Steigeraar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Steigeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:04

Midgie, steigeren (of bokken) kan heel wel horen tot de truckendoos van een paard dat ergens geen zin in heeft. Een relatief moeilijke oefening moet doen en een onzekere ruiter treft. Paarden voelen redelijk feilloos aan of een ruiter wel of niet zit met bepaald gedrag. En hebben ze iets gevonden dat eenmaal werkt, dan zullen ze dat blijven toepassen op momenten dat ze ergens geen zin in hebben. Daar kan een medische reden achter zitten, maar over het geheel genomen zal een paard dat beroerd in zijn vel zit niet steigeren. Het vergt namelijk juist nogal wat van de spieren om een stevige steiger te doen.

Op de kop timmeren of zo heeft geen zin, wel heeft duidelijk zijn en doorpakken zin. Maar dan wel door iemand die weet wat ie doet, op tijd is en direct duidelijk is.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:10

ik heb misschien een tip voor je ! neem een waterballonetje, op het moment dat ie omhoog komt laat je hem tussen zijn oren klappen, hij denkt dan dat ie zijn hoofd stoot en dat ie bloed, ik hoop dat het werkt het is in iedergeval paard vriendelijk!
succes ermee meid!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:14

ik lees enkelt dat je paard dit doet als hij spanning heeft.............

dan is het toch echt een ruiterfout, ik denk dat jij onbewust meer gaat tegenwerken aan de voorkant.......... en tja, dan kan zo een dier weinig kanten meer op Lachen

Als je nou merkt dat hij weer spanning heeft, doe je hand naar voren en laat hem maar wat over zijn tempo heenlopen....... dan maar wat uit elkaar, totdat de spanning weg is....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 09:19

Casca schreef:
@monique4: Hij doet dit vaak niet de eerste keer als iemand op hem rijdt, maar wanneer die persoon meerdere dagen met hem rijdt wil hij het wel eens proberen. Hij is een tijd geleden al een keer bij mijn instructrice geweest daar probeerde hij het een keer een klein beetje en ze heeft hem toen flink op zn flikker gegeven. Toen hij terugkwam was hij een tijd braaf maar dan na een tijdje is het ineens weer om... Ik heb ook nog 2 mensen in mijn gedachten die ik nog wil vragen hem een keer te rijden, maar ik weet niet of ik daar dan bij wil zijn/verantwoordelijk voor wil zijn.

Ik had dus het zelfde idee als moniek Knipoog
Wat zegt je instructrice ervan, dat zij het er wel uit kan rijden en jij niet?
Ik denk idd ook aan een ruiterfout, die je er zelf in heb gereden of in stand houdt, door geen goede oplossing te creëren bij die stress/onzekerheid.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 10:20

Anya schreef:
Midgie, steigeren (of bokken) kan heel wel horen tot de truckendoos van een paard dat ergens geen zin in heeft. Een relatief moeilijke oefening moet doen en een onzekere ruiter treft. Paarden voelen redelijk feilloos aan of een ruiter wel of niet zit met bepaald gedrag. En hebben ze iets gevonden dat eenmaal werkt, dan zullen ze dat blijven toepassen op momenten dat ze ergens geen zin in hebben. Daar kan een medische reden achter zitten, maar over het geheel genomen zal een paard dat beroerd in zijn vel zit niet steigeren. Het vergt namelijk juist nogal wat van de spieren om een stevige steiger te doen.

Op de kop timmeren of zo heeft geen zin, wel heeft duidelijk zijn en doorpakken zin. Maar dan wel door iemand die weet wat ie doet, op tijd is en direct duidelijk is.

Ik geloof niet dat een paard bedenkt ergens geen zin in te hebben, dat zijn mensen gedachtens,
Denk als er geen lichamelijk probleem is er wel degelijk wat aan de hand is met het leiderschap, en dat is toch echt de fout van de ruiter een paard volgt zijn natuurlijke gevoel en denkt niet als ons, ook heeft een paard geen truckendoos , want hij doet namelijk altijd hetzelfde , steigeren , vluchten of staken of vallen en dat zijn geen trucken, maar signalen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:42

Midgie: ik zou haast zeggen, ga toch fietsen. Natuurlijk kan een paard ergens geen zin in hebben. Paarden hebben wel degelijk emoties, het zijn geen machines die als je altijd maar het juiste doet altijd dezelfde reactie geven. Ik durf hier te stellen dat een paard echt niet uit zichzelf verzamelt en als je mijn paard vraagt of ze graag hoog in de sport wil lopen, zal ze je glazig aankijken. Als ze zou snappen wat je vroeg, zou het antwoord nee zijn. Paarden kunnen geen zin hebben en daar gedrag op vertonen. Hooguit heeft de ruiter invloed in hoe dat gedrag eruit komt en hoe vaak het herhaald wordt. Succesvol gedrag komt vaker voor dan niet-succesvol gedrag.

En vrijwel ieder paard dat ik ooit heb gereden heeft zijn eigen truckendoos die je prachtig afgewerkt ziet worden als er een andere ruiter op zit. Zo kan die van mij bij sommige ruiters geen galopshulp meer, maar alleen nog hard draven. Terwijl ze op alleen de zithulp kan aangalopperen, keurig wisselt op omleggen been/zit. Zo kan ze ook prachtig dubbel gevouwen door de bak lopen als iemand iets teveel aan de binnenteugel zit en een fantastische stop maken als iemand iets gaat zitten. Ze werkt ze ook in een bepaalde volgorde af. Je kunt het voorspellen. Truckjes die ze ooit bij mij ook wel heeft toegepast maar al jaren niet meer doet. En ze heeft er nog lol in ook. Briesend en proestend loopt ze rond dan met de oortjes naar voren intussen steeds meer de schouder eruit te drukken Haha! Haha!

Een ander paard rent weg en hoopt dat de ruiter aan het teugels gaat hangen, daar tankt ie dan doorheen. Terwijl als je gewoon de teugel losgooit is de lol er snel af en komt ie terug.
Laatst bijgewerkt door Anya op 07-12-08 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:44

een paard heeft net zoals alle andere dieren ook zijn ups and downs............ zijn goede en slechte dagen..........

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:46

Anya schreef:
Midgie, steigeren (of bokken) kan heel wel horen tot de truckendoos van een paard dat ergens geen zin in heeft. Een relatief moeilijke oefening moet doen en een onzekere ruiter treft. Paarden voelen redelijk feilloos aan of een ruiter wel of niet zit met bepaald gedrag. En hebben ze iets gevonden dat eenmaal werkt, dan zullen ze dat blijven toepassen op momenten dat ze ergens geen zin in hebben. Daar kan een medische reden achter zitten, maar over het geheel genomen zal een paard dat beroerd in zijn vel zit niet steigeren. ¨¨Het vergt namelijk juist nogal wat van de spieren om een stevige steiger te doen.

Over het algemeen genomen steigeren/staken paarden met spier en andere pijn problemen juist wel!
Wat moeten ze anders doen om zich te uiten...
Ze nl kunnen niet praten
Ik kom deze problemen dagelijks tegen, dus ik spreek uit ervaring...
Heb eens een paard gemasseerd die M2 loopt, stond bij een Handelaar ivm onhandelbaar
Ik kon na wat lichte aanrakingen op de probleemzones niet eens meer bij dat paard in de buurt komen
(werd levensgevaarlijk)
veel pijn/problemen in de rug en achterhand en ook de hals wat dramatisch
Dat paard kon heel makkelijk steigeren!!
En zo kan ik nog wel meer voorbeelden noemen....
Mensen beweren te snel iets over onderwerpen waar ze zelf geen kennis van hebben!
Laatst bijgewerkt door unamie op 07-12-08 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:51

Oh die zullen er vast wel zijn Ja
De steigeraars die ik tegenkom steigeren bij hun baasje als ze alleen op buitenrit moeten en liever terug naar huis gaan. Dan krijg je steigertje, draai om. Zet er iemand anders op en het paard steigert niet of probeert het een keertje en houdt dan op. Dan kun je mij niet wijs maken dat zo'n paard last heeft van de spieren.

En eh.. ik heb vrij veel steigeraars geleerd dat steigeren niet zo'n goed idee is. Dat wil zeggen dat je eerst eens kijkt of er met het paard iets aan de hand is. Maar negen van de tien keer is er met het paard niets aan de hand en wel met de ruiter en heb je te maken met succesvol gedrag van het paard. Succes is dan bijvoorbeeld dat de buitenrit niet wordt afgemaakt maar paard en ruiter weer terug naar stal gaan.

Zo heb je paarden die alleen in die situaties steigeren. Niet in de bak, niet met een groep op buitenrit, maar alleen als ze alleen op buitenrit gaan.

Nog steeds een spierenprobleem??? dacht het niet.
Wellicht een stukje verlatingsangst, dat zou nog kunnen. Maar geen spieren Knipoog

Mensen beweren te snel iets over onderwerpen waar ze zelf geen kennis van hebben Knipoog
Zeker als ze professioneel bezig zijn met onderdelen van de fysiek van een paard. Jij zult vooral spierproblemen tegen komen en dus alle steigeren daarop schrijven. Ik kom doorgaans onopgevoede lieve paarden tegen met een eigenaar die niet duidelijk genoeg is en een paard dat daardoor onhandelbaar kan worden.
Laatst bijgewerkt door Anya op 07-12-08 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:53

steigeren heeft veel oorzaken............

dominantie (dan doen ze het ook aan de hand)
geen kant meer opkunnen (lees een ruiter die vasthoud en klemt, bij wijze van!)
Pijn......... das de meest voorkomende....... en dan vaak in combinatie met een mindere ruiter......

en dan is er nog onbeteugelde joligheid.......

en alles wat er tussenin zit Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:54

@Anya , fietsen vind ik ook leuk hoor, ik weet met 20 paarden dat een paard echt wel emoties heeft, misschien wel meer gevoel als een mens, maar dat een paard steigert , bokt en vlucht omdat hij geen zin heeft geloof ik niet, juist wil een paard graag voor de leider goed doen, dat zie ik in mijn kudde heel erg.
Maar vind het een mensen gedachten dat je een paard die steigert maar een ei of een fles tussen zijn oren te slaan, het paard geeft met het steigeren iets aan en niet dat hij geen zin heeft, of het leiderschap is even zoek of het paard is lichamelijk niet ok, maar geen zin in het werken dat geloof ik niet.
En dat paarden geen machines zijn zouden dus meer mensen moeten inzien en niet bedneken dat het paard onder het werk uit wil komen door te gaan steigeren of vluchten, zoek de fout dan in elk geval bij jezelf.

En dat ze bij andere ruiters andere dingen gaan doen, dat komt vaak omdat die ruiter net een ander knopje gebruikt en het paard daar geen raad mee weet en dus inplaats van galop harder gaat draven, maar is dat dan een truckendoos, of is dat een fout van de ruiter??

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:55

kiwiko, vergeet niet miscommunicatie, ook een veelvoorkomende oorzaak van steigeren..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 13:58

Anya schreef:
Oh die zullen er vast wel zijn Ja
De steigeraars die ik tegenkom steigeren bij hun baasje als ze alleen op buitenrit moeten en liever terug naar huis gaan. Dan krijg je steigertje, draai om. Zet er iemand anders op en het paard steigert niet of probeert het een keertje en houdt dan op. Dan kun je mij niet wijs maken dat zo'n paard last heeft van de spieren.

¨En eh.. ik heb vrij veel steigeraars geleerd dat steigeren niet zo'n goed idee is. Dat wil zeggen dat je eerst eens kijkt of er met het paard iets aan de hand is.[b] Maar negen van de tien keer is er met het paard niets aan de hand en wel met de ruiter en heb je te maken met succesvol gedrag van het paard. Succes is dan bijvoorbeeld dat de buitenrit niet wordt afgemaakt maar paard en ruiter weer terug naar stal gaan.

Zo heb je paarden die alleen in die situaties steigeren. Niet in de bak, niet met een groep op buitenrit, maar alleen als ze alleen op buitenrit gaan.

Nog steeds een spierenprobleem??? dacht het niet.
Wellicht een stukje verlatingsangst, dat zou nog kunnen. Maar geen spieren Knipoog

Mensen beweren te snel iets over onderwerpen waar ze zelf geen kennis van hebben Knipoog

Het is maar wat je verstaat onder ''niets aan de hand''
tuurlijk geven sommige paarden toe, en zijn bereid behoorlijk ver te gaan voor hun eigenaar
maar dat maakt ze nog niet los in hun lijf...
kijk altijd even eerst in het profiel om een los paard te zoeken bij iemand die dat beweerd,
dat word lastig Nagelbijten / Gniffelen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:00

@ Midgie.............. bij mij is steigeren om wat voor een reden dan ook NOT DONE Lachen

en straf ik ook genadeloos af..........

Ik kan niet veel, maar ik kan wel heel goed naar een paard luisteren, en ik kan wel heel goed zien......... dus steigeren is niet nodig.......... ik pak de subtielere signalen heel goed op Knipoog

Ik heb ook weinig steigeraars Lachen en als ik ze heb dat zijn ze een jaar of 4 en dan wordt er wat meer van gevraagd, wordt er wat meer druk op gelegd......... en ook dan is de subtiele manier van communiceren met mij genoeg voor mij om te weten dat we even een stapje terug moeten doen.......

Alleen de hele dominante die gaan dan gelijk dreigen met steigeren, en die krijgen hem dan ook Lachen

Wel is het zo dat als ik corrigeerpaarden binnen kreeg die steigeren als eerste optie aanbieden........ dat die dan ook echt te maken krijgen met het rechterhandje van Kim....... ongeacht wat het probleem is......... steigeren is NOT DONE, NOOIT Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:05

Het is heerlijk weer om te fietsen.
En hier zijn we het dus volkomen oneens. Ik ben ervan overtuigd dat paarden soms geen zin hebben, dat niet ieder paard altijd graag werkt. En dat dat zeker geldt voor dominante paarden. Die zullen altijd de 'strijd om de rangorde' aangaan. Ja dan kun je zeggen dat het leiderschap even zoek is, maar ik weet in ieder geval zeker dat mijn paard daar lol in heeft Ja Ze wordt er niet gemeen van of vervelend of zo. En ze weet donders goed waar de knopjes zitten, zelfs als een ruiter het wel goed doet (wat galop is echt buitenbeen drukt aan en niet twee benen geven been, toch een enorm verschil voor een paard dat echt wel goed aan de hulpen staat), probeert ze het. En ze vind het geweldig lollig, dat kun je gewoon aan haar zien Ja

En Unamie: een paard dat onder alle omstandigheden steigert, stijf loopt, de rug wegdrukt, op twee sporen loopt, de schouder aan één kant altijd laat vallen o.i..d., ja daar ga ik naar spierproblemen zoeken. Een paard dat NOOIT steigert, behalve zodra hij vier passen buiten het pensionstal terrein zet (en dat zijn er vrij veel die dat doen) die hebben geen spierprobleem. Of ze hebben een zeer selectief spierprobleem: auw ik zie het fietspad mijn spieren doen zeer.. dat geloof je toch zeker zelf niet.
Laatst bijgewerkt door Anya op 07-12-08 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:08

Oh en verder is Kim gearriveerd. Ik ben het volkomen met haar eens. Daarnaast kreeg ik (ik doe het niet meer wegens fysieke beperkingen) doorgaans de paarden die vooral op buitenrit steigerden. Niet de baksteigeraars...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:13

hihihi Anya Haha! Haha!

zo heb ik een tijdje een paard gereden die ALTIJD de eerste 3 minuten onder het zadel zo vrolijk was dat ze hele lange zijdes op haar achterbenen liep......... het enige wat je dan moest doen was lachen, en maar even laten gaan (heerlijk toch als je paard zo blij is aan het werk te mogen Haha! ) en JA, voor de naturals onder ons........... dier stond ook op het land Knipoog Viel ook niet onder de categorie steigeren......... maar meer onder de huppels Lachen

bij een kind deed ze het niet.......... deed ze alleen heule kleine op de plaats huppeltjes al piepend.......

en ik heb er ook wel eens een gehad waar je op ging zitten, zat en dan je been aanlegde......... en die van daaruit ging flikflakken........... tja, dan is dat end hout snel gepakt Lachen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:00

midgie schreef:
@Anya , fietsen vind ik ook leuk hoor, ik weet met 20 paarden dat een paard echt wel emoties heeft, misschien wel meer gevoel als een mens, maar dat een paard steigert , bokt en vlucht omdat hij geen zin heeft geloof ik niet, juist wil een paard graag voor de leider goed doen, dat zie ik in mijn kudde heel erg.
Maar vind het een mensen gedachten dat je een paard die steigert maar een ei of een fles tussen zijn oren te slaan, het paard geeft met het steigeren iets aan en niet dat hij geen zin heeft, of het leiderschap is even zoek of het paard is lichamelijk niet ok, maar geen zin in het werken dat geloof ik niet.
En dat paarden geen machines zijn zouden dus meer mensen moeten inzien en niet bedneken dat het paard onder het werk uit wil komen door te gaan steigeren of vluchten, zoek de fout dan in elk geval bij jezelf.
En dat ze bij andere ruiters andere dingen gaan doen, dat komt vaak omdat die ruiter net een ander knopje gebruikt en het paard daar geen raad mee weet en dus inplaats van galop harder gaat draven, maar is dat dan een truckendoos, of is dat een fout van de ruiter??

Ik weet niet of dat stukje op mij sloeg, omdat ik een voorbeeld gaf en daarbij een ei wel hielp!
In mijn reactie stond ook dat dit een erg dominante hengst was!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:50

@Midgie, maar deels. Inzoverre waar jij aangeeft dat een paard altijd graag wil werken voor zijn leider. Daar zijn we het dus hartgrondig over oneens.

In de wei zie ik trouwens ook niet dat de minder dominante paarden allemaal graag aan de kant gaan voor de meer dominante. Ze gaan, maar niet altijd van harte Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 15:53

precies Anya............ er is altijd wel een mate van tegenstribbelen Lachen Lachen Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:44

Ja maar ze doen het wel en dan word er geen gevecht gevoerd zoals steigeren of trappen naar de leider, want als dat wel gebeurd, is de leider zijn leiding aan het verliezen, paarden lager in rang hebben vaak wel oneenigheid, maar niet met de leider.
Sommige paarden raken zelfs nerveus als ze geen juiste leiding krijgen en als een ruiter daar niet mee om kan gaan dan krijg je idd hele gevaarlijke dingen.
@Kiwiko , bij mij betekend steigeren de rede van het steigeren vinden en niet zomaar afstraffen, zeker mogen ze het niet doen, maar ze doen het niet om onder het werk uit te komen, ik denk gewoon dat het vaak toch een fout van de ruiter is, waarom zou een paard steigeren als hij verder niet in gevaar is, niet hoeft te vechten of verzin maar iets , om ons te pesten en laten merken dat hij vandaag geen zin heeft??

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 17:13

@unamie: Dan ben ik wel heeeeel erg benieuwd waar je een filmpje van mij vandaan hebt gehaald Knipoog die uit mn profiel van de L1 proef? Die filmpjes zijn al bijna 2 jaar oud.. Hij liep daar ook niet echt lekker, hij is daarna een aantal keren gekraakt en recht gezet door de dierenarts, en we hebben een nieuw zadel die door 2 zadelmakers is goedgekeurd Knipoog

@midgie; Ik ben al bezig geweest met grondwerk en leiderschap. Ik heb hem ook zadelmak gemaakt en ingereden met behulp van de manieren van montie roberts en 'speel' regelmatig met hem in de paddock waarbij hij veel ontzag voor mij heeft. Met aan de hand lopen gedraagt hij zich keurig! Alleen met longeren soms wat onstuimig weg na het naar binnen halen om te draaien. Maar voor de rest zit dat volgens mij wel goed, behalve wanneer ik erop ga zitten.

Verder wil ik nóg een keer zeggen dat ik dit paard een keer op pijnstillers heb gezet om écht pijn uit te sluiten. Hij bleef dit doen dus volgens mij is het geen pijn.

@KiWiKo: Ik ben het er ook mee eens dat het een ruiterfout is omdat IK het niet kan oplossen. Maar het probleem is vaak dat hij het doet wanneer hij geen zin heeft of fris is en dus niet wil werken. Als ik hem dan probeer naar voren te rijden moet dat heel voorzichtig, anders stopt hij alsnog. Als ik met te veel been kom om hem in een jolige bui te laten aanspringen in galop, springt hij omhoog aan, en verliest daardoor heel veel tempo en kan zich dus weer stilgooien. Heelvaak trekt hij dan ook snel de teugels uit mijn handen.
Maar hij doet het het vaakst als ik net in de ban ga of in de bak ben. Als je er net in stapt heb je dus nog niet genoeg vaart om hem voorwaarts te houden, ook in draf rij je niet meteen over de toeren. (tenminste, zo heb ik het altijd geleerd met de koude spieren en het voelt ook niet fijn, meteen voluit)

@superwoman; Ze zegt dat ik te lief voor hem ben Lachen ik moet veel strener optreden bij kleine dingen onder het zadel al, als hij even niet oplet en dergelijke.

@Anya; ik ben het helemaal met je eens wat betreft de trucendoos van een paard, ik heb het al zoo vaak gezien dat er iemand anders om een paard wordt gezet en meteen getest wordt.

De rest van de discussie is een beetje veel om iedereen persoonlijk te reageren Lachen
Ik ben ook van mening dat dat steigeren gewoon niet mag. Maar hoe meer in er op dat moment aan zit hoe erger het wordt, en klein beetje tempowisselingen en stelling/omstellen en weer recht maken, dat mag ik..

Ik heb vandaag een filmpje laten maken, hij was superbraaf! Alleen bij de eerste passen op het trainingsveld begon hij al, daarna heb ik even laten filmen, de 2e keer steigeren staat er dus wel op, ik heb daarna nog galopjes gedaan naar beide kanten en dat deed hij ook weer erg braaf. Na de galopjes ben ik met een ander paard naar buiten gegaan (paard dat echt zn vriendinnetje is) en dat deed hij prima. Maar alleen aan het begin dat hij 'gewoon' geen zin heeft.

Het is erg onduidelijk, hij steigerde ook niet zo hoog vandaag en zette gelukkig niet af met zn achterbenen. Maar het was alsnog wel de manier waarop hij heel vaak stopt. Ohja, ik kreeg het niet voor elkaar het filmpje te draaien... sorry Knipoog en het is met mn telefoon gemaakt, de camera van ons lag nog op mn vaders werk.

http://nl.youtube.com/watch?v=1r-QEj3bNfM

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:19

Beetje lastig zien op de zijkant, is er een manier om het filmpje te draaien ?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 17:20

kun je me vertellen hoe dat moet?? windows mediaplayer wil hem niet gewoon op de computer openen... ik kon ook niet vinden in youtube hoe dat moest!?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:38

IK heb mijn laptop even op zijn kant gehouden;-)
Maar het is moeilijk te zien, ik geloof niet dat hij het doet omdat hij het zat is, schud hij altijd eerst met zijn hoofd voor hij omhoog gaat , want dat viel mij op, het is ook moeilijk te zien wat jij met je handen en benen doet voor hij omhoog gaat.

Misschien moet je helemaal eens terug naar de basis gaan , het rechtrichten aan de hand en kijken hoe hij daar op reageert, kun je er misschien achter komen of er ergens een spier vastzit,
Ga eens voor jezelf na wat jij doet voor dat hij omhoog gaat komen, wat doet hij als je zonder zadel rijd, wat doet hij als je zonder bit in rijd, ik weet niet hoe oud hij is, heb ik denk ik overheen gelezen, maar is het dan niet zijn gebit, ik geloof niet dat dit is omdat hij het zat is, er is iets, soms kan het een heel klein ding zijn, maar denk als je echt gaat zoeken en b.v een goeie instructrice mee laat kijken dat je de oplossing wel zal vinden, doet hij dit ook in stap?