protest over, Nu dit weer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: protest over, Nu dit weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:39

Floran schreef:
Brainless schreef:
Mijn paard loopt ook gewoon door sloten en (prikkel)draad als ze eenmaal het achteruit te pakken heeft. Ook in de bak als ze eenmaal begon, kwam ze op een gegeven moment omhoog en/of ze liet zich opzij vallen. Gelukkig doet ze het in de bak niet meer, maar heb een paar weken geleden nog met haar in een diepe sloot gelegen. Als paarden eenmaal doorhebben dat ze dat kunnen is het heel moeilijk om dat eruit goed uit te krijgen. Ik heb liever een bokkend of steigerend paard dan een achteruit loper. (de mijne kan zelfs achteruit draven).
Ik heb bij de mijne gekozen om maar gewoon stil te blijven staan. en wachten en wachten totdat ze zelf wilde en ik haar toen expres zelf liet wachten. Op een gegeven moment had ze door dat dat niet leuk was en heeft ze het (in de bak) nooit meer gedaan. Ook buiten gaat het stukken beter en doet ze het nog maar 10% met wat het was.

maar hoelang duurde dat dan dat wachten? want ik heb het gevoel dat ik dan (hetzelfde probleem) wel een uur kan gaan staan wachten..:S

De eerste keer in de bak ging iedereen expres aan de andere kant van de bak rijden (idee van de instructrice). Het heeft wel even geduurd hoor voordat de mijne zoiets had van: daar wil ik ook heen. Zeker wel 20 min hoor! Ik heb haar toen nog 1 min extra laten staan. De 2de keer toen ze stil ging staan wilde ze al na 5 min, en heb ik haar weer 1 min extra laten staan. Toen was het over. Ik heb wel hulp gehad van de andere ruiters. later toen ik een keer alleen reed heeft ze het nog 1 x geprobeerd en toen was het ook met een paar min over. Nu doet ze het ook niet meer als ik alleen in de bak rij.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:39

Wat een onzin weer. Waarom heeft een paard 'gewonnen' als je afstapt? Denken jullie echt dat een paard zo denkt?

Paarden doen dingen die wij lastigen vinden om twee redenen:
- Ze zijn bang
- Ze zijn dominant

Beide paarden hebben leiderschap nodig!

Het maakt voor een paard echt niet uit of je ernaast staat of erop zit, je blijft immers dezelfde persoon. Echter:
Als je ernaast staat kan het paard je lichaamstaal duidelijker lezen dan als je erop zit. Een paard ka het verschil niet voelen tussen een bange mens en een agressieve mens. Ons lichaam doet namelijk in beide situaties hetzelfde: vastpakken.

Bovendien is de kans veel kleiner dat je eraf valt als je afstapt.

In dit soort situaties gaat het ALTIJD om de PERSOON, die wel of niet de leider is. Niet om de omgeving, niet om dat andere paard wat erbij is, niet om die ene hoek, niet om dat stukje plastic. Het gaat om JOU en de RELATIE met je paard.

Kun je dus iets niet aan in het zadel, stap dan af en wees vanaf de grond een leider voor je paard (of hij nu bang of dominant is). Grote kans dat dat je een tripje naar de dokter bespaart op den duur. Pak een lang touw of longeerlijn en overtuig je paard van jou leiderschap van een veilige afstand.

Paarden zijn niet competitief, zoals mensen en roofdieren: Gras groeit immers overal! Roofdieren moeten echter vechten voor hun eten. Paarden (en andere prooidieren) niet (al heeft het natuurlijk wel voordelen als je kuddeleider bent. bv. Als eerste drinken. Daar staat echter tegenover dat de kuddeleider zich vaak in de meest kwetsbare positie bevindt: voorop af achterop de kudde, roofdieren zullen nooit een dier pakken wat midden in de kudde is).

Denken jullie daar maar eens goed over na.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 10:41

probeer het probleem te voorkomen,als ze dat in de hoeken doet wend dan af voor de hoek,desnoods op de binnenhoefslag blijven rijden,en veel figuren rijden zodat ze het "vergeet".
Afleiden,overgangen enzo...het heeft geen zin een half uur haar door een hoek heen te "slaan".
Gewoon haar voor zijn en zorgen dat het niet zo ver komt....

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 18:59

ik zie hier toch ook wel wat tips die voor mijn paard kunnen helpen, dus dat ga ik van de week ook maar even proberen toe te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:30

als ik aan een oefening aan het werken ben en die lukt dan stap ik (vaak) uit, en stap dus kort daarna af. dus als de pony gaat lopen klieren en ik stap af , dan is dat alleen maar een beloning..
ik stap eigenlijk nooit af als ze vervelend zijn, zeker niet als de pony de dag daarvoor wel normaal kan lopen, juist om die dominantie.. daar wil ohz aan werken, wat lost het afstappen op? niets! je kan er toch veel beter ohz aan werken? anders kan je elke keer afstappen.. als ze bij het simpelste oefeningetje al op de rem gaan, terwijl ik weet dat ze het kunnen, dan geef ik niet op.. dan maakt het me niet uit hoe hard ze lopen, als ze maar lopen.. dan kunnen ze nog zo volhouden, maar ik ook.. heel vervelend, en ook al draven/galoperen ze 3 passen, dan is het goed, als het maar heel even doorbroken wordt..
maar goed, als jij denkt dat afstappen helpt, dan wens ik je heel veel succes als je echt een dominante pony tegen komt Lachen

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:33

dees_daan, ik snap het, en ik ben het ook wel met je eens dat je eigenlijk niet moet afstappen maar ik rijd meestal alleen in een bak (binnen of buiten) en dat is dus geen toezicht of what ever.. dus als die me dan gaat flippen stap ik toch liever af.. vind het opzich niet zo erg als ik val, maar mocht er wat gebeuren dan lig ik daar wel mooi :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:38

Floran schreef:
dees_daan, ik snap het, en ik ben het ook wel met je eens dat je eigenlijk niet moet afstappen maar ik rijd meestal alleen in een bak (binnen of buiten) en dat is dus geen toezicht of what ever.. dus als die me dan gaat flippen stap ik toch liever af.. vind het opzich niet zo erg als ik val, maar mocht er wat gebeuren dan lig ik daar wel mooi :S

dan zou ik niet gaan trainen als er niemand is, want zo kom je niet verder.. je kan (naar mijn mening) beter een paar keer even doorpakken zodat je je straks iig weer veilig voelt op je eigen pony.. het is sowieso best wel link om te gaan rijden als er helemaal niemand is, met wat voor pony ook..

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:44

ja ik weet het wel, maar dan kan ik met dit winterweer helemaal niet rijden... in de zomer is de bak bij huis wel goed, maar met al die regen niet... en dan moet ik 500 m verderop bij de ponyclub rijden... maar daar is dus niemand.. ik probeer nu overigens wel zo veel mogelijk dat er iemand bij is hoor, iig totdat ik hem er doorheen heb..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:46

ik snap je wel hoor, ik rijd meestal ook alleen (heb ook geen problemen met de fries) maar in zo'n situatie is het idd wel slim om iemand mee te nemen zodat je iig niet alleen bent, als er wat gebeurd en je komt verkeerd terecht dan heb je wel een probleem.. zeker als er overdag bijna geen mensen komen..