in het M. Er zijn al een hoop tips gegeven, met de meeste ben ik het wel eens. Ik zou er nog een paar dingen aan toe willen voegen.
Om te beginnen heb ik het idee dat je je paard regelmatig een beetje in de weg zit omdat jouw balans nog niet goed is. Je zit zelf niet stil en je paard raakt daardoor ook uit zijn evenwicht. Hier moet je echt aan gaan proberen te werken. Misschien eens zonder beugels gaan rijden of zonder zadel zodat je echt op je evenwicht moet gaan letten. Zit je zadel wel lekker, past het wel goed
*knip*

hier ben ik het mee eens.. ik zie je zowel voor als achter de beweging zitten op verschillende foto's als in evenwicht, maar op geen een heb je je schouders goed naar achteren. Je paard loopt makkelijker bergopwaarts als je zelf ook op je kont zit met je benen lang en je schouders naar achteren. zonder zadel of beugels zou ik alleen doen als je van jezelf zeker weet dat je ontspannen kan blijven, en aangezien het op de foto lijkt alsof je de neiging hebt je benen iets op te trekken zou ik dit niet doen.
Ik zou eerder een zitles aanraden aan de longeerlijn, paard bijgezet, zodat je je geheel op je zit kan concentreren: kop omhoog, schouders naar achteren, benen lang en lekker meeveren.
ik vind jullie een leuk uitziende combi Ja

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 14:50

Aurora3, bedankt voor je uitgebreide reactie. Op een aantal punten ga ik even nader in:

Aurora3 schreef:

Dat is jouw mening, ik moet zeggen dat de juryleden die ik tot nu toe gehad heb, het daar blijkbaar niet mee eens waren. Dat we nog niet aan het M2 toe zijn is iets wat ik zelf ook vind, maar aan mijn punten in het M1 te zien rijd ik zeker niet voor jan met de korte achternaam in deze klasse. Knipoog

Aurora3 schreef:
Om te beginnen heb ik het idee dat je je paard regelmatig een beetje in de weg zit omdat jouw balans nog niet goed is. Je zit zelf niet stil en je paard raakt daardoor ook uit zijn evenwicht. Hier moet je echt aan gaan proberen te werken. Misschien eens zonder beugels gaan rijden of zonder zadel zodat je echt op je evenwicht moet gaan letten. Zit je zadel wel lekker, past het wel goed voor jou?? Misschien kun je eens een zadel lenen van iemand om eens uit te proberen of je met een ander zadel stabieler zit?

Op zich heb ik wel genoeg balans in mijn zit, alleen ben ik nog niet stabiel genoeg in mijn houding. Ik weet niet of je het verschil begrijpt, maar wat ik ermee wil zeggen is dat ik bijvoorbeeld absoluut niet op mijn teugels hoef te steunen om in balans te blijven (ik rijd bijvoorbeeld zeer regelmatig met mijn teugels in 1 hand à la western om juist mijn zit onafhankelijk van mijn handen/armen te trainen). Waar ik wél moeite mee heb is met name het op 1 lengte houden van mijn teugels en dus ook met de juiste armhouding. Als dat lukt zit ik ook gewoon op 1 manier in het zadel. Als ik de teugels te veel door mijn handen laat gaan (omdat bijvoorbeeld mijn paard het wel fijn vindt mij de teugels heel subtiel afhandig te maken en daarmee mijn en zijn gewicht naar de voorhand te krijgen) wordt het beeld onrustiger. Zo ook wanneer ik niet goed voor me uit kijk waardoor mijn bovenlichaam niet optimaal boven mijn paard zit. Zonder beugels rijden is op zich een idee, hoewel dat er bij mij vaak toe leidt dat ik dan juist mijn benen ga klemmen in plaats van loslaten. Zonder zadel ga ik absoluut niet aan beginnen, dat wil ik mijn paard en mezelf niet aandoen (mijn paard vanwege mijn eventuele gehobbel en mijzelf vanwege de smalle en vrij hoge schoft van mijn paard).
Mijn zadel is door een deskundig zadelmaker/passer aangemeten en moet opgevuld worden (waar ik al een afspraak voor heb staan) maar het is dus prima op mijn zit afgestemd.

Aurora3 schreef:
Verder denk ik dat je paard zelf ook nog niet sterk genoeg is om in alle oefeningen zijn balans te bewaren. Daar komen ook de problemen vandaan in de kleinere voltes enzo en bij het uitstrekken misschien ook wel. Waarschijnlijk is dat ook een van de redenen dat je nog niet verder kan oprichten.

Dat zou goed kunnen.

Aurora3 schreef:
Om hier iets aan te doen zou ik heel veel gaan oefenen met de dingen die hij moeilijk vindt. Ik geloof dat je ook sb noemde maar daar heb ik zelf niet zo veel ervaring mee dus mss dat iemand anders daar een goede oefening mee weet? De kleine voltes zou ik op de A-C lijn eens proberen te oefenen. Bij C anderhalve kleine volte rijden, daarna op de A-C lijn omstellen en anderhalve kleine volte de andere kant op rijden, dan weer omstellen enz.
Als je merkt dat hij niet in evenwicht is stel je hem pas om als ie dat wel is. Rijd je gewoon een keertje 2,5 volte. Let er daarbij op dat ie niet versnelt of vertraagt tijdens deze oefening en dat ie niet op je hand gaat hangen of achter het bit duikt. Als ie wel zoiets doet dan los je dat eerst op, meestal vanuit je been voordat je weer wegrijdt uit de volte.
Ik zou dit wel steeds in hele kleine stukjes doen, zeker in het begin. Als ie 2 of 3 kleine voltes braaf doet belonen en even iets anders gaan doen.

Goede tips, hiermee ga ik aan de slag, dank je wel!

Aurora3 schreef:
Voor het oprichten zou ik hem met losrijden veel lager instellen, met zijn neus ergens ter hoogte van zn knieën en zijn neus op de loodlijn of iets ervoor.
Dan zou ik vanaf daar steeds een beetje meer oppakken en goed proberen te voelen wat er onder je gebeurt. Hou hem steeds actief vanuit de achterhand en aan je been.
Zo kun je een beetje uitproberen hoe ver je kan gaan. Probeer dan als ie los is af en toe een keertje het punt op te zoeken waar het moeilijk voor hem wordt maar waar het nog net lukt om hem los en ontspannen en actief te houden. Rijd zo 1 of 2 oefeningen en ga dan weer even helemaal terug naar neusje op zijn knieën.

Dit doe ik inderdaad al op deze manier. Is op deze serie foto's niet zichtbaar omdat ik al een poos niet in de buitenbak was geweest wat ik al eerder schreef, en het erg moeilijk was om de ontspanning te pakken te krijgen die ik in de binnenbak wel kan bewerkstelligen. Maar in de binnenbak krijg je weer waardeloze foto's, das de andere kant. Knipoog

Aurora3 schreef:
Wel een prachtig paard hoor trouwens en ik vind ook dat je heel goed met de tips\kritiek om gaat die je krijgt.

Dank je en wat die tips betreft, dat is gewoon logisch voor mij. Als ik geen tips zou willen of niet tegen kritiek kon, had ik beter geen foto's kunnen plaatsen op Bokt, toch? Knipoog

Aurora3 schreef:
edit: owja, in een reactie van iemand anders stond iets over je bit. Ik zag daar geloof ik nog geen reactie op van jou. Maar het was mij idd ook opgevallen dat je bit vaak erg ver uit de mond van het paard komt. Nu zie ik dat de uitstap foto dat niet heeft dus vraag ik me af of je misschien met erg veel druk rijdt? Dat is verder trouwens nergens aan te zien.
Maar steeds dat stuk bit uit de mond stoort wel een beetje het beeld vind ik dus misschien kun je er eens naar kijken

Volgens mij heb ik daar wel op gereageerd, het bit is zeker niet te groot (is 11,5 cm voor mijn paard van 1.64 met een klein koppie). Ik denk dat het komt omdat ik toch nog te veel druk op mijn binnen- en minder op mijn buitenteugel heb op deze fotoserie.
Ik rijd op zich niet met veel druk, maar blijkbaar met te veel druk op 1 kant (binnenkant).
Ook daar gaat aan gewerkt worden.